ДЕЧИЈА ПРАВА И ШКОЛА ИЗ ПЕРСПЕКТИВЕ СТУДЕНАТА – БУДУЋИХ УЧИТЕЉА

  • Александра Р. ТРБОЈЕВИЋ
  • Оља А. МАРИЧИЋ
Ključne reči: студенти Педагошког факултета, школа, разредна настава, права детета, партиципација ученика

Sažetak


Kонвенција УН о правима детета је први правно обавезујући међународни документ који укључује читав спектар људских права, фокусирајући их на децу. Конвенција обавезује државе потписнице да успоставе системска решења за образовање о правима детета. У Србији су садржаји о дечијим правима укључени у националне образовне стратегије, као и у наставне програме. У раду су представљени резултати квалитативног истраживања чији је циљ да се утврди да ли студенти – будући учитељи, познају корпус дечијих права, посебно партиципације; и како процењују своју припремљеност да ове садржаје реализују са ученицима. Kроз четири фокус-групна разговора, на укупном узорку од 38 студената Педагошког факултета у Сомбору, утврђено је да они разумеју права детета из Конвенције, али су потпуно усаглашени у мишљењима да немају ни довољно сазнања, ни довољно искуства о начинима њихове дидактичко-методичке трансформације у наставни процес. Сугерише се неопходност повећања практичних активности, као и потреба иновирања студијских програма у погледу садржаја о дечијим правима.

Reference

Barrett 2020: Martyn Barrett, The Council of Europe’s Reference Framework of Competences for Democratic Culture: Policy context, content and impact. London Review of Education, 18(1), 1–17.


Baucal i sar. 2019: Aleksandar Baucal, Kaja Damnjanović, Tamara Džamonja Ignjatović i Zoran Pavlović, Punoletstvo i zrelost građanskog vaspitanja:Evaluacija efekata. Beograd:Građanske inicijative.


Врањешевић 2012: Јелена Врањешевић, Развојне компетенције и партиципација деце: од стварног ка могућем. Београд: Учитељски факултет.


Gordon et al. 2009: Jean Gordon, Gabor Halász, Magdalena Krawczyk, Tom Leney, Alain Michel, David Pepper, Elzbieta Putkiewicz & Jerzy Wiśniewski, Key Competences in Europe: Opening Doors for Lifelong Learners Across the School Curriculum and Teacher Education. CASE Network Reports No. 87. Warsaw: Center for Social and Economic Research.


Guo 2014: Linyuan Guo, Preparing teachers to educate for 21st century global citizenship: Envisioning and enacting. Journal of Global Citizenship & Equity Education, 4(1), 1–23.


Eide & Winger 2005: Brit Johanne Eide & Nina Winger, “From children’s point of view.” Beyond listening: Children’s perspectives on early childhood services, Ed. Alison Clark, Anne Trine Kjørholt & Peter Moss; Bristol: Policy Press, 71-90.


Закон о основном образовању и васпитању: 2019, Службени гласник РС, 10/2019.


Закон о ратификацији Конвеницје Уједињених Нација о правима детета, 1990, Службени лист СФРЈ, 15/90.


Jerome 2016: Lee Jerome, Interpreting children’s rights education: Three perspectives and three roles for teachers. Citizenship Social and Economics Education, 15(2), 143–156.


Keating & Janmaat 2016: Avril Keating & Jan Germen Janmaat, Education Through Citizenship at School: Do School Activities Have a Lasting Impact on Youth Political Engagement?, Parliamentary Affairs, 69(2), 409–429.


Lundy 2007: Laura Lundy, Voice is not enough: Conceptualizing Article 12 of the UNCRC, British Educational Research Journal,  33 (6), 927-942.


Lundy et al. 2017: Laura Lundy, Ursula Kilkelly, Bronagh Byrne & Jason Kang, The UN Convention on the Rights of the Child: A Study of Legal Implementation in 12 Countries. Belfast: Centre for Children’s Rights, Queens University. 


Milenovic & Minic 2021: Zivorad Milenovic & Vesna Minic, Topics related to education in Baština journal between 1991 and 2020. Baština, 53, 463-76. 


Миленовић и Миловановић 2018: Живорад Миленовић и Бошко Миловановић, Наставници основних школа Пчињског округа о доприносу наставе православног катихизиса у васпитању за мир и демократију. Баштина, 45, 411-424.


Moser et al. 2017: Thomas Moser, Paul Leseman, Edward Melhuish, Martine Broekhuizen & Pauline Slot, European framework of quality and wellbeing indicators. Report D6.3. CARE: Curriculum quality analysis and impact review of European early childhood education and care. Vestfold, Norway: University College of Southwest Norway.


Nyumba et al. 2018: Tobias O. Nyumba, Kerrie Wilson, Christina J. Derrick & Nibedita Mukherjee, The use of focus group discussion methodology: Insights from two decades of application in conservation. Methods in Ecology and Evolution, 9, 20–32.


Patton 2014:  Michael Quinn Patton, Qualitative Research & Evaluation Methods Integrating Theory and Practice. Thousand Oaks, CA: Sage.


Percy-Smith et al. 2015:  Barry Percy-Smith, Laurie Day & Sandy Ruxton, Evaluation of Legislation, Policy and Practice of Child Participation in the EU. Luxembourg: Publications Office of the European Union.


Pleck 2004: Elizabeth Hafkin Pleck, Domestic tyranny: The making of American social policy against family violence from colonial times to the present. University of Illinois Press.


Reynaert еt al. 2009: Didier Reynaert, Maria Bouverne-De Bie & StijnVandevelde, A review of children’s rights literature since the adoption of the United Nations Convention on the Rights of the Child. Childhood, 16(4), 518-534.


Trbojevic et al. 2021: Aleksandra Trbojevic, Edita Boric, Vlasta Hus & Svetlana Spanovic, Implementation of content related to children’s rights in schools: How to teach them?—perception`s of future teachers in Serbia, Croatia, and Slovenia. Education, Citizenship and Social Justice, 1–16.


Трбојевић 2019: Александра Трбојевић, Садржаји друштвених наука у уџбенику Природе и друштва из угла ученика. Зборник радова Филозофског факултета у Приштини, 49(1), 253-275.


UNICEF 2014: Child Rights Education Toolkit: Rooting Child Rights in Early Childhood Education, Primary and Secondary Schools. Geneva: UNICEF. Private Fundraising and Partnerships Division.


UNICEF 2012: Children’s Rights in Education: Applying a Right-Based Approach to Education, A Resource Guide and Activity Toolkit. Ontario: UNICEF Canada.


Urinboyev et al. 2016:  Rustamjon Urinboyev, Per Wickenberg & Ulf Leo, Child rights, classroom and school management: A systematic literature review. The International Journal of Children’s Right, 24(3): 522–547.


Flores & Alonso 1995: Javier Flores & Cristina Granado Alonso, Using Focus Groups in Educational Research – Exploring Teachers' Perspectives on Educational Change”, Evaluation Review, 19(1), 84-101.


Frey & Fontana 1991: James H. Frey & Andrea Fontana, The group interview in social research. The Social Science Journal, 28(2), 175-187.


Harcourt & Einarsdottir 2011: Deborah Harcourt & Johanna Einarsdottir, Introducing children’s perspectives and participation in research. European Early Childhood Education Research Journal, 19 (3), 301-307.


Cassidy et al. 2014: Claire Cassidy, Richard Brunner & Elaine Webster, Teaching human rights? ‘All hell will break loose!’. Education, Citizenship and Social Justice, 9, 19-33.


Covell et al. 2010: Katherine Covell, R. Brian Howe & Justin K. McNeil, Implementing Children’s Human Rights Education in Schools. Improving Schools, 13, 117–32.

Objavljeno
2022/06/05
Rubrika
Članci