ПРЕМА НОВОЈ ПАРАДИГМИ ОБРАЗОВАЊА: НАСТАВНА ПРАКСА У РУМУНИЈИ И СРБИЈИ
Sažetak
Рад се бави питањима мотивације студената, наставног фокуса и улога студената и наставника у процесу високог образовања истраживањем на узорку два педагошка факултета: Високе школе за васпитаче у Кикинди у Србији и Педагошког факултета у Питестију у Румунији. Истраживање је спроведено током школске 2019/2020. године. Резултати указују на солидну, али не и задовољавајућу слику педагошке праксе. Релативно повољнија слика факултета у Румунији у складу са статистички значајним разликама у односу на Високу школу у Србији, је у складу са општом сликом земље бољег друштвено-економског положаја и уређења. Резултати ове студије могу бити од значаја теоретичарима и практичарима са педагошко-психолошког и становишта менаџмента у образовању.
Reference
Арсенијевић: 2015 Јасмина Арсенијевић. „Методолошки оквир истраживања интерактивне наставе“. Књига резимеа са Међународне научно-стручне конференције Методички дани 2015. 30. мај 2015, Кикинда, Србија, стр. 42-44.
Арсенијевић-Андевски-Арсенијевић: 2012 Јасмина Арсенијевић-Милица Андевски-Оља Арсенијевић. „Улоге предавача у контексту промене парадигме образовања и захтевима информатичког и друштва знања“. Зборник радова Високе школе струковних студија за образовање васпитача у Кикинди 1/2012, година 6 број 1, стр. 139-161.
Арсенијевић-Андевски-Крнета: 2014 Јасмина Арсенијевић-Милица Андевски-Љиљана Крнета. „Стилови руковођења наставом у високој школи струковних студија за образовање васпитача у Кикинди“. Тематски зборник радова са Међународне научно стручне конференције Методички дани 2014, 25. октобар, Кикинда, Србија, стр. 122-130.
Commission Of The European Communities: 2007 Improving the Quality of Teacher Education. Brussels: Commission Of The European Communities.
European Commission, Education and Culture: 2005 Common European Principles for Teacher Competences and Qualificatios. Brussels: European Commission.
European Trade Union Committee For Education: 2008 Teacher Education in Europe - An ETUCE Policy Paper. Brussels: European Trade Union Committee for Education.
Fessler-Ungaretti: 1994 Ralph Fessler-Antoinette Ungaretti. Expanding opportunities for teacher leadership. Teachers as leaders: Perspectives on the professional development of teachers. Indiana: Phi Delta Kappa Educational Foundation.
Fullan: 1993 Michael Fullan. Change forces: Probing the depths of educational reform. London: The Falmer Press.
Fullan: 1998 Michael Fullan. „The Meaning of Educational Change: A Quarter of a Century of Learning“. Ур. Hargreaves A., Lieberman A., Fullan M., Hopkins D. (eds) International Handbook of Educational Change. Kluwer International Handbooks of Education, Dordrecht: Springer.
Fullan-Langworthy: 2014 Michael Fullan-Maria Langworthy. A Rich Seam How New Pedagogies Find Deep Learning. London: Pearson.
Fullan: 2005 Michael Fullan. Leadership and Sustainability: System Thinkers in Action. Thousand Oaks, California: Corwin Press, Ontario Principals’ Council.
Ginsberg-Wlodkowski: 2009 Margery Ginsberg-Raymond Wlodkowski. Professional Learning to Promote Motivation and Academic Performance among Diverse Adults. CAEL Forum, Chicago: Council for Adult & Experiential Education, Special Issue, 23-32.
Ginsberg-Wlodkowski: 2000 Margery Ginsberg-Raymond Wlodkowski. Creating High Motivating Classrooms for All Students: A Schoolwide Approach to Powerful Teaching with Diverse Learners. San Francisco: Jossey-Bass.
International Society for Technology in Education: 2008 ISTE Standards Teachers. https://www.iste.org/docs/pdfs/20-14_ISTE_Standards-T_PDF.pdf [02.06.2019.]
Клеменовић: 2011 Јасмина Клеменовић. „Реконцептуализација наставничке/васпитачке професије у контексту друштва знања“. Зборник Високе школе струковних студија за образовање васпитача у Кикинди, 6 (2), 11 -24.Lai, R. Emily (2011). Motivation: A Literature Review Research Report; http://images.pearsonassessments.com/images/tmrs/Motivation_Review_final.pdf [15.08.2020.]
Lave-Wenger: 1996 Jean Lave-Etienne Wenger. Situated learning: Legitimate peripheral participation. Cambridge University Press.
Marjanovic-Shane: 2012 Аna Marjanovic-Shane. „Ka novoj paradigmi obrazovanja: uvodna razmatranja [Towards a new paradigm of education: an introduction]“, J. Šefer & Ševkušić, S., (Eds.), Teorijska određenja inicijative, saradnje i stvaralaštva u pedagoškom kontekstu (I deo) [Theoretical interpretations of the concepts of initiative, cooperation and creativity in pedagogical contexts, Part I], Zavod za udžbenike, Beograd.
Moos-Honkomp: 2011 Daniel C. Moos- Brian Honkomp. „Adventure learning: Motivating students in a Minnesota middle school“. Journal of Research on Technology in Education, 43(3), 231-252.
Murphy: 1995 Joseph Murphy. „Changing role of the teacher“. Educating Teachers forLeadership and Change, Teacher Education Yearbook III. Thousand Oak, CA: Corwin Press.
OECD: 2019 PISA 2018 Results What Students Know and Can Do Volume I. OECD Publishing. https://doi.org/10.1787/5f07c754-en [19.08.2020.]
Ramsden: 1998 Paul Ramsden. Learning to lead in higher education. London and NY: Routledge.
Stipek: 1996 Deborah Stipek. Motivation and instruction. In D. C. Berliner & R. C. Calfee (Eds.), Handbook of educational psychology (pp. 85–113). New York: Macmillan.
Troen, V., Boles, K. (1996). Teacher as leaders and the problem of power: achieving school reform from the classroom. New directions for school leadership: every teacher a leader. San Francisco, CA: Jossey-Bass, Inc. Publishers.
Ulrich: 1996 David Ulrich. Organizing around capabilities. The organization of the future: Drucker Foundation Future Series. San Francisco: Jossey-Bass.
Usher: 2012 Alexandra Usher. „What Nontraditional Approaches Can Motivate Unenthusiastic Students? Center on Education Policy“ http://files.eric.ed.gov/fulltext/ED532672.pdf [02.09.2020.]
Uvod u usaglašavanje (Tuning) obrazovnih struktura u Evropi – Doprinos Univerziteta Bolonjskom procesu. 2006. www.caesar.uns.ac.rs/projekti/tempus/brochureS.pdf [05.07.2020.]
WEF: 2019 The Global Competitiveness Report 2019. Ed. Klaus Schwab. World Economic Forum: Geneva. http://www3.weforum.org/docs/WEF_TheGlobalCompetitivenessReport2019.pdf [05.07.2020.]
Крњаја: 2014 Живка Крњаја. „Дисциплинарни или интегрисани курикулум: три разлике“. Настава и васпитање, 2, 221-232.