КВАЛИТЕТ ЖИВОТА УЧЕНИКА СА СМЕТЊАМА У РАЗВОЈУ У ИНКЛУЗИВНОМ ОБРАЗОВАЊУ

  • Светлана Р. ГЛАВИНИЋ
  • Ивана Д. РИСТИЋ
Ključne reči: квалитет живота, ученици са сметњама у развоју, инклузивно образовање, емоционално функционисање, социјално функционисање,школско функционисање, физичко здравље

Sažetak


Циљ рада је био да се испита квалитета живота из домена физичког, емоционалног, социјалног и школског функционисања ученика са сметњама у развоју који похађају инклузивне разреде. Узорак је чинило 80 испитаника који похађају редовне школе на територији Републике Србије.  Структуру узорка чинили су ученици са сметњама у развоју (Н-40) и ученици уредног развоја (Н-40) оба пола, старосног узрасста од 11 до 16 година.  За потребе истраживања коришћен је Педијатријски инвентар квалитета живота који се користи за самопроцену деце, адолесцената и родитељске извештаје за старосни узраст од 2 до 18 година (The PedsQLTM 4.0 Generic Core Scale). Добијени резултати су показали да се квалите живота свих учника обухваћених узорком налази на средњем нивоу. Добијени резултати су потврдили позитивне ефекте инклузивног образовања, посебно у домену социјалног функционисања ученика са сметњама у развоју. Међутим, резултати указују да школско окружење и концепт образовања захтва перманентно унапређивање како би се квалитет живота свих ученика подигао на виши ниво.

Reference

Amor et al., 2020: Antonio M. Amor , Miguel A. Verdugo , Benito Arias,   María Fernández, Alba Aza(2020). Shaping the faces of the prism: Rights, supports, and quality of life for enhancing inclusive education opportunities in students with intellectual disability. Czlowiek, Niepelnosprawnosc, Spoleczenstwo, 49(3),5–33. https://doi.org/10.5604/ 01.3001.0014.3573


Andersen et. al., 2006: Lars Bo AndersenMaarike HarroLuis B SardinhaKarsten FrobergUlf EkelundSøren BrageSigmund Alfred AnderssenS.A. (2006). Physical activity and clustered cardiovascular risk in children: a cross-sectional study (the European youth heart study). Lancet, 368, 299-304 DOI: 10.1016/S0140-6736(06)69075-2


Brage et. al.,2003: Brage, S., Wedderkopp, N., Ekelund, U., Franks, P.W., Wareham, N.J.,Andersen, L.B., Shaw, J.E. (2003). Overweight and obesity in Australia: the 1999-2000 Australian diabetes, obesity and lifestyleStudy. The Medical Journal of Australia, 178, 427-432.


Coster, 1998: Coster W. (1998).Occupation-centered assessment of children. Am J Occup Ther.52,337–44


Зрнзевић – Лакушић, 2018: Зрнзевић, Невенка., Лакушић, Вуко (2018). Проблеми реализације наставних садржаја у физичком васпитању. Зборник радова Учитељског факултета Призрен – Лепосавић, 12, 93-110. 371.3::796 COBISS.SR-ID 268945932


 


Damnjanović,2012: Damnjanović Maja (2012).Karakteristike kvaliteta života i mentalnog zdravlja dece i adolescenata koji su u sistemu socijalne zaštite (Doktorska disertacija) Beograd, Univerzitet u Beogradu-Medicinski fakultet


 


Carter – Hughes, 2005: Carter, Erik. W., & Hughes, Carolyn (2005). Increasing social interaction among adolescents with intellectual disabilities and their general education peers: Effective interventions. Research and Practice for Persons With Severe Disabilities, 30(4), 179–193. https://doi.org/10.2511/2Frpsd.30.4.179


Fisher –Meyer, 2002: Fisher, Mary., & Meyer, Luanna. H. (2002). Development and social competence after two years for students enrolled in inclusive and self-contained educational programs. Research and Practice for Persons With Severe Disabilities, 27(3), 165–174. https://doi.org/10.2511/2Frpsd.27.3.165


Хасанбеговић Ковачевић,2014: Hasanbegović,Husnija.,Kovačević,Jasmina. (2014).Sistemi komunikacije u edukacijskoj rehabilitaciji, Institut za humanu rehabilitaciju, Tuzla


 


Hehir et al., 2016: Hehir, Tomas., Grindal, Tood., Freeman, Brian., Lamoreau, Renee., Borquaye, Yolanda., &


Burke, Samantha. (2016). A summary of the evidence on inclusive education. Instituto Alana. https://alana.org.br/wp-content/ uploads/2016/12/A_Summary_of_the_evidence_on_inclusive_education.pdf


 


Jovanović, 2013: Jovanović, Milica. (2013). Socijalni aspektkvaliteta života osoba sa telesnim invaliditetom. Gradska biblioteka ,,Anastasija Stojković,, Ruma, EDICIJA ,, Posebna izdanja,, Beograd


Ковачевић, 2020: Ковачевић, Јасмина.(2020). Модели организације наставе глувих и наглувих, Универзитет у Београду-Факултет за специјалну едукацију и рехабилитацију, Београд


 


KovacevicMacesic Petrovic, 2012: Kovacevic,Jasmina., & Macesic-Petrovic, Dragana. (2012.) Inclusive education-Empirical experience from Serbia, Intertational Journal of Educational Development, 32 (3),463-470, http://www.sciencedirect.com.proxy.kobson.nb.rs:2048/science/article/pii/S0738059311001659


Kurth – Mastergeorge, 2010: Kurth, Jennifer., & Mastergeorge, Ann. M. (2010b). Individual education plan goals and services for adolescents with autism: Impact of age and educational setting. The Journal of Special Education, 44(3), 146–160. https://doi.org/10.1177/0022466908329825


Lee et al. 2009: Suk Hyang Lee, Jane H. Soukup, Todd D. Little, Michael L. Wehmeyer(2009). Student and teacher variables contributing to access to the general education curriculum for students with intellectual and developmental disabilities. The Journal of Special Education, 43(1),29–44. https://doi.org/10.1177/2F0022466907313449


Llabres et al., 2019: Llabres,Joana Muntaner Joan, Jordi–Begona De la Iglesia,(2019). Aprender Juntos en la Escuela: Un Derecho Inexcusable y un Beneficio Social. Revista Internacional de Educacion  para la Justicia Social, 8(2), 147–164. https://doi.org/10.15366/riejs2019.8.2.008


Lučev – Tadinac, 2008: Lučev, Ivan., Tadinac, Meri. (2008). Kvaliteta života u Hrvatskoj – povezanost subjektivnih i objektivnih indikatora te temperamenta i demografskih varijabli s osvrtom na manjinski status. Migracijske i etničke teme, 24 (1–2), 67–89.


 


Marić,2012: Marić, Mia. (2012). Permanentno obrazovanje, opšte zadovoljstvo životom i psihičko blagostanje. Andragoške studije, Institut za pedagogiju i andragogiju, 1,81−98.


 


Milivojević i sr., 2007: Milivojević, Jovan., Kokić-Arsić, Aleksandra. & Kanjevac-Milovanović, Katarina. (2007). Kvalitet života – put ka ekselentnosti življenja, Festival kvaliteta, 2. nacionalna konferencija o kvalitetu života, Kragujevac, 8–11. maj, Asocijacija za kvalitet i standardizaciju Srbije


 


Milošević, 2009: Milošević, Lela. (2009). Obrazovanje za treće doba u funkciji očuvanja i unapređenja kvaliteta života u starosti. Godišnjak za sociologiju, 5, 207–217


Murphy et al. 2000: Murphy Barbara, Herrman Helen, Hawthorne G, Pinzone T, Evert Helen (2000). Australian WHOQoL instruments: User’s manual and interpretation guide. Australian WHOQoL Field Study Centre, Melbourne, Australia.



Pejatović, 2004: Pejatović, Aleksandra. (2004). Pogled na obrazovanje kroz kvalitet života. Andragoške studije, 1–2, 51–63.


 


Pejatović, 2006: Pejatović, Aleksandra. (2006). Obrazovanje i kvalitet života. Beograd: Institut za pedagogiju i andragogiju Filozofskog fakulteta


 


Радовановић– Ковачевић, 2021: Радовановић, Вesna., Ковачевић, Јasmina. (2021). Припадност школи гледана из угла ученика са сметњама у развоју. Иноваџије у настави, 34(2), 44-56. doi:10.5937/inovacije2102044R


 


Ryffet al. 1999: Ryff, Carol. D., Magee, William. J., Kling, Kristen. Cing, Edgar. H. (1999). Forging macro-micro linkages in the study of psychological well-being. In: C. D. Ryff and V. W. Marshall (eds.). The self and society in aging processes. (247-278) New York: Springer.


 


Ристић – Ковачевић, 2022. Ристић, Ивана., Ковачевић, Јасмина (2022). Кооперативно учење у обаразовању глувих и наглувих ученика.  Баштина, 32(57), 463-475. DOI: 10.5937/bastina32-39166


 


Sanchez-Gomez, Lopez AmorVerdugo,2020: Sanchez-Gomez, Victoria., Mauricio López., Antonio Manuel Amor., Miguel Ángel Verdugo (2020). Apoyos para la Calidad de Vida de Escolares con y sin Discapacidad: Revision ´ de Literatura. Revista Internacional para la Justicia Social, 9(2), 327–349. https://doi.org/10.15366/riejs2020.9.2.016


 


Schalock–Verdugo,2002: Schalock, Robert. L., & Verdugo, Miquel. A. (2002). Handbook on quality of life for human service practitioners. Washington, DC, USA: American Association on Mental Retardation


Sibley & Etnier,2003: Sibley, Benjamin,.A., & Etnier, Jennifer,L. (2003). The relationship between physical activity and cognition in children: a meta-analysis. Pediatric Exercise Science, 15, 243-256.


 


Snell– Eichner 1989: Snell, Martha.E. & Eichner, Samantha. (1989). Integration for students with profound disabilities. In F. Brown & D.H. Lehr (Eds.). Persons with profound disabilities: Issues and practices (109-138). Baltimore: Paul H. Brookes.


 


Stainback– Stainback, 1990: Stainback, Willian., Stainback, Susan. (Eds.). (1990). Support networks for inclusive schooling: Interdependent integrated education. Baltimore: Paul H. Brookes Publishing Co


 


Steptoe &Butler, 1996: Steptoe, Andrew., & Butler, Neville. (1996). Sports participation and emotional wellbeing in adolescents. Lancet, 347(9018), 1789-92. pmid:8667922


 


StewartGordon, 2013: StewartGordon, John. (2013). Is inclusive education a human right?The Journal of Law, Medicine &Ethics.41 (4), 754-767


 


Strong et. al., 2005: Strong, W.B., Malina, R.M., Blimkie, C.J., Daniels, S.R., Dishman, R.K., Gutin, B., & Trudeau, F. (2005). Evidence based physical activity for school-age youth. The Journal of pediatrics, 146, 732-737.


 


Tasta– Simoson,1996: Tasta MA, Simoson DC (1996). Assessing quality-of-life outcomes. New England Journal of Medicine. 334,834-45


 


Twisk,2001: Twisk, JosW.R. (2001). Physical Activity Guidelines for Children and Adolescents.Sports Medicine, 31(8), 617-627. doi:10.2165/00007256-200131080-00006


 


Watson – Keith,2002: Watson Silvana, Keith Kenneth. (2002).Comparing quality of life of schoolage children with and without disability. Ment Retard, 40 (4),304-12.


 


World Health Organization Quality of Life ,1995:The World Health Organization Quality of Life (WHOQOL) Group. Measuring quality of life 1995 http://www. who.int/mental_health/media/68.pdf


 


WHOQOL Group, 1998: The WHOQOL Group. (1998). WHOQOL User manual. WHO, Geneva.


Čolin, 2005: Čolin, T. (2005). Obrazovanje netipične dece u tipičnom okruženju: Američko iskustvo. Korak ka, bilten za ljude bez predrasuda, br. 3, str. 20., Beograd, Srbija

Objavljeno
2023/04/25
Rubrika
Članci