INTEGRATIVNA NASTAVA U SAVREMENOJ OSNOVNOJ ŠKOLI

  • Vesna Lj. Мinić
  • Мarija М. Jovanović
Ključne reči: Integrativna nastava, osnovna škola, inovativni model, praksa, istraživanja

Sažetak


Cilj rada se odnosi na studiozno proučavanje i analiziranje integrativne nastave, načina organizacije kao i njenog značaja u savremnoj osnovnoškolskoj nastavi. Imajući u vidu činjenicu da se u savremenoj osnovnoj školi sve više govori o potrebi međudisciplinarnog znanja, koje se bazira na integrativnim i sintetičkim procesima, ova tema postaje veoma aktuelna i interesantna za stručnjake različitih profila. Integrativna nastava je jedan od inovativnih modela kojim se međusobno povezuju nastavni sadržaji iz više nastavnih predmeta. Na taj način se povećava dinamičnost i interdisciplinarni pristup određenoj tematici, pa nastava postaje kvalitetnija, sadržajnija i kreativnija. Putem nje se učenici pripremaju za celoživotno obrazovanje, jer se od njih očekuje dodatno angažovanje  putem koga uspostavljaju veze i odnose, koji ih podstiču na aktivnost i pronalaženje novih rešenja. Iz ovih razloga u radu je izvršeno sistematsko utemeljivanje integrativne nastave s aspekta: njenih osobenosti i značaja, stanja i problema neposredne nastavne prakse i razultata dosadašnjih istraživanja.  

Reference

Адамов, Олић, Халаши 2014: Адамов Јасна, Олић Станислава, Тибор Халаши Тибор. Мултидисциплинарни ученички пројекти - пример интегрисања садржаја у оквиру теме „Здрава исхрана“. У Станко Цвјетичанин (ур.). Минипројекти у настави интегрисаних природних наука и математике 2. Сомбор: Педагошки факултет.
Barber 2012: James Barber. Integration of Learning: A Grounded Theory Analysis of College Student Learning. American Educational Research Journal, 49 (3).
Basu, Das, Chowdhury 2015: Basu Mausumi, Palash Das, Gobinda Chowdhury. Introducing Integrated Teaching and Comparison With Traditional Teaching in Undergraduate Medical Curriculum. A Pilot Study. Medical Journal of Dr. D.Y. Patil University, 8 (4).
Brophy, Alleman 1991: Jere Brophy, Jenet Alleman. A Caveat: Curriculum Integration Isn’t Always a Good Idea. Educational Leadership, 49(2).
Буљубашић-Кузмановић 2007: Буљубашић-Кузмановић Весна. Студентска просудба учинковитости интегративног учења. Одгојне знаности, 9(2). Осијек: Филозофски факултет.
Carmichael, LaPierre 2014: Tami Carmichael, Yvette LaPierre. The Results of Comprehensive Assessment of Students and Student Learning Outcomes in an Integrative Learning Community. Issues in Interdisciplinary Studies, 32.
Дробњак 2007: Дробњак Наташа. Интегративна настава. Образовна технологија (1-2). Београд: Учитељски факултет
Fink 2003: Dee Fink. Creating Significant Learning Experiences. An Integrated Approach to Designing College Courses. San Francisco: CA Jossey-Bass.
Gaddam, Vijaya Lakmshmi, Gowda Vaidyanathan 2016: Gaddam Vijaya Lakmshmi, Gowda Vikram Vaidyanathan Kannam. Comparison of the Effectiveness of Horizontal Integration With Traditional Teaching Approach in First-Year MBBS Students. International Journal of Medical Science and Public Health, 5 (7).
Грујић-Јанулоски 2010: Александра Грујић-Јанкулоски. Тематско планирање у настави техничког и информатичког образовања. У Драган Голубовић (ур.) Зборник радова научно-стручног скупа са међународним учешћем. Техника и информатика у образовању – ТИО 2010. Чачак: Технички факултет.
Huber, Hutchings 2004: Teylor Huber, Pat Hutchings. Integrative learning. Mapping the Terrain. Washington DC: Association of American Colleges and Universities.
Јовановић, Ковчић 2017: Марија Јовановић и Весна Ковчић. Contemporary Society Challenges of Integrative Teaching. Sinteze, бр. 1. Крушевац: Академија васпитачко-медицинских струковних студија.
Јовић, Станојевић 2008: Ненад Јовић Ненад и Драгана Станојевић. Корелација наставних садржаја - проблеми и примери позитивне праксе. У Драган Голубовић (ур.). Зборник радова научно-стручног скупа са међународним учешћем. Техника и информатика у образовању – ТИО’08. Чачак: Технички факултет.
Kanwar, Shekvawat, Neeraj, Mehra Mahesh 2017: Gulab Kanwar, Monika Shekhawat, Saxena Neeraj, & Chandra Mehra Mahesh. Introduction and Impact of Integrated Teaching Learning Method for First Professional Medical Students. IOSR Journal of Research & Method in Education, 7 (1).
Кнежевић 2008: Мара Кнежевић. Модели обраде књижевних дела у нижим разредима основне школе у корелацији са ликовном и музичком културом. У Сретко Дивљан (ур.). Зборник са међународног научног скупа Уметност у методикама наставе. Јагодина: Педагошки факултет.
Костовић Врањеш, Шолић 2011: Весна Костовић-Врањеш, и Сања Шолић. Наставни садржаји природе и друштва - полазиште за интердисциплинарно поучавање у разредној настави. Живот и школа. Осијек: Факултет за одгојне и образовне знаности.
Madhuri, Kulkarni, Supe, Deshmukh 2010: Kate Madhuri, Ujjvala Kulkarni, Avinash Supe, & Deshmukh YA. Introducing Integrated Teaching in Undergraduate Medical Curriculum. International Journal of Pharma Sciences and Research, 1 (1).
Костовић-Врањеш, Шолић 2011: Весна Костовић-Врањеш Весна и Сања Шолић. Наставни садржаји природе и друштва - полазиште за интердисциплинарно поучавање у разредној настави. Живот и школа. Осијек: Факултет за одгојне и образовне знаности.
Kumar, Agasti, Sahoo 2017: Behera Basanta Kumar, Narahari Agasti, & Kamalakanta Sahoo. Evaluation of Impact of an Integrated Lecture Method of Teaching Among Undergraduate Medical Students, Compared to Traditional Didactical Lectures in Reference to Antenatal Care. International Journal of Advances in Medicine, 4(3).
McCarthy 2010: Мarian McCarthy. The Arts in Education as an Integrative Learning Approach. In Bettie Higgs, Shane Kilcommins & Tony Ryan (eds.). Making Connections: Intentional Teaching for Integrative Learning. Cork: Nairtl.
Новковић-Цветковић 2017: Биљана Новковић Цветковић. Иновативни модели рада у настави у функцији унапређивања наставног процеса. Годишњак педагошког факултета у Врању. 8(1). Врање: Педагошки факултет.
Pan, Cheng, Zhou, Li, 2017: Yang Pan Sanqiang, Xin Cheng, Yanghai Zhou, Ke Li. Seeking the Optimal Time for Integrated Curriculum in Jinan University School of Medicine. International Journal of Higher Education, 6 (1).
Petrić (2016). Milica Petrić. Integrativna nastava gramatike u mlađim razredima osnovne škole, Zbornik radova učiteljskog fakulteta, Br. 10. Призрен-Лепосавић: Учитељски факултет.
Popeska, Jovanova-Mitkovska 2016: Biljana Popeska, Snežana Jovanova-Mitkovska Integration and Correlation Concepts in Physical Education. Research in Kinesiology, 44 (2).
Попов 2011: Слободан Попов. Информатика и корелацијско-интеграцијски процеси у образовању. У Драган Голубовић (ур.), Зборник радова научно-стручног скупа са међународним учешћем Техника и информатика у образовању – ТИО 2011. Чачак: Технички факултет.
Прушевић-Садовић 2017: Филдуза Прушевић Садовић. Интегративни приступ садржајима учења и поучавања ДХС. 3. Тузла: Филозофски факултет.
Радојичић-Лукић 2011: Жељана Радојичић-Лукић. Образовна технологија 4. Интегративна настава у савременом образовном процесу. Учитељ. Београд: Савез учитеља Републике Србије.
Soare 2017: Emanuel Soare. Integrative Learning Pathways in Competence Based Curriculum Conference Paper.from:https://www.researchgate.net/publication/317145885_Integrative_Learning_Pathways_In_Competence_Based_Curriculum
Sharma, Kacker, Sudhashu, Jha 2015: Sonali Sharma, Sudhanshu Kacker, Manju Jha. Effectiveness of Horizontal Integrated Teaching Programme in Medical Curriculum. International Journal of Pharma Sciences and Research, 6 (6).
Солеша 2018: Биљана Солеша. Књижевност за децу у интегративној настави. У В. Јовановић и Б. Илић (ур.), Зборник радова са научног скупа Књижевност за децу у науци и настави. Јагодина: Факултет педагошких наука Универзитета у Крагујевцу.
Спасић-Стошић 2016: Ана Спасић-Стошић. Улога школске библиотеке у реализацији интегративне наставе у основној школи. Годишњак Педагошког факултета у Врању 7. Врање: Педагошки факултет.
Спремић 2007: Ана Спремић. Интегративна настава. Образовна технологија (1-2). Београд: Учитељски факултет.
Стојановић 2017: Биба Стојановић. Интегративни приступ народној књижевности: потребе и могућности. Годишњак Педагошког факултета у Врању, 8 (2). Врање: Педагошки факултет.
Тоppo, Lazarus, Seth, Bhargova, Yadav Kuldep, Kasar 2016: Neelam Aanupama Toppo, Monica Lazarus, Riti Jain Seth, Pankaj Bhargava, Yadav Kuldeep Singh, Pradeep Kumar Kasar. Introduction of Integrated Teaching Learning Module in Second M.B.B.S. Curriculum. International Journal of Contemporary Medical Research, 3 (5).
Prasad, Rajani, Prasad 2015: Uma Prasad, Kanth Rajani, Usha Prasad. Student's Perception About Integrated Teaching in an Undergraduate Medical Curriculum. Indian Journal of Basic and Applied Medical Research, 4 (2).
Vallvredú 2007: Јosep Vallverdú. Alife in the Classrooms: An Integrative Learning Approach. Studies in Computational Intelligence, 44.
Вилотијевић, Вилотијевић 2016: Младен Вилотијевић и Нада Вилотијевић. Модели развијајуће наставе I. Београд: Учитељски факултет.
Yang 2013: Shu Nu Yang. The Development of Interdisciplinary Thinking in the New Postmodern Education. Forum on Public Policy- 1-17. Retrieved 28.07.2018. from: https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1045659.pdf
Здравковић 2016: Весна Здравковић. Интегративни приступ почетној музичкој настави у основној школи. Годишњак Педагошког факултета у Врању 8(2). Врање: Педагошки факултет.
Здравковић 2017: Весна Здравковић Вeсна. Ставови учитеља и студената о интегративном приступу као фактору успешне музичке наставе у основној школи. Годишњак Педагошког факултета у Врању 8(1). Врање: Педагошки факултет.
Objavljeno
2020/04/13
Rubrika
Članci