НАСТАВА ПРИРОДЕ И ДРУШТВА У ФУНКЦИЈИ РАЗВОЈА ЕКОЛОШКЕ СВЕСТИ УЧЕНИКА ЧЕТВРТОГ РАЗРЕДА ОСНОВНE ШКОЛE

  • Ивана Б. СИМИЈОНОВИЋ
  • Јелена Р. КРУЉ
Ključne reči: еколошка свест, ученици четвтог разреда основне школе, животна средина, настава природе и друштва

Sažetak


У овом раду бавили смо се еколошком свешћу ученика четвртог разреда основнe школe са простора Косова и Метохијена на узорку од 170 ученик.

Добијени подаци потврђују општу истраживачку хипотезу и све специфичне хипотезе. Анализама специфичних истраживачких хипотеза је добијено да деца схватају важност чисте животне средине, воле да проводе време у природи, да се анагажују у очувању животне средине, заинтересована су да о томе уче у школи,  као и кроз наставни предмет Природа и друштво.

Импликације које проистичу из спроведеног истраживања огледају се у томе да деца млађег школског узраста са простора Косова и Метохије имају веома развијену еколошку свест. Добијени подаци отварају простор за даљим испитивањем еколошке свести ученика мађих разреда, као и испитивање чиниоца који доприносе развоју еколошке свести.

Reference

Alabas, 2019: Ramazan Alabas. “Environmental topics and environmental ethics in primary school humanities and social sciences education during the Late Ottoman Period (1913-1918 ),” Int. Electron. J. Environ. Educ., vol. 9, no. 2, pp. 120–141.


Alagoz,  Akman (2016): Bulent Alagoz & Ozkan Akman. „A study towards Views of teacher candidates about national and global environmental problems“, Int. J. Res. Educ. Sci., vol. 2, no. 2, pp. 483–493.


Ergin, 2019: Demirali Yase Ergin. “Environmental awareness of teacher candidates,” World J. Educ., vol. 9, no. 1, pp. 152–161, 2019.


Видосављевић, 2014: Видосављевић Слађана. Еколошки садржаји у настави природе и друштва. Лепосавић: Учитељски факултет у Призрену ̶ Лепосавић.


Kaya,  Eister, 2018: Doris Eister & Volkan Hasan Kaya. “Environmental science, technology, engineering, and mathematics pedagogical content knowledge: teacher’s professional development as environmental science, technology, engineering, and mathematics literate individuals in the light of experts’ opinions,” Sci. Educ. Int., vol. 30, no. 1, pp. 11–20.


Минић, Весна, 2020: Еколошке активности предшколске деце у функцији очувања природе. Зборник радова Учителјског факултета у Призрену- Лепосавићу, 14, 229-239.


Mustam, Daniel, 2016: Mustam Daniel & Daniel Esther Sarojini. “Informal and formal environmental education infusion : actions of malaysian teachers and parents among students in a polluted area,” Malaysian Online J. Educ. Sci., vol. 4, no. 1, pp. 9–20.


Pravilnik o nastavnom programu za prvi i drugi razred osnovnog obrazovanja i vaspitanja, "Sl. glasnik RS - Prosvetni glasnik", br. 10/2004, 20/2004, 1/2005, 3/2006, 15/2006, 2/2008, 2/2010, 7/2010, 3/2011 - dr. pravilnik, 7/2011 - dr. pravilnici, 1/2013, 4/2013, 14/2013, 5/2014, 11/2014, 11/2016, 6/2017 i 12/2018


Sultan, Ajmal, Lodhi, 2016: Shoaib Sultan, Muhammad Malik Ajmal & Mohammad Fazian Lodhi. “Environmental awareness among trainee teachers at tertiary level in pakistan : need , scope , challenges and opportunities,” Bull. Educ. Res., vol. 38, no. 2, pp. 123–134.


Črnjar 2002: Mladen Črnjar. Ekonomika i politika zaštite okoliša, Rijeka: Ekonomski fakultet, Sveučilište u Rijeci i Glosa

Objavljeno
2022/09/15
Rubrika
Članci