Loši efekti savremenih komunikacionih tehnologija u životu i radu učenika osnovnih i srednjih škola u niškom regionu

  • Radoje B. Jevtić Elektrotehnička škola “Nikola Tesla”, Niš, Srbija https://orcid.org/0000-0002-0179-1321
  • Ivana Janković Elektrotehnička škola “Nikola Tesla”, Niš, Srbija
  • Jelena Lukić Elektrotehnička škola “Nikola Tesla”, Niš, Srbija
Ključne reči: učenici, istraživanje, elektromegnetno zračenje, digitalno nasilje, posledice

Sažetak


Uvod/Cilj: Ovo longitudinalno istraživanje imalo je tri cilja. Prvi cilj je bio da se pokaže uticaj različitih uređaja u životu i radu učenika osnovnih i srednjih škola, njihov odnos i racionalnost prema tim uređajima i izloženost tim uređajima. Drugi cilj je bio da se pokaže ponašanje na internetu kao preduslov za izlaganje učenika digitalnom nasilju. Treći cilj je bio da se pokaže prisustvo digitalnog nasilja među učenicima.    

Metode: Korišćen je metod istraživanja na populaciji od 1500 ispitanika u četiri godine: 2021., 2022., 2023. i 2024. (750 učenika osnovnih škola i 750 učenika srednjih škola u Nišu). Takođe, pri uređenju rezultata korišćene su statističke i matematičke metode.

Rezultati: Ostvareni rezultati su pokazali da učenici u svom životu i radu dosta koriste savremene digitalne uređaje, posebno mobilni telefon (svaki učenik je imao mobilni telefon). Izloženost digitalnom nasilju ispitanika bila je veoma visoka (svaki učenik koristi neku društvenu mrežu). Digitalno nasilje postoji među ispitanicima u velikom stepenu (učenici su uznemiravani e-mailom, telefonom ili preko društvenih mreža u različitim procentima, od 30% do 90%).

Zaključak: Savremeni digitalni uređaji se veoma koriste među decom školskog uzrasta, što direktno implicira povećane količine elektromagnetnog zračenja i izloženost digitalnom nasilju. Digitalno nasilje predstavlja savremen, ozbiljan i sve veći problem savremenog društva, kao direktna posledica korišćenja digitalnih uređaja i društvenih mreža i mora se zaustaviti i eliminisati na najbolji mogući način.

 

Reference

Jevtić BR, Jevtić DD. Uticaj modernih tehnologija na život i rad školske dece. Učenje i nastava. 2015;2:383–98.

Krstić D, Marković V, Nikolić M, Đinđić B, Radić S, Petković D, Marković M. Biološki efekti zračenja bežičnih komunikacionih sistema. Acta Medica Medianae. 2004;3:45–50.

Ničković TJ, Jevtić BR. Analysis of results the measurements and simulation results of electric and magnetic field of highline. In: 18th Telecommunications Forum TELFOR; 2010 Nov 23–25; Belgrade, Serbia. ISBN 978-86-7466-392-9.

Jevtić BR, Jevtić DD, Ničković TJ, Ničković SV. Buka u okolini školskih ustanova-primer Elektrotehničke škole „Nikola Tesla“ u Nišu. Zdravstvena zaštita. 2011;4:43–49.

Jevtić R, Janković I. Exposure of the students of the secondary school of electrical engineering “Nikola Tesla” to wireless electromagnetic radiation. Zdravstvena zaštita. 2022;51(4):106–23. doi: 10.5937/zdravzast5141342.

Jevtić BR, Ničković TJ, Jevtić DD. SAR i termički efekti mobilnih telefona. Tehnika elektrotehnika. 2011;1:95–9.

Jevtić BR, Jevtić DD. Termički efekti u korišćenju laptopova. Učenje i nastava. 2016;2:393–404.

Ignjatović V. Istraživanje prisustva elektronskog nasilja u populaciji učenika osnovnih škola na teritoriji Beograda. Master rad. 2018. Univerzitet Singidunum, Beograd. Available from: https://singipedia.singidunum.ac.rs/preuzmi/42915-istrazivanje-prisustva-elektronskog-nasilja-u-populaciji-ucenika-osnovnih-skola-na-teritoriji-beograda/3461.

Jevtić BR. Digital Violence Among Secondary School Pupils. Zbornik radova Pedagoškog fakulteta u Užicu. 2022;22:45–62. doi: 10.5937/ZRPFU2224045J.

Jevtić BR. The Use of Modern Technologies in Digital Violence Against Pupils and Students. Education and research in health sciences. 2023;1(2):9–21. ISSN 2956-0640.

Jevtić BR. Digital Violence and the Role of Different Factors in Its Prevention and Sanction in Serbia. Zbornik radova Pedagoškog fakulteta u Užicu. 2020;22:195–12. doi: 10.5937/ZRPFU2022195J.

Jevtić R, Jevtić D. The Internet Addiction as a Problem in School Age Children. Zdravstvena zaštita. 2019;48(3):49–5. doi: 10.5937/ZZ1903049J.

Milovanović S. Nasilje na Internetu – kriminološki aspekt. Master rad. 2019. Univerzitet u Nišu: Pravni fakultet.

Jevtić BR. The Use of Modern Technologies in the Life and Work of Teachers before and During Covid Virus. Zbornik radova Pedagoškog fakulteta u Užicu. 2021;23:151–66. doi: 10.5937/ZRPFU2123151J.

Ranđelović M, Jevtić R, Janković I. Digital Transformation of the Teaching Process Using Mobile Devices and Dedicated Software. In: Path to a Knowledge Society - Managing Risks and Innovation PaKSoM 2022; 2022 May 10–12; Belgrade, Serbia.

Ranđelović M, Jevtić R, Stanojević Lj, Veljović V. Digital Dialogue in Practice: Statistical Analysis of Teacher and Student Activities by Time and Number of Interactions. In: TIE 2024-Technics, Informatics and Education; 2024 Sep 20–22; Kragujevac, Serbia.

Ranđelović M, Jevtić R, Stanojević Lj. Digital Dialogue in the Function of Optimizing the Time Allocation of Dominant Roles in Class. In: ITRO 2024-15th International conference “Information technologies and the development of education”; 2024 Nov 28–30; Zrenjanin, Serbia.

Objavljeno
2025/03/18
Rubrika
Originalni naučni rad