УМЕТНОСТ И ТАБУ – ПРЕСЕК КРОЗ ИСТОРИЈУ И КОМУНИКАЦИЈА СА ДРУШТВОМ
Sažetak
Рад се бави табуом као неодвојивим својством ликовних уметности кроз историју, који често пресудно одређује карактер појединачне епохе, културе или стила. На одабраним примерима из више стваралачких раздобља, рeлигија и цивилизација, показује се да је рушење табуа саставни део развојног процеса у уметности и начина комуникације уметности са окружењем, тј. Друштвом у ширем смислу, а не само делу који је заинтересован за уметност. Представљени примери табуа односе се како на одабир тема и мотива, тако и на сам креативни процес у његовим различитим фазама. Такође, указује се на развој свести о постојању табуа закључно са (пост)модерном уметношћу, где су њихово негативно вредновање и рушење на известан начин постали обавезе стваралаца.
Reference
Baal-Teshuva, J. (2001). Christo and Jeanne-Claude, Köln: Тaschen.
Badura-Triska E., Klocker, H. (2012). Wiener Aktionismus – Kunst und Aufbruch im Wien der 1960er-Jahre, Wien: MUMOK.
Bamidele, M. (2021). Italian Artist Salvatore Garau Sells “Invisible” Sculpture For $18,000 у: The Guardian (03.06.2021.).
Bourdieu, P. (1993) The Field of Cultural Production: Essays on Art and Literature. Columbia University Press, New York.
Blakesley, R. (2006). The Arts and Crafts Movement, London: Phaidon Press.
Gray, M. (2010). Cave Art and the Evolution of the Human Mind, doctoral disertation, University of Wellington.
Douglas, M. (2002). Purity and Danger, Routlege.
Dillon M. (2002). Girls and women in classical Greek religion, London: Routlege.
Encyclopеdia Britannica Online. (2012). "Taboo". Encyclopedia Britannica Inc.
Lund J., Wamberg J. (2019). Introduction: Duchamp’s Readymades — a Reevaluation, The Nordic Journal of Aesthetics, 28(57-58), 5-9. https://doi.org/10.7146/nja.v28i57-58.114846
Marr C. (1990). Taken Pictures: On Interpreting Native American Photographs of the Southern Northwest Coast: Motivation and Responses, Arctic Anthropology, 27(2), 13-26.
Knight Ch. (2014). Has art’s Slant Step mystery finally been solved?, Los Angeles Times (June 09, 2014.)
Ozouf M. (1988). Festivals and the French Revolution. Cambridge: Harvard University Press.
Смирнова Э.С. (1988). Московская икона XIV-XVII веков, Ленинград: Аврора.
Soffer O., Adovasio J.M., Hyland D.C. (2000). The „Veuns“ figurines, Current Anthropology, 41(4), 511-537. DOI:10.1086/317381.
Stieber M. (2004). The poetics of appearance in the Attic korai, Austin: University of Texas Press.
Terry A. (2016). Aniconism and Figural Representation in Islamic Art, San Francisco.
Tucker P.H. (1998). Manet's Le Déjeuner sur l'herbe, Cambridge: Cambridge University Press.
Üstünipek M. (2015). Resim çözümlemesi üzerine: Jean Fouquet (1420- 1481)’nin Melun diptiği’nde “güzel kadin” Agnes Sorel, Journal of the Fine Arts Institute, 35, 268-302.
Fajt J. (1998). Magister Theodoricus, Court Painter to Emperor Charles IV: The Pictorial Decoration of the Shrines at Karlstejn Castle, Prague: National Gallery.
Foletti I., Gianandrea M. (2017). The British Museum Casket (The Maskell Passion Ivories) with scenes of the Passion: the Easter Liturgy and the apse of St. John Lateran in Rome, in: The Fifth Century in Rome: Art, Liturgy, Patronage, Rome (Ed. Foletti, I., Gianandrea, M.), 139-159, Rome: Viella.
Fonseca L.H.da, Kliche Th. (2007). Verführerische Leichen – verbotener Verfall. „Körperwelten“ als gesellschaftliches Schlüsselereignis. Perspektiven Politischer Psychologie. Ärzteblatt.de
Freud, S. (1908). Creative Writers and Day-Dreaming.
Hachlili R. (1997). Ancient Jewish Art and Archaeology in the Land of Israel, Leiden: Brill.
Heilbrunn Timeline of Art History (2000). Figural Representation in Islamic Art, New York: Metropolitan Museum. http://www.metmuseum.org/toah/hd/figs/hd_figs.htm
Hurlston D. et al. (2011). Ron Mueck (Exhibition Catalog), Melbourne: National Gallery of Victoria
Цермановић-Кузмановић А., Срејовић Д. (1992). Речник грчке и римске митологије, Београд: Српска књижевна задруга.
Cachin F. (1990). Manet, Paris: Editions du Chene.
Casey D. (2000). Sacrifice, Piss Christ, and liberal excess, Law, Text, Culture, 5(1).
Kennedy E. (1989). A Cultural History of the French Revolution. New Haven: Yale University Press.
Cook J. (1821). A voyage to the Pacific Ocean: undertaken by command of His Majesty, for making discoveries in the Northern Hemisphere: performed under the direction of Captains
Corso A. (2007). The Art of Praxiteles, II, The Mature Years, Roma: L’ERMA di Bretschneider.
Chatterjee, A., & Vartanian, O. (2014). Neuroaesthetics. Trends in Cognitive Sciences, Volume 18, Issue 7, 370-375
Westcott, J. (2010). When Marina Abramović Dies: A Biography, Cambridge: Cambridge MA.
Wilmot, F. (2019). Slant Step Book: The Mysterious Object And The Artworks It Inspired, Sacramento: Verge Center for the Arts.
Witt-Dörring Ch., Staggs, J. (2017). Weiner Werkstätte 1903–1932: The Luxury of Beauty, Prestel: München.
Wolfram, D. (2011). Jewish or Islamic Influence? The Iconoclastic Controversy Dispute. у: Cultural Transfers in Dispute. Representations in Asia, Europe and the Arab World since the Middle Ages (Еd. Hoffmann, F., Yun, B.), Frankfurt: Frankfurt Middle Ages.
https://en.wikipedia.org/wiki/Artist%27s_Shit
http://marcquinn.com/artworks/single/shit-painting-28-8-97
http://marcquinn.com/artworks/self
http://marcquinn.com/artworks/meat-sculptures
https://www.majasmrekar.org/p-o-s-t-n-o-5-b-i-r-t-h-o-f-t-h-e-k-e-n-n-e-l
