МЕТОДИЧКИ ПРИСТУП РАЗВОЈУ АЛГОРИТАМСКОГ НАЧИНА РАЗМИШЉАЊА КОРИШЋЕЊЕМ ОБРАЗОВНИХ РОБОТА У РАЗРЕДНОЈ НАСТАВИ
Sažetak
Алгоритамски начин размишљања је приступ решавања проблема и једна од основних вештина коју ученици развијају интегративно током основног образовања. Један од приступа за развој алгоритамског начина размишљања је директан рад са физичким дигиталним уређајима попут образовних робота. Циљ рада је приказ методичких приступа развоју алгоритамског начина размишљања коришћењем образовних робота, као и алтернативних приступа у случају изостанка технологије. Запис кретања робота приказан је кроз 4 различита методичка приступа, као и трансформација кретања по замишљеној квадратној мрежи у линијски алгоритамски запис. Грешке при запису алгоритма су неизбежне, те се посебна пажња у методичком приступу посвећује уочавању и исправљању грешака, као важне вештине коју треба развити у првом циклусу основног образовања. У случају изостанка физичких дигиталних уређаја, алгоритамски начин размишљања се може развијати применом виртуелних робота- емулатора доступним у веб окружењу, или у виду мобилних апликација.
Reference
Anđelković, V., Đoković, J., Samčović Vil, D. (2021). Digital world 1 textbook, Digitalni svet 1, za prvi razred osnovne škole, Кragujevac: Atos [In Serbian]
Byrka, M. F., Sushchenko, A. V., Svatiev, A. V., Mazin, V. M., & Veritov, O. I. (2021). A New Dimension of Learning in Higher Education: Algorithmic Thinking. Journal of Educational Psychology-Propositos y Representaciones, 9 (SPE2), e990. DОI: 10.20511/pyr2021.v9nSPE2.990
Doğan, A. (2020). Algorithmic Thinking in Primary Education. International Journal of Progressive Education, 16(4), 286-301. DOI: 10.29329/ijpe.2020.268.18
Doleck, T., Bazelais, P., Lemay, D. J., Saxena, A., Basnet, R. B. (2017). Algorithmic thinking, cooperativity, creativity, critical thinking, and problem solving: exploring the relationship between computational thinking skills and academic performance. Journal of computers in education, 4, 355-369. DOI: 10.1007/s40692-017-0090-9
Lockwood, E., DeJarnette, A. F., Asay, A., Thomas, M. (2016). Algorithmic Thinking: An Initial Characterization of Computational Thinking in Mathematics, Proceedings of the 38th annual meeting of the North American Chapter of the International Group for the Psychology of Mathematics Education, (1588-1595). Tucson, AZ: The University of Arizona. Avaliable at: http://files.eric.ed.gov/fulltext/ED583797.pdf
Mandic, D. (2023). Report on Smart Education in the Republic of Serbia, In: Zhuang, R., et al. Smart Education in China and Central & Eastern European Countries, Lecture Notes in Educational Technology, (271-291). Singapore: Springer. DOI:10.1007/978-981-19-7319-2_11
Mandić, D., Miščević, G., Bujišić, Lj. (2024). Evaluating the Quality of Responses Generated by ChatGPT, Methodology Theory and Practice, XXVII, 2024/1, 5-19. Belgrade: Faculty of Education. DOI:10.5937/metpra27-51446
Matović, S., Stoković, G. (2024). Educational robots in education, UNESCO E-library of Online courses, Beograd: Centar za robotiku i veštačku inteligenciju u obrazovanju [In Serbian]
Njеgovanović, G. (2020). Digital world 1 textbook, Digitalni svet 1, za prvi razred osnovne škole, Beograd: Bigz [In Serbian]
Pastor, A., Rackov, G. (2020). Digital world 1 textbook, Digitalni svet 1, dodatno nastavno sredstvo za Digitalni svet za prvi razred osnovne škole, Beograd: Vulkan znanje [In Serbian]
Pravilnik o izmenama i dopuni Pravilnika o planu nastave i učenja za prvi ciklus osnovnog obrazovanja i vaspitanja i programu nastave i učenja za prvi razred osnovnog obrazovanja i vaspitanja, („Službeni glasnik RS – Prosvetni glasnik”, br. 10/17, 12/18, 15/18, 18/18 i 1/19), Beograd (2020) [In Serbian]
Prušević Sadović, F., Šehović, S., Mandić, D. (2024). Competitiveness of knowledge in the context of the Fourth Industrial revolution. The Journal of the Faculty of Philosophy in Priština, 54(1), 399-413. DOI: 10.5937/zrffp54-48220 [In Serbian]
Ristić, J., Lukić, J. (2022) An integrative approach to the content of the digital world and the world around us. In S. Marinković (ed.). Science and Education - Challenges and Perspectives. Užice: Faculty of Education in Užice, (279-294). University of Kragujevac. DOI: 10.46793/NOIP.279R [In Serbian]
Ristić, M., Marković, I., Stoković, G., Ristić, J. (2022). The flipped classroom model in an online teaching environment - A case study in higher education, In: B. Dumnić (Ed.) Zbornik radova XXVIII Skupa Trendovi razvoja: Univerzitetsko obrazovanje za privredu, (227–230). Кopaonik: Fakultet tehničkih nauka Univerziteta u Novom Sad [In Serbian]. Available at: http://www.trend.uns.ac.rs/stskup/trend_2022/TREND2022-ZBORNIK-RADOVA.pdf
Simić, U., Stoković, G., Ristić, M. (2018). Flipped classroom in web environment: the pedagogical model. Zbornik radova nacionalne konferencije sa međunarodnim učešćem ITOP 2018, (389-398). Čačak: Faculty of Technical Sciences in Čačak, University of Kragujevac [In Serbian] Available at: https://www.ftn.kg.ac.rs/konferencije/ITOP18/Zbornik%20radova%20ITOP18.pdf
Stoković, G., Ristić, M. (2022). Developing Algorithmic Thinking- The Methodological Approach in Classroom. Book of Abstracts New horizons in education, (76-77). Beograd: Teacher Education Faculty, University of Belgrade [In Serbian]
Stoković, G., Matović, S., Ristić, M. (2023). Тraining preschool and school teachers for implementing еducational robots. In: B. Dumnić (Ed.). Zbornik radova XXIX Skupa Trendovi razvoja: Univerzitet pred novim izazovima, (218–221). Vrnjačka Banja: Fakultet tehničkih nauka Univerziteta u Novom Sadu [In Serbian] Available at: http://www.trend.uns.ac.rs/stskup/trend_2023/TREND2023-ZBORNIK-RADOVA.pdf
Stoković, G. (2024). Training Primary School Teachers for Coding Robots and Implementing Unplugged Coding Activities. The Fourteenth International Conference on e-Learning, (138-145). Belgrade: Belgrade Metropolitan University. Available at https://ceur-ws.org/Vol-3696/article_13.pdf
Vilotijević, M. (1999). Didaktika 1, Beograd: Zavod za udžbenike i nastavna sredstva [In Serbian]
