ONLINE TEACHING IN SERBIA AND THE REPUBLIC OF SRPSKA AT THE COVID-19 OUTBREAK: TEACHERS' EXPERIENCES

  • Milena Z. Škobo
Ključne reči: Ковид-19 пандемија, алтернативни модели наставе, онлајн платформе и алати, изазови извођења наставе на даљину, друштвени, економски и психолошки фактори

Sažetak


Негативне последице пандемије највише су се осетиле у образовним институцијама земаља у развоју, које имају ограничене економске могућности, а самим тим и ограничене услове за стварање атмосфере која би традиционалном обликом наставе у учионици придодала алтернативне моделе извођења наставе. Циљ ове пилот студије је да изолује друштвене, економске и психолошке факторе, који су утицали на формирање ставова наставника језика и књижевности на свим образовним нивоима у Србији и Републици Српској о експерименталним облицима наставе на даљину, а који проистичу из њиховог тромесечног искуства током летњег полугодишта академске 2019/20 године, и да пружи шире увиде у ток, природу и квалитет наставе на даљину као алтернативног модела извођења наставе на овим просторима. Спроведено истраживање, које укључује 283 наставника језика и књижевности, заснива се на квантитативном и квалитативном методу и обухвата анализу корпуса упитника сачињеног од 11 питања. Добијени резултати су разврстани у 5 категорија и то према:  типу платформе на даљину који су наставници најчешће користили (1), начину успостављања и квалитету интеракције између наставника и студената (2), начину извођења наставе и степену посећености наставе од стране ученика/студената (3), степену коришћења онлајн алата и типу алата за развој, унапређење и подстицање језичких вештина код ученика/студената (4), и конкретном типу изазвова и потешкоћа са којима су се наставници суочавали (5). Одговори испитаника на питање отвореног типа разврстани су у 5 категорија по својеврсном заједниичком именитељу: проблем адекватног праћења и вредновања рада ученика/студената (1); недостатак мотивације (2); ограничена друштвена интеракција, односно недостатак живе речи (3); слаба техничка подршка (4); и недовољна дигитална писменост ученика/наставника/родитеља (5). Резултати упућују и на ограничења традиционалог облика наставе као јединог доступног модела извођења наставе на овим просторима и на могућа решења у превазилажењу проблема проузрокованих овим факторима у смислу давања упутстава за даља истраживања указивањем како на ограничења, тако и на значајне увиде саме пилот студије у вези са овом проблематиком.

Reference

AHERS 2021: Agency for Higher Education of Republic of Srpska (AHERS), Accreditation of Study Programs, (2021).


Bugarski 1996: Ranko Bugarski. Uvod u opštu lingvistiku [Introduction in General Linguistics]. Beograd: BIGZ.


Castro 2019: Robin Castro. Blended learning in higher education: Trends and capabilities. Education and Information Technologies, 24, 2523–2546.


Cerović−Mićić et al 2021: Tunde Koracs Cerović, Katarina Mićić & Selena Vračar. A leap to the digital era—what are lower and upper secondary school students' experiences of distance education during the COVID-19 pandemic in Serbia? Euoropean Journal of Psychology of Education. <https://link.springer.com/article/10.1007%2Fs10212-021-00556-y > [July 12, 2021].


Conrad 2002: Diana Conrad. Deep in the hearts of learners: Insights into the nature of online community. Journal of Distance Education, 17(1), 1−19.


Đorđević, Radić Bojanić 2014: Jasna Đorđević, Biljana Radić Bojanić. Autonomy in the use of digital resources in a legal English course. ESP Today: Journal of English for Specific Purposes at Tertiary Level, 2(1), 71−87.


Đukić Mirzayantz 2017: Marina Đukić Mirzayantz. The attitudes and experiences of foreign language teachers engaged in distance study programs in Serbia. The Online Journal of Distance Education and e-Learning, 5(4), 36-46.


Đukić Mirzayantz 2019: Marina Đukić Mirzayantz. The effectiveness of learning German on Moodle. Inovacije u nastavi, 32(3), 130–150. doi: 10.5937/ inovacije1903130D


European Commision, Blended learning in school education – guidelines for the start of the academic year 2020/21, (June, 2020).


Gajić, Maenza 2019: Tijana Gajić, Nada Maenza. Mobile Applications in Teaching Foreign Languages in Tertiary Education. Inovacije u nastavi, 32(4), 133-142.


Hellerman 2008: John Hellerman. Social Actions for Classroom Language Learning. Bristol, Blue Ridge Summit: Multilingual Matters.


Hiltz, Turoff 2005: Starr Roxanne Hiltz, Murray Turoff. Education goes digital: The evolution of online learning and the revolution in higher education. Communications of the ACM, 48(10), 59−64.


Hu, Hui 2012: Paul Jen-Hwa Hu, Wendy Hui. Examining the role of learning engagement in technology-mediated learning and its effects on learning effectiveness and satisfaction. Decision Support Systems, 53, 782-792.


Jovanović, Dimitrijević 2021: Marija Jovanović, Dragana Dimitrijević. Barriers to implementation of distance learning during the COVID-19 outbreak: Teacher perspective. Zbornik Instituta za pedagoska istrazivanja 53 (1), 7-66.


Juszczyk, Kim 2020: Stanislaw Juszczyk, Suwan Kim. Distance Learning in the Polish and Korean Universities During COVID-19 Pandemic. The New Educational Review, 62(4), 115-127.


Lazić−Talić et al 2021:  Slavojka Lazić, Tijana Talić & Dražen Marinković. E-Learning in Secondary Schools in the Republic of Srpska and Improvement Suggestions in COVID-19 Setting. In: Bauk, S., Ilčev, S. D. (Eds): The 1st International Conference on Maritime Education and Development. Cham: Springer.


Lee 2012: Junk-Sook Lee. The effects of the teacher–student relationship and academic press on student engagement and academic performance. International Journal of Educational Research, 53, 330-340.


Liu−Gomez et al 2009:  Simon Y. Liu, Joel Gomez & Cherng-Jyh Yen. Community college online course retention and final grade: Predictability of social presence. Journal of Interactive Online Learning, 8, 165-182.


MacIntyre−Gregersen et al 2020: Peter D. MacIntyre,  Tammy Gregersen & Sarah Mercer. Language teachers’ coping strategies during the Covid-19 conversion to online teaching: Correlations with stress, wellbeing and negative emotions. System, 94, 102352.


Milojković 2019: Marija Milojković. Teaching English by Skype: Theoretical and Practical Considerations from the Perspective of Serbian English Teachers. In: Carrió-Pastor M. (Еds.) Teaching Language and Teaching Literature in Virtual Environments. Springer, Singapore.


Mullen, Tallent-Runnels 2006: Gayle E. Mullen, Mary K. Tallent-Runnels. Student outcomes and perceptions of instructors’ demands and support in online and traditional classrooms. The Internet and Higher Education, 9(4), 257-266.


NEAQA 2021: National Entity for Accreditation and Quality Assurance in Higher Education (NEAQA), Guide for Student – Accreditation Outcomes Review, (May, 2021).


Nikolić, Milojević 2020:  Nevena Nikolić, Zoran Milojević. Trenutno stanje u onlajn nastavi u Srbiji i regionu - Izveštaj, Obrazovno kreativni centar: Bor


OECD 2020: Organization for Economic Co-opreation and Development (OECD). A Framework to guide an education response to the Covid-19 Pandemic of 2020, (2020).


Osterman 2000: Karen F. Osterman. Students’ Need for Belonging in the School Community. Review of Educational Research, 70(3), 323-367.


Park 2007: Ji-Hye Park. Factors related to learning dropout in online learning. In: Nafukho, F. M., Chermack, T. H., & Graham, C. M. (Eds.). Proceedings of the 2007 Academy of Human Resource Development Annaul Conference (p. 1-8). Indianapolis, IN: AHRD.


Pu 2020: Haifeng Pu. Implementing online ELT in the time of crisis: ordeal or opportunity? ELT Journal, 74(3), 346-348.


Radić−Ristić et al 2020: Bojan Radić, Goran Ristić, Svetlana Anđelić, Valentin Kuleto & Milena Ilić. E-Learning Experiences of Higher Education Institutions in The Republic of Serbia During Covid-19, Content Analysis and Case Study ITS Belgrade. Proceedings of the 36th International Business Information Management Association (IBIMA) (p. 8868-8879). Spain: Granada.


Rapanta−Botturi et al 2020: Chrysi Rapanta, Luca Botturi, Peter Goodyear, Lourdes Guardia & Marguerite Koole. Online University Teaching During and After the Covid-19 Crisis: Refocusing Teacher Presence and Learning Activity. Postdigital Science and Education, 2, 923-945.


Sherry 1995: Lorraine Sherry. Issues in distance learning. International Journal of educational telecommunications 1 (4), 337-365.


Tanasijević, Vukotić 2014: Milena Tanasijević, Aleksandra Vukotić. The challenges of teaching ESP in traditional and virtual classrooms in Serbia at the academic level. In Z. Paunović (Ed.), English Language and Literature Studies: Embracing Edges (p. 299-308). Belgrade: University of Belgrade, Faculty of Philology.


Tanjga 2021: Mitja Tanjga. Ad-hoc E-learning Measures during COVID-19 Lockdown in Republic of Srpska HE Institutions: student insights. 25 March 2021. Available at Research Square.


Thorne 2003: Kaye Thorne. Blended Learning. How to integrate online and traditional learning. London: Kogan Page.


Trajanović−Domazet et al 2007: Miroslav Trajanović, Dragan Domazet & Biljana Mišić Ilić. Distance Learning and Foreign Language Teaching. Balkan Conference in Informatics (BCI 2007) (441−452). Bulgaria: Sofia. < https://telearn.archives-ouvertes.fr/hal-00190064> [August 18, 2021].


UNESCO, Policy Brief: Education during COVID-19 and beyond, (2020).


Vukotić, Tanasijević 2012: Aleksandra Vukotić, Milena Tanasijević. Forms of communication in online English courses: making the most of new technologies in higher education. In V. Polovina (Ed), Applied linguistics, 13 (p. 7-13). Novi Sad: Applied Linguistics Association of Serbia.


Škobo, Sentov 2020: Milena Škobo, Ana Sentov.  Teaching Poetry Online: A Lesson Plan. Anali Filološkog fakulteta 32 (2), 393-417.


Škobo 2021: Milena Z. Škobo. "Organization and implementation of online language and literature courses at faculties and secondary schools in Serbia." Baština 31(53), 93-110.

Objavljeno
2022/02/08
Rubrika
Članci