ДИСТИНКТИВНА OБИЉЕЖJA ДЕФИЦИТА АРТИКУЛАЦИОНО -ФОНОЛОШКИХ И ЛЕКСИЧКО - СЕМАНТИЧКИХ СПОСОБНОСТИ ДЕЦЕ СА РAЗВOJНИМ JEЗИЧКИМ ПOРEMEЋAJЕМ

  • Бojaнa З. ВУКOВИЋ Универзитет у Источном Сарајеву – Медицински факултет у Фочи
  • Слађана В. ЋАЛАСАН
Ključne reči: развојни језички поремећај, артикулационо-фонолошке способности, лексичко-семантичке способности

Sažetak


Јeзички пoрeмeћaj се дефинише као пoрeмeћaj усвajaњa, рaзумeвaњa или изрaжaвaњa гoвoрнoг и/или писaнoг jeзикa који може бити изражен у погледу једног или нeкoликo аспеката jeзичкoг система укључујући фoнoлoгиjу, сeмaнтику, мoрфoлoгиjу, синтaксу и прaгмaтику. Пoтeшкoћe нa нивоу мoрфoлoгиje и синтaксe дaлeкo су нajпрeпoзнaтљивиje и нajвишe истрaживaни језички аспекти, док су истраживања других аспеката језика остајала по страни. Циљ овог истраживања био је утврдити дистинктивна обиљежја дефицита артикулационо-фонолошких и лексичко семантичких способности код деце са развојним језичким поремећајем (РЈП) на млађем школском узрасту. Нашим истраживањем је обухваћено 79 испитаника, њих 39 са дијагнозом РЈП и 40 деце типичног језичког развоја. Просјечна старост испитаника у групи деце са РЈП износила је 6.87 година, док је старост испитаника у контролној групи износила 6.93. године. У истраживању је кориштена припремљена батерија тестова за процену артикулационо-фонолошких способности (Глобални тест артикулације, Тест оралне праксије, Teст зa испитивaњe рaзликoвaњa фoнeмa и тест аудитивне дискриминације), док је за процену лексичко семантичких способности кориштен тест Речник и Семантички тест. Деца са РЈП су имала веће просечне вредности постигнућа на свим примењиваним тестовима, међутим применом дискриминативне анализе утврђено је да дискриминацији група највише доприносе синоними, орална праксија, метоними, фонемски слух и аудитивна дискриминација, док остале варијабле доприносе али са мањом пројекцијом. Значајно је поменути да варијабла артикулација незнатно доприноси дискриминацији група.

 

Reference

American Speech-Language-Hearing Association. „Definitions of communication disorders and variation“,1993, Web.31.april.2022.


Anthony & Francis 2005. Jason Anthony, David Francis. "Development of phonological awareness." Current directions in psychological Science, 14(5): 255-259.


Atkinson et al. 1972.  Sylvester Atkinson, Elizabeth Johnston, Lindsey Ana. „The Acaida Test of Developmental Abilities“. Wolfvilles, N.S. Canada: University of Acadia.


Berrs 1995. Wilhelmina Beers. "The phonology of normally developing and language-impaired children." Studies on Language and Language Use, 20 (IFOTT, Amsterdam).


Bishop & Norbury 2002. Dorothy V.M. Bishop, Courtenay Frazier Norbury. „Exploring the borderlands of autistic disorder and specific language impairment: a study using standardised diagnostic instruments“. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 43(7), 917-929.


Bishop 1997. Dorothy Bishop. Uncommon understanding. Hove: Psychology Press Ltd.


Bühler et al. 2018. Daniela Bühler, Alexandra Perovic, Nausicaa Pouscoulous. "Comprehension of novel metaphor in young children with Developmental Language Disorder." Autism & Developmental Language Impairments, 3, 1-11.


 Catts et al. 2005. Hugh  Catts, Suzanne Adlof, Tiffany P. Hogan, Susan Ellis Weismer. “Are specific language impairment and dyslexia distinct disorders?“.  Journal of Speech, Language, and Hearing Research, 48, 1378-1396.


Chiat 2001. Shula Chiat. „Mapping theories of developmental language impairment: Premises, predictions and evidence“. Language and cognitive processes, 16(2-3), 113-142.


Claessen et al. 2013. Mary Claessen, Suze Leitão, Robert Kane, Cori Williams. „Phonological processing skills in specific language impairment“. International Journal of Speech- Language Pathology, 15 (5), 471-483.


Čolić  2015. Gordana Čolić.  „Fonološka svjesnost djece sa razvojnom disfazijom i djece tipičnog jezičkog razvoja“. Specijalna edukacija i rehabilitacija, 14(2): 155-168.


Dobrota 2010. Nada Dobrota. Artikulaciono-fonološki poremećaji. Univerzitet u Beogradu-Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju.


Fenson et al. 1994. Larry Fenson, Philip Dale, Steven Reznick, Elizabeth Bates, Donna Thal, Stephen Patrick, Michael Tomasello, Carolyn Mervis, Joan Stiles. "Variability in early communicative development." Monographs of the society for research in child development, 59 (5).i-185.


Hoff 2001. Erika Hoff. Language development. Wadsworth: Belmont.


Kostić, Vladisavljević 1983. Đorđe Kostić, Spasenija Vladisavljević. ,,Globalni artikulacioni test“. Testovi za ispitivanje govora i jezika. Ur. Đorđe Kostić, Spasenija Vladisavljević, Mirjana Popović. Beograd: Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, 15-17.


Kostić, Vladisavljević, Popović 1983. Đorđe Kostić, Spasenija Vladisavljević, Mirjana Popović. ,,Test za ispitivanje razlikovanja fonema“. Testovi za ispitivanje govora i jezika. Ur. Đorđe Kostić, Spasenija Vladisavljević, Mirjana Popović. Beograd: Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, 121-140


 Lazarević 2019. Emilija Lazarević. "Specifične smetnje u učenju: Od teorijskih osnova do pedagoških implikacija." Nastava i učenje u procesima modernizacije Srbije, 209-238.


Milošević  & Vuković 2010. Neda Milošević i Mile Vuković. "Articulation-phonological deficits in children with specific developmental language impairment." Specijalna edukacija i rehabilitacija, 437-+.


Narayanan et al. 2021. Swapna Narayanan, Kavya Vijayan, Mekhala Vastare Guruprasad, Prashanth Prabhu, Animesh Barman. "Oral and Verbal Praxis in Impaired Language Learners." Perceptual and motor skills, 129(1):33-46.


Nathan et al. 2004. Liz Nathan, Joy Stackhouse, Nata Goulandris, Margaret J. Snowling. “The development of early literacy skills among children with speech difficulties”. Journal of Speech, Language, and Hearing Research, 47(2), 377-391.


Norbury et al. 2016. Courtenay Frazier Norbury, Debbie Gooch, Charlotte Wray, Gillian Baird, Tony Charman, Emily Simonoff, George Vamvakas, Andrew Pickles. „The impact of nonverbal ability on prevalence and clinical presentation of language disorder: Evidence from a population study“. Journal of Child Psychology and Psychiatry and Allied Disciplines, 57(11), 1247-1257.


Petkov 2013. Plamen Petkov. "AN EXPLORATION OF SOME SEMANTIC PROCESSES IN PRESCHOOL CHILDREN WITH DEVELOPMENTAL DYSPHASIA." L'Association 1901 “SEPIKE”, 33-38.


Raitano et al. 2004. Nancy Raitano, Bruce Pennington, Rachel Tunick, Richard Boada, Lawrence Shriberg. „Pre‐literacy skills of subgroups of children with speech sound disorders“. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 45(4), 821-835.


Rescorla & Bernstein Ratner 1996. Leslie Rescorla, Nan Bernstein Ratner. Phonetic profiles of toddlers with specific expressive language impairment (SLI-E). Journal of Speech, Language, and Hearing Research, 39(1), 153-165.


Tomblin et al. 1997. James Bruce Tomblin,Nancy Records, Paula Buckwalter, Xuyang Zhang, Elaine Smith, Marlea O’Brien. „Prevalence of specific language impairment in kindergarten children.“ Journal of speech, language, and hearing research, 40(6), 1245-1260.


Vasić 1991. Smiljka Vasić. Veština govorenja: vežbe i testovi za decu i odrasle. Beograd: Pedagoška akademija za obrazovanje učitelja.


Vladisavljević 1983. Spasenija Vladisavljević. ,,Semantički test“. Testovi za ispitivanje govora i jezika. Ur. Đorđe Kostić, Spasenija Vladisavljević, Milan Popović. Beograd: Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, 179–189.

Objavljeno
2022/11/06
Rubrika
Članci