The Квалитет исхране у систему државних предшколских установа Србије из перспективе родитеља и запослених

  • Marija R Marković Univerzitet u Nišu, Filozofski fakultet, Departman za pedagogiju
  • Zorica Stanisavljević Petrović Univerzitet u NIšu, Filozofski fakultet, Departman za pedagogiju
  • Anastasija Mamutović Univerzitet u NIšu, Filozofski fakultet, Departman za pedagogiju
Ključne reči: обезбеђивање квалитета, исхрана предшколске деце, формирање здравих навика у исхрани, сарадња

Sažetak


Увод. Деца предшколског узраста представљају посебно осетљиву групу о којој се нарочито мора водити рачуна када је реч о здравственој безбедности и нутритивној вредности исхране. Поред тога, навике формиране на раном узрасту углавном се задржавају и у одраслом добу. Стога су родитељи као први васпитачи своје деце одговорни за формирање здравих навика у исхрани и квалитет исхране деце предшколског узраста.

Циљеви. Циљеви истраживања представљају: да се утврди да ли су родитељи задовољни квалитетом исхране деце у предшколској установи, да се идентификују ставови васпитача и медицинских сестара-васпитача о квалитету исхране деце у предшколској установи, као и о усаглашености исхране у породици и предшколској установи и да се утврде облици сарадње породице и предшколске установе у развијању навика правилне исхране код деце раног узраста.

Методе. Узорак је чинило 933 испитаника, од чега 763 родитеља, 59 медицинских сестара-васпитача и 111 васпитача. Подаци су прикупљени применом скале процене за родитеље и интервјуа за медицинске сестре-васпитаче и васпитаче.

Резултати. Највећи проценат испитаника је задовољан квалитетом исхране деце у вртићу. Присутни су различити облици сарадње између предшколске установе и породице у циљу информисања родитеља о правилној исхрани и развијању навика правилне исхране код деце.

 

Biografije autora

Zorica Stanisavljević Petrović, Univerzitet u NIšu, Filozofski fakultet, Departman za pedagogiju

Redovni profesor na Departmanu za pedagogiju Filozofskog fakulteta Univerziteta u Nišu.

Anastasija Mamutović, Univerzitet u NIšu, Filozofski fakultet, Departman za pedagogiju

Asistent na Departmanu za pedagogiju Filozofskog fakulteta Univerziteta u Nišu.

Reference

1. Antić E, Antić M, Stošić D. Pravilna ishrana predskolske i skolske dece kao prevencija gojaznosti i njen uticaj na zdravlje. U: Jugović Z (ur), Bezbednost hrane i zdravlje. Čačak, Visoka škola tehničkih strukovnih studija, 2017: 83-92.


2. Knežević J, Rodić N. Uloga roditelja u formiranju navika i odnosa prema hrani kod dece. U: Hilčenko S (ur), IKT u vaspitanju i obrazovanju, sportu i medicini.  Subotica, Visoka škola strukovnih studija za obrazovanje vaspitača i trenera, 2018: 149-155.


3.  Nepper MJ, Chai W. Parents' barriers and strategies to promote healthy eating among school-age children. Appetite (2016); 103: 157-164. https://doi.org/10.1016/j.appet.2016.04.012


4.     Sekulić RM, Đonović N. The influence of certain factors of family nutrition on the occurrence of nutritional anemia among school children. Med J 2015; 49(3): 71-7. https://doi.org/10.5937/mckg49-10077


5.     Sweitzer SJ, Briley ME, Roberts-Gray C, Hoelscher DM, Staskel DM, Almansour FD. How to help parents pack better preschool sack lunches: advice from parents for educators. J Nutr Educ Behav 2011; 43(3): 194-8. https://doi.org/10.1016/j.jneb.2010.09.002


6.     Wilson DK, Ampey-Thornhill G. The role of gender and family support on dietary compliance in an African American adolescent hypertension prevention study. Ann Behav Med 2001; 23(1): 59-67. https://doi.org/10.1207/S15324796ABM2301_9


7.     Šumonja S, Novaković B. Determinants of fruit, vegetable, and dairy consumption in a sample of schoolchildren, Northern Serbia, 2012. Prev Chronic Dis 2013; 10: 1-9. https://doi.org/10.5888/pcd10.130072


8.  Briley ME, Ranjit N, Holescher DM, Sweitzer SJ, Almansour F, Roberts-Gray C. Unbundling outcomes of a multilevel intervention to increase fruit, vegetables and whole grains parents pack for their preschool children in sack lunches. Am J Health Educ 2012; 43(3): 135-42. https://doi.org/10.1080/19325037.2012.10599230


9.  Fisher JO, Birch LL. Restricting access to palatable foods affects children's behavioral response, food selection, and intake. Am J Clin Nutr 1999; 69(6): 1264-72. https://doi.org/10.1093/ajcn/69.6.1264


10.  Kostić-Bibić N. Kindergarten promotes health. Croat J Public Health 2013; 9(35): 103-11.


11.  Dragičević I, Matić B, Ilić A. Uticaj ekonomskih kretanja na kvalitet ishrane u predškolskim ustanovama u mačvanskom upravnom okrugu. Praxis medica 2016; 45(1): 41-6. https://doi.org/10.5937/pramed1601041D


12.  Stage VC, Wilkerson K, Hegde A, Lisson S, Babatunde OT, Goodell LS. Head start administrator and teacher perceptions of parental influence on preschool children’s nutrition education. J Early Child Res 2018; 16(2): 160-75. https://doi.org/10.1016/j.jneb.2014.04.103


13.  Đermanović ММ. Komparativna analiza metoda za procenu unosa minerala i makronutrijenata u kolektivnoj ishrani predškolske dece: doktorska disertacija. Beograd: Farmaceutski fakultet, 2016. https://nardus.mpn.gov.rs/handle/123456789/7260


14.  Bonić MD. Primena metoda i standarda u funkciji upravljanja rizikom ishrane dece predškolskog uzrasta: doktorska disertacija. Niš: Medicinski fakultet, 2016. https://nardus.mpn.gov.rs/handle/123456789/10437


15.  Stajkovac J, Vasić A, Ilišević B. Ishrana predskolske dece u vrticu “Nasa radost” u Aleksandrovcu. U: Jugović Z (ur), Bezbednost hrane i zdravlje. Čačak, Visoka škola tehničkih strukovnih studija, 2017: 101-110.


16.  Farris AR, Misyak S, Duffey KJ, Atzaba-Poria N, Hosig K, Davis GC, McFerren MM, Serrano EL. Elementary parent perceptions of packing lunches and the National School Lunch Program. J Child Nutr Manag 2016; 40 (1), 1-10.


17.  Farris AR, Misyak S, Duffey KJ, McFerren MM, Serrano EL, Davis GC, Hosig K, Atzaba-Poria N. Nutritional Comparison of Packed and School Lunches in Pre-Kindergarten and Kindergarten Children Following the Implementation of the 2012–2013 National School Lunch Program Standards. J Nutr Educ Behav 2014; 46 (6), 621-626. https://doi.org/10.1016/j.jneb.2014.07.007


18.  Hubbard KL, Must A, Eliasziw M, Folta SC, Goldberg J. What’s in children’s backpacks: Foods brought from home. J Acad Nutr Diet 2014; 114 (9), 1424-1431. https://doi.org/10.1016/j.jand.2014.05.010


19.  Hudson PK, Walley H. Food safety issues and children's lunchboxes. Perspect Public Health 2009; 129 (2), 77-84. https://doi.org/10.1177/1757913908101607


20.  Lindelof A, Nielsen CV, Pedersen B. Obesity treatment—more than food and exercise: a qualitative study exploring obese adolescents’ and their parents’ views on the former's obesity. Int J Qual Stud Health Well-being 2010; 5(2): 1-11. https://doi.org/10.3402/qhw.v5i2.5073


21.  Manios Y, Androutsos O, Katsarou C, Iotova V, Socha P, Geyer C, et al. Designing and implementing teachers' training sessions in a kindergarten-based, family-involved intervention to prevent obesity in early childhood: the ToyBox-study. Obes Rev 2014; 15: 5-13. https://doi.org/10.1111/obr.12175


22.  Manios Y, Grammatikaki E, Androutsos O, Chinapaw MJM, Gibson EL, Buijs G, et al. A systematic approach for the development of a kindergarten-based intervention for the prevention of obesity in preschool age children: the ToyBox-study. Obes Rev 2012; 13: 3-12. https://doi.org/10.1111/j.1467-789x.2011.00974.x


23.  Mouratidou T, Mesana MI, Manios Y, Koletzko B, Chinapaw MJM, De Bourdeaudhuij I, et al. Assessment tools of energy balance-related behaviours used in European obesity prevention strategies: review of studies during preschool. Obes Rev 2012; 13: 42-55. https://doi.org/10.1111/j.1467-789X.2011.00958.x


24.  Pocock M, Trivedi D, Wills W, Bunn F, Magnusson J. Parental perceptions regarding healthy behaviours for preventing overweight and obesity in young children: a systematic review of qualitative studies. Obes Rev 2010; 11(5): 338-53. https://doi.org/10.1111/j.1467-789X.2009.00648.x


25.  Stupar D, Popović B, Vujović P. Nutrition status of preschool children in Novi Sad. J Anthropol Soc Serb 2014; 49: 51-5. https://doi.org/10.5937/gads1449051S


26.  Lepeš J. Social-family background, nutrition, physical education. Sport Sci Health 2011; 1(1): 12-7.  https://doi.org/10.7251/SSH1101012L


27.  Pravilnik o bližim uslovima i načinu ostvarivanja ishrane dece u predškolskoj ustanovi Službeni glasnik RS 2018: 39/18. http://demo.paragraf.rs/demo/combined/Old/t/t2018_05/t05_0276.htm


28.  Zakon o predškolskom vaspitanju i obrazovanju (2021). Službeni glasnik RS 2021; 129/21. https://www.paragraf.rs/propisi/zakon-o-predskolskom-vaspitanju-i-obrazovanju.html


29.  Mikkelsen MV, Mikkelsen B. Parental perception of lunch schemes in Danish kindergartens: a cross-sectional survey. J Foodserv Bus Res 2017; 20(5): 512-24. https://doi.org/10.1080/15378020.2016.1219184


30.  Al-Shookri A, Al-Shukaily L, Hassan F, Al-Sheraji S, Al-Tobi S. Effect of mothers nutritional knowledge and attitudes on Omani children’s dietary intake. Oman Med J 2011; 26(4): 253-7. https://doi.org/10.5001/omj.2011.61


31.  Hart LM, Damiano SR, Cornell C, Paxton SJ. What parents know and want to learn about healthy eating and body image in preschool children: a triangulated qualitative study with parents and Early Childhood Professionals. BMC Public Health 2015; 15 (1): 596-608.  https://doi.org/10.1186/s12889-015-1865-4


32.  Natsiopoulou T, Tzolia K, Laloumi-Vidali E. Preschool children’s healthy life attitudes in Greece. Health Sci J 2007; 1(2), 26-38.

Objavljeno
2025/12/19
Rubrika
Originalni rad / Original article