ДИГИТАЛИЗАЦИЈА И МАРКЕТИНГ КАО ДВЕ СТРАНЕ ИСТЕ МЕДАЉЕ – ПУТ ТРАНСФОРМАЦИЈЕ У РЕПУБЛИЦИ СРБИЈИ

  • Ивана Алексић Универзитет у Приштини са привременим седиштем у Косовској Митровици, Економски факултет, Република Србија
  • Анђелка Трипковић Универзитет у Приштини са привременим седиштем у Косовској Митровици, Економски факултет, Република Србија
Ključne reči: дигитални маркетинг, Република Србија, онлајн маркетинг, мобилни маркетинг, електронска трговина

Sažetak


У XXI веку - ери дигитализације, брзе и непредвидиве промене нису заобишле ни маркетинг као друштвени и управљачки процес. Наиме, реч је о трансформацији традиционалног у дигитални облик маркетинга (Маркетинг 4.0). Иако пут транзиције показује да ходање утабаним стазама може довести до остварења циљева  (традиционални маркетинг), чини се да у свету технологије, присутност и оглашавање на Интернету (дигитални маркетинг) представља услов и последично гаранцију ефикасних и ефективних резултата. С тим у вези, предмет овог рада јесте анализа последица дигитализације на процес маркетинга, са посебним освртом на њихову повезаност и међусобну условљеност. Циљ истог јесте да укаже на могућности, технике али и предности примене дигиталног маркетинга, укључујући анализу промена које карактеришу поменути сектор у Републици Србији. Основна претпоставка од које се полази у овом раду је да примена дигиталних технологија у маркетингу није само доступна прилика и питање избора „да или не“, већ неопходност у развоју и имплементацији маркетиншких стратегија и последично у постизању препознатљивости и конкурентне предности на тржишту. 

Reference

Avramović, M., & Popović, S. (2018). Značaj e-marketinga u digitalnoj ekonomiji. Naučni skup: Ekonomija u digitalnom dobu. (60-76). Banja Luka, Republika Srpska: Besjeda.

Afonasova, M. A., Panfilov, E. E., Galichkina, M. A., & Ślusarczyk, B. (2019). Digitalization in economy and innovation: The effect on social and economic processes. Polish Journal Of Management Studies, 19(2), 22-32.

Bala, M., & Verma, D. (2018). A Critical Review of Digital Marketing. International Journal of Management, IT & Engineering, 8(10), 321-339.

Bapat, S. S. (2018). Digitalization in marketing. International Journal of Trend in Scientific Research and Development, ISSN No: 2456-6470, 57-63.

Bostanshirin, S. (2014). Online marketing: challenges and opportunities. International Conference on Social Sciences and Humanities. (str. 783-792). Instanbul, Turska: SOCIOINT14.

Brakus, A. (2015). Mediji i marketing. The Central and Eastern European Online Library, 4(7), 1096-1103.

Brennen, S., & Kreiss, D. (2014). Digitalization and Digitization. Dostupno na web sajtu:  https://culturedigitally.org/2014/09/digitalization-and-digitization.

Вујовић, Т., & Алексић, И. (2022). Дигитални маркетинг као прилика за унапређење пословања у условима пандемије Covid-19. KNOWLEDGE – International Journal, 55(1), 97-102.

Đorić, Z. (2020). Digital Economy - Basic Aspects and the Case of Serbia. Ekonomski pogledi, 22(2), 73-96.

Kambovski, I. (2013). E-biznis, E-trgovina i E-marketing. X Tradicionalni međunarodni naučni skup: Aktuelnosti privredne legislative kao determinante razvoja ekonomija država u regionu. (str. 187-195). Novi Sad, Republika Srbija: Pravni fakultet za privredu i pravosuđe.

Krmpot, V., Gajdobranski, A., & Janković, M. (2022). Digitalni marketing kao nova mogućnost u funkciji razvoja ekonomskih subjekata. Osma međunarodna konferencija: Primena novih tehnologija u menadžmentu i ekonomiji. (str. 229-239). Beograd, Republika Srbija: Fakultet za informacione tehnologije i inženjerstvo.

Mahmutović, K. (2021). Digitalni marketing: strategije, alati i taktike. Univerzitet u Bihaću, Ekonomski fakultet, Bihać.

Marketing Fancier. (2018). Mobilni marketing: definicija i značaj u digitalnom poslovanju. Pristupljeno: 19.02.2023. sa: https://marketingfancier.com/mobilni-marketing-definicija-i-znacaj/.

Мицић, Ј. И., & Крстић Ранђић, В. Ј. (2021). Процес глобализације – добре и лоше стране. Економски погледи, 23(2), 99-109.

Njegomir, V. (2020). Digitalni marketing. CITIVAS, 10(1), 52-71.

Perida, V., Sjodin, D., & Reim, W. (2019). Reviewing Literature on Digitalization, Business Model Innovation, and Sustainable Industry: Past Achievements and Future Promises. Sustainability, 11(391).  DOI:10.3390/su11020391

Rabuzin, L., & Dobrinić, D. (2019). Utjecaj Interneta stvari na razvoj marketinga stvari. 4. Međunarodna naučno-stručna konferencija: Marketing 4.0. (str. 35-45). Hrvatska: CRODMA.

Републички завод за статистику Републике Србије. Употреба информационо-комуникационих технологија у Републици Србији, (2019), Употреба ИКТ-а у Републици Србији, (2020), Употреба ИКТ-а у Републици Србији, (2021), Употреба ИКТ-а у Републици Србији, (2022). Приступљено: 14.02.2023. са: https://www.stat.gov.rs/oblasti/upotreba-ikt/.

Stanić, M. (2017). Mobilni marketing – savršen komunikacioni kanal zasnovan na interaktivnosti i dozvoli. Pristupljeno: 20.02.2023. sa: https://doisrpska.nub.rs/index.php/SNG/article/download/5774/5626.

Shpak, N., Kuzmin, O., Dvulit, Z., Onysenko, T., & Sroka, W. (2020). Digitalization of the Marketing Activities of Enterprises: Case Study. Information, 11(109), 1-14. DOI:10.3390/info11020109

Social Media Stats Serbia. (2022). January - December 2022. Pristupljeno 20.02.2023. sa: https://gs.statcounter.com/social-media-stats/all/serbia/#monthly-202201-202212.

Todor, R. D. (2016). Blending traditional and digital marketing. Bulletin of the Transilvania University of Brasov. Series V: Economic Sciences. Series V, 9(1), 51-56.

Ћузовић, С., & Лабовић, Б. (2019). Електронска трговина у светлу четврте индустријске револуције. Нови Економист, 13(1), Година XIII, броj 25, 22-29. DOI: 10.7251/NOE1925022C

Objavljeno
2023/07/01
Broj časopisa
Rubrika
Članci