Samostalno učenje uz digitalne medije: uloga biblioteke

  • Kristina Ember Narodna biblioteka "Jovan Popović" Kikinda
Ključne reči: vođeno učenje, samostalno učenje, učenje učenja, kompetencija učenja, digitalni mediji, neformalno učenje, biblioteka, školska biblioteka, medijska pismenost

Sažetak


Rad se bavi ulogom digitalnih medija u razvijanju nove kulture učenja i mogućnostima povezivanja obrazovanja sa bibliotekama kao mestima sveopšteg znanja do kojeg se sve lakše dolazi uz pomoć računara i interneta. U prvom delu rada se razmatraju saznanja o tradicionalnoj nastavi od vođenog učenja, preko velikih transformacija u obrazovnom sistemu, do uvođenja nove kulture učenja gde se propagira samostalno učenje. Učitelj ili nastavnik se pojavljuje u ulozi mentora, a učenici su aktivni učesnici u pronalaženju informacija i sticanju novih znanja. Oni se navikavaju na doživotno učenje, uz korišćenje digitalnih medija koji mogu imati podsticajnu ulogu za samostalno učenje. Potrebno je da se digitalni mediji koriste u obrazovanju dece od najranijeg uzrasta, u radu sa mladima tokom profesionalnog obrazovanja, kao i u obrazovanju odraslih, kako bi se podsticalo samostalno učenje i volja za doživotnim učenjem. Drugi deo rada otkriva ulogu biblioteka u informacionom i medijskom opismenjavanju učenika, koja je od izuzetnog značaja za samostalno učenje. Ranijih decenija, pismenost se odnosila na učenje pisanja i čitanja i podrazumevala je razumevanje pročitanog sadržaja, dok danas pismenost podrazumeva i korišćenje savremenih medija, kao i veštine pretraživanja i selekcije informacija. Uloga biblioteka u razvijanju nove pismenosti ogleda se i u njihovoj transformaciji od tradicionalnih biblioteka do centara koji nude elektronsku građu, informacije i usluge korišćenjem interneta.

Reference

Andevski, M. i Vučković, Ž. (2012). Prolegomena za kritičku pedagogiju medija. Vršac: Visoka škola strukovnih studija za obrazovanje vaspitača „Mihailo Palov“.

Brofi, P. (2005). Biblioteka u XXI veku. Beograd: Clio.

Guidelines on Information Literacy for Lifelong Learning. (2006). https://www.ifla.org/wp-content/uploads/2019/05/assets/information-literacy/publications/ifla-gu-idelines-en.pdf

IFLA/UNESCO manifest za školske biblioteke. (2005). Glasnik NBS, 1/2005. https://archive.ifla.org/VII/s11/pubs/manifesto-sr.pdf

Injac Malbaša, V. (2016). E-biblioteka. Beograd: Clio.

Kuzmanović, J. (2012). Nova uloga biblioteke u osnovnim školama i komunikaciona strategija za njeno promovisanje. Kultura polisa, IX(17), 123-146. https://kpolisa.com/index.php/kp/article/view/1289/1235

Maksimović, I. (2012). Celoživotno učenje: ključne kompetencije. Nasleđe, (21), 231-245. http://www.nasledje.kg.ac.rs/index.php/nasledje/article/view/494/470

Matijević, M. i Topolovčan, T. (2017). Multimedijska didaktika. Zagreb: Školska knjiga.

Matović, M. (2011). Medijska pismenost i deca u novom medijskom okruženju. Časopis za upravljanje komuniciranjem, 6(19), 53-66. https://scindeks.ceon.rs/article.aspx?artid=1452-74051119053M

Nadrljanski, Đ. i dr. (2007). Digitalni mediji u obrazovanju – pregled međunarodnih iskustava. Međunarodna znanstvena konferencija “The Future of Information Sciences: Digital Information and Heritage”. https://www.bib.irb.hr/522384

Nadrljanski, M. i dr. (2007). Digitalni mediji u obrazovanju. Međunarodna znanstvena konferencija “The Future of Information Sciences: Digital Information and Heritage” (1; 2007). https://epale.ec.europa.eu/sites/default/files/7-08_nadrljan-ski_nadrljanski_bilic_digitalni_mediji_u_obrazovanju.pdf

Preporuka Europskog parlamenta i savjeta od 18. prosinca 2006. o ključnim kompetencijama za cjeloživotno učenje (2010). Metodika: časopis za teoriju i praksu metodika u predškolskom odgoju, školskoj i visokoškolskoj izobrazbi, 11(20) (1/2010), 169-173. https://hrcak.srce.hr/file/92192

Prnjat, D. B. (2018). Digitalni mediji i obrazovanje. U Filozofija medija: mediji i alternativa, pos. izd, knj. 22, 195-201. https://pefja.kg.ac.rs/wp-content/uploads/2018/09/18-Dejana-B.-Prnjat-DIGITALNI-MEDIJI-I-OBRAZOVA-NJE.pdf

Radičević, Lj. (1997). Istorija struktura i teorije televizije. Beograd: Dunav film.

Rodek, S. (2011). Novi mediji i nova kultura učenja. Napredak: Časopis za interdisciplinarna istraživanja u odgoju i obrazovanju, 152(1), 9-28. https://hrcak.srce.hr/82749

Stokić-Simončič, G. i Vučković, Ž. (2007). Upravljanje bibliotekama u dobu znanja. Istočno Sarajevo: Matična biblioteka.

The Role of Libraries in Lifelong Learning. (2004). http://archive.ifla.org/VII/s8/proj/Lifelong-LearningReport.pdf

Toffler, A. (1975). Šok budućnosti. Rijeka: „Otokar Keršovani“.

Objavljeno
2022/07/21
Broj časopisa
Rubrika
Stručni članak