Nastava i vaspitanje https://aseestant.ceon.rs/index.php/nasvas <p>Nastava i vaspitanje je časopis koji izdaje Pedago&scaron;ko dru&scaron;tvo Srbije i Institut za pedagogiju i andragogiju Filozofskog fakulteta Univerziteta u Beogradu. Prvi broj časopisa je &scaron;tampan 1. marta 1952. godine. Nastava i vaspitanje je od svog osnivanja otvorena za priloge iz zemlje i inostranstva. U časopisu se objavljuju istraživački radovi koji se odnose na različite nivoe obrazovanja, nastavu i učenje.</p> sr-RS@latin casopis@pedagog.rs (Živka Krnjaja) casopis@pedagog.rs (Tamara Injac i Zorana Pešić) Thu, 18 Dec 2025 20:36:59 +0100 OJS 3.1.2.0 http://blogs.law.harvard.edu/tech/rss 60 Curriculum Theorycide! Calling for an Itinerant Curriculum Theory https://aseestant.ceon.rs/index.php/nasvas/article/view/62674 <p class="p" style="margin-top: 0.0000pt; margin-bottom: 0.0000pt; text-align: justify; text-justify: inter-ideograph; line-height: 150%;" align="justify"><span style="mso-spacerun: 'yes'; font-family: 'Times New Roman'; font-size: 11.0000pt;">The curriculum field faces a &lsquo;theorycide&rsquo;, which is not necessarily the absence of a theory, but the yoke of a &lsquo;non-theory theory&rsquo; momentum which has worsened, especially in the last half of the last century. Drawing on a critical, anticolonial, and decolonial theoretical framework, my aim in this essay is to examine the hegemonic and counter-hegemonic Eurocentric debates in our field, but within the context of modernity and its eugenic coloniality, the Prosperous reason, thus framing the epistemicidal nature of the field. In so doing, the essay dissects the contemporary theoretical hemorrhage we face as a field, what I have called &lsquo;curriculum involution&rsquo; and &lsquo;curriculum imparity.&rsquo; A lethal theoretical void has emerged from the epistemological civil war within and between dominant and counter-dominant traditions, triggering what I call the theorycide. The article advocates a way out of such &lsquo;involution&rsquo; through an itinerant curriculum theory, a non-derivative anti-colonial and de-colonial approach responsive to the world&rsquo;s epistemological difference, and diversity. The essay frames ICT as a declaration of epistemological independence against the scientific monumentalism of Eurocentrism that egregiously dehumanizes the legitimacy of Caliban&rsquo;s reason.</span></p> João Paraskeva Sva prava zadržana (c) https://aseestant.ceon.rs/index.php/nasvas/article/view/62674 Tue, 18 Nov 2025 00:00:00 +0100 Погледи учитеља и наставника књижевности на екокритичку педагогију: прелиминарно истраживање у Србији https://aseestant.ceon.rs/index.php/nasvas/article/view/58461 <p class="MsoNormal" style="text-align: justify; text-indent: 36.0pt; line-height: 150%;"><span lang="EN-US" style="font-size: 11pt; line-height: 115%; font-family: 'Times New Roman', 'serif';">У раду се истражују </span><span lang="SR-CYRL-RS" style="font-size: 11pt; line-height: 115%; font-family: 'Times New Roman', 'serif';">погледи учитеља и наставника књижевности на заступљеност екокритичке педагогије и њену релевантност</span><span lang="EN-US" style="font-size: 11pt; line-height: 115%; font-family: 'Times New Roman', 'serif';"> у </span><span lang="SR-CYRL-RS" style="font-size: 11pt; line-height: 115%; font-family: 'Times New Roman', 'serif';">контексту </span><span lang="EN-US" style="font-size: 11pt; line-height: 115%; font-family: 'Times New Roman', 'serif';">основни</span><span lang="SR-CYRL-RS" style="font-size: 11pt; line-height: 115%; font-family: 'Times New Roman', 'serif';">х</span><span lang="EN-US" style="font-size: 11pt; line-height: 115%; font-family: 'Times New Roman', 'serif';"> и средњи</span><span lang="SR-CYRL-RS" style="font-size: 11pt; line-height: 115%; font-family: 'Times New Roman', 'serif';">х</span><span lang="EN-US" style="font-size: 11pt; line-height: 115%; font-family: 'Times New Roman', 'serif';"> школа</span><span lang="SR-CYRL-RS" style="font-size: 11pt; line-height: 115%; font-family: 'Times New Roman', 'serif';"> у Србији</span><span lang="EN-US" style="font-size: 11pt; line-height: 115%; font-family: 'Times New Roman', 'serif';">.</span> <span lang="SR-CYRL-RS" style="font-size: 11pt; line-height: 115%; font-family: 'Times New Roman', 'serif';">Образовни потенцијал екокритике, која се дефинише као интердисциплинарно проучавање везе између књижевности и животне средине, препознат је широм света, али је њена примена у српским програмима ограничена и недовољно проучена. Циљ истраживања је да се утврде потенцијалне разлике између првог и другог циклуса основног образовања и средње школе, наставног искуства испитаника, као и перцепције везане за могућности и изазове интеграције екокритичке педагогије. Анализа је извршена комбинацијом метода, користећи квантитативне и квалитативне податке прикупљене анкетирањем 213 учитеља и наставника књижевности у основним и средњим школама у Србији. Резултати указују на генерално низак степен упознатости с екокритиком и на то да испитаници екокритичку педагогију не сматрају заступљеном, али је перципирају као релевантну. Статистички значајне разлике уочене су приликом поређења првог и другог циклуса основног образовања и средњошколског образовања: учитељи, наиме, сматрају да је екокритичка педагогија заступљенија и релевантнија у односу на наставнике књижевности. Ипак, већина испитаника препознаје развој критичког мишљења као кључни исход екокритичке педагогије и изразила је вољу да примени екокритички приступ. Нису уочене значајне разлике везане за радни стаж, односно наставно искуство испитаника. </span><span lang="EN-US" style="font-size: 11pt; line-height: 115%; font-family: 'Times New Roman', 'serif';">Ta</span><span lang="SR-CYRL-RS" style="font-size: 11pt; line-height: 115%; font-family: 'Times New Roman', 'serif';">кође, могуће је извести закључак да постоји потреба за већом подршком учитељима и наставницима како би се премостио јаз између теоријског потенцијала и практичне имплементације у учионици, будући да препознају капацитет наставе књижевности да допринесе холистичком, интердисциплинарном еколошком образовању и подстакне ученике на критичко мишљење, емпатију и бављење реалним проблемима данашњице.</span></p> Бранка Б. Огњановић, Милица А. Кандић Sva prava zadržana (c) https://aseestant.ceon.rs/index.php/nasvas/article/view/58461 Tue, 18 Nov 2025 00:00:00 +0100 српски https://aseestant.ceon.rs/index.php/nasvas/article/view/59966 <h2 style="margin-bottom: 6.0pt; text-align: justify;"><span lang="SR-CYRL-RS" style="font-size: 11.0pt; line-height: 107%; font-family: 'Times New Roman',serif; mso-fareast-font-family: Aptos; mso-fareast-theme-font: minor-latin; color: windowtext;">У светлу покушаја конципирања улоге педагога у предшколској установи као лидерске улоге у процесу увођења и одржавања промене, рад приказује деловање педагога у домену подршке професионалном развоју васпитача и то кроз приказ реконципирања приправничко менторске праксе у Установи. Професионални развој васпитача који обухвата и процес увођења у посао одвија се у заједници и обликован је културом установе док са друге стране, може утицати на промену културе. Рад приказује акционо истраживање покренуто од стране практичара педагошкиње, спроведено у Предшколској установи &bdquo;Др Сима Милошевић&ldquo; у Земуну, у периоду од септембра 2022. до маја 2025. године. Предмет истраживања јесу програм и пракса увођења приправника васпитача у посао као окосница успостављања и развијања рефлексивне праксе у заједници учења у установи. Истраживање осветљава изазове у имплементацији Програма оријентисаног ка успостављању рефлексивне праксе у заједници учења и указује на могуће стратегије за превазилажење изазова. Закључци указују да постигнуте промене у систему знања, умења и вредности, како на нивоу појединаца, тако и на нивоу заједнице доприносе унапређивању квалитета реалног програма. Реефинисање улога практичара и односа моћи у Програму и у истраживању продубили су осећај оснажености код васпитача као однос поверења и подршке између стручних сарадника и васпитача. Реконципирање приправничко менторске праксе, као плански уведена промена у образовну праксу поставило је темеље за даље развијање рефлексивне праксе у заједници учења у Установи. Одрживост покренуте промене зависиће од континуираног одржавања квалитета али и даљих тежњи ка системском утемељењу кроз институционализацију нових образаца рада и ширење у систему кроз даљу дисеминацију и умрежавање са другим установама и праксама.</span></h2> Marija Pavlović Malović Sva prava zadržana (c) https://aseestant.ceon.rs/index.php/nasvas/article/view/59966 Tue, 18 Nov 2025 00:00:00 +0100 Анализа постигнућа ученика седмог разреда на државним такмичењима из математике у односу на област и тип задатака: Поређење ученика из специјализованих и класичних одељења https://aseestant.ceon.rs/index.php/nasvas/article/view/60067 <p><span lang="SR-CYRL-RS" style="font-size: 11.0pt; line-height: 107%; font-family: 'Times New Roman',serif; mso-fareast-font-family: Aptos; mso-fareast-theme-font: minor-latin; mso-ansi-language: SR-CYRL-RS; mso-fareast-language: EN-US; mso-bidi-language: AR-SA;">Математичка такмичења све више привлаче пажњу истраживача у области математичког образовања, будући да доносе бројне бенефите за ученике &ndash; од продубљивања и проширивања математичких знања до развоја компетенција за решавање проблема. Имајући у виду да ученици седмог разреда у Републици Србији већ дуги низ година имају могућност похађања специјализованих одељења ученика са посебним способностима за математику (СМ одељења), поставља се питање да ли њихово груписање у хомогена одељења утиче на постигнућа на државном такмичењу из математике. Циљ овог рада је да се подробније упореде постигнућа ученика седмог разреда СМ и класичних одељења на државном такмичењу, као и да се анализирају задаци на којима су ученици две групе остварили статистички значајно различите резултате. Анализом успеха у решавању 50 такмичарских задатака утврђено је да су ученици СМ одељења остварили статистички значајно боље резултате у 23 задатка, док су ученици класичних одељења имали значајно боље резултате у само једном задатку. Највеће разлике у корист</span> <span lang="SR-CYRL-RS" style="font-size: 11.0pt; line-height: 107%; font-family: 'Times New Roman',serif; mso-fareast-font-family: Aptos; mso-fareast-theme-font: minor-latin; mso-ansi-language: SR-CYRL-RS; mso-fareast-language: EN-US; mso-bidi-language: AR-SA;">ученика СМ одељења забележене су у задацима из теорије бројева, затим геометрије и комбинаторике, док су најмање разлике уочене у задацима из алгебре. Такође, ученици СМ одељења су у значајно већој мери били успешнији од ученика класичних одељења у решавању доказних задатака. Детаљна анализа садржаја задатака указује да разлике у постигнућима могу бити последица ширег и темељнијег математичког образовања коме су ученици СМ одељења изложени, као и њихове боље способности за синтезу различитих математичких појмова и тврђења у поступку решавања. Резултати овог истраживања могу послужити као смернице наставницима и ученицима у припреми за будућа математичка такмичења.</span></p> Aleksandar Milenković, Milan Milikić, Nenad Vulović Sva prava zadržana (c) https://aseestant.ceon.rs/index.php/nasvas/article/view/60067 Tue, 18 Nov 2025 00:00:00 +0100 ПУТ КА СИМБОЛИМА У АЛГЕБРИ: ОД РЕАЛИСТИЧНИХ СИТУАЦИЈА ДО СИМБОЛИЧКОГ ЈЕЗИКА https://aseestant.ceon.rs/index.php/nasvas/article/view/59019 <p style="text-align: justify;"><span style="font-size: 11pt; line-height: 107%; font-family: 'Times New Roman', serif;">У раду аутори представљају оквир учења за увођење слова као ознаке за непознату и променљиву који се заснива на ситуација из реалног контекста, њеном моделовању и превођењу на алгебарски језик. У емпиријском делу рада организовано је истраживање с циљем да испитају ефекти оваквог приступа на развијање алгебарске симболике код ученика млађих разреда основне школе. Истраживање је спроведено на узорку од 257 ученика четвртог разреда основних школа у Републици Србији, применом експерименталне методе са паралелним групама. Резултати истраживања показују позитивне ефекте примењеног приступа на боље разумевање симболичке нотације и већи степен алгебарске генерализације. Ови налази потврђују хипотезу да увођење алгебарских симбола кроз реалистичне проблеме и контекстуално повезане активности може значајно унапредити способност ученика да правилно интерпретирају и користе алгебарску нотацију.</span></p> Nenad Milinković, Сања Маричић, Елвира Ковач Sva prava zadržana (c) https://aseestant.ceon.rs/index.php/nasvas/article/view/59019 Tue, 18 Nov 2025 00:00:00 +0100 Međujezički uticaji u istovremenom učenju francuskog i engleskog jezika kod alžirskih učenika trećeg razreda osnovne škole https://aseestant.ceon.rs/index.php/nasvas/article/view/61594 <p>Vi&scaron;ejezične reforme sve če&scaron;će stavljaju mlade učenike u učionice u kojima se dva nova jezika uče paralelno. Ipak, malo se zna o tome kako takvi konteksti oblikuju međujezički uticaj (CLI) na samom početku formalnog obrazovanja. Ova studija ispituje istovremeno usvajanje francuskog i engleskog jezika kod alžirskih učenika trećeg razreda nakon reforme iz 2022. godine, kojom je engleski uveden uz francuski u osnovne &scaron;kole. Me&scaron;oviti metodolo&scaron;ki pristup kombinovao je dijagnostičke testove sa 372 učenika, upitnike sa 48 nastavnika i intervjue sa 60 roditelja, kako bi obuhvatio obrasce transfera i uslove u kojima oni nastaju. Rezultati pokazuju da CLI nije nasumičan, već sistematičan. Učenici su dosledno pribegavali francuskom jeziku, ostvarujući predvidljive leksičke (32%), fonolo&scaron;ke (28%) i ortografske (22%) transfere. Ovi obrasci odražavali su strukturna preklapanja između jezika, ali su bili i dodatno osnaženi ukorenjenom dominacijom francuskog u alžirskom obrazovanju. Nastavnici su često koristili francuski kao oslonac u nastavi, dok su roditelji, zbog nedostatka znanja engleskog, podr&scaron;ku pružali uglavnom na francuskom. Studija doprinosi teoriji pokazujući da CLI nije samo kognitivno, već i dru&scaron;tveno uslovljen. Pedago&scaron;ki, ona nagla&scaron;ava potrebu za obukom nastavnika u vi&scaron;ejezičnim metodama i kontrastivnoj pedagogiji, dok na nivou obrazovne politike podvlači da simbolička promocija engleskog zahteva trajna ulaganja u resurse i profesionalni razvoj nastavnika.</p> Saida Tobbi Sva prava zadržana (c) https://aseestant.ceon.rs/index.php/nasvas/article/view/61594 Tue, 18 Nov 2025 00:00:00 +0100 ИДЕНТИФИКОВАЊЕ СЛАБОСТИ У ЧИТАЛАЧКОЈ ПИСМЕНОСТИ НАЈБОЉИХ ОСНОВАЦА ИЗ КЊИЖЕВНОСТИ У РЕПУБЛИЦИ СРБИЈИ https://aseestant.ceon.rs/index.php/nasvas/article/view/57811 <p><span lang="SR-CYRL-RS" style="font-size: 11.0pt; line-height: 107%; font-family: 'Times New Roman','serif'; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-fareast-theme-font: minor-latin; mso-font-kerning: 1.0pt; mso-ligatures: standardcontextual; mso-ansi-language: SR-CYRL-RS; mso-fareast-language: EN-US; mso-bidi-language: AR-SA; mso-bidi-font-weight: bold;">Резултати међународних тестирања, попут ПИРЛС (2021) и ПИСА (2022)</span><span style="font-size: 11.0pt; line-height: 107%; font-family: 'Times New Roman','serif'; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-fareast-theme-font: minor-latin; mso-font-kerning: 1.0pt; mso-ligatures: standardcontextual; mso-ansi-language: SR-LATN-RS; mso-fareast-language: EN-US; mso-bidi-language: AR-SA; mso-bidi-font-weight: bold;">,</span><span lang="SR-CYRL-RS" style="font-size: 11.0pt; line-height: 107%; font-family: 'Times New Roman','serif'; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-fareast-theme-font: minor-latin; mso-font-kerning: 1.0pt; mso-ligatures: standardcontextual; mso-ansi-language: SR-CYRL-RS; mso-fareast-language: EN-US; mso-bidi-language: AR-SA; mso-bidi-font-weight: bold;"> показују да ученици основних школа у Републици Србији постижу знатно слабије резултате од међународног просека када је реч о напредном нивоу читалачке писмености. Због тога је спроведено истраживање како би се утврдиле слабости у читалачкој писмености ученика седмих и осмих разреда основне школе који постижу најбоље резултате из области књижевности. Узорком је обухваћено 410 ученика који су 2024. године учествовали на Републичком такмичењу из књижевности <em>Књижевна олимпијада</em>. Како би се идентификовале њихове слабости у читалачкој писмености,&nbsp; пошло се од следећих истраживачких задатака: 1. утврдити каквим задацима се испитивала читалачка писменост на Републичком тесту из књижевности, 2. утврдити и анализирати успех ученика у решавању тих задатака. У реализацији првог истраживачког задатка коришћена је метода анализе садржаја која је примењена на мерном инструменту (званичним тестовима за Републичко такмичење). Идентификовани су задаци (по пет за сваки разред), урађена анализа елемената садржаја, типа задатка и конкретизованих исхода из области читалачке писмености. За утврђивање успеха ученика у решавању задатака коришћене су</span> <span lang="SR-CYRL-RS" style="font-size: 11.0pt; line-height: 107%; font-family: 'Times New Roman','serif'; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-fareast-theme-font: minor-latin; mso-font-kerning: 1.0pt; mso-ligatures: standardcontextual; mso-ansi-language: SR-CYRL-RS; mso-fareast-language: EN-US; mso-bidi-language: AR-SA; mso-bidi-font-weight: bold;">дескриптивне статистичке мере и непараметријски хи-квадрат тест. Добијени резултати показују да ученици завршних разреда основне школе који су најбољи у области књижевности постижу слабије резултате у разумевању научних и стручних текстова у односу на књижевне, као и у разумевању књижевних текстова чији им контекст (историјски, друштвени) није близак. Наведени резултат за педагошку имликацију има промовисање различитих стратегија читања и мотивацију као предикатор успешности читалачке писмености.</span></p> Mirjana M. Stakić, Zona Mrkalj Sva prava zadržana (c) https://aseestant.ceon.rs/index.php/nasvas/article/view/57811 Tue, 18 Nov 2025 00:00:00 +0100