СРПСКА НАРОДНА НОШЊА У УЏБЕНИЦИМА ПРВОГ ЦИКЛУСА ОБРАЗОВАЊА
Sažetak
У условима сложених геополитичких промена у свету, питање националних наратива је незаобилазна истраживачка тема различитих научних области. Уз уважавање разноврсних системских, сложених, међусобно условљених приступа развојности, као и комплексности појма национални идентитет, са педагошког аспекта сагледана је заступљеност, карактер појавности и развојност појма српска народна ношња, који је опсервиран као незаобилазан егземплар српског националног хабитуса. Овим радом се актуелизују питања: на који начин је српска народна ношња представљена у уџбеницима првог циклуса образовања, те да ли реч о формалном или суштинском приступу изградњи обухватног појма национални идентитет. Истраживачка пажња аутора усмерена је на 24 уџбеника о природи и друштву и музучке културе (три издавача) прва четири разреда основне школе. Налази су показали да је српска народна ношња недовољно, несистемски, формално, неретко и погрешно представљена у анализираним уџбеницима и то на представном нивоу; доминирају визуелни прикази у односу на текстуалну дескрипцију, питања, задатке и налоге; није уочена садржајна димензионираност и развојност појма у погледу интензитета и екстензитета; показало се да нема хоризонталне и вертикалне системске садржајне корелације.
Reference
Гаврић–Павловић 2021: Зоран Гаврић–Данијела Павловић. Природа и друштво, Уџбеник за четврти разред основне школе –1.део. Београд: Klett.
Грујић–Соколовић Игњачевић 2019: Габријела Грујић–Маја Соколовић Игњачњвић. Маша и Раша, Музичка култура, Уџбеник за први разред основне школе. Београд: Klett.
Грујић–Соколовић Игњачевић 2019: Габријела Грујић–Маја Соколовић Игњачњвић. Музичка култура, Уџбеник за други разред основне школе. Београд: Klett.
Грујић–Соколовић Игњачевић 2020: Габријела Грујић–Маја Соколовић Игњачњвић. Музичка култура, Уџбеник за трећи разред основне школе. Београд: Klett.
Грујић–Соколовић Игњачевић 2021: Габријела Грујић–Маја Соколовић Игњачњвић. Музичка култура, Уџбеник за четврти разред основне школе. Београд: Klett.
Ђачић 2020: Мила Ђачић. Музичка култура, Уџбеник за трећи разред основне школе. Београд: БИГЗ школство д.о.о.
Ђачић 2021: Мила Ђачић. Музичка култура, Уџбеник за четврти разред основне школе. Београд: БИГЗ школство д.о.о.
Кандић–Субаков Симић–Васић–Петровић–Матејић 2021: Александар Кандић–Гордана Субаков Симић–Жељко Васић–Ивана Петрови–Иван Матејић. Природа и друштво, Уџбеник за четврти разред основне школе. Београд: Нови Логос.
Марковић–Хршак 2019: Весна Марковић–Вања Хршак. Музичка култура 2, Уџбеник за други разред основне школе. Београд: БИГЗ школство д.о.о.
Михајловић Бокан–Ињац 2019: Драгана Михајловић Бокан–Марина Ињац. Музичка култура 1, Уџбеник за први разред основне школе. Београд: Нови Логос.
Михајловић Бокан–Ињац 2019: Драгана Михајловић Бокан–Марина Ињац. Музичка култура 2, Уџбеник за други разред основне школе. Београд: Нови Логос.
Михајловић Бокан–Ињац 2021: Драгана Михајловић Бокан–Марина Ињац. Музичка култура 3, Уџбеник за трећи разред основне школе. Београд: Нови Логос.
Михајловић Бокан–Ињац 2021: Драгана Михајловић Бокан–Марина Ињац. Музичка култура 4 Уџбеник за четврти разред основне школе. Београд: Нови Логос.
Стокановић–Лукић–Субаков Симић 2019:Љиља Стокановић–Гордана Лукић–Гордана Субаков Симић.Свет око нас 2, Уџбеник за други разред основне школе. Београд: Нови Логос.
Шикл Ерски–Мунитлак 2021: Андријана Шикл Ерски–Марина Мунитлак. Природа и друштво, Уџбеник за трећи разред основне школе. Београд: Нови Логос.
****
Anderson 1998: Benedikt Anderson. Nacija, zamišljena zajednica. Beograd: Plato.
Anhonen 2021: Sirkka Anhonen. „Politics of identity throught history curriculum: narratives of the past for social exclusion – or inclusion?“. Jurnal of Curriculum Studies, 33(2), 179–194.
Banđur Blagdanić 2014: Veljko Banđur–Sanja Blagdanić. „Odnos globalnih i nacionalnih istorijskih događaja i razvoj istorijskog mišljenja u nastavi prorode i društva”. Nauka i globalizacija. Zbornik radova. Ur. Vladimir Milisavljević. Pale: Filozofski fakultet, 809–820.
Bezić 1975: Krešimir Bezić.Metodika nastave prirode i društva. Zagreb: Školska knjga.
Белоица Павловић–Цицовић Сарајлић, 2018: Биљана Белоица Павловић–Драгана Цицовић Сарајлић. Национално васпитање у настави музичке културе. Косовска Митровица: Универзитет у Приштини. Лепосавић: Учитељски факултет у Призрену. Звечан: Факултет уметности у Приштини.
Bodrožić 2023: Đuro Bodrožić. „Uloga države u oblikovanju i zaštiti nacionalnog identiteta“. Srpska politička misao, 80(2), 97–113.
Ботић–Миленовић 2023: Младен Ботић–Хаџи Живорад Миленовић. „Садржаји о националном идентитету у уџбеницима наставе о природи и друштву на нивоу иницијалног образовања“. Улога васпитања и образовања у очувању националног идентитета. Зборник радова. Ур. Далиборка Поповић. Лепосавић: Учитељски факултет, 205–212.
Василијевић–Семиз–Бојовић 2021а: Данијела Василијевић–Марина Семиз–Жана Бојовић. „Национални идентитет у уџбеницима о природи и друштву“. Иновације у настави, 34(2), 27–43.
Василијевић–Семиз–Аџић 2021б: Данијела Василијевић–Марина Семиз–Бранка Аџић. „Национални идентитет у уџбеницима енглеског као страног језика. Зборник радова Филозофског факултета у Приштини, 51(3). Косовска Митровица: Филозофски факултет, стр. 35–53.
Василијевић–Миленовић–Аџић 2022: Данијела Василијевић–Хаџи Живорад Миленовић–Бранка Аџић. „Национални идентитет у уџбеницима енглеског као страног језика у старијим разредима основне школе“. Узданица, ХХ (2), стр. 181–196.
Vasilijević–Alavanja–Milenović 2023: Danijela Vasilijević–Biljana Alavanja–Hadži Živorad Milenović. „National Symbols and Marks in Textbooks on Nature and Society of the First Education Cycle of the Countries of the Western Balkan/ Nacionalni simboli i obeležja u udžbenicima o prirodi i društvu prvog ciklusa obrazovanja zemalja zapadnog Balkana”. Društvene i humanističke studije, 8(23), 601–623.
Василијевић 2023: Данијела Василијевић. „Национални идентитет у образовању“. Улога васпитања и образовања у очувању националног идентитета. Зборник радова. Ур. Далиборка Поповић. Лепосавић: Учитељски факултет, 59–81.
Vasilijević–Semiz 2023: Danijela Vasilijević–Marina Semiz. „Representations of National Identity in the Methodological Apparatus/Structure of Science & Social Studies Textbooks in the Lower Grades of Primary School”. Croatian Journal of Education, 25(1), 285–322.
Вујачић 2014: Милка Вујачић. „Утицај инкорпорираних архитипова на естетска својства народних ношњи Косова и Метохије“. Текстилна индустрија, 62 (3), 12–17.
Gellner 1983: Ernest Gellner. Nations and nationalism. New York: Cornell University Press.
,,Закон о основама система образовања и васпитања“, 2021: ,,Сл. гласник РС“, бр. 129/2021).
Јovanović 2016: Aleksandar Jovanović. „Vizuelno-emotivni elementi folklorne igre u strukturi učeničkog pisanog sastava – pripremanje učenika šestog razreda osnovne škole za opisivanje odgledanog koncerta folklornog ansambla”. Sinteze, 5(10), 87–96.
Мијалковић 2009: Саша Мијалковић. ,,О корелацији културе и националне безбедности“. Култура полиса, 11 (12), 601–617.
Павловић 2013: Биљана Павловић. „Традиционална народна музика Косова и Метохије у уметничкој музици”. Баштина, 34, 419–430.
Павловић–Цицовић Сарајлић, 2015: Биљана Павловић–Драгана Цицовић Сарајлић. „Заступљеност и значај патриотских песама у настави музичке културе”. Наука и слобода. Зборник радова. Ур. Вера Вујевић. Пале: Универзитет у Источном Сарајеву. Филозофски факултет, 1143–1154.
Павловић–Цицовић Сарајлић, 2016: Биљана Павловић–Драгана Цицовић Сарајлић. „Српска уметничка музика током Великог рата и њена заступљеност у савременој настави музичке културе и историје”. Век српске голготе 1915–2015. Зборник радова. Ур. Урош Шуваковић. Косовска Митровица: Филозофски факултет, 359–376.
Пешић 2023: Милена Пешић. „Национални идентитет из оптике његовог дискурзивног конструисања“. Национални интерес – Часопис за национална и државна питања, 46(3), 23–46.
Hall 1996: Stuart Hall. „The Question of Cultural Identity”. Modernity: An Introduction to Modern Societies. Eds. Stuart Hall, David Held, Don and Thompson Hubert and Mass Kenneth. Oxford: Blackwell Publishers, 595–634.
Hobsbawm 1996: Eric Hobsbawm. „Ethnicity and nationalism in Europe today”. Maping the nation. Ed. Gopal Balakrishnan. London, New York: Verso, 255–266.
Renan, Ernest. [1893] 2018. What is a Nattion and other political writings? New York: Columbia University Press.
Стратегија развоја образовања у Србији до 2030, 2024: https://prosveta.gov.rs/wp-content/uploads/2024/6/6-SROVRS-2030_MASTER_0402_V1.pdf
Судзиловски–Ћалић–Ивановић 2012: Данијела Судзиловски–Маја Ћалић–Марија Ивановић „Музика и народна традиција у наставним предметима у млађим разредима основне школе”. Зборник радова, 14(15). Ужице: Учитељски факултет, 255–266.
Судзиловски–Танасковић 2022: Данијела Судзиловски–Марија Танасковић. „Национални идентитет у уџбеницима музичке културе”. Баштина, Св. 58, 319-430.
Судзиловски–Бојовић–Василијевић 2023: Данијела Судзиловски–Жана Бојовић–Данијела Василиевић. „Народна музичка традиција у уџбеницима музичке културе за старије разреде основне школе“, Улога васпитања и образовања у очувању националног идентитета. Зборник радова. Ур. Далиборка Поповић. Лепосавић: Учитељски факултет, 285–298.
Tijes 2009: Ana Mari Tijes. „Kulturna proizvodnja evropskih nacija”. Identitet(i). Ur. Кatrin Halpern, Žan–Klod Ruano-Borbalan, Beograd: Cliо, 298–309.
Qazi–Shah 2019: Habib Qazi–Saeeda Shah. „Discursive contruction of Pakistanş national identity throught curriculum textbooks discourses in Pakistani school in Dubai, the United Arab Emirates“. British Educational Research Journal, 45 (2), 275–297.
Wodak 2011: Ruth Wodak. The Discourse of Politics in Action. New York: Palgrave Macmillan.