КВАЛИТЕТ ЖИВОТА УЧЕНИКА СА СМЕТЊАМА У РАЗВОЈУ У ИНКЛУЗИВНОМ ОБРАЗОВАЊУ
Sažetak
Циљ рада је био да се испита квалитета живота из домена физичког, емоционалног, социјалног и школског функционисања ученика са сметњама у развоју који похађају инклузивне разреде. Узорак је чинило 80 испитаника који похађају редовне школе на територији Републике Србије. Структуру узорка чинили су ученици са сметњама у развоју (Н-40) и ученици уредног развоја (Н-40) оба пола, старосног узрасста од 11 до 16 година. За потребе истраживања коришћен је Педијатријски инвентар квалитета живота који се користи за самопроцену деце, адолесцената и родитељске извештаје за старосни узраст од 2 до 18 година (The PedsQLTM 4.0 Generic Core Scale). Добијени резултати су показали да се квалите живота свих учника обухваћених узорком налази на средњем нивоу. Добијени резултати су потврдили позитивне ефекте инклузивног образовања, посебно у домену социјалног функционисања ученика са сметњама у развоју. Међутим, резултати указују да школско окружење и концепт образовања захтва перманентно унапређивање како би се квалитет живота свих ученика подигао на виши ниво.
Reference
Amor et al., 2020: Antonio M. Amor , Miguel A. Verdugo , Benito Arias, María Fernández, Alba Aza(2020). Shaping the faces of the prism: Rights, supports, and quality of life for enhancing inclusive education opportunities in students with intellectual disability. Czlowiek, Niepelnosprawnosc, Spoleczenstwo, 49(3),5–33. https://doi.org/10.5604/ 01.3001.0014.3573
Andersen et. al., 2006: Lars Bo Andersen, Maarike Harro, Luis B Sardinha, Karsten Froberg, Ulf Ekelund, Søren Brage, Sigmund Alfred AnderssenS.A. (2006). Physical activity and clustered cardiovascular risk in children: a cross-sectional study (the European youth heart study). Lancet, 368, 299-304 DOI: 10.1016/S0140-6736(06)69075-2
Brage et. al.,2003: Brage, S., Wedderkopp, N., Ekelund, U., Franks, P.W., Wareham, N.J.,Andersen, L.B., Shaw, J.E. (2003). Overweight and obesity in Australia: the 1999-2000 Australian diabetes, obesity and lifestyleStudy. The Medical Journal of Australia, 178, 427-432.
Coster, 1998: Coster W. (1998).Occupation-centered assessment of children. Am J Occup Ther.52,337–44
Зрнзевић – Лакушић, 2018: Зрнзевић, Невенка., Лакушић, Вуко (2018). Проблеми реализације наставних садржаја у физичком васпитању. Зборник радова Учитељског факултета Призрен – Лепосавић, 12, 93-110. 371.3::796 COBISS.SR-ID 268945932
Damnjanović,2012: Damnjanović Maja (2012).Karakteristike kvaliteta života i mentalnog zdravlja dece i adolescenata koji su u sistemu socijalne zaštite (Doktorska disertacija) Beograd, Univerzitet u Beogradu-Medicinski fakultet
Carter – Hughes, 2005: Carter, Erik. W., & Hughes, Carolyn (2005). Increasing social interaction among adolescents with intellectual disabilities and their general education peers: Effective interventions. Research and Practice for Persons With Severe Disabilities, 30(4), 179–193. https://doi.org/10.2511/2Frpsd.30.4.179
Fisher –Meyer, 2002: Fisher, Mary., & Meyer, Luanna. H. (2002). Development and social competence after two years for students enrolled in inclusive and self-contained educational programs. Research and Practice for Persons With Severe Disabilities, 27(3), 165–174. https://doi.org/10.2511/2Frpsd.27.3.165
Хасанбеговић– Ковачевић,2014: Hasanbegović,Husnija.,Kovačević,Jasmina. (2014).Sistemi komunikacije u edukacijskoj rehabilitaciji, Institut za humanu rehabilitaciju, Tuzla
Hehir et al., 2016: Hehir, Tomas., Grindal, Tood., Freeman, Brian., Lamoreau, Renee., Borquaye, Yolanda., &
Burke, Samantha. (2016). A summary of the evidence on inclusive education. Instituto Alana. https://alana.org.br/wp-content/ uploads/2016/12/A_Summary_of_the_evidence_on_inclusive_education.pdf
Jovanović, 2013: Jovanović, Milica. (2013). Socijalni aspektkvaliteta života osoba sa telesnim invaliditetom. Gradska biblioteka ,,Anastasija Stojković,, Ruma, EDICIJA ,, Posebna izdanja,, Beograd
Ковачевић, 2020: Ковачевић, Јасмина.(2020). Модели организације наставе глувих и наглувих, Универзитет у Београду-Факултет за специјалну едукацију и рехабилитацију, Београд
Kovacevic–Macesic Petrovic, 2012: Kovacevic,Jasmina., & Macesic-Petrovic, Dragana. (2012.) Inclusive education-Empirical experience from Serbia, Intertational Journal of Educational Development, 32 (3),463-470, http://www.sciencedirect.com.proxy.kobson.nb.rs:2048/science/article/pii/S0738059311001659
Kurth – Mastergeorge, 2010: Kurth, Jennifer., & Mastergeorge, Ann. M. (2010b). Individual education plan goals and services for adolescents with autism: Impact of age and educational setting. The Journal of Special Education, 44(3), 146–160. https://doi.org/10.1177/0022466908329825
Lee et al. 2009: Suk Hyang Lee, Jane H. Soukup, Todd D. Little, Michael L. Wehmeyer(2009). Student and teacher variables contributing to access to the general education curriculum for students with intellectual and developmental disabilities. The Journal of Special Education, 43(1),29–44. https://doi.org/10.1177/2F0022466907313449
Llabres et al., 2019: Llabres,Joana Muntaner Joan, Jordi–Begona De la Iglesia,(2019). Aprender Juntos en la Escuela: Un Derecho Inexcusable y un Beneficio Social. Revista Internacional de Educacion para la Justicia Social, 8(2), 147–164. https://doi.org/10.15366/riejs2019.8.2.008
Lučev – Tadinac, 2008: Lučev, Ivan., Tadinac, Meri. (2008). Kvaliteta života u Hrvatskoj – povezanost subjektivnih i objektivnih indikatora te temperamenta i demografskih varijabli s osvrtom na manjinski status. Migracijske i etničke teme, 24 (1–2), 67–89.
Marić,2012: Marić, Mia. (2012). Permanentno obrazovanje, opšte zadovoljstvo životom i psihičko blagostanje. Andragoške studije, Institut za pedagogiju i andragogiju, 1,81−98.
Milivojević i sr., 2007: Milivojević, Jovan., Kokić-Arsić, Aleksandra. & Kanjevac-Milovanović, Katarina. (2007). Kvalitet života – put ka ekselentnosti življenja, Festival kvaliteta, 2. nacionalna konferencija o kvalitetu života, Kragujevac, 8–11. maj, Asocijacija za kvalitet i standardizaciju Srbije
Milošević, 2009: Milošević, Lela. (2009). Obrazovanje za treće doba u funkciji očuvanja i unapređenja kvaliteta života u starosti. Godišnjak za sociologiju, 5, 207–217
Murphy et al. 2000: Murphy Barbara, Herrman Helen, Hawthorne G, Pinzone T, Evert Helen (2000). Australian WHOQoL instruments: User’s manual and interpretation guide. Australian WHOQoL Field Study Centre, Melbourne, Australia.
Pejatović, 2004: Pejatović, Aleksandra. (2004). Pogled na obrazovanje kroz kvalitet života. Andragoške studije, 1–2, 51–63.
Pejatović, 2006: Pejatović, Aleksandra. (2006). Obrazovanje i kvalitet života. Beograd: Institut za pedagogiju i andragogiju Filozofskog fakulteta
Радовановић– Ковачевић, 2021: Радовановић, Вesna., Ковачевић, Јasmina. (2021). Припадност школи гледана из угла ученика са сметњама у развоју. Иноваџије у настави, 34(2), 44-56. doi:10.5937/inovacije2102044R
Ryffet al. 1999: Ryff, Carol. D., Magee, William. J., Kling, Kristen. Cing, Edgar. H. (1999). Forging macro-micro linkages in the study of psychological well-being. In: C. D. Ryff and V. W. Marshall (eds.). The self and society in aging processes. (247-278) New York: Springer.
Ристић – Ковачевић, 2022. Ристић, Ивана., Ковачевић, Јасмина (2022). Кооперативно учење у обаразовању глувих и наглувих ученика. Баштина, 32(57), 463-475. DOI: 10.5937/bastina32-39166
Sanchez-Gomez, Lopez Amor–Verdugo,2020: Sanchez-Gomez, Victoria., Mauricio López., Antonio Manuel Amor., Miguel Ángel Verdugo (2020). Apoyos para la Calidad de Vida de Escolares con y sin Discapacidad: Revision ´ de Literatura. Revista Internacional para la Justicia Social, 9(2), 327–349. https://doi.org/10.15366/riejs2020.9.2.016
Schalock–Verdugo,2002: Schalock, Robert. L., & Verdugo, Miquel. A. (2002). Handbook on quality of life for human service practitioners. Washington, DC, USA: American Association on Mental Retardation
Sibley & Etnier,2003: Sibley, Benjamin,.A., & Etnier, Jennifer,L. (2003). The relationship between physical activity and cognition in children: a meta-analysis. Pediatric Exercise Science, 15, 243-256.
Snell– Eichner 1989: Snell, Martha.E. & Eichner, Samantha. (1989). Integration for students with profound disabilities. In F. Brown & D.H. Lehr (Eds.). Persons with profound disabilities: Issues and practices (109-138). Baltimore: Paul H. Brookes.
Stainback– Stainback, 1990: Stainback, Willian., Stainback, Susan. (Eds.). (1990). Support networks for inclusive schooling: Interdependent integrated education. Baltimore: Paul H. Brookes Publishing Co
Steptoe &–Butler, 1996: Steptoe, Andrew., & Butler, Neville. (1996). Sports participation and emotional wellbeing in adolescents. Lancet, 347(9018), 1789-92. pmid:8667922
StewartGordon, 2013: StewartGordon, John. (2013). Is inclusive education a human right?The Journal of Law, Medicine &Ethics.41 (4), 754-767
Strong et. al., 2005: Strong, W.B., Malina, R.M., Blimkie, C.J., Daniels, S.R., Dishman, R.K., Gutin, B., & Trudeau, F. (2005). Evidence based physical activity for school-age youth. The Journal of pediatrics, 146, 732-737.
Tasta– Simoson,1996: Tasta MA, Simoson DC (1996). Assessing quality-of-life outcomes. New England Journal of Medicine. 334,834-45
Twisk,2001: Twisk, JosW.R. (2001). Physical Activity Guidelines for Children and Adolescents.Sports Medicine, 31(8), 617-627. doi:10.2165/00007256-200131080-00006
Watson – Keith,2002: Watson Silvana, Keith Kenneth. (2002).Comparing quality of life of schoolage children with and without disability. Ment Retard, 40 (4),304-12.
World Health Organization Quality of Life ,1995:The World Health Organization Quality of Life (WHOQOL) Group. Measuring quality of life 1995 http://www. who.int/mental_health/media/68.pdf
WHOQOL Group, 1998: The WHOQOL Group. (1998). WHOQOL User manual. WHO, Geneva.
Čolin, 2005: Čolin, T. (2005). Obrazovanje netipične dece u tipičnom okruženju: Američko iskustvo. Korak ka, bilten za ljude bez predrasuda, br. 3, str. 20., Beograd, Srbija