ПОРТРЕТИ ДЕЦЕ У ПОЕЗИЈИ ЈОВАНА ЈОВАНОВИЋА ЗМАЈА И ПОЕМАМА АЛЕКСАНДРА ВУЧА

  • Ana Biserko Master učitelj
Ključne reči: карактери деце, систем покуде и похвале, авангардна стилска формација, дете и капитализам, слобода (бунт)

Sažetak


Друштвене и политичке прилике одувек су утицале на књижевно стваралаштво, што се одразило и на поезију изузетно значајних песника у развоју српске књижевности за децу и младе, Јована Јовановића Змаја и Александра Вуча. У овом раду промислићемо о томе како је детињство сликано кроз Змајеву, а како кроз Вучову поезију. Направићемо паралелу између прве и друге етапе у развоју српске књижевности за децу и младе кроз сагледавање односа одраслих и деце (ауторитета и слободе), приказ школе и друштвене стварности, те сходно томе услова у којима деца одрастају. Док је Змајево дете презаштићено родитељским окриљем, Вучово дете бунотвно је, способно да о себи само брине и пронађе алтернативна решења проблема са којима се суочава. Приказећемо на који начин Вучо гради критички однос према капиталистичком државном уређењу посредством карактеризације својих јунака кроз сагледавање њихових свакодневних згода и незгода, маштања и тежњи. Размотрићемо каквим је вредностима децу учио Змај, а каквим Вучо, те шта је све имало утицаја на такву поетику.

Reference

Jovanović Zmaj, J. (1933-1937). Sabrana dela Jovana Jovanovića Zmaja I – XVI, prir. Jaša Prodanović, Beograd: Geca Kon.

Jovanović Zmaj, J. (1988). Riznica pesama za decu. Beograd: „Vuk Karadžić”.

Vučo, A. (1981). San i java hrabrog Koče; Podvizi družine Pet petlića. Sarajevo: „Veselin Masleša”.

Danojlić M. (1976). Naivna pesma – ogledi o dečjoj književnosti. Beograd: Nolit.

Lјuštanović J. (2009). Brisanje lava. Novi Sad: Dnevnik.

Ognjanović D. (1997). Dečje doba: studije i ogledi iz književnosti za decu. Beograd: Prijatelji dece Beograda.

Pajević A, Fehratović M. (2019). Motivacija i učenje. Zbornik radova Učiteljskog fakulteta str. 169-184. Beograd: Učiteljski fakultet.

Panić Maraš J. (2017). Mesto i značaj avangarde u savremenoj nastavi književnosti. Inovacije u nastavi, 30 (3), str. 36–43. Beograd: Učteljski fakultet.

Pijanović P. (2014). Izazovi granične književnosti. Beograd: Učiteljski fakultet.

Pražić M. (2002). Reči i vreme. Novi Sad: Biblioteka Matice srpske.

Radikić V. (2003). Zmajevo pesništvo za decu. Novi Sad: Zmajeve dečje igre.

Stojiljković V. (1980). U odbranu Pura Moce. Detinjstvo, br.4. Novi Sad: Zmajeve dečje igre.

Интернет извори:

Andonov (2022). Hijerarhija životnih potreba. Psihocentrala. Pristupljeno 28. 06. 2023. na: https://www.psihocentrala.com/zivotne-teme/nasa-hijerarhija-zivotnih-potreba/

Dikić N. (2011). Simbolizam u heraldici. Heraldikum – Prezentacija Herladičkog umetnika Nebojše Dikića. Pristupljeno 27. 06. 2023. na: https://heraldikum.com/sr/simbolizam-u-heraldici/.

Objavljeno
2024/12/20
Rubrika
Pregledni naučni rad