ФУНКЦИЈА ХРОНОТОПА ШКОЛЕ У САВРЕМЕНОМ СРПСКОМ РОМАНУ ЗА ДЕЦУ

  • Биљана С. Солеша Медицинска школа, Крушевац
Ključne reči: хронотоп, школа, роман за децу, симболика, друштвена критика

Sažetak


Полазећи од теоријских поставки Михаила Бахтина и Јурија Лотмана о простору у уметничком делу, у раду се истражује хронотоп школе у савременом српском роману за децу. У уводном делу дат је преглед важећих ставова књижевних теоретичара о простору у књижевности. У средишњем делу прати се функција хронотопа школе који се посматра као простор окупљања, причања, договарања, личних исповести и место судара различитих светова којима јунаци припадају. Открива се миметичка и симболичка функција која је највише уочљива у карактеризацији ликова и приказу социјалних разлика. Циљ рада јесте да укаже на функцију хронотопа школе који постаје и известан моделативни систем, језик за изражавање ванпросторних категорија и односа, који у ширем контексту има и функцију друштвене критике. Корпус истраживања чине романи Мирославе Михајлов Царевић Школско двориште, Владана Зеца Дневник једне зборнице, Бошка Ломовића Крађа мобилног у VII 2, Драгутина Бега Журка у школи и Милутина Ђуричковића Близанци и петак 13.

Reference

ИЗВОРИ
Бег 2017: Драгутин Бег. Журка у школи. Београд: Bookland.
Ђуричковић 2017: Милутин Ђуричковић. Близанци и петак 13. Београд: Bookland.
Зец 2018: Владан Зец. Дневник једне зборнице. Београд: Bookland.
Ломовић 2018: Бошко Ломовић. Крађа мобилног у VII2. Београд: Bookland.
Михајлов Царевић 2015: Мирослава Михајлов Царевић. Школско двориште. Београд: Bookland.

ЛИТЕРАТУРА
Abot 2009: Horas Porter Abot. Uvod u teoriju proze. Beograd: Službeni glasnik.
Ахметагић 2013: Јасмина Ахметагић. „Интердисциплинарни приступ књижевности: књижевност и психологија“. Баштина. св. 42. 58–71.
Bal 2000: Mike Bal. Naratologija: teorija priče i pripovedanja. Beograd: Narodna knjiga; Beograd: Alfa.
Bahtin 1989: Mihail Bahtin. O romanu. Beograd: Nolit.
Гочманац 1995: Милован Гочманац. Књижевност и дечји узраст. Параћин: Вук Караџић.
Лотман 1993: Јуриј Лотман. „Уметнички простор у Гогољевој прози“. Трећи програм Радио Београда. Београд: Радио-телевизија Србије. 263–310.
Lotman 1976: Jurij Lotman. Struktura umetničkog teksta. Beograd: Nolit.
Милинковић 2014: Миомир Милинковић. Историја српске књижевности за децу и младе. Београд: Bookland.
Николић 2013: Радмила Николић. „Нека питања остваривања васпитне улоге школе“. Књижевност за децу и њена улога у васпитању и образовању деце школског узраста. Зборник радова. ур. Сунчица Денић. Врање: Учитељски факултет. 277–285.
Николић, Антонијевић 2020: Наташа Т. Николић, Радован М. Антонијевић. „Образовање као фактор културне репродукције и културне продукције“. Баштина. св. 51. 483–496.
Петковић 2013: Данијела Петковић. „Књижевност за младе, адолесенција, фантастика и (субверзивна) дидактика: неколико примера“. Philologia Mediana. год. 6. број 6. 315–334.
Петровић 2001: Тихомир Петровић. „Естетска, сазнајна и васпитна функција књижевности за децу“. у: Воја Марјановић. Књижевност за децу и младе (књижевна критика). књига 3. Београд: Виша школа за образовање васпитача. 16–18.
Петровић 2013: Тихомир Петровић. „Књижевност за децу у светлу науке о књижевности“. Књижевност за децу и њена улога у васпитању и образовању деце школског узраста. Зборник радова. ур. Сунчица Денић. Врање: Учитељски факултет. 255–267.
Петровић 2018: Данијела З. Петровић. „Из историје у географију. Природни простор као извор идентитета“. Баштина, св. 45, 71–86.
Полић 2018: Страхиња Полић. „Фигура учитеља у српској поезији за децу“. Детињство. год. 44. бр. 1. 123–133.
Prins 2011: Džerald Prins. Naratološki rečnik. Beograd: Službeni glasnik.
Цуцић 1978: Сима Цуцић. Огледи из књижевности за децу. Зрењанин: Градска библиотека „Жарко Зрењанин“.
Objavljeno
2021/07/16
Rubrika
Članci