ОД СЛИКЕ ДО МИСЛИ ПРЕКО ГЕОМЕТРИЈЕ И СТРИПА

(иконичка средства у настави филозофије: теоријски оквир, могућности примене, примери)

  • Aleksandar M. Milanković Универзитет у Београду, Филозофски факултет, Катедра за педагогију, Београд, Србија
Ključne reči: слика, мисао, настава филозофије, иконичка средства

Sažetak


Како приближити апстрактне филозофске појмове и њихове релације свакидашњем ученичком искуству и спонтаним ученичким појмовима? Који чиниоци могу делотворно и смислено да посредују између свакодневног, конкретног опажања и искуства и апстрактних филозофских појмова, посебно у почетним фазама наставе, када се ученици упознају са филозофским проблемима? У раду се, сходно наведеним питањима, испитују смисао имогућности примене иконичких средстава или визуелних и графичких репрезентација у настави филозофије као посредних елемената који могу да повежу сложене, апстрактне филозофске појмове и теорије са конкретним ученичким искуством, са светом феномена и објеката датих у непосредном опажању. Најпре се испитују опште теоријске основе, потом одређене могуће правце примене, потом један карактеристичан и вредан пример већ осмишљен и усвојен у наставној пракси и на крају се изводе закључна разматрања и предлоге. Рад сеусредсређује на две специфичне групе иконичких средстава: геометријска (и геометризована) иконичка средства и стрип као визуелно-графичку репрезентацију и испитујемо основе њихове вредности у настави. Закључује се да иконичка средства у настави филозофије, под условом да се примењују педагошки и психолошки оправдано, смислено, релевантно и усклађено са циљевима наставе филозофије, могу да буду важан посредни чинилац за поступно кретање ка све вишим нивоима апстракције, уз очување трансфера како између филозофије и других предмета, тако и између филозофије и ученичких животних искустава. Поред тога, њиховa примена може да међупредметном повезивању, као и интензивнијем интегрисању настав филозофије са кључним и међупредметним компетенцијама.

Reference

Arsenijević, M. (2003), Time and Tenses, Beograd: Dereta [In Serbian]

Baranova J., Degėsys L. (2015), Philosophical Didactics: How Creativity Can be Compatible with Critical Thinking. Mediterranean Journal of Social Sciences, Vol 6, No 2, S5 (319-327), Rome: MCSER Publishing

Berlin, I. (2002), Liberty – Incorporating Four Essays on Liberty, Hardy Henry (ed.), Oxford: Oxford University Press

Bloom, B. (1956), Comprehension. Taxonomy of Educational Objectives – The Classification of Educational Goals – Handbook 1 – Cognitive Domain (89-119), Michigan: Longman

Brewer, B. (2008), How to Account for Illusion. In: Haddock A., Macpherson F. (eds.), Disjunctivism – Perception, Action, Knowledge (168-180). Oxford: Oxford University Press

Bruner, J. S. (1966), Toward a theory of instruction, Cambridge: Belknap Press

Watkins, M. (2021), Colour illusion. In: Brown D. H., Macpherson F. (eds.), The Routledge Handbook of Philosophy of Colour (257-268). Abingdon: Routledge

Whitehead, A. N. (1967), The Aims of Education and other essays, New York: Free Press

Wittgenstein, L. (1998), Remarks on Colour, Oxford: Blackwell

Deleuze, G. (1994), Difference and Repetition, New York: Columbia University Press

Deleuze G., Guattari F. (1994), What is Philosophy?, New York: Columbia University Press

Dienes, Z. P. (1960), Building up Mathematics, London: Hutchinson Educational

Župić, A. (2023), Hypermedia in the teaching of nature and society. Metodička teorija i praksa, 1/2023, Beograd, 13-22. Zajednica učiteljskih fakulteta Srbije-Učiteljski fakultet [In Serbian]. Available at: http://www.metodickapraksa.rs/wp-content/uploads/mp-2023-01/02Zupic.pdf, датум приступа: 31. 12. 2023.

Ivić I., Pešikan A., Antić S. (2001), Active learning 2, Beograd: Institut za psihologiju [In Serbian]

Ivić I., Pešikan A., Antić S. (eds.) (2013), Quality standards for the didactic design of textbooks. Textbook Quality. A Guide to Textbook Standards (123-168). Göttingen: V&R unipress

Yacek, D. W. (2017), Transformative Education: A Philosophical Inquiry, Dissertation, Columbus: The Ohio State University. Available at: https://etd.ohiolink.edu/acprod/odb_etd/ws/send_file/send?accession=osu1500072204487494&disposition=inline, датум приступа: 20. 11. 2023.

Yacek, D. W. (2020), Should education be transformative?. Journal of Moral Education, Vol. 49, No. 2 (257-274) Abingdon: Routledge – Taylor and Francis Group

Yacek D., Rödel S. S., Martin K. (2020), Transformative Education: Philosophical, Psychological, and Pedagogical Dimensions. Educational Theory, Volume 70, Number 5, Chicago (529-537), Wiley - University of Illionis

Jeremić, M. (2020), Philosophy – A Textbook for the 4 th Grade of Grammar and Vocational School. Beograd: Klett [In Serbian]

Kalderon, M. E. (2011), Colour Illusion. Noûs, 45 (4), (751-775) Chicago: Wiley – University of Illinois

Kant, I. (1990), Critique of Pure Reason (113-130). Beograd: BIGZ [In Serbian]

Kostić, V. (2017), Cognitive-visual approach based on the graphical representation of function to solve mathematical problems, doctoral dissertation, Novi Sad: Univerzitet u Novom Sadu, Prirodno-matematički fakultet, Departman za matematiku i informatiku [In Serbian]. Available at: https://nardus.mpn.gov.rs/handle/123456789/9312

Lacković, N. (2020), Introduction: Why Inquiring Images in Higher Education?., Inquiry Graphics in Higher Education – New Approaches to Knowledge, Learning and Methods with Images (3-24). Cham: Palgrave Macmillan

Lesh R., Post Thomas R., Behr M. (1987), Representations and translations among representations in the mathematics learning and problem solving. In: Janiver C. (ed.) Problems of representations in teaching and learning of mathematics (33-40). Hillsdale: Lawrence Erlbaum

Mayer, R. E. (2009), Multimedia Learning, Cambridge: Cambridge University Press

Matherne, S. (2016), Kant’s theory of imagination. In: Kind A. (ed.) The Routledge Handbook of Philosophy of Imagination (55-68) London-New York: Routledge

Murris, K. (2016), Reading Reggio Emilia and philosophy with children diffractively through one another. The Posthuman Child – Educational transformation through philosophy with picturebooks (151-172). New York: Routledge

Pavlović Breneselović D., Radulović L. (2014), Interactive teaching – Practicum. Beograd: Centar za obrazovanje nastavnika, Filozofski fakultet Univerziteta u Beogradu [In Serbian]

Pietarinen, A.-V., Belluci F. (2014), The Iconic Moment. Towards a Peircean theory of diagrammatic imagination. In: Redmond J. et al (eds) Epistemology, Knowledge and Impact of Interaction (463-481). Cham: Springer International Publishing

Popadić, D., Radulović L., Stančić M. Rajović V., Joksimović J. (eds.) (2017), Film in Teaching – a manual for students and future teachers. Beograd: Čovek u nevolji O.P.S. i Centar za obrazovanje nastavnika, Filozofski fakultet Univerziteta u Beogradu [In Serbian]. Available at: https://rc.gradjanske.org/wp-content/uploads/2019/09/PRIRUCNIK-FILM-U-NASTAVI-compressed.pdf

Правилник о Програму наставе и учења за гимназију (2020), доступно на: https://zuov.gov.rs/wp-content/uploads/2020/08/pravilnik-gimnazija.pdf (518-523) датум приступа: 20. 9. 2023.;

Правилник о допуни правилника о Програму наставе и учења за седми разред основног образовања и васпитања (2021), доступно на: https://www.pravno-informacioni-sistem.rs/SlGlasnikPortal/viewdoc?uuid=5d9b256c-edfa-4f7e-9398-c50e74cce091&actid=979123&doctype=og, датум приступа: 22.11.2023.;

Pražić, A. (1982), A Discourse on Freedom, Mala edicija Ideja, Beograd: NIRO “Mladost” [In Serbian]

Prinz, J. J. (2013), Foreword: Hand Manifesto. In: Radman, Z. (ed.) The Hand: An Organ of the Mind – What the Manual Tells the Mental (ix-xviii) Massachusets: MIT Press

Radman, Z. (2013), Beforehand. In: Radman Z. (ed.) The Hand: An Organ of the Mind – What the Manual Tells the Mental Massachusets (xix-xxiii) MIT Press

Radulović, L. (2017), Socio-Cultural Tools in Teaching: Pedagogic-Didactic Perspective. Културно-потпорна средства у функцији наставе и учења, Ужице: Учитељски факултет, стр. 31-50;

Read, H. (1943), The purpose of education. Education through Art (1-13). London: Faber and Faber Limited

Robinson, K. (2009), Introduction: Deleuze, Whitehead, Bergson - Rhizomatic Connections. In: Robinson K. (ed.) Deleuze, Whitehead, Bergson – Rhizomatic Connections (1-27). Hampshire, New York: Palgrave Macmillan

Seuphor, M. (1979), Piet Mondrian – Life and Work, New York: Harry N. Abrams Inc.;

Suzenis, N. (2016), Unflattening, Beograd: Centar za promociju nauke [In Serbian]

Tošić Radev M., Pešikan A. (2017), “The missing piece” in educational process – social and emotional learning. Nastava i vaspitanje, 66, broj 1 (37-54). Beograd: Pedagoško društvo Srbije, Institut za pedagogiju i andragogiju [In Serbian]

Tošić Radev M., Pešikan A. (2023), Effective Teaching in the Zone of Proximal Development of Students: The Role of Emotions. Nastava i vaspitanje, 72(1) (43-57) Beograd: Pedagoško društvo Srbije, Institut za pedagogiju i andragogiju [In Serbian]

Fischer-Lichte, E. (2008), The Transformative Power of Performance: A New Aesthetics, Abingdon: Routledge

Frutiger, A. (1989), Signs and Symbols – Their Design and Meaning, New York: Van Nostrand Reinhold

Cerić H., Cerić E. (2020), Comics as a Medium of The Philosophical Message: Comicsophical Approach to Teaching Philosophy. Sarajevo: Druga gimnazija [In Bosnian]

Cerić H., Cerić E. (2022), Comics approach to teaching philosophy for children: Examined life in the classroom. Metodički ogledi 29, 2 (77-99). Zagreb: Hrvatsko filozofsko društvo [In Croatian]

Šarčević I. B. (2023), The Use of Digital Comics in Formal Education of Adults. Metodička teorija i praksa, 1/2023 (23-31). Beograd: Zajednica učiteljskih fakulteta Srbije-Učiteljski fakultet [In Serbian]

Интернет извори:

https://www.illusionsindex.org, датум приступа: 21. 10. 2023.;

https://www.dilemma-games.com/index2.php?id=3&catId=5&lang=ENG, датум приступа: 22. 10. 2023.;

https://www.youtube.com/watch?v=7DUNTM1xBaM&t=29s, датум приступа: 22. 9. 2023.;

https://plus.cobiss.net/cobiss/sr/sr/bib/nbs/93682956#full, датум приступа: 2. 1. 2024.

Objavljeno
2024/06/28
Broj časopisa
Rubrika
Pregledni naučni rad