УВОЂЕЊЕ ПОЈМА БРОЈА У РАЗРЕДНОЈ НАСТАВИ ГРАМАТИКЕ И ПРАВОПИСА
Sažetak
У контексту језичке праксе и науке о језику, бројеви као врста речи заузимају незанемарљиво место у граматичком, прецизније, у морфолошком систему. Циљ овог рада био је испитивање места бројева у разредној настави и на основу тога, правац у ком би њен даљи развој могао тећи. Предочено је постојеће сазнање у оквиру лингвистичких наука, а истраживање је анализом садржаја и упоредном анализом обухватило старе и нове програме од првог до четвртог, актуелне програме од петог разреда основне школе до четвртог разреда гимназије, као и граматичке уџбенике од другог до петог разреда основне школе. Приликом анализе доступне литературе закључено је да у науци нема усаглашености на више нивоа: неки аутори бројеве не препознају као врсту речи, а наводе се и различите класификације и карактеристике ове врсте речи. Осим тога, на основу анализе садржаја уочене су сличне противречности, укључујући неусклађеност дидактичко-методичке апаратуре различитих уџбеника, као и чињеницу да није створена јасна и логична веза између садржаја првог и другог циклуса основног образовања и васпитања, нити основне и средње школе. Наведене чињенице упућују на закључак да су неопходне промене којима ће ове неусаглашености бити превазиђене, како на нивоу садржаја програма, тако и на нивоу садржаја граматичких уџбеника. На тај начин била би обезбеђена настава која је утемељена у науци и прилагођена узрасту и развојним потребама ученика основне школе.
Reference
Cvetković, M., Prvulović, B. (2016). Language Lessons: Serbian Language for the Fourth Grade of Elementary School, Beograd: Eduka [In Serbian]
Dragićević, R. (2005). Serbian language for the Fourth Grade of Elementary School, Beograd: Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, BIGZ [In Serbian]
Drezgić, V. (2020). Language lessons: Serbian language for the Second Grade of Elementary School, Beograd: Eduka [In Serbian]
Ilić, P. (1998). Serbian Language and Literature in Teaching Theory and Practice: Teaching Methodology. Novi Sad: Zmaj [In Serbian]
Janićijević, V. (2014). ,,Linguomethodical Text”, In: Pijanović, P. (ed). Leksikon obrazovnih termina (357–358). Beograd: Učiteljski fakultet [In Serbian]
Jovanović, S. (2019). Serbian Language for the Second Grade of Elementary School, Beograd: Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, BIGZ [In Serbian]
Jovanović, S. (2020). Serbian Language for the Third Grade of Elementary School, Beograd: Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, BIGZ [In Serbian]
Juhas, I. (2019). Language Lessons: Serbian Language for the Second Grade of Elementary School, Beograd: Eduka [In Serbian]
Lompar, V. (2016). Parts of Speech and Grammatical Practice (from Vuk's era to today), Beograd: Društvo za srpski jezik i književnost Srbije [In Serbian]
Marinković, S. (2018). Serbian Language for the Fifth Grade of Elementary School, Beograd: Kreativni centar [In Serbian]
Milatović, V. (2013). Teaching Methodology of Serbian Language and Literature in Primary Education, Beograd: Učiteljski fakultet [In Serbian]
Mićić, V. (2017). ,,Methodological Functionality of Components in Textbook Definitions of Subject and Predicate in the First Cycle of Education”, Teaching innovations, XXX, 12–23. DOI: 10.5937/inovacije1703012M [In Serbian]
Nikolić, M. (1992). Teaching Methodology of Serbian Language and Literature, Beograd: Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, BIGZ [In Serbian]
Piper, P., Klajn, I. (2013). Normative Grammar of the Serbian Language, Novi Sad: Matica srpska. Available at: https://www.academia.edu/44886474/Predrag_Piper_i_Ivan_Klajn_Normativna_gramatika_srpskog_jezika_2013 [In Serbian]
Regulation on the Curriculum for the First, Second, Third, and Fourth Grades of Primary Education and the Teaching Program for the Third Grade of Primary Education (2005), Prosvetni glagnik, Beograd, LIV/1, 1–9. [In Serbian]
Regulation on the Curriculum and Program for the First and Second Grade of Primary Education (2004), Prosvetni glagnik, Beograd, LIII/10, 1–10. [In Serbian]
Regulation on the Teaching Program for the Fourth Grade of Primary Education (2006), Prosvetni glagnik, Beograd, LV/3, 4–11. [In Serbian]
Regulation on the Plan and Program of Teaching and Learning for Gymnasium (2020), Prosvetni glagnik, Beograd, LXIX/4, 1–447. [In Serbian]
Regulation on the Curriculum and Learning Program for the Second Grade of Primary Education (2018), Prosvetni glagnik, Beograd, LXVII/16, 49–52. [In Serbian]
Regulation on the Curriculum and Learning Program for the Eighth Grade of Primary Education (2019), Prosvetni glagnik, Beograd, LXVIII/11, 61–70. [In Serbian]
Regulation on the Curriculum and Learning Program for the Fifth and Sixth Grade of Primary Education (2018), Prosvetni glagnik, Beograd, LXVII/15, 2–84. [In Serbian]
Regulation on the Curriculum and Learning Program for the First Grade of Primary Education (2017), Prosvetni glagnik, Beograd, LXVI/10, 4–8. [In Serbian]
Regulation on the Curriculum and Learning Program for the Seventh Grade of Primary Education (2019), Prosvetni glagnik, Beograd, LXVIII/5, 61–69. [In Serbian]
Regulation on the Curriculum and Learning Program for the Third Grade of Primary Education (2019), Prosvetni glagnik, Beograd, LXVIII/5, 6–11. [In Serbian]
Regulation on the Curriculum and Learning Program for the Fourth Grade of Primary Education (2019), Prosvetni glagnik, Beograd, LXVIII/11, 2–7. [In Serbian]
Stanojčić, Ž., Popović, Lj. (2010). Grammar of the Serbian Language, Beograd: Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, BIGZ [In Serbian]
Zeljić, G. (2014). ,,Numbers as a part of speech in grammar textbooks for elementary school”, Teaching innovations, vol XXVII, 42–54. DOI: 10.5937/inovacije1401042Z [In Serbian]
Zeljić, R. (2016). Morphological-Semantic Characteristics of Numbers in the Serbian Language, Beograd: Učiteljski fakultet [In Serbian]
Žeželj, R. (2019). About Language: Serbian language for the Second Grade of Elementary School, Beograd: Klett [In Serbian]
Žeželj, R. (2020a). Our Language and Culture of Expression 3: Serbian Language for the Third Grade of Elementary School, Beograd: Klett [In Serbian]
Žeželj, R. (2020b). Our Language and Culture of Expression 4: Serbian Language for the Fourth Grade of Elementary School, Beograd: Klett [In Serbian]
Vilotijević, M. (2000). Didaсtics 1: Subject of Didactics, Beograd: Učiteljski fakultet [In Serbian]
Vučković, M. (1993). Methodology of Teaching Serbian Language and Literature in Lower Grades of Elementary School. Beograd: Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, BIGZ [In Serbian]