LOLE MONTEZ'S GAME IN TODOR MANOJLOVIĆ'S DRAMA VISION

  • Snežana R. Bulat
Keywords: The play, Lola Montes, king Ludwig I, femme fatale, history.

Abstract


Abstract: Lola Montes (Marie Dolores Eliza Rosanna Gilbert) is a dominant heroin of Todor Manojlović’s drama Fascinated king: historical movie in seven pictures with intermezzo. Manojlović is one of the many writers who have dedicated a piece to the fatal Lola Montes, whose dance adorned stages of the European cities. Having a great faith on authentic historical data, our playwright has created a drama portrait of the Spanish dancer who seduced Bavarian king Ludwig I and became his mistress and the very important political figure. It has been shown, on adequate examples, that the game and adventure are, without a doubt, the essential components of the Manojlović’s drama character. Special research attention is given to the symbol of Lola’s Spanish dance. Manojlović’s Lola Montes is seductive, with great temper, coquettish, cunning, stunning young woman, the bearer of the new political ideas and a cause of many confrontations. The aged and fascinated king Ludwig I gives this woman a palace, title of countess and eventually he is forced to abdicate. The very important segment of this paper is given to the precise analysis of the scene where Lola Montes and king Ludwig are completely ignore the reality and leave their minds to the fairy-tale game and enjoy in the imaginary roles. The way of Todor Manojlović portraying the femme fatale has also been analyzed.

References

ЛИТЕРАТУРА

Библија: Свето писмо Старог и Новог завета 2005: Прев. Ђура Даничић – Вук Караџић. Шабац – Ваљево – Београд: Глас Цркве.
Burr 1858: Burr Charles Chauncy. Lectures of Lola Montez (Countess of Landsfeld): including her autobiography. New York: Rudd & Carleton. . [23.09.2019].
Вученов 1986: Димитрије Вученов. „Занемарени драмски писци и њихов допринос репертоару СНП (1861–1914)“. Српском народном позоришту: 1861–1986: (зборник радова). Нови Сад: Српско народно позориште, 47–67.
Вучковић 2001: Радован Вучковић. „Тодор Манојловић“. Критичари и писци о Тодору Манојловићу. Ур. М. Пантић. Зрењанин: Градска народна библиотека „Жарко Зрењанин“, 238–264.
Вучковић 2014: Вучковић Радован. Модерна драма. Београд: Службени гласник.
Ellermeyer-Животић 2004: Олга Ellermeyer-Животић. „Femme fatale у роману Кап шпанске крви Милоша Црњанског“. Прожимање жанрова у српској књижевности. Књижевно дело Милоша Црњанског и поетичке промене у савременој српској књижевности. Научни састанка слависта у Вукове дане, 33/2. Београд: Међународни славистички центар на Филолошком факултету, 359–373.
Јовановић 1875: Јовановић Милан. „Сан и јава: историјска драма у 3 чина“. Летопис Матице српске, год. 46, књ. 118, 1–76.
Комленовић 2018: Свјетлана Комленовић. Достојевски и српска модерна: митологема Достојевског „љепота која спасава свијет“ у драми Тодора Манојловића „Опчињени краљ“. Нови Сад: Прометеј.
Манојловић 2010: Тодор Манојловић. Позоришна критика. Ур. М. Фрајнд. Зрењанин: Градска народна библиотека „Жарко Зрењанин“.
Марјановић 2006: Петар Марјановић. Записи театролога: изабрани и нови текстови. Нови Сад: Стеријино позорје.
Марковић 2008: Олга Марковић. Невенка Урбанова, позоришна дива: Музеј позоришне уметности Србије, Београд, децембар 2008 - април 2009. Београд: Музеј позоришне уметности Србије.
Мериме 1976: Проспер Мериме. Кармен: приповетка. Превео Д. Милачић. Суботица: Минерва.
Милић 2015: Миомир Милић. „Камеја са ликом Луја XV као средство дефинисања идентитета Мадам де Помпадур на портрету њене тоалете“. Артум [Електронски извор]: историјско-уметнички часопис, бр. 1, 14–21. . [25.09.2019].
Николић 2013: Часлав Николић. „Онтолошки, историјски и роднополитички аспекти романа ’Кап шпанске крви’ Милоша Црњанског: Лола Монтез“. Летопис Матице српске, год. 189, књ. 492, св. 1/2, 123–138.
Попов 1990: Јован Попов. „Клавдија Шоша - лик фаталне жене у времену пародије“. Летопис Матице српске, књ. 445, год. 166, св. 1, 52–74.
Прац 1974: Марио Прац. Агонија романтизма. Београд: Нолит.
Радоњић 1998: Мирослав Радоњић. „Опчињени краљ“. Улазница: часопис за културу, уметност и друштвена питања, год. 32, књ. 159, 33–37.
Савић 1898: Милан Савић „Др Милан Јовановић“. Летопис Матице српске, год. 67, књ. 194, св. 2, 79–91.
Савковић 1936: Милош Савковић. „Маскирана историја: Опчињени краљ“. Српски књижевни гласник, књ. 49, 302–304.
Тополовачки 2001: Милан Тополовачки. „Драмско дело песника Тодора Манојловића“. Критичари и писци о Тодору Манојловићу. Ур. М. Пантић. Зрењанин: Градска народна библиотека „Жарко Зрењанин“, 129–146.
Црњански 1985: Милош Црњански. Кап шпанске крви. Београд: Књижевне новине.
Џаџић 1988: Петар Џаџић. Записи. Нови Сад: Матица српска.
Шукуљевић – Марковић 2004: Ксенија Шукуљевић – Марковић. „Тодор Манојловић и Народно позориште у Београду 1920–1936“. Живот и дело Тодора Манојловића: зборник радова. Зрењанин: Градска народна библиотека „Жарко Зрењанин“; Нови Сад: Позоришни музеј Војводине, 122–133.
Published
2020/10/02
Section
Članci