СТРУЧНО УСАВРШАВАЊЕ У ФУНКЦИОНАЛНОМ ОСНОВНОМ ОБРАЗОВАЊУ ОДРАСЛИХ – ПРИМЕНА МОДЕЛА АКЦИОНОГ ИСТРАЖИВАЊА

Ključne reči: функционално основно образовање одраслих, стручно усавршавање, акционо истраживање

Sažetak


Циљ овог рада је да прикаже ток и резултате акционог истраживања према Стрингеровом моделу у школи за основно образовање одраслих, где су испитана мишљења запослених о искуствима са одслушаним обукама и предложени кораци којима ће се утицати на промену или побољшање у стручном усавршавању. Узорак су чинили наставници и стручни сарадници школе (N=21), а подаци су прикупљени из више различитих извора (упитник, интервју, предлог обуке за стручно усавршавање). Резултати овог истраживања су потврдили налазе ранијих истраживања о неприлагођености обука за специфичне услове рада појединих типова школа, као и претежно теоријски карактер постојећих каталошких обука. Иако су запослени у школи креирали акциони план за побољшање сопственог стручног усавршавања, нису сви елементи плана могли бити евалуирани у кратком временском року. Основни недостатак акционих истраживања јесте немогућност извођења трајних и општих закључака. Због тога су потребна додатна истраживања о наведеној теми и партиципација већег броја испитаника.

Reference

Evtimov, J. V. (2019). Primena obrazovne tehnologije u nastavi kroz model akcionog istraživanja. Učenje i nastava, 5(1), 163–176. Godišnji plan obrazovanja odraslih u Republici Srbiji, 2023.

Herrera, L. J. P. (2018). Action Research as a Tool for Professional Development in the K-12 ELT Classroom. TESL Canada Journal, 35(2), 128–139. DOI: https://doi.org/10.18806/tesl.v35i2.1293

Maksimović, J. (2008). Uticaj akcionih istraživanja na stručno usavršavanje nastavnika. U I. Radovanović i V. Ž. Radović (ur.), Inovacije u osnovnoškolskom obrazovanju – od postojećeg ka mogućem (67–74). Beograd: Učiteljski fakultet.

Maksimović, J. (2012). Matrica planiranja akcionih istraživanja. Norma, 17(2), 231–246.

Maksimović, J. & Banđur, V. (2013). Savremena akciona istraživanja i metodološko obrazovanje nastavnika refleksivnog praktičara. Teme, 37(2), 595–610.

Mertler, C. A. (2021). Action Research as Teacher Inquiry: A Viable Strategy for Resolving Problems of Practice. Practical Assessment, Research, and Evaluation, vol. 26, Article 19. DOI: 10.7275/22014442

Miljković, J. & Mrkšić, M. (2013). Usavršavanje nastavnika u obrazovnoj politici u Srbiji. Inovacije u nastavi, 26(1), 117–127.

Miljković, J. (2011). Ugled vaspitno-obrazovnih profesija. Inovacije u nastavi, 24(3), 42–52.

Nasrollahi, M. A. (2015). A closer look at using Stringer’s action research model in improving students’ learning. International Journal of Current Research, 7(7), 18663–18668.

Orlović Lovren, V., Pejatović, A. & Čairović, N. (2020). Kvalitet rada obrazovno-vaspitnih ustanova i profesionalni razvoj zaposlenih – od standarda za ustanove do potreba zaposlenih. Nastava i vaspitanje, 69(2), 133–150. DOI: 10.5937/nasvas2002133O

Osmanović, J. (2018). Statistička analiza refleksivne prakse u školskom okruženju. Godišnjak za pedagogiju, 3(1), 69–76. DOI: 10.46630/gped.1.2018.06

Osmanović-Zajić, J., Mamutović, A. & Maksimović, J. (2021). The role of action research in teachers’ professional development. International Journal of Cognitive Research in Science, Engineering and Education (IJCRSEE), 9(3), 301–317. DOI: 10.23947/2334-8496-2021-9-3-301-317

Simić, N. D. (2021). Mišljenja nastavnika i stručnih saradnika o problemima obrazovanja dece Roma. Učenje i nastava, 7(1), 119–140.

Stamatović, J. (2016). Primena akcionih istraživanja u procesu samovrednovanja rada nastavnika. Zbornik radova Učiteljskog fakulteta u Užicu, vol. 19, br. 18, 33–44.

Stančić, M. S., Radulović, L. R. & Jovanović Milanović, O. S. (2022). Zašto (ne) istraživati sopstvenu praksu: perspektiva praktičara u obrazovanju. Inovacije u nastavi, 35(2), 16-29. DOI: 10.5937/inovacije2202016S

Šarčević, I. & Šarčević, S. (2023). Stručno usavršavanje i napredovanje u zvanjima nastavnika u obrazovanju odraslih – između potrebe i obaveze. Godišnjak za pedagogiju, 8(2), 87–98. DOI: 10.46630/gped.2.2023.6

Šikl, A. (2009). Obrazovanje na daljinu putem Interneta u funkciji stručnog usavršavanja nastavnika. U I. Radovanović i B. Trebješanin (ur.), Inovacije u osnovnoškolskom obrazovanju – vrednovanje, 607–619. Beograd: Učiteljski fakultet.

Tančić, N. D., Vuković, L. B. & Malčić, B. D. (2017). Profesionalni razvoj nastavnika kroz koncept horizontalnog učenja i nastavničkih foruma. Zbornik Odseka za pedagogiju, vol. 26, 109–121. DOI: 10.19090/zop.2017.26.109-121

Vukajlović, S. (2023). Uticaj primene IKT na postignuća učenika u kombinovanom odeljenju. Metodička teorija i praksa, 26(1), 60–76. DOI: 10.5937/metpra2301060V

ZUOV. (2023). Katalog obuka – odrasli. Posećeno 25. 11. 2023. na: https://zuov-katalog.rs/?action=page/catalog/all

Objavljeno
2024/06/28
Broj časopisa
Rubrika
Originalni naučni rad