ДИГИТАЛНИ МАРКЕТИНГ У ЈАВНИМ УСТАНОВАМА КУЛТУРЕ И УМЕТНОСТИ РЕПУБЛИКЕ СРБИЈЕ

  • Данијел Д. Савић
  • Невенка J. Поповић Шевић
Ključne reči: дигитални маркетинг, установе културе и уметности, Република Србија, друштвене мреже

Sažetak


Друштвене мреже представљају неизоставни аспект дигиталног маркетинга у савременом пословању. Установе културе и уметности се налазе пред свакодневним изазовима како би публици понудиле занимљив садржај, који се налази у сржи комуникације и промоције на дигиталним платформама. Присуство и активност на друштвеним мрежама, кроз квалитетан садржај и непосредну комуникацију са публиком позитивно се одражавају на пословање, пружајући могућности за привлачење нових посетилаца. Циљ овог рада је истраживање значаја дигиталног маркетинга у пословном окружењу установа културе и уметности у Републици Србији, са акцентом на установе културе и уметности од националног значаја, које су биле предмет анализе. Консултовање релевантне литературе омогућило је представљање и дефинисање теоријског оквира значајних појмова, ради лакшег разумевања централног дела истраживања. На основу прикупљених података и увидом у актуелно стање на профилима на друштвеним мрежама, понуђени су резултати који показују да су Фејсбук, Инстаграм и Јутјуб најзаступљеније платформе у нашој држави и као такве, представљају погодне полазне тачке за формирање стратегије наступа на друштвеним мрежама у циљу повећања броја пратилаца и проширивања потенцијалних посетилаца културно-уметничких садржаја. Јасно формирање стратегије дигиталног маркетинга и одлучност у примени њених инструмената је област која даје могућност за унапређење пословних активности, уз континуирану едукацију и обуку маркетиншких кадрова и проширивање њихових компетенција.

Reference

Култура 2019: Култура, 2019. Београд. Републички завод за статистику: 2020.


Никодијевић 2013: Драган Никодијевић. Патологија дуга у уметности. Београд: Просвета.


Употреба информационо-комуникационих технологија у Републици Србији, 2020: Употреба информационо-комуникационих технологија у Републици Србији, 2020. Београд. Републички завод за статистику: 2020.


Bauer 2013: Ivan Bauer. Digitalni marketing. Beograd: Zavod za udžbenike.


Berne Manero–Marzo Navarro 2020: Carmen Berne Manero–Mercedes Marzo Navaro. „Exploring How Influencer and Relationship Marketing Serve Corporate Sustainability“. Sustainability. 2020; 12(11):4392.


Duffett 2015: Rodney Graeme Duffett. „Facebook advertising’s influence on intention-to-purchase and purchase amongst Millennials“. Internet Research, 25(4).


Filipović 2021: Jelena Filipović. Digitalni marketing. Beograd: Ekonomski fakultet, Univerzitet u Beogradu.


French–Runyard 2011: Ylva French–Sue Runyard. Marketing and Public Relations for Museums, Galleries, Cultural and Heritage Attractions. New York: Routledge.


García Martín–García Sanchez 2015: Judit García-Martín–Jesús N. García. „Use of Facebook, Tuenti, Twitter and Myspace among young Spanish people“. Behaviour & Information Technology, 34(7).


Jansom–Pongsakornrungsilp 2021: Akawut Jansom–Siwarit Pongsakornrungsilp. „How Instagram Influencers Affect the Value Perception of Thai Millennial Followers and Purchasing Intention of Luxury Fashion for Sustainable Marketing“. Sustainability. 2021; 13(15):8572.


Kocić–Radaković 2018: Milan Kocić–Katarina Radaković. „Značaj digitalnog marketinga u procesu upravljanja odnosima sa potrošačima“. Marketing, 49(1).


Kolber 2010: Fransoa Kolber. Marketing u kulturi i umetnosti. Beograd: CLIO.


Krstić–Đurđević 2017: Ana Krstić-Biljana Đurđević. „Marketing na društvenim mrežama“. Marketing, 48(4).


Liu JS–Ho MH-C–Lu LYY 2017: John S. Liu–Mei Hsiu-Ching Ho–Louis Y. Y. Lu. „Recent Themes in Social Networking Service Research“. PloS ONE 12(1): e0170293, doi: 10.1371/journal.pone.0170293.


Lukić 2011: Darko Lukić. Produkcija i marketing scenskih umjetnosti. Zagreb: HC-IT UNESCO.


Marić–Kovač Žnideršić и др. 2017: Dražen Marić, Ružica Kovač Žnideršić, Nikola Paskaš, Jelena Jevtić, Zorjana Kanjuga. „Savremeni potrošač i elektronska interpersonalna komunikacija“. Marketing, 48(3).


Mukherjee–Banerjee 2019: Kaustav Mukherjee–Neelotpaul Banerjee. “Social networking sites and customers’ attitude towards advertisements“. Journal of Research in Interactive Marketing, 13(4). https://doi.org/10.1108/ JRIM-06-2018-0081


Obar–Wildman 2015: Jonathan A. Obar–Steven S. Wildman. „Social media definition and the governance challenge: An introduction to the special issue“. Telecommunications policy, 39(9).


Quinton–Simkin 2016: Sarah Quinton–Lyndon Simkin. „The digital journey: Reflected Learnings and Emerging Challenges“. International Journal of Management Reviews, Vol. 0, 1-18.


Raduški 2017: Dragoljub Raduški. „Marketing menadžment u kulturi i umetnosti“.  Marketing, 48(4).


Rakita–Mitić 2017: Branko Rakita–Sanja Mitić. Međunarodni marketing: od lokalne do globalne perspektive. Beograd: Ekonomski fakultet, Univerzitet u Beogradu.


Stojković–Dragićević Šešić 2007: Branimir Stojković–Milena Dragićević Šešić. Kultura – menadžment, animacija, marketing. Beograd: CLIO.


Swani–Milne и др. 2017: Kunal Swani–George R. Milne–Brian P. Brown–A. George Assaf–Naveen Donthu. „What messages to post? Evaluating the popularity of social media communications in business versus consumer markets“. Industrial Marketing Management, 62, 77–87. doi:10.1016/j.indmarman.2016.07.006


Tuten–Solomon 2018: Tracey L. Tuten–Michael R. Solomon.  Social Media Marketing. London: Sage.


Vătămănescu–Nistoreanu–Mitan 2017: Elena-Mădălina Vătămănescu–Bogdan Gabriel Nistoreanu–Andreea Mitan. „Competition and Consumer Behaviour in the Context of the Digital Economy“. Amfiteatru Economic, 19(45).


Yasmin–Tasneem–Fatema 2015: Afrina Yasmin–Sadia Tasneem–Kaniz Fatema. „Effectiveness of digital marketing in the challenging age: An empirical study“. International Journal of Management Science and Business Administration, 1(5), 69-80.


 


 


ЕЛЕКТРОНСКИ ИЗВОРИ


 


DataReportal 2021а: DataReportal. Digital 2021 April Global Statshot Report, 8/200. <https://datareportal.com/reports/digital-2021-april-global-statshot>. [07.06.2021.]


DataReportal 2021б: DataReportal. <https://datareportal.com/>. [07.06.2021.]


DataReportal 2021в: DataReportal. Digital 2021: Serbia. <https://datareportal.com/reports/digital-2021-serbia>. [07.06.2021.]


GWI 2020: Global Web Index. Report: The latest social media trends to know for 2020. <https://www.globalwebindex.com/reports/social>. (према Filipović 2021: 161).


Moeller 2017:  Susan Moeller. „The Ultimate Guide to Facebook Engagement in 2017“. Retrieved from; <http://buzzsumo.com/blog/ultimate-guide-facebook-engagement-2017/>. [00.00.0000.]


Pioniri 2021: Pioniri communications. Stanje društvenih medija.  <https://pioniri.com/sr/socialserbia2021/>. [06.06.2021.]


Инстаграм – Југословенска кинотека 2021: Инстаграм – Југословенска кинотека. <https://www.instagram.com/jugoslovenskakinoteka/?hl=sr>. [02.10.2021.]


Инстаграм – Народна библиотека Србије 2021: Инстаграм – Народна библиотека Србије. <https://www.instagram.com/narodnabibliotekasrbije/>. [02.10.2021.]


Инстаграм – Народни музеј 2021: Инстаграм – Народни музеј. <https://www.instagram.com/narodnimuzej/?hl=sr>. [02.10.2021.]


Инстаграм – Народно позориште 2021: Инстаграм – Народно позориште. <https://www.instagram.com/narodno_pozoriste_u_beogradu/>. [02.10.2021.]


Јутјуб – Југословенска кинотека 2021а: Јутјуб – Југословенска кинотека. <https://www.youtube.com/channel/UCMiRHvtp3BZDuOxE8VzosCQ/about>. [30.09.2021.]


Јутјуб – Југословенска кинотека 2021б: Јутјуб – Југословенска кинотека. „Beograd 1932. Trg Terazije sa fontanom“. <https://www.youtube.com/watch?v=hZqfEpJYva8>. [30.09.2021.]


Јутјуб – Југословенска кинотека 2021в: Јутјуб – Југословенска кинотека. „Beograd 1919. Kalemegdan“. <https://www.youtube.com/watch?v=FUFjK-xg6OY>. [30.09.2021.]


Јутјуб – Југословенска кинотека 2021г: Јутјуб – Југословенска кинотека. „Beograd 1919. Trg Kneza Mihaila sa spomenikom/ Belgrade, 1919. Prince Mihailo Square“. <https://www.youtube.com/watch?v=etVhuIzQUI4>. [30.09.2021.]


Јутјуб – Народна библиотека Србије 2021: Јутјуб – Народна библиотека Србије. <https://www.youtube.com/c/%D0%9D%D0%B0%D1%80%D0%BE%D0%B4%D0%BD%D0%B0%D0%B1%D0%B8%D0%B1%D0%BB%D0%B8%D0%BE%D1%82%D0%B5%D0%BA%D0%B0%D0%A1%D1%80%D0%B1%D0%B8%D1%98%D0%B5/about>. [30.09.2021.]


Јутјуб – Народни музеј 2021: Јутјуб – Народни музеј. <https://www.youtube.com/user/narodnimuzejbg/about>. [30.09.2021.]


Јутјуб – Народно позориште 2021: Јутјуб – Народно позориште. <https://www.youtube.com/channel/UCQfOK9C9cM8hSDwqJp02A2Q/about>. [30.09.2021.]


РЗС 2020: Републички завод за статистику: 2020. <https://www.stat.gov.rs/vesti/20201221-kultura-2019/?a=08&s>. [07.06.2021.]


Фејсбук – Југословенска кинотека 2021: Фејсбук – Југословенска кинотека. <https://www.facebook.com/kinoteka.rs/>. [01.10.2021.]


Фејсбук – Народна библиотека Србије 2021: Фејсбук – Народна библиотека Србије. <https://www.facebook.com/nbsrb/>. [01.10.2021.]


Фејсбук – Народни музеј 2021: Фејсбук – Народни музеј. <https://www.facebook.com/narodnimuzej/>. [01.10.2021.]


Фејсбук – Народно позориште 2021: Фејсбук – Народно позориште. <https://www.facebook.com/npbgd/>. [01.10.2021.]

Objavljeno
2022/06/14
Rubrika
Članci