АДАПТИВНO ПОНАШАЊЕ КОД ДЕЦЕ СА РАЗВОЈНИМ ПОРЕМЕЋАЈИМА

  • Слађана В. ЋАЛАСАН
  • Бојана J ДРЉАН
Ključne reči: адаптивно понашање, специфични језички поремећај, лака интелектуална ометеност

Sažetak


Адаптивно понашање дефинише се као скуп концептуалних, социјалних и практичних вештина које људи уче и користе у свакодневном животу. Процена адаптивног понашања неизоставан је део у идентификацији и класификацији интелектуалне ометености, али и важан показатељ развоја деце са другим развојним поремећајима и деце типичног развоја. У овој студији укупан узорак чинило је 153 деце оба пола, узраста од четири до 14 година. Узорак је подељен у три групе: деца са специфичним језичким поремећајем (СЈП), деца са лаком интелектуалном ометеношћу (ЛИО) и деца типичног развоја (ТР). За процену адаптивних вештина коришћена је Дијагностичка скала за процену адаптивног понашања (Adaptive Behaviour Diagnostic Scale – ABDS; Pearson - Patton - Mruzek 2016). Циљеви истраживања били су поређење нивоа овладаности адаптивним вештинама код деце са СЈП, ЛИО и ТР деце, као и испитивање утицаја сваког од појединачних домена (концептуалног, социјалног и практичног) на укупан скор адаптивног понашања. Резултати истраживања показали су да деца са СЈП и ЛИО имају значајно лошија постигнућа у поређењу са ТР децом. Међутим, иако деца са СЈП имају лоша постигнућа, резултати су показали да су адаптивне вештине ове деце значајно боље у односу на децу са ЛИО. Анализа предикције је показала да су концептуалне вештине најбољи предиктор адаптивог понашања код ТР деце, док су социјалне вештине најбољи предиктор адаптивног понашања и деце са СЈП и деце са ЛИО.

Reference

AAIDD 2010. Аmerican Association on Intellectual and Developmental Disabilities. Intellectual Disability: Definition, Classification, and Systems of Supports, 11th ed. Washington, DC: AAIDD.


Alexander - Reynolds 2020. Alexander Ryan, Matthew Reynolds. "Intelligence and adaptive                               behavior: a meta-analysis." School Psychology Review, 49 (2), 85-110.


АPA 2000. American Psychiatric Association. Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders, Fourth Edition, Text Revision. Washington, DC: Author.


Buha - Gligorović 2019. Nataša Buha, Milica Gligorović. ,,Adaptivne veštine kod dece sa specifičnim jezičkim poremećajem - preliminarno ispitivanje“. Unapređenje kvalitete života djece i mladih. Tematski zbornik X međunarodne naučno-stručne konferencije. Ur. Milena Nikolić i Medina Vantić Tanjić. Istanbul, Turska: Udruženje za podršku i kreativni razvoj djece i mladih, 489-500.


Vasić 1988. Smiljka Vasić. Definicije, definisanje i priroda rečenica i jezika. Beograd: Institut za pedagoška istraživanja.


Vladisavljević 1983. Spasenija Vladisavljević. ,,Semantički test“. Testovi za ispitivanje govora i jezika. Ur. Đorđe Kostić, Spasenija Vladisavljević, Milan Popović. Beograd: Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, 179–189.


Golya - McIntyre 2018. Nandita Golya, Laura Lee McIntyre. "Variability in adaptive behaviour in young children with autism spectrum disorder." Journal of intellectual & developmental disability 43 (1), 102-111.


Damberga - Raščevska 2014. Damberga, I., Raščevska, M., Koļesovs, A., Sebre, S., Laizāne, I., Skreitule-Pikše, I., & Martinsone, B. ,,Adaptive behavior in children with specific learning disabilities and language and intellectual impairments“. Baltic Journal of Psychology, 15(1-2), 87-103.


de Bree - Wijnen - Gerrits 2010. Elise de Bree, Frank Wijnen, Ellen Gerrits. "Non‐word repetition and literacy in Dutch children at‐risk of dyslexia and children with SLI: Results of the follow‐up study." Dyslexia 16 (1), 36-44.


Dockrell - Lindsay - Connelly 2009. Julie Dockrell, Geoff Lindsay, Vincent Connelly. "The impact of specific language impairment on adolescents' written text." Exceptional children 75 (4), 427-446.


Дрљан 2017. Бојана J. Дрљан. Лексичке способности код деце са специфичним језичким поремећајем. Докторски рад. Универзитет у Београду: Факултет за специјалну едукацију и рехабилитацију.


Drljan - Vuković 2017. Bojana Drljan, Mile Vuković. Leksička raznovrsnost u narativnom diskursu dece sa specifičnim jezičkim poremećajem. Specijalna edukacija i rehabilitacija, 16 (3), 261-287.


Drljan - Vuković i sar. 2015. Bojana Drljan,  Mile Vuković, Ivana Arsenić, Nadica Jovanović Simić. ,,Detekcija pragmatskih deficita kod dece sa specifičnim jezičkim poremećajem“. Specijalna edukacija i rehabilitacija danas. Zbornik radova. Ur. Mile Vuković. Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju, 27-34.


Durkin - Conti Ramsden 2007. Kevin Durkin, Gina Conti Ramsden. "Language, social behavior, and the quality of friendships in adolescents with and without a history of specific language impairment." Child development, 78(5), 1441-1457.


Ђорђевић 2015. Мирјана B. Ђорђевић. Профил прагматских способности одраслих особа са интелектуалном ометеношћу. Докторски рад. Универзитет у Београду: Факултет за специјалну едукацију и рехабилитацију.


Kostić - Vladisavljević 1983. Đorđe Kostić, Spasenija Vladisavljević. ,,Globalni artikulacioni test“. Testovi za ispitivanje govora i jezika. Ur. Đorđe Kostić, Spasenija Vladisavljević, Mirjana Popović. Beograd: Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, 15-17.


Kostić - Vladisavljević - Popović 1983. Đorđe Kostić, Spasenija Vladisavljević, Mirjana Popović. ,,Test za ispitivanje razlikovanja fonema“. Testovi za ispitivanje govora i jezika. Ur. Đorđe Kostić, Spasenija Vladisavljević, Mirjana Popović. Beograd: Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, 121-140.


Leffert - Siperstein (2002). James Leffert, Gary Siperstein. "Social cognition: A key to understanding adaptive behavior in individuals with mild mental retardation." International review of research in mental retardation. Academic Press, 25, 135-181.


Liss - Harel et al. 2001. Miriam Liss, Brian Harel, Deborah Fein, Doris Allen, Michelle Dunn, Carl Feinstein, Robin Morris, Lynn Waterhouse, Isabel Rapin. ,,Predictors and correlates of adaptive functioning in children with developmental disorders“. Journal of autism and developmental disorders, 31 (2), 219-230.


Mainela Arnold - Evans - Coady 2010. Elina Mainela-Arnold, Julia Evans, Jeffry Coady. "Explaining lexical–semantic deficits in specific language impairment: The role of phonological similarity, phonological working memory, and lexical competition." Journal of Speech, Language, and Hearing Research, 53 (6), 1742-1756.


Marton - Abramoff - Rosenzweig 2005. Klara Marton, Brocha Abramoff, Shari Rosenzweig. "Social cognition and language in children with specific language impairment (SLI)." Journal of communication disorders, 38 (2), 143-162.


McIntyre - Blacher - Baker 2006. Laura Lee McIntyre, Jan Blacher, Bruce Baker. "The transition to school: Adaptation in young children with and without intellectual disability." Journal of Intellectual Disability Research, 50 (5), 349-361.


Oakland - Harrison 2008. Thomas Oakland, Patti Harrison. "Adaptive behaviors and skills: An introduction." Adaptive Behavior Assessment System-II. Academic Press, 1-20.


Oakland - Iliescu et al. 2013. Thomas Oakland, Dragos Iliescu, Hsin-Yi Chen, Juliet Honglei Chen. ,,Cross-national assessment of adaptive behavior in three countries“. Journal of Psychoeducational Assessment, 31 (5), 435-447.


Pearson - Patton - Mruzek 2016. Nils Pearson, James Patton, Daniel Mruzek. Adaptive behavior diagnostic scale. Adaptive Behavior Diagnostic Scale (ABDS). Austin, TX: Pro-Ed.


Price - Morris - Costello 2018. Jessica Price, Zoe Morris, Shane Costello. "The application of adaptive behaviour models: a systematic review." Behavioral Sciences 8 (1), 11.


Sadrossadat - Moghaddami - Sadrossadat 2010. Leyla Sadrossadat, Alireza Moghaddami, Seyyed Jalal Sadrossadat. "A comparison of adaptive behaviors among mentally retarded and normal individuals: A guide to prevention and treatment." International Journal of Preventive Medicine 1 (1), 34-38.


Santos 2014. Sofia Santos. "Adaptive behaviour on the Portuguese curricula: A comparison between children and adolescents with and without intellectual disability." Creative Education 2014.


Sartawi - AlMuhairy - Abdat 2011. Abdelaziz Sartawi, Osha Ahmad AlMuhairy, Rawhi Abdat. "Behavioral problems among students with disabilities in United Arab Emirates." International Journal for Research in Education 29, 1-15.


Schalock - Borthwick-Duffy et al. 2010. Schalock, R. L., Borthwick-Duffy, S. A., Bradley, V., Buntix, W. H. E., Coulter, M. D., Craig, E. M., Gomez, S. C., Lachapelle, Y., Luckasson, R., Reeve, A., Shogren, K. A., Snell, M. E., Spreat, S., Tassé, M. J., Thompson, J. R., Verdugo, M. A., Wehmeyer, M. L., &


Yeager, M. H. Intellectual disability. Definition, classification and systems of supports (11th ed.). Washington, DC: American Association on Intellectual and Developmental Disabilities.


Solish et al. 2010. Abbie Solish, Adrienne Perry, Patricia Minnes. "Participation of children with and without disabilities in social, recreational and leisure activities." Journal of Applied Research in Intellectual Disabilities 23 (3), 226-236.


Stanton Chapman - Justice 2007. Tina Stanton Chapman, Laura Justice, Lori Skibbe, Staci Grant. ,,Social and behavioral characteristics of preschoolers with specific language impairment“. Topics in Early Childhood Special Education, 27 (2), 98-109.


St Clair - Pickles et al. 2011. Michelle St Clair, Andrew Pickles, Kevin Durkin, Gina Conti-Ramsden. ,,A longitudinal study of behavioral, emotional and social difficulties in individuals with a history of specific language impairment (SLI)“. Journal of communication disorders, 44 (2), 186-199.


Stephan - Clasen et al. 2021. Catherine Stephan, Liv Clasen, Elizabeth Adeyemi, Nancy Lee.  ,,Speech impairments explain unique variance in adaptive behavior skills in young people with Down syndrome“. American Journal of Speech-Language Pathology, 30 (1), 253-259.


Shevell - Majnemer et al. 2005. Michael Shevell, Annette Majnemer, Robert Platt, Richard Webster, Rena Birnbaum. Developmental and functional outcomes at school age of preschool children with global developmental delay. Journal of child neurology, 20 (8), 648-654.


Tipton - Christensen - Blacher 2013. Leigh Tipton, Lisa Christensen, Jan Blacher. "Friendship quality in adolescents with and without an intellectual disability." Journal of Applied Research in Intellectual Disabilities 26 (6), 522-532.


Freed - Adams - Lockton 2015. Jenny Freed, Catherine Adams, Elaine Lockton. "Literacy skills in primary school-aged children with pragmatic language impairment: a comparison with children with specific language impairment." International journal of language & communication disorders, 46 (3), 1-14.


Harrison - Oakland 2003. Patti Harrison, Thomas Oakland. Adaptive behavior assessment system. San Antonio, TX: Psychological Corporation.


Catts - Bridges et al. 2008. Hugh Catts, Mindy Sittner Bridges, Todd Little, Bruce Tomblin. ,,Reading achievement growth in children with language impairments“. Journal of Speech, Language, and Hearing Research, 51 (6), 1569-1579.


Catts - Fey et al. 2002. Hugh Catts, Marc Fey, Bruce Tomblin, Xuyang Zhang. ,,A longitudinal investigation of reading outcomes in children with language impairments“. Journal of speech, Language, and hearing Research, 45 (6), 1142-1157.


Chen - Justice et al. 2020. Jing Chen , Laura Justice, Anna Rhoad Drogalis, Tzu-Jung Lin. ,,Social networks of children with developmental language disorder in inclusive preschool programs“. Child development, 91(2), 471-487.


WHO 1992. World Health Organization. The ICD-10 classification of mental and behavioural disorders: clinical descriptions and diagnostic guidelines. World Health Organization.

Objavljeno
2022/03/17
Rubrika
Članci