РОМАН КОЈИ СЕ УВРЋЕ У СЕБЕ: ПАРАЛЕЛНО ЧИТАЊЕ „ISTOČNOG DIWANA“ ЏЕВАДА КАРАХАСАНА И ПРИПОВЕТКЕ „СИМОН ЧУДОТВОРАЦ“ ДАНИЛА КИША
Sažetak
Рад указује на интертекстуалне везе између Карахасановог романа „Istočni diwan“ и Кишове приповетке „Симон Чудотворац“, прве у тематској збирци „Енциклопедија мртвих“, засноване на тематским, мотивским и структуралним сличностима. Документарност као препознатљив постмодернистички поступак карактерише оба књижевна дела, и резултира демистификацијом основног текста. Тако се наглашава постмодернистичка тенденција да текст тежи другом тексту као одразу стварности или идеје. Усложњавањем приче, уметањем текстова који се уписују један у другог, осигурава се структура која подражава идеју оба књижевна дела да из Истине произилазе варијације и да свака има свој однос према истини док гради неку другу причу, односно варијанту или Илузију.
Reference
Карахасан 1989: Џевад Карахасан. “Istočni diwan”. Љубљана: Младинска књига.
Карахасан 2007: Џевад Карахасан.”О језику и страху”. Сарајево: Connectum
Карахасан 2008: Џевад Карахасан. “Књига вртова”. Сарајево: Connectum
Киш 2011: Данило Киш. “Енциклопедија мртвих”. Београд: Архипелаг.
Ахметагић 2006: Јасмина Ахметагић. “Унутрашња стана постмодернизма.” Београд: Рашка школа.
Унук 2010 : Јана Унук.”Предели страха”. Сарајевске свеске бр. 27/28, www.sveske.ba/en/content /predeli-straha
Кристева 1989: Јулија Кристева. “Моћи ужаса”. Загреб: Напријед.
Вучковић 2013: Радован Вучковић. „Модерни роман двадесетог века“. Београд: Службени гласник.
Поповић 2010: Тања Поповић. “Речник књижевних термина.” Београд: Логос Арт.
Бечејски 2012: Мирјана Бечејски. „Истина вере и истина сумње у приповеци „Симон Чудотворац“ Данила Киша“ у Баштина, св. 32.
Ђаковац 2006: Александар Ђаковац. „Лексикон хришћанства, јудаизма и ислама.“Београд: удружење наука и друштво Србије.
Јунг 1992: Карл Густав Јунг.“Архетипови и колективно несвесно.“ Београд: Атос.