ЕФЕКТИ ИМЕРЗИВНИХ ТЕХНОЛОГИЈА НА ГЛОБАЛНУ ЕКОНОМИЈУ

  • Радослав В. БАЛТЕЗАРЕВИЋ
Ključne reči: имерзивне технологије, глобална економија, потрошачи, конкурентска предност

Sažetak


Проширена (АР), виртуелна (ВР) и мешовита стварност (МР) су врсте имерзивних технологија које стварају различита искуства спајањем физичког света са дигиталним или симулираном стварношћу. Ове технологије последњих година у савременом друштву све више проналазе своју примену у симулирању широког спектра активности у виртуелном окружењу. Примењују се у пословној, здравственој, едукативној, војној, али и у области културе и забаве. Са становишта глобалне економије имерзивне технологије постају релевантне на светском нивоу, све више се употребљавају као начин учења, обуке или извођења у скоро свим областима и на тај начин директно доприносе глобалном развоју.

Имерзивне технологије могу створити илузију додавањем виртуелног садржаја у стварни живот, док је свест корисника да није део стварног окружења сведена на минимум. У пословном контексту ове технологије могу омогућити јединствена и пријатна искуства потрошачима, који у окружењу изван реалности могу комуницирати са трговцима, имати мулти-сензорnu интеракцију са брендовима, или могућност да се директно укључе у дизајн производа. Оваква искуства имају утицај на ангажовање потрошача и на њихову коначну одлуку о куповини. Компаније које се одлуче за имплементирање оваквих технологија позиционираће се у умовима потрошача као иновативне, што им може обезбедити конкурентску предност на тржишту и веће приходе. Међутим, увођење имерзивних технологија носи и одређене ризике. Потребно је прецизно одредити облике технологије које су прилагођене одређеној области или циљном тржишту и бити информисан о свим баријерама које носе са собом, као што је неопходност набавке додатне опреме (хаптичке рукавице или случалице у случају виртуелне стварности). Имерзивне технологије су још увек у развоју, додатни урђаји су скупи и присутна је неизвесност колико ће бити распрострањене и доступне јавности. Међутим, њихов позитивни утицај на глобалну економију је неоспоран, а достизањем свог пуног потенцијала у блиској будућности ове технологије ће постати нераскидиви део модерног друштва.

Reference

Baltezarević, Baltezarević 2014: Radoslav Baltezarević, Vesna Baltezarević. “Neuromarketing –
a new approach to theory of communication,” In Proceedings Management, Marketing and Communication: Current and Future Trends, Faculty of Business Economics and Entrepreneurship, Belgrade: Valjevoprint, pp. 259-271.
Baltezarević 2023а: Radoslav Baltezarević. “Transforming consumer experiences with
immersive technology.” International Congress of Finance and Tax, March 10-11, 2023, Proceedings: IKSAD - Congress Book, (Eds. Assoc. Prof. Dr. Mustafa Göktuğ KAYA & Prof. Dr. Haldun SOYDAL), Konya, Turkey: Iksad Publications – 2023, p.p. 344-348.
Baltezarević 2023б: Radoslav Baltezarević. “The role of fear on consumer behavior in the
digital environment.” 6. International social sciences and innovation congress, 25-26 February 2023, Proceedings: ISARC - Congress Book, (Ed. Assoc. Prof. Dr. Gökçe Cerev), Ankara, Turkey: Iksad Publications – 2023, p.p. 923-929. ISBN: 978-625-6404-68-7
Beatrice 2021: Adilin Beatrice. “How Countries Use AR and VR in defense to Attain Warfare
Supremacy?“ https://www.analyticsinsight.net/how-countries-use-ar-and-vr-in-defense-to-attain-warfare-supremacy/ (Приступљено: 26.11.2023).
Beck, Crié 2018: Marie Beck, Dominique Crié. “I Virtually Try It… I Want It! Virtual Fitting
Room: A Tool to Increase On-Line and Off- Line Exploratory Behavior, Patronage and Purchase Intentions”. Journal of Retailing and Consumer Services, 40, 279–286.
Boletsis, Karahasanovic 2018: Costas Boletsis, Amela Karahasanovic. “Augmented reality and
virtual reality for retail innovation.” Magma-Tidsskrift for økonomi og ledelse, 7:49–59.
Brasel, Gips 2014: Adam Brasel, James Gips. “Tablets, touchscreens, and touchpads: How
varying touch interfaces trigger psychological ownership and endowment.” Journal of Consumer Psychology, 24(2), 226-233.
Brondi, Carrozzino, Lorenzini, Tecchia 2016: Raffaello Brondi, Marcello Carrozzino, Cristian
Lorenzini, Franco Tecchia. “Using Mixed Reality and Natural interaction in Cultural Heritage Applications.” Informatica, 40(3), 311–316.
Caboni, Hagberg 2019: Federica Caboni, Johan Hagberg. “Augmented reality in retailing: a
review of features, applications and value.” International Journal of Retail & Distribution Management, 47(11), 1125–1140.
Dahiya 2021: Ravinder Dahiya. “We created holograms you can touch – you could soon shake a
virtual colleague’s hand.” https://theconversation.com/we-created-holograms-you-can-touch-you-could-soon-shake-a- virtual-colleagues-hand-167478 (Приступљено: 24.11.2023).
Dalton 2022: Jeremy Dalton. "Immersive Technology and How It Could Transform the Way We
Do Business". https://www.futurevisual.com/blog/immersive-technology/ (Приступљено:
27.11.2023).
Debes 2023: Mario Bou Debes. “How is Augmented Reality Affecting the Global Economy?”
https://www.designhubz.com/blog/how-is-augmented-reality-affecting-the-global-
economy (Приступљено: 25.11.2023)
Еonreality 2020: Еonreality. “How AR and VR Can Revitalize the Global Economy.”
https://eonreality.com/how-ar-and-vr-change-the-global-economics-conversation-3/ (Приступљено: 25.11.2023).
Grybś 2014: Marta Grybś. “Creating new trends in international marketing communication.”
Journal of Economics & Management, 15:155–173.
Griffith 2020: Will Griffith. “How digital sensory marketing is key to appealing to today’s
consumer.” https://www.marketingmag.com.au/hubs-c/how-digital-sensory-marketing-is-key-to-appealing-to-todays-consumer/ (Приступљено: 26.11.2023).
Hilken, de Ruyter, Chylinski, Mahr, Keeling 2017: Tim Hilken, Ko de Ruyter, Mathew
Chylinski, Dominik Mahr, Debbie Keeling. “Augmenting the eye of the beholder: Exploring the strategic potential of augmented reality to enhance online service experiences.” Journal of the Academy of Marketing Science, 45(6), 884-905.
Hilken, Heller, Chylinski, Keeling, Mahr, de Ruyter 2018: Tim Hilken, Jonas Heller, Mathew
Chylinski, Debbie Isobel Keeling, Dominik Mahr, Ko de Ruyter. “Making omnichannel an augmented reality: the current and future state of the art.” Journal of Research in Interactive Marketing. Vol 12(4), 509-523.
Holmes 2017: Tim Holmes. “When Neuro-marketing meets Virtual Reality.”
https://www.fourthsource.com/data/neuro-marketing-meets-virtual-reality-21971 (Приступљено: 27.11.2023).
Horwitz 2018: Jeremy Horwitz. “Watch Amazon’s VR kiosks transform the future of shopping,”
https://venturebeat.com/business/watch-amazons-vr-kiosks-transform-the-future-of- shopping/ (Приступљено: 26.11.2023).
Huisman 2017: Gijs Huisman. “Social Touch Technology: A Survey of Haptic Technology for
Social Touch.” IEEE Transactions on Haptics, 99, 1939–1412.
Javornik 2016: Ana Javornik. “It’s an illusion, but it looks real!’ consumer affective, cognitive
and behavioural responses to augmented reality applications.” Journal of Marketing
Management. 32, 987–1011.
Kang, Shin, Ponto 2020: Hyo Jeong Kang, Jung-hye Shin, Kevin Ponto. “How 3D Virtual
Reality Stores Can Shape Consumer Purchase Decisions: The Roles of Informativeness and Playfulness.” Journal of Interactive Marketing, 49, pp. 70-85.
Katz 2019: Brigit Katz. “The Louvre’s First VR Experience Lets Visitors Get Close to the ‘Mona
Lisa’” https://www.smithsonianmag.com/smart-news/louvres-first-vr-experience-lets- ж
visitors-get-close-mona-lisa-180972435/ (Приступљено: 27.11.2023).
Kaushik, Gokhale 2021: Shreya Kaushik, Nilesh Gokhale. “Online Sensory Marketing:
Developing Five-Dimensional Multi-Sensory Brand Experiences and its Effectiveness.” Revista Geintec (Management, Innovation and Technologies), Vol. 11, No. 4, pp. 5375- 5391.
Kim, Kim, Kim, Kyung 2013: Sang-Youn Kim, Ki-baek Kim, Jaehwan Kim, Ki-uk Kyung. “A
Film-Type Vibrotactile Actuator for Hand-Held Devices”, in Haptic and Audio Interaction Design, 7989. I. Oakley, S. Brewster, editors. LNCS, Berlin: Springer, 109–116.
Lewis 2018: Marie Lewis. “Astronauts Practice Spacewalks Virtually.“
https://blogs.nasa.gov/commercialcrew/2018/10/23/astronauts-practice-spacewalks-
virtually/ (Приступљено: 26.11.2023).
Load 2023: Load. “The 4 Key Benefits of Implementing VR/AR in Your Company.”
https://load.digital/blog/the-4-key-benefits-of-implementing-vr-ar-in-your-company (Приступљено: 24.11.2023).
Marr 2018: Bernard Marr. “9 Powerful Real-World Applications Of Augmented Reality (AR)
Today.” https://www.forbes.com/sites/bernardmarr/2018/07/30/9-powerful-real-world-applications-of-augmented-reality-ar-today/#42266b1c2fe9 (Приступљено: 24.11.2023).
Marr 2021: Bernard Marr. “10 Best Examples Of VR And AR In Education.”
https://www.forbes.com/sites/bernardmarr/2021/07/23/10-best-examples-of-vr-and-ar-in-education/?sh=382992421f48 (Приступљено: 22.11.2023).
Martinez-Navarro, Bigné, Guixeres, Alcañiz, Torrecilla 2019: Jesus Martínez-Navarro, Enrique
Bigné, Jaime Guixeres, Mariano Alcañiz, Carmen Torrecilla. The influence of virtual reality in e-commerce. Journal of Business Research. vol. 100(C), pages 475-482.
Microsoft 2022: Microsoft. “Microsoft hololens: what is a hologram?”
https://learn.microsoft.com/en-us/windows/mixed-reality/discover/hologram (Приступљено: 25.11.2023).
Moorhouse, tom Dieck, Jung 2018: Natasha Moorhouse, Claudia tom Dieck, Timothy Jung.
“Technological innovations transforming the consumer retail experience: A review of literature.” In Augmented reality and virtual reality, pages 133–143. Springer.
Ogden-Bames, Barclay 2015: Stephen Ogren–Bames, Danielle Barclay. “Store Sense
Reclaiming the Four Walls with Sensory.” https://www.yumpu.com/en/document/read/8414928/store-sense-reclaiming-the-four-walls-with-deakin-university (Приступљено: 23.11.2023).
Olsson, Lagerstam, Kärkkäinen, Väänänen-Vainio-Mattila 2011: Thomas Olsson, Else
Lagerstam, Tuula Kärkkäinen, Kaisa Väänänen-Vainio-Mattila. “Expected user experience of mobile augmented reality services: A user study in the context of shopping centres.” Personal and Ubiquitous Computing. 17, 287–304.
Pantano, Di Pietro 2012: Eleonora Pantano, Loredana Di Pietro.Understanding Consumer’s
Acceptance of Technology-Based Innovations in Retailing. Journal of Technology Management and Innovation. 7(4), 1–19.
Papakonstantinidis, Kwiatek, Baltezarević 2021: Stavros Papakonstantinidis, Piotr Kwiatek,
Radoslav Baltezarević. “The impact of relationship quality and self- service technology on company performance“. Polish Journal of Management Studies, 23(1): 315-326.
Perkins Coie 2020: Perkins Coie. “2020 Augmented and Virtual Reality Survey Results.”
https://www.perkinscoie.com/en/news-insights/2020-augmented-and-virtual-reality-survey-results.html (Приступљено: 27.11.2023).
Petrescu, Aversa, Akash, Corchado, Apicella, Petrescu 2017: Relly Victoria Virgil Petrescu,
Raffaella Aversa, Bilal Akash, Juan Corchado, Antonio Apicella, Florian Ion Tiberiu Petrescu. “Home at airbus.” Journal of Aircraft and Spacecraft Technology, 1(2), 97-118.
Precedence Research 2022: Precedence Research. “Immersive Technology Market.”
https://www.precedenceresearch.com/immersive-technology-market (Приступљено: 27.11.2023).
Rauschnabel, Rossmann, tom Dieck 2017: Philipp Rauschnabel, Alexander Rossmann, Claudia
tom Deck. “An adoption framework for mobile augmented reality games: The case of Pokémon Go.” Computers in Human Behavior. 76, 276–286.
Riva, Mantovani, Capideville, Preziosa, Morganti, Villani, Gaggioli, Botella, Alcañiz 2007:
Giuseppe Riva, Fabrizia Mantovani, Claret Samantha Capideville, Alessandra Preziosa, Francesca Morganti, Daniela Villani, Andrea Gaggioli, Cristina Botella, Mariano Alcañiz. “Affective interactions using virtual reality: The link between presence and emotions.” Cyberpsychol Behav. 10(1):45-56.
Rocketmakers 2022: Rocketmakers. “Five Benefits Of Immersive Technology For Business.”
https://rocketmakers.com/blog/five-benefits-of-immersive-technology-for-business/
(Приступљено: 23.11.2023).
Slater, Wilbur 1997: Mel Slater, Sylvia Wilbur. “A Framework for Immersive Virtual
Environments (FIVE): Speculations on the Role of Presence in Virtual Environments.” Presence: Teleoperators & Virtual Environments, 6, 603-616.
Sprigg 2022: Sam Sprigg. “OVR Technology releases its ‘INHALE 3’ Virtual Reality scent
platform for mental health and wellbeing.” https://www.auganix.org/ovr-technology-releases-its-inhale-3-virtual-reality-scent-platform-for-mental-health-and-wellbeing/ (Приступљено: 22.11.2023).
Statista 2023а: Statista. “Which of the following technologies, when combined with immersive
technologies, will allow immersive technologies to reach mainstream adoption in businesses in the next five years?” https://www.statista.com/statistics/1185347/improvements-immersive-technology-business-adoption/ (Приступљено: 24.11.2023).
Statista 2023б: Statista. “Global virtual fitting room market size in 2021, with a forecast from
2022 to 2028”. https://www.statista.com/statistics/1232251/virtual-fitting-room-market-size/ (Приступљено: 24.11.2023).
Stromberg 2018: Kristy Stromberg. “Retail as entertainment: How leading brands are captivating
audiences,”https://www.forbes.com/sites/forbescommunicationscouncil/2018/04/16/retail-as-entertainment-how-leading-brands-are-captivating-audiences/#7bd28fb76867 (Приступљено: 25.11.2023).
Tohana 2021: Lindsay Tohana. “Advantages of Holograms and What It Means for the Future of
Marketing.” https://futureofmarketinginstitute.com/advantages-of-holograms-and-what-it-means-for-the-future-of-marketing/ (Приступљено: 26.11.2023).
Tran 2021: Tony Ho Tran. “Scientists Create Holograms That You Can Touch.”
https://futurism.com/the-byte/scientists-holograms-touch (Приступљено: 26.11.2023).
Tremosa 2023: Laia Tremosa. “Beyond AR vs. VR: What is the Difference between AR vs. MR
vs. VR vs. XR?” https://www.interaction-design.org/literature/article/beyond-ar-vs-vr-what-is-the-difference-between-ar-vs-mr-vs-vr-vs-xr (Приступљено: 25.11.2023).
Objavljeno
2024/07/01
Rubrika
Članci