РЕИНТЕРПРЕТАЦИЈА ФОРМУЛА ПРОШЛОСТИ: IL CIRCO ИСИДОРЕ ЖЕБЕЉАН У ПОЕТИЧКОМ И ТЕОРИЈСКО-АНАЛИТИЧКОМ ТУМАЧЕЊУ

  • Ања Лазаревић Коцић Универзитет у Крагујевцу, Филолошко-уметнички факултет
  • Невена Вујошевић Универзитет у Крагујевцу, Филолошко-уметнички факултет
Ključne reči: Исидора Жебељан, Il Circo, реинтерпретација, варијација, формуле прошлости, поетика.

Sažetak


Фокусна тачка овог рада јесте клавирска минијатура Il Circo (1993) Исидоре Жебељан, значајно остварење које је артикулисало почетак друге стваралачке фазе композиторке (1993–2001). Аналитички приступ овом делу, уз рефелексију композиторкине свеукупне поетике стварања, омогућиће идентификовање „наговештаја“ музичко-стилских константи њеног потоњег, зрелог стваралачког израза. У раду ће се, у поменутом контексту, разматрати одређена композициона решења приметна у делу, али и, истовремено, сагледати како ауторкини постмодернистички гестови – који ће у каснијем стваралачком опусу бити све учесталији – тако и назнаке њеног препознатљивог музичког писма. Кроз формалну, хармонску и стилску анализу, минуциозно ће бити предочени специфични композициони алати Исидоре Жебељан који, уједно, постају заштитни знак њене поетике стварања, односно њен препознатљив стваралачки кôд.

Reference

ЛИТЕРАТУРА

Barthes 1985: Roland Barthes, „Music, Voice, Language”, u: The Responsibility of Forms – Critical Essays on Music, Art and Representation, New York, Hill and Wang, 278–285.
Veselinović-Hofman 1997: Mirjana Veselinović-Hofman. Fragmenti o muzičkoj postmoderni. Novi Sad: Matica srpska.
Kotevska 2007: Ana Kotevska. „Isidora Žebeljan: transcendentalna putovanja do i od beogradske fantastike“. Novi zvuk, 29, 13–21.
Kuk 2007: Dejvid A. Kuk. Istorija filma I-II. Beograd: Clio.
Lissa 1977: Zofia Lissa. Estetika glazbe – ogledi. Zagreb: Naprijed.
Mikić 2009: Vesna Mikić. Lica srpske muzike: neoklasicizam. Beograd: Fakultet muzičke umetnosti.
Novak 2005: Jelena Novak. „Opera Zora D. Isidore Žebeljan: ogled o fantazmima tradicije, rodnim identitetima i prikazivanju u muzičkom teatru“. Novi zvuk, 25, 49–54.
Стојадиновић-Милић 2021: Милана Стојадиновић-Милић. „Исидора Жебељан (Београд, 27. септембар 1967 – Београд, 29. септембар 2020)“. Музикологија, 30, 199–207.
Hayes 2005: Mark Hayes. Psychoanalysis & the Films of Federico Fellini. Honors College Theses 12. New York: Pace University. . [13. 8. 2024]
Čičovački 2023: Borislav Čičovački. „Тhe oeuvre of Isidora Žebeljan – a survey, classification, specificities and significance (II)“. New Sound, 61, 139–171.
„Isidora Žebeljan“ 2015: „Isidora Žebeljan“. 24. Tribina kompozitora. . [5. 6. 2024].
Objavljeno
2025/11/14
Rubrika
Članci