https://aseestant.ceon.rs/index.php/metpra/issue/feedMetodička teorija i praksa2025-07-14T12:14:43+02:00Ivko Nikolićivko.nikolic@uf.bg.ac.rsSCIndeks Assistant<p style="text-align: justify;">Časopis <em>Metodička teorija i praksa</em> je zvanični naučni časopis Zajednice učiteljskih fakulteta Srbije, osnovan 1997. godine. U <em>Metodičkoj teoriji i praksi</em> objavljuju se radovi iz nauka i naučnih disciplina koje istražuju obrazovanje, nastavu i učenje na svim nivoima obrazovanja i vaspitanja, s ciljem unapređivanja i inoviranja nastavnog procesa. Poseban interes Redakcija ima za radove u kojima autori demonstriraju primenu novih didaktičko-metodičkih i pedagoških znanja u njihovom naučnom i stručnom radu i praksi.</p> <p style="text-align: justify;">Časopis izlazi dva puta godišnje i objavljuje naučne i stručne radove, koji su jasno razdvojeni i kategorisani u skladu sa Pravilnikom o kategorizaciji i rangiranju naučnih časopisa koji je doneo Ministar prosvete, nauke i tehnološkog razvoja Republike Srbije («Službeni glasnik RS» br. 159 od 30.12.2020. godine). Svaki rad podleže procesu dvostruke slepe recenzije. Radovi se objavljuju na srpskom jeziku, uz rezime i ključne reči na engleskom jeziku. <em>Metodička teorija i praksa</em> izlazi u štampanom i on-line izdanju. Primenjuje se nekomercijalni izdavački model, kao i slobodni pristup radovima.</p> <p style="text-align: justify;"> </p> <p style="text-align: justify;"> </p>https://aseestant.ceon.rs/index.php/metpra/article/view/56242FAKTORI KOJI UTIČU NA PRIHVATANJE VESTAČKE INTELIGENCIJE U OBRAZOVANJU2025-07-09T15:34:24+02:00Verica Milutinovićverica.milutinovic@pefja.kg.ac.rsSuzana Đorđevićsuzana.djordjevic@pefja.kg.ac.rsIvana Obradovićivanaoinformatika@gmail.com<p class="MsoNormal" style="text-align: justify; line-height: 150%;"><span lang="SR-CYRL-RS" style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%; font-family: 'Times New Roman','serif'; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'; mso-ansi-language: SR-CYRL-RS;">U svetlu sve većeg uticaja veštačke inteligencije (VI) u obrazovanju, ova studija istražuje faktore koji utiču na nameru budućih učitelja i vaspitača da integrišu alate zasnovane na VI u svoju nastavnu praksu, oslanjajući se na postojeća istraživanja o VI u obrazovanju. Analizira se kako promenljive, kao što su inteligentno-etičko tehnološko-pedagoško-sadržajno znanje (TPACK), anksioznost u vezi sa VI, subjektivna norma, VI za društveno dobro i samoprocenjena kompetencija u vezi sa VI, utiču na tu nameru. Istraživanje je obuhvatilo 157 budućih učitelja i vaspitača sa Fakulteta za obrazovanje u Jagodini i Beogradu. Analiza podataka metodom višestruke regresije pokazala je da predložene varijable objašnjavaju 72,9% varijanse u nameri korišćenja VI alata. Najveći uticaj imao je inteligentno-etički TPACK (β = 0,501, p < 0,001), zatim VI kao sredstvo za društveno dobro (β = 0,296, p < 0,001) i subjektivna norma (β = 0,195, p < 0,01). Ovi rezultati naglašavaju značaj unapređenja programa obrazovanja učitelja i vaspitača, posebno u razvoju inteligentno-etičkog TPACK-a, kao i podizanja svesti o ulozi VI u promociji društvenog dobra.</span></p>2025-05-21T14:47:42+02:00Sva prava zadržana (c) 2025 Metodička teorija i praksahttps://aseestant.ceon.rs/index.php/metpra/article/view/58483PROCENA KVALITETA ZADATAKA KOJE JE KREIRAO CHATGPT-4o ZA DESETOGODIŠNJAKE U OBLASTI MAGNETIZMA2025-07-09T15:34:24+02:00Gordana Miščevićgordana.miscevic@uf.edu.rsGorana Starijašgorana.starijas@uf.bg.ac.rsIvana Petrovićivana.petrovic@uf.bg.ac.rs<p style="text-align: justify;">U radu se ispituje potencijal ChatGPT-4o kao podrške učenju u nastavi Prirode i društva za četvrti razred. Zadaci na tri nivoa složenosti iz oblasti magnetizma evaluirani su od strane 12 eksperata pomoću Likertove skale. Rezultati pokazuju da su generisani zadaci prilagođeni uzrastu, pri čemu su najvišu ocenu dobili zadaci osnovnog nivoa. Analiza je vršena sa aspekta bezbednosti, podsticanja kooperativnosti među učenicima, usmerenosti ka ostvarivanju propisanih ishoda, akcentovanja primene u svakodnevnom životu i jasnoće. Bezbednost predloženih zadataka je ocenjena nešto nižom ocenom, uz naglašenu važnost uloge učitelja. Zaključuje se da ChatGPT-4o, uz jasne smernice, može biti podrška učiteljima u planiranju aktivnosti usmerenih na ishode, uz svesnost o izazovima koje AI nosi.</p>2025-05-22T10:03:28+02:00Sva prava zadržana (c) 2025 Metodička teorija i praksahttps://aseestant.ceon.rs/index.php/metpra/article/view/52276МЕТОДИЧКИ ПРИСТУП РАЗВОЈУ АЛГОРИТАМСКОГ НАЧИНА РАЗМИШЉАЊА КОРИШЋЕЊЕМ ОБРАЗОВНИХ РОБОТА У РАЗРЕДНОЈ НАСТАВИ2025-07-09T15:34:24+02:00Gordana Stokovićgordana.stokovic@uf.bg.ac.rs<p class="MsoNormal" style="text-align: justify; text-indent: 1.0cm; line-height: 150%;"><span lang="SR-CYRL-RS" style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%; font-family: 'Times New Roman',serif; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'; color: #1a0a12; mso-ansi-language: SR-CYRL-RS; mso-fareast-language: SR-LATN-RS;">Алгоритамски начин размишљања је приступ решавања проблема и једна од основних вештина коју ученици развијају интегративно током основног образовања. Један од приступа за развој алгоритамског начина размишљања је директан рад са физичким дигиталним уређајима попут образовних робота. Циљ рада је приказ методичких приступа развоју алгоритамског начина размишљања коришћењем образовних робота, као и алтернативних приступа у случају изостанка технологије. Запис кретања робота приказан је кроз 4 различита методичка приступа, као и трансформација кретања по замишљеној квадратној мрежи у линијски алгоритамски запис</span><span lang="SR-CYRL-RS" style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%; font-family: 'Times New Roman',serif; mso-ansi-language: SR-CYRL-RS;">. Грешке при запису алгоритма су неизбежне, те се посебна пажња у методичком приступу посвећује уочавању и исправљању грешака, као важне вештине коју треба развити у првом циклусу основног образовања. У случају изостанка физичких дигиталних уређаја, алгоритамски начин размишљања се може развијати применом виртуелних робота- емулатора доступним у веб окружењу, или у виду мобилних апликација.</span></p>2025-05-22T18:43:26+02:00Sva prava zadržana (c) 2025 Metodička teorija i praksahttps://aseestant.ceon.rs/index.php/metpra/article/view/57099КООПЕРАТИВНA НАСТАВA И РЕПРОДУКТИВНО УЧЕЊЕ2025-07-09T15:34:24+02:00Goran Pljakićgoran.p@vaspks.edu.rs<p style="text-align: justify;"><span style="font-size: 12.0pt; mso-bidi-font-size: 11.0pt; line-height: 107%; font-family: 'Times New Roman','serif'; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-ansi-language: SR-CYRL-RS; mso-fareast-language: EN-US; mso-bidi-language: AR-SA;">Кооперативна настава je дуго једна од водећих педагошких стратегија усмерених на стварање услова у васпитно-образовном институцијама који ће допринети њиховом ослобођену од предавачког наставног модела. У складу са наведеним, циљ истраживања је да се међу кључним елементима кооперативне наставе идентификују они на основу којих се може предвидети ниво опредељености ученика за употребу стратегија репродуктивног учења. Узорком истраживања обухваћено је 516 ученика основних школа из Србије, са подручја Расинског и Поморавског округа. Резултати истраживања су потврдили да се на основу успешније организације кооперативне наставе може предвидети нижи нивоа опредељености ученика за репродуктивно учење. Као значајни предиктори у моделу, издвојиле су се следећи елементи структуре кооперативне наставе: позитивна међузависност ученика и унапређујућа интеракција „лицем у лице“. Хијерархијска регресиона анализа потврдила је да наведене варијабле имају и медијаторску улогу на релацији између преосталих предиктора и критеријумске варијабле. Модераторском анализом утврђено је да у моделу постоји интеракција између значајних предикторских варијабли. Њеним увођењем у регресиони модел, повећана је његова прецизност. У својој коначној форми, модел наведених предиктора објашњава 11.1% варијансе репродуктивног учења.</span></p>2025-06-09T15:25:47+02:00Sva prava zadržana (c) 2025 Metodička teorija i praksahttps://aseestant.ceon.rs/index.php/metpra/article/view/57202 ГЛУМАЧКИ ОЖИВЉЕНА ЛУТКА У ФУНКЦИЈИ УСВАЈАЊА ПОЧЕТНИХ МАТЕМАТИЧКИХ ПОЈМОВА 2025-07-14T12:14:43+02:00Ana Milovanovićana.milovanovic@uf.bg.ac.rs<p class="MsoNormal" style="margin-right: -14.45pt; text-align: justify; tab-stops: 439.45pt;"><span lang="SR-CYRL-RS" style="mso-ansi-language: SR-CYRL-RS;">П</span><span lang="EN-US">редмет рада је</span><span lang="SR-CYRL-RS" style="mso-ansi-language: SR-CYRL-RS;"> проучавање примене</span> <span lang="EN-US">глумачки </span><span lang="SR-CYRL-RS" style="mso-ansi-language: SR-CYRL-RS;">оживље</span><span lang="EN-US">не лутке у функцији усвајања почетних математичких појмова</span><span lang="SR-CYRL-RS" style="mso-ansi-language: SR-CYRL-RS;">. Узорак истраживања су били луткарски програми за децу Телевизије Београд. Коришћене <span style="mso-spacerun: yes;"> </span>су дескриптивна и прескриптивна метода, и техника анализе садржаја. Рад је<span style="mso-spacerun: yes;"> </span>потврдио<span style="color: #231f20;"> хи<span style="letter-spacing: -.05pt;">п</span><span style="letter-spacing: .05pt;">о</span><span style="letter-spacing: -.05pt;">т</span><span style="letter-spacing: .15pt;">ез</span>у да </span>лутка може успешно да се примени у функцији усвајања почетних математичких појмова. Истраживање је открило нови аспект примене лутке, <span style="mso-spacerun: yes;"> </span>као непосредног актера представљања<span style="mso-spacerun: yes;"> </span>почетних математичких појмова. У раду су изложени најбољи </span><span lang="SR-CYRL-RS" style="mso-fareast-font-family: Calibri; letter-spacing: .05pt; mso-ansi-language: SR-CYRL-RS;">примери</span><span lang="SR-CYRL-RS" style="mso-ansi-language: SR-CYRL-RS;"> луткарских сценарија, сценографија и луткарског мизансцена у којима су највише дошли до изражаја </span><span lang="RU" style="mso-fareast-font-family: Calibri; mso-fareast-theme-font: minor-latin; mso-ansi-language: RU;">потенцијали и посебности лутке у </span><span lang="SR-CYRL-RS" style="mso-ansi-language: SR-CYRL-RS;">усвајањ</span><span lang="RU" style="mso-fareast-font-family: Calibri; mso-fareast-theme-font: minor-latin; mso-ansi-language: RU;">у<span style="mso-spacerun: yes;"> </span>почетних математичких појмова.</span> <span lang="SR-CYRL-RS" style="color: black; mso-ansi-language: SR-CYRL-RS; mso-bidi-font-style: italic;">Предлаже се њихова употреба, као модела, у институцинализованом ВОР-у.</span></p>2025-05-21T17:03:17+02:00Sva prava zadržana (c) 2025 Metodička teorija i praksahttps://aseestant.ceon.rs/index.php/metpra/article/view/57906ФАКТОРИ КОЈИ УТИЧУ НА ПРИМЕНУ ТЕРЕНСКЕ НАСТАВЕ У ГЕОГРАФИЈИ2025-07-09T15:34:25+02:00Milanka Džinovićmilanka.dzinovic@uf.bg.ac.rs<p class="MsoNormal" style="margin-bottom: 0cm; text-align: justify; text-indent: 36.0pt; line-height: 150%; mso-layout-grid-align: none; text-autospace: none;"><span lang="EN-US" style="mso-bidi-font-size: 12.0pt; line-height: 150%; font-family: 'Times New Roman',serif;">Циљ овог примењеног истраживања јесте утвредити факторе који утичу на заступљеност примене теренске наставе, као облика ванучионичке наставе, приликом реализације географских садржаја од петог до осмог разреда према мишљењу 111 наставника у Р Србији, у зависности од њиховог наставног искуства и академског образовања. Теоријска основа су елементи еманципаторске дидактике. </span><span lang="EN-US" style="mso-bidi-font-size: 12.0pt; line-height: 150%; font-family: 'Times New Roman',serif;">Резултати указују на чињеницу да je још увек нeдовољан број наставника географије спреман да реализује овакав облик рада, иако су свесни многобројних предности теренске наставе, наводећи: време и рад потребни за организацију, док су наставници који користе теренски рад истакли као најинтересантнији део својих наставних активности. Педагошке импликације ових налаза упућују на потребу да се образовна политика (број часова у наставним програмима и друго) посвети могућностима да наставници имају услове за овај вид наставних активности у настави географије.</span></p>2025-05-24T18:41:17+02:00Sva prava zadržana (c) 2025 Metodička teorija i praksahttps://aseestant.ceon.rs/index.php/metpra/article/view/56924ЗИМСКА БАЈКА ВИЛИЈЕМА ШЕКСПИРА У КОНТЕКСТУ ЕНГЛЕСКЕ КУЛТУРНЕ И ДРУШТВЕНЕ ПРОШЛОСТИ2025-07-09T15:34:25+02:00Danijela Mišićmisicvranje@gamil.com<p style="text-align: justify;"><span lang="SR-CYRL-RS" style="font-size: 12.0pt; line-height: 107%; font-family: 'Times New Roman','serif'; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-ansi-language: SR-CYRL-RS; mso-fareast-language: EN-US; mso-bidi-language: AR-SA;">Новим читањем Шекспирове драме <em>Зимска бајка</em> аутор рада има за циљ да усмери пажњу на актуелност и постојање повезаности између догађаја из области друштвене стварности и личног, емоционалног и духовног света ликова. Аутор рада тежи ка томе да покаже да прошлост пружа енергију садашњости као и мислима о космичкој правди која у свакој прилици мора бити задовољена. Анализом језика, промишљањем о поступцима јунака драме, откривањем подсмисла изговорених речи, навођењем одабраних делова овог комада, долазимо до закључка да прошлост оставља неизбрисив траг у садашњости и да је приметан њен утицај на друштво и културу данашњице. Нарација у стиховима открива Шекспиров став о традицији, обичајима, вери</span><span style="font-size: 12.0pt; line-height: 107%; font-family: 'Times New Roman','serif'; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US; mso-bidi-language: AR-SA;">,</span><span lang="SR-CYRL-RS" style="font-size: 12.0pt; line-height: 107%; font-family: 'Times New Roman','serif'; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-ansi-language: SR-CYRL-RS; mso-fareast-language: EN-US; mso-bidi-language: AR-SA;"> све у тежњи ка слози и љубави према људима и богу. Породична трагедија представљена је у пет чинова, као у свакој класичној драми, и у <em>Зимској бајци</em> која у сликама парадокса сведочи о драми насталој из живота. Анализом делова драме указаћемо на друштвене и културне вредности које су се задржале до данас.</span></p>2025-06-09T13:40:27+02:00Sva prava zadržana (c) 2025 Metodička teorija i praksahttps://aseestant.ceon.rs/index.php/metpra/article/view/59210ПРАВО НА ОБРАЗОВАЊЕ ПРИПАДНИКА НАЦИОНАЛНИХ МАЊИНА СА ОСВРТОМ НА НОРМАТИВНА АКТА У РЕПУБЛИЦИ СРБИЈИ2025-07-09T15:34:25+02:00Boško Mihailovićboskom1986@yahoo.com<p style="text-align: justify;"><span lang="SR-CYRL-RS" style="font-size: 12.0pt; mso-bidi-font-size: 14.0pt; line-height: 115%; font-family: 'Times New Roman',serif; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-ansi-language: SR-CYRL-RS; mso-fareast-language: EN-US; mso-bidi-language: AR-SA;">Рад анализира нормативна акта о националним мањинама и право на њихово образовање у Србији, истичући значај овог права за очување културног и језичког идентитета. Осврнућемо се на правни и институционални оквир који чине Устав Републике Србије, релевантни закони и међународни документи, као што су Оквирна конвенција и Европска повеља о регионалним и мањинским језицима. Проћи ћемо и кроз релевантне законске акте како бисмо што боље сагледали законску основу за образовање националних мањина. Рад указује на важне сегменте који морају бити тема будућих истраживања и анализе како би се положај националних мањина у Републици Србији поправио, а процедуре око извођења наставе за ове друштвене групе усавршиле и детаљно испланирале. Нагласићемо изазове у примени права, попут недостатка наставних материјала, кадрова и инфраструктуре, и наглашава потребу за даљим унапређењем система ради пуне имплементације права на образовање;</span></p>2025-06-24T15:37:16+02:00Sva prava zadržana (c) 2025 Metodička teorija i praksahttps://aseestant.ceon.rs/index.php/metpra/article/view/54883МЕТОДИЧКА ПРИМЕНЉИВОСТ МУЗИЦИРАЊА ЖЕНА НА ДЕФУ У НАСТАВИ МУЗИЧКЕ КУЛТУРЕ2025-07-09T15:34:26+02:00Naka Nikšićniksicnaka@gmail.com<p class="MsoNormal" style="text-align: justify;"><span style="mso-spacerun: 'yes'; font-family: 'Times New Roman'; mso-fareast-font-family: Calibri; font-size: 12.0000pt;">Свирање жена на дефу у новопазарском крају је облик музицирања који је готово непознат стручној јавности, те га, самим тим, и нема у актуелним програмима наставе и учења. У циљу унапређења наставе музичке културе у Србији и очувања овог елемента културе кренули смо у истраживање у коме смо дескриптивном методом, користећи технику </span><span style="mso-spacerun: 'yes'; font-family: 'Times New Roman'; mso-fareast-font-family: Calibri; font-size: 12.0000pt;">анализ</span><span style="mso-spacerun: 'yes'; font-family: 'Times New Roman'; mso-fareast-font-family: Calibri; font-size: 12.0000pt;">е садржаја, </span><span style="mso-spacerun: 'yes'; font-family: 'Times New Roman'; mso-fareast-font-family: Calibri; font-size: 12.0000pt;">сагледа</span><span style="mso-spacerun: 'yes'; font-family: 'Times New Roman'; mso-fareast-font-family: Calibri; font-size: 12.0000pt;">ли грађу дефа, начин и облике </span><span style="mso-spacerun: 'yes'; font-family: 'Times New Roman'; mso-fareast-font-family: Calibri; font-size: 12.0000pt;">музицирања </span><span style="mso-spacerun: 'yes'; font-family: 'Times New Roman'; mso-fareast-font-family: Calibri; font-size: 12.0000pt;">у новопазарском крају у контексту обичаја и утврдили </span><span style="mso-spacerun: 'yes'; font-family: 'Times New Roman'; mso-fareast-font-family: Calibri; font-size: 12.0000pt;">његову методичку применљивост</span><span style="mso-spacerun: 'yes'; font-family: 'Times New Roman'; mso-fareast-font-family: Calibri; font-size: 12.0000pt;"> <span style="font-family: Times New Roman;">у настави, сходно захтевима програма наставе и учења од првог до осмог разреда основне школе. Резултати истраживања показују да је он методички применљив садржај у четвртом и петом разреду. Наставницима су у овом раду, у складу са циљевима програма, дате смернице за обраду овог музичког садржаја сходно савременим методичким токовима. </span></span></p>2025-05-22T09:26:45+02:00Sva prava zadržana (c) 2025 Metodička teorija i praksa