ШКОЛА СЕНЗИТИВНА НА ТРАУМАТИЧНА ИСКУСТВА ДЕЦЕ

  • Емина В. БОРЈАНИЋ БОЛИЋ
  • Ивана Д. РИСТИЋ
Ključne reči: академско постигнуће, траума, негативна искуства у детињству, заштита заснована на знањима о трауми, школа сензитивна на траума

Sažetak


У овом чланку представићемо појмове негативних искустава у детињству и трауме, а размотрићемо и какав је утицај трауматизације на способност деце да уче. Трауматизација која се догађа на најранијем узрасту, може узроковати негативан утицај на развој мозга и когнитивни развој детета. Код деце школског узраста проблеми са концентрацијом и умањена способност да мирно седе и прате наставу, могу дугорочно водити ка проблемима у постизању школског успеха, саморегулацији, као и тешкоће успостављања и одржавања односа са вршњацима и одраслима. У школи сензитивној на трауматична искуства деце, наставно и ваннаставно особље зна у каквим условима живе деца која похађају ту школу, умеју да препознајује знакове трауматизације и разумеју какве последице трауматизација оставља на децу и одрасле. Због тога су обучени како да заштите себе од викаријске трауматизације. Развијањем школе сензитивне на трауматична искуства деце посредно би утицали на повећање образовног постигнућа код деце и младих са искуством трауматизације.

Reference

Arroyo-Rhoad, et al. 1999: Alan A. Arroyo, Randy Rhoad, Priscilla Drew. “Meeting diverse student needs in urban schools: research-based recommendations for school personnel”, Preventing school Faliure, 43(4), 145-153. doi.org/10.1080/10459889909604990
Berndt 1996: Thomas J. Berndt. „Exploring the effects of friendship quality on social development”. In W. M. Bukowski, A. F. Newcomb, & W. W. Hartup (Eds.), The company they keep: Friends in childhood and adolescence (pp. 346-365). Cambridge: Cambridge University Press.
Борјанић Болић 2016: Емина В. Борјанић Болић. Синдром изгарања и викаријске трауматизације. Докторски рад. Београд: ФПН.
Borjanić Bolić 2018a: Emina Borjanić Bolić “Mogućnosti prevazilaženja vikarijske trauma kod profesionalnih pomagača u zaštiti dece”. Temida, Vol.21, br.3, str. 411-428. Doi:10.2298/TEM1803411B
Borjanić Bolić 2018b: Emina Borjanić Bolić. „Secondary traumatic stress and vicarious tramatization in child welfare professionals in Serbia“, Journal of Public Child Welfare, Volume 13, Issue 2, 214-233. DOI:10.1080/15548732.2018.1502117.
Borjanić Bolić 2019: Emina V. Borjanić Bolić. “Socijalni rad sa decom i zaštita zasnovana na znanjima o trauma”. U M. Miljević (ur.), Socijalna politika u Srbiji na raskršću vekova (493-503). Beograd: Visoka škola socijalnog rada.
Bukowski-Hoza 1989: William M. Bukowski, Betsy Hoza, B. „Popularity and friendship: Issues in theory, measurement and outcome”. In Thomas J. Berndt, Gary W. Ladd (Eds.), Peer relationships in child development (pp. 15-45). New York: John Wiley & Sons.
Chafouleas-Koriakin, et al. 2019: Sandra M. Chafouleas, Taylor A. Koriakin, Katarina D. Roundfield, Stacy Overstreet. “Addressing Childhood Trauma in School Settings: A Framework for Evidence- Based Practice”. School Mental Health. 11, 40-53. https://doi.org/10.1007/s12310-018-9256-5
Кортуа 2004: Christine Courtois, „Complex Trauma, Complex Reactions: Assessment and Treatment“. Psychotherapy: Theory, Reasearch, Practice, Training. Vol. 41, No. 4, pp.412-425. DOI 10.1037/0033-3204.41.4.412
Furnivall-Grant, 2014: Judy Furnivall, Edwina Grant. “Trauma sensitive practice with children in care”. Insights, Vol 27. The Institute for Research and Innovation in Social Services (IRISS). https://www.iriss.org.uk/resources/insights/trauma-sensitive-practice-children-care [22.09.2021].
Harper-Temkin 2019: Kristen Harper, Deborah Temkin. Respond to Trauma through Policies that Create Supportive Learning Environments. Report number: 2019-15. Affiliation: Child Trends. DOI: 10.13140/RG.2.2.35451.16164.
Ko 2007: Susan Ko “Creating Trauma-Informed Child-Serving Systems”. NCTSN Service Systems Briefs v1 n1.https://www.nctsn.org/sites/default/files/resources//creating_trauma_informed_child_serving_systems.pdf. [24.09.2021.].
Крстић 2016: Ксенија Љ. Крстић. “Социоемоционални аспекти наставе и учења”. Настава и васпитање год. LXV бр. 3/2016, стр.471-490. doi: 10.5937/nasvas1603471K
Larkin-Felitti, et al. 2014: Heather Larkin, Vincent J. Felitti, Robert F. Anda. “SocialWork and Adverse Childhood Experiences Research: Implications for Practice and Health Policy”. Social Work in Public Health, 29:1-16. DOI: 10.1080/19371918.2011.619433
Ljubomirović 2018: Nataša Ljubomirović. “Zašto dete ne ide u školu - Kearney model”. Psihijatrija danas, 50(1), str. 43-48. DOI: 10.5937/PsihDan1801043L.
Maynard-Farina, et al. 2019: Brandy R. Maynard, Anne Farina, Nathaniel A. Dell, Michael S. Kelly. “Effects of trauma-informed approaches in schools: A systematic review”. Campbell Systematic Reviews 15(1-2). Pp.1-18. DOI: 10.1002/cl2.1018
McInerney-McKlindon 2014: Maura McInerney, Amy McKlindon. “Unlocking the door to learning: Trauma-informed classrooms & transformational schools”. Education Law Center. [23.09.2021].
McLean 2016: Sara McLean. “The effect of trauma on the brain development of children: Evidence-based principles for supporting the recovery of children in care” (CFCA Practice Resource). Melbourne: Child Family Community Australia information exchange, Australian Institute of Family Studies. [30.09.2021].
Minahan-Rappaport, 2012: Jessica Minahan, Nancy Rappaport. “The Behavior Code”. Cambridge: Harvard Education Press.
National Child Traumatic Stress Network Schools Committee – NCTSNSC 2008: “Child Trauma Toolkit for Educators”. Los Angeles, CA & Durham, NC: National Center for Child Traumatic Stress. [29.09.2021].
Parker-Asher 1993: Jeffrey G. Parker, Steven R. Asher. “Beyond group acceptance friendship and friendship quality as distinct dimensions of children’s peer adjustment”. Personal Relationships, 4, 261-294.
Pejović Milovančević - Tošković (ur.) 2019: Milica Pejović Milovančević, Oliver Tošković. „Studija negativnih iskustava u detinjstvu (ACE Studija): Istraživanja o negativnim iskustvima u detinjstvu u Srbiji“. UNICEF u Srbiji.
Pucarević-Skrobić, et al. 2020: Bojana Pucarević, Ljiljana Skrobić, Nevenka Žegarac. „School as an Element of the Well-Being of Adolescents in Foster Care: Discrimination as a Challenge“. FactaUniversitatis. Series: Teaching, Learning and Teacher Education Vol. 4, No 1, 2020, pp. 75 - 85 https://doi.org/10.22190/FUTLTE2001075P
Ristić 2018: Ivana Ristić, „Škola kao indikator školskog postignuća gluvih i nagluvih učenika i učenika tipičnog razvoja“. Specifičnost oštećenja sluha-koraci i iskoraci. Tematski zbornik radova. Beograd: Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju, Izdavački centar, str.199.
Роксандић 2016: Ивана Д. Роксандић. Индикатори школског успеха глувих и наглувих ученика. Докторски рад. Београду: Факултет за специјалну едукацију и рехабилитацију.
Simon-Compton, et al. 2020: Kathryn Simon, Sidonia E. Compton, Stacy Overstreet. “The Evolution of Trauma-Informed Schools”. In E. Rossen (ed.), Supporting and Educating Traumatized Students. New York: Oxford Univesity Press, pp 3-25.
Pravilnik o standardima kompetencija za profesiju nastavnika i njihovog profesionalnog razvoja (Sl. glasnik RS - Prosvetni glasnik", br. 5/2011) [20.09.2021.].
Šimčić-Šentija Knežević, et al. 2018: Petra Šimčić, Mirela Šentija Knežević, Romana Galić. „Nepovoljni događaji u djetinjstvu i njihova povezanost sa psihosocijalnim aspektima života pojedinca u odrasloj dobi“. Ljetopis socijalnog rada, Vol. 26 No.2 185-211. https://doi.org/10.3935/ljsr.v26i2.226
Šurbanovska 2012: Orhideja Šurbanovska. “Korelati socijalnog ponašanja deteta u školskoj sredini”. Primenjena psihologija, Vol. 1, str. 25-41. Doi: 10.19090/pp.2012.1.25-41
Thomas-Crosby, S., et al. J.2019: Shelly M. Thomas, Shantel Crosby, Judi Vanderhaar. „Trauma-Informed Practices in Schools Across Two Decades: AN Interdisciplinary Review of Research“. Review of Research in Education, Vol 43, Issue1, pp. 422-252. doi: 10.3102/0091732X18821123
Trauma-Informed Practice Guide. (2013). [29.09.2021.].
Tрејсмен 2018: Karen Treisman. “Becoming a more culturally, adversity, and trauma – informed, infused, and responsive organization”. Winston Churchill Fellowship Report.
Ван дер Колк 2019: Bessel van der Kolk. „Annals Developmental Trauma“. [07.09. 2021].
Veselinović-Vušurović, et al. 2016: Žaklina Veselinović, Ana Vušurović, Vitomir Jovanović, Jasminka Čekić Marković. Priručnik za škole - planiranje, sprovođenje i praćenje mera za sprečavanje osipanja učenika iz obrazovnog sistema. Beograd: Centar za obrazovne politike. [13.09.2021].
Walsh-McCartney, et al. 2019: David Walsh, Gerry McCartney, Michael Smith, Gillian Armour. „Relationship between childhood socioeconomic position and adverse childhood experiences (ACEs): a systematic review“. J Epidemiol Community Health, doi:10.1136/jech-2019-212738
Objavljeno
2021/12/21
Rubrika
Članci