УТИЦАЈ ДРУШТВЕНИХ ОКОЛНОСТИ НА КОНСТИТУИСЊЕ HARD-BOILEDA

  • Дејан Д. Милутиновић
Ključne reči: детективика, hard-boiled, (The) Black Mask, наратив, друштвене околности

Sažetak


Детективика (детективски жанр) се заснива на наративу који приказује потрагу и разоткривање мистериозног преступа у плаузибилном окружењу. Она обухвата три поджанра (школе): класичну, hard-boiled и метадетективику. Сваки поджанр поменути наратив модификује и усклађује са социо-идеолошким хоризонтом коме припада. У овом раду посматрају се друштвене околности које су довеле до преиначавања наратива класичне школе и појављивања hard-boileda. Овај поджанр појавио се у Америци тридесетих година XX века. Америка је била земља у кризи, рецесија и прохибиција изазвале су корупцију, незапосленост и криминал. То је условило да публика изгуби поверење у способност индивидуе и осети се немоћно пред индустријским, технолошким и политичким силама масовног друштва. Hard-boiled, у лику свог детектива, нуди, у односу на онај класичне школе, нов модел понашања у циљу враћања пољуљаног поверења у личне вредности. Детективи ове школе окреће се примордијалној мушкој одредници и постаје фалус, не само у погледу ерективне моћи коју непрестано доказују у борби, пићу и сексуалним авантурама, већ и у називу који је постао њихова колоквијална одредница – dick (пенис). Утицај друштвених околности у обликовању hard-boiled школе детективског жанра најуочљивији је у улози часописа Black Mask кроз који су порошли готово сви значајни представници овог пожанра. Black Mask је учио ауторе да пишу у складу са очекивањима публике, као што је и читаоце „позивао“ да постану вешти и доброплаћени радници, да буду мушкарчине и „жестоки“.

Reference

Chandler 1960. Raymond Chandler. The Finger Man. London: Ace Books.


Crowther 1989. Bruce Crowther. Film Noir: Reflections in a Dark Mirror. London: Continuum International Publishing Group.


Daly 1992. Carroll John Daly. The Snarl of the Beast: A Race Williams Mystery. New York: Harpercollins.


Denning 1998. Michael Denning. Mechanic Accents: Dime Novels and Working-Class Culture in America. New York: Verso.


Čapek 1967. Karel Čapek. Marsija ili na marginama literature. Beograd: Kultura.


Johnson 1983. Diane Johnson. Dashiell Hammett: A Life. New York: Random House.


MacShane 1976. Frank MacShane. The Life of Raymond Chandler. New York: Penguin.


Marling 1998. William Marling. The American Roman Noir: Hammett, Cain, and Chandler. Athens: University of Georgia Press.


Милутиновић 2015. Дејан Милутиновић. „Детективика“; Летопис Матице српске, бр. 191, књ. 496, св 4, Нови Сад: Матица српска, 375–393.


Nedeljković 2006. Miša Nedeljković. Američki noar film. Beograd: Hinaki.


Nolan 1969. William Nolan. Dashiell Hammett: A Casebook. Santa Barbara: McNally & Loftin.


Nye 1970. Russell B. Nye. The Unembarrassed Muse: The Popular Arts in America. New York: Dial Press.


Palmer 1994. Barton R. Palmer. Hollywood's Dark Cinema: The American Film Noir. London: Twayne Publishers.


Shaw 1931. Joseph T. Shaw. "Greed, Crime and Politics"; Black Mask, p. 9.


Silver, Ward 1993. Alain Silver, Elizabeth Ward. Film Noir: An Encyclopedic Reference to the American Style. London: Overlook TP.


Smith 2000. Erin A. Smith. Hard-boiled: Working-Class Readers and Pulp Magazines, Philadelphia: Temple University Press.


Sutherland 1989. John Sutherland. The Stanford Companion to Victorian Fiction. Palo Alto: Stanford University Press.


Tuska 1984. Jon Tuska. Dark Cinema: American Film Noir in Cultural Perspective. London: Greenwood Press.


William 2019. Marling William. Hard-Boiled Detective Fiction. Retrieved May 7, 2019. from the World Wide Web https://detnovelcom.wordpress.com/


Wilt 1991. David E.Wilt. Hardboiled In Hollywood: Five Black Mask Writers And The Movies.  Ohio: Bowling Green State University Popular Press.

Objavljeno
2022/06/09
Rubrika
Članci