КОМУНИКАЦИЈА ГЛУВИХ ЗАСНОВАНА НА ОРАЛНОЈ МЕТОДИ

  • Jasmina Kovačević redovni profesor
  • Vesna S Radovanović Univerzitet u Beogradu, Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju, Odeljenje za surdologiju
Ključne reči: глувоћа, глуви, комуникација, оралне методе

Sažetak


Феномен оштећења слуха, кроз историју, био је предмет интересовања алтруиста, филозофа, лекара, затим свештеника, учитеља, педагога, за разлику од садашњег тренутка где се овом феномену приступа са мултидисциплинарног аспекта: медицинског, дефектолошког, социолошког, педагошког, психолошког, лингвистичког, културолшког и технолошког, којима је комуникација глувих и наглувих особа заједнички садржалац. Различити приступи у изградњи комуникацијских система глувих изнедрили су три основне групе метода: невербалне, оралне и комбиноване. У раду ће бити приказана анализа развоја и примене оралне методе која је у одређеном временском тренутку одиграла значајну улогу у процесу едукације и рехабилитације глувих, са посебним аспектом на методе демутизације, односно изградње говора и језика код глувих.

Reference

Bergeron, Berland, Demers, Gobeilet 2020: François Bergeron, Aurore Berland, Dominique Demers, Suzie Gobeil. „Contemporary speech and oral language care for deaf and hard-of-hearing children using hearing devices“. Journal of Clinical Medicine, 9 (2), 378е. 30. 12. 2020. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7073554/, приступљено 25. 2. 2021.
Брајовић – Матејић Ђуричић – Радоман – Брајовић 1997. Љиљанка Брајевић–Зорица Матејић Ђуричић–Весна Радоман, Ана Марија Брајевић. Слух и слушна оштећења. Београд: Завод за уџбенике и наставна средства.
Грбовић 2016: Александра Грбовић. „Проблеми у понашању ученика са оштећењем вида.“ Основе проблема у понашању ученика са сметњама у развоју. Зборник радова. Ур. Весна Жунић Павловић. Универзитет у Београду: Факултет за специјалну едукацију и рехабилитацију, 36-38.
Ковачевић 1995: Јасмина Ковачевић. Допринос професора Миодрага В. Матића у увођењу аналитичко-синтетичке методе у наставу слушно оштећених лица. Београд: Дефектолошки факултет.
Ковачевић 2000: Јасмина Ковачевић. Учесталост примене метода у васпитно-образовном раду глувих. Београд: Друштво дефектолога Југославије.
Ковачевић 2003: Јасмина Ковачевић. Дидактички системи у школовању глувих. Београд: Друштво дефектолога Југославије.
Ковачевић 2011: Јасмина Ковачевић. Дете са посебним потребама у редовној школи. Београд: Универзитет у Београду: Учитељски факултет.
Ковачевић 2020: Јасмина Ковачевић. Модели организације наставе глувих и наглувих. Београд: Универзитет у Београду: Факултет за специјалну едукацију и рехабилитацију.
Ковачевић – Радић Шестић 2014: Јасмина Ковачевић, Марина Радић Шестић. Приступи у образовању глуве и наглуве деце. Београд: Универзитет у Београду: Факултет за специјалну едукацију и рехабилитацију.
Ковачевић – Радовановић 2006: Јасмина Ковачевић, Ивица Радовановић. „Ученик оштећеног слуха у редовној школи“. Иновације у настави, 19 (4), 56-67.
Maes – Gritens 2004. Bea Maes, Hans Gritens. „Parent-reported problem behavior among children with sensory disabilities attending elementary regular schools“. Journal of Devalopmental and Physical Disabilities, 16 (4), 361-375.
Михајловић 2019: Милица. М. Михајловић. „Лексикологија у наставним плановима и програмима и школским уџбеницима“. Баштина, 47, 85-102.
Савић 1982: Љубомир Савић. Методика рада са децом оштећеног слуха. Београд: Завод за уџбенике и наставна средства.
Савић 1995: Љубомир Савић. Методика аудиторног тренинга. Београд: Универзитет у Београду: Дефектолошки факултет.
Савић – Ивановић 1994: Љубомир Савић – Петар Ивановић. Сурдопедагогија. Београд: Дефектолошки факултет.
Савић – Маслић 1974: Савић Љубомир, Фердинанд Маслић. Преглед опште историје сурдопедагогије. Књига I: Европа. Београд: Савез друштва дефектолога Југославије.
Станчић 1991: Владимир Станчић. Оштећење вида: биопсихосоцијални аспекти. Загреб: Школска књига.
Хасанбеговић 2008: Хуснија Хасанбеговић. „Парадигматично-прагматична говорно-језичка метода у едукацији и рехабилитацији слушно оштећених особа“. Дидактички путокази: часопис за наставну теорију и праксу, 45, 50-55.
Jiménez-Romero 2015: M. S. Jiménez-Romero. „The infuence of cochlear implants on behaviour problems in deaf children“. Psicothema, 27 (3), 229-234.
Gentili, Holwell 2011: Nicoletta Gentili, Andrew Holwell. „Mental health in children with severe hearing impairment“. Advances in Psychiatric Treatment, 17 (1), 54–62.
Objavljeno
2021/06/21
Rubrika
Članci