ON THE STRENGTH OF THE FRAGILE: CHARACTERS OF CHILDREN WITH DISABILITIES IN THE NOVELS HEIDI BY J. SPYRI AND ABOUT THE BUTTON AND HAPPINESS BY J. PETROVIĆ
Abstract
The subject of research in this paper are characters of children with disabilities, in selected works included in the school and home reading covered by the teaching and learning syllabi of the Serbian language and literature for elementary school. At the teaching interpretation level, the analysis focuses on the novels Heidi by Johanna Spyri and About the Button and Happiness by Jasminka Petrović. The paper discusses the degree of understanding of the analyzed works among students of different ages, as well as possible ways of their interpretation in contemporary teaching. It highlights significant forms of work prompted by the texts, which further affirm various interpretative, research and creative approaches in teaching. Particular attention is given to exploring literary depictions of disability from the perspective of various theoretical modalities (medical and social approaches), the loneliness of characters with disabilities, their fragility, and fears arising from the social and cultural context of inclusion in the community. The work as a whole delves into the educational domain of teaching literature and points to the importance of fostering empathy in students and raising their awareness of the necessity of providing support and assistance to persons with disabilities.
References
Шпири 2020: Јохана Шпири. Хајди. Прев. Живојин Вукадиновић. Београд: Вулканчић.
Вилотијевић 2008: Нада Вилотијевић. Интерактивна-сарадничка настава. Врање: Учитељски факултет.
Николић 1999: Милија Николић. Методика наставе српског језика и књижевности. Београд: Завод за уџбенике и наставна средства.
Петровић 2006: Јасмина Петровић. „Језик инвалидности и доминантни теоријски оквири проучавања као индикатор социјалног положаја особа са инвалидитетом“. Зборник радова Филозофског факултета, XXXVI, 259–270.
Правилник о програму наставе и учења за трећи разред основног образовања и васпитања, Службени гласник РС, Просветни гласник. Бр. 5 (2019).
Правилник о програму наставе и учења за четврти разред основног образовања и васпитања, Службени гласник РС, Просветни гласник. Бр. 11 (2019).
Ћумура 2018: Љиљана Ћумура. „Особе са инвалидитетом кроз призму друштвених промена“. Социолошки годишњак, бр. 13, 111–131.
Collins–Bilge 2020: P. H. Collins–S. Bilge (Eds.). Intersectionality. 2nd edition. Cambridge: Polity Press.
Milošević 2015: Jovana Milošević. „Predstavljanje osoba sa invaliditetom u književnosti, stripu i filmu“. CM – časopis za upravljanje komunikacijama, 10 (34), 97–120. http://dx.doi.org/10.5937%2Fcomman10-8359
Petrović 2012: Jasmina Petrović. „Pregled odnosa društva prema osobama sa invaliditetom kroz istoriju“. Teme, XXXVI (2), 865–886.
Petrović 2016: Jasmina Petrović. Životi u senci: sociološka studija o osobama sa invaliditetom u Srbiji. Niš: Univerzitet u Nišu.
