УТИЦАЈ МЕДИЈСКЕ ПИСМЕНОСТИ НА КУЛТУРУ КРИТИЧКОГ МИШЉЕЊА

  • Боривоје В. БАЛТЕЗАРЕВИЋ
Ključne reči: дигиталне технологије, медијска писменост, култура критичком мишљења, културне разноликости

Sažetak


Дигиталне технологије утичу на начин живота како појединаца, тако и  целокупног савременог друштва. Активно учешће на друштвеним мрежама усмерава нас на учесталу конекцију са социјалним медијима. Међутим, област електронских медија често представља платформу за дељење садржаја којима није циљ пласирање истинитих информација, већ утицај на перцепцију јавности. Да би корисници медија могли да препознају циљ медијских информација неопходно је да овладају знањем и компетенцијама. Медијска писменост у томе игра кључну улогу. Циљ који смо поставили у овом раду односи се на то да утврдимо колико је медијска писменост препозната и каква је перцепција испитаника о томе како познавање/непознавање медијске писмености утиче на културу критичког мишљења и спремност медијских корисника да прихвате културне разноликости. У раду се даје приказ дела истраживања које је спровео аутор у току 2021. године и то део који се односи на утицај медијске писмености на циљ који је постављен у овом раду и приказују се резултати којима је потврђено да виши степен овладавања компетенцијама медијске писмености позитивно утиче на културу критичког мишљења, као и да развијенији критички капацитет за процену информација и медија даје већу могућност да корисници медија прихватају културне разноликости.

Reference

Aufderheide 1993: Aufderheide Patricia, Media Literacy: A Report of the National Leadership Conference on Media Literacy. Aspen, CO: Aspen Institute.


Балтезаревић-Балтезаревић 2021: Радослав В. Балтезаревић, Ивана Ж. Балтезаревић, Данинг-Кругеров ефекат: утицај искривљене реалности на перцепцију потрошача према луксузним брендовима. Баштина, св. 55, (31), 237-253.


Baltezarević-Baltezarević 2013: Vesna Baltezarević, Radoslav Baltezarević, Da li nam je potrebna medijska pismenost? Godišnjak FKM, 425-437.


Baltezarević- Baltezarević 2015: Baltezarević Vesna, Baltezarević Radoslav, Sloboda na internetu i njene posledice. Godišnjak FKM, 257-272.


Bokova 2010: Bokova, Irina, A New Humanism for the 21st Century. UNESCO.


European Commission 2007: European Commission, Communication from the Commission to the European Parliament, the Council, the European Economic and Social Committee and the Committee of the Regions, A European approach to media literacy in the digital environment, COM(2007) 833 final. https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/HTML/?uri=CELEX:52007DC0833&from=EN


McDougall-Zezulkova-van Driel-Sternadel, 2018: Julian McDougall, Marketa Zezulkova, Barry van Driel, Dalibor Sternadel, ‘Teaching media literacy in Europe: evidence of effective school practices in primary and secondary education’, NESET II report. Luxembourg: Publications Office of the European Union.


Pérez- Varis 2010: Pérez Tornero, Tapio Varis, Media Literacy and new Humanism. Moscow, Russian Federation: UNESCO Institute for Information Technologies in Education. https://iite.unesco.org/pics/publications/en/files/3214678.pdf


Петровић 2021: Јелена Р. Петровић, Улога медија у психолошком рату. Баштина, св. 53, (31), 283-297.


Festle 2020: Festle Ruth, Social media literacy & adolescent social online behavior in Germany. Journal of Children and Media 15(2), 249–271.


Shnurenko-Murovana-Kushchu 2020: Igor Shnurenko, Tatiana Murovana, Ibrahim Kushchu, Artificial Intelligence Media and Information Literacy, Human Rights and Freedom of Expression. Moscow, Russian Federation: The Next Minds for the UNESCO Institute for Information Technologies in Education.


Silver 2009: Silver, Aviva, ‘A European Approach to Media Literacy: Moving toward an Inclusive Knowledge Society’, in Frau-Meigs, D. & Torrent, J. (eds.), Mapping media education policies in the world: visions, programmes and challenges, 11-15. New York: UN-Alliance of Civilizations.


Valtonen-Tedre-Mäkitalo- Vartiainen 2019: Teemu Valtonen, Matti Tedre, Kati Mäkitalo, Henriikka Vartiainen, Media Literacy Education in the Age of Machine Learning. Journal of Media Literacy Education 11 (2), 20 - 36


Шево 2021: Бојан Н. Шево, Утицај масовних медија на јавно мњење током пандемијe вируса ковид 19. Баштина, св. 55, (31), 223-235.


 


 


 


 


 

Objavljeno
2022/03/02
Rubrika
Članci