Вештине 21. века у образовним стандардима за ниже средње образовање у Словачкој

  • Miroslav Haviar
  • Daniela Guffová
  • Andrea Sisáková-Chovanová
Ključne reči: образовни стандарди, анализа докумената, ниже средње образовање, вештине 21. века

Sažetak


Циљ ове теоријске студије је да идентификује вештине 21. века у курикуларним документима за ниже средње образовање у Словачкој, и да анализира преклапање између вештина 21. века и циљева националних образовних стандарда за ниже средње образовање (ISCED 2) у Словачкој. Главни метод студије је анализа докумената. Анализа показује да су словачки образовни стандарди првенствено усмерени на развој знања и когнитивних вештина. Знатно мање заступљен је развој интерперсоналних и интраперсоналних вештина. Резултати показују да генерално нема довољно референци на вештине 21. века у оквиру образовних стандарда. Ово представља кључни проблем, пошто већина словачких наставника још увек сматра да су образовни стандарди основни део наставног плана и програма. Упркос одређеним природним ограничењима, студија пружа нове информације о недовољној заступљености вештина 21. века у образовним стандардима у Словачкој.

Reference

Ananiadou, K., & Claro, M. (2009). 21st Century Skills and Competences for New Millennium Learners in OECD Countries. Paris: OECD Publishing.

CCSS [Common Core State Standards] (2010). Washington, DC: National Governors Association and Council of Chief State School Officers. http://www.corestand-ards.org/.

Guerriero, S. (Ed.) (2017). Pedagogical Knowledge and the Changing Nature of the Teaching Profession. Paris: OECD Publishing.

ITEL (2017). Innovative Teaching for Effective Learning - Teacher Knowledge Survey. Paris: OECD Publishing.

Kaplan, A., & Flum, H. (2012). Identity Formation in Educational Settings: A Critical Focus for Education in the 21st century. Contemporary Educational Psychology, 37, 171-175.

Kowalski, M., & Albanski, Ł. (2018). Borders, Inequalities and Global Generations: A Preliminary Study on the use of Ulrich Beck’s Concepts in the Polish Context. The New Educational Review, 52, 76-85.

OECD (2017). PISA 2015 Results (Volume V): Collaborative Problem Solving. Paris: OECD Publishing. http://dx.doi.org/10.1787/9789264285521-en.

Pellegrino, J.W. (2017). Teaching, learning and assessing 21st century skills. In S. Guerriero (Ed.), Pedagogical Knowledge and the Changing Nature of the Teaching Profession (pp. 223-251). Paris: OECD Publishing.

Pellegrino, J.W., & Hilton, M. (Eds.) (2012). Education for Life and Work: Developing Transferable Knowledge and Skills in the 21st Century. Washington: National Academies Press.

Śliwerski, B. (2018). The Polish Educational Policy after 28 Years of Political Transformation. The New Educational Review, 52, 149-163.

ŠVP (2008, 2015). Štátny vzdelávací program, nižšie stredné vzdelávanie – 2. stupeň základnej školy [State education program, lower secondary education – 2nd stage of primary school]. Bratislava: ŠPÚ. http://www.statpedu.sk/files/articles/doku-menty/inovovany-statny-vzdelavaci-program/svp_nsv_6_2_2015.pdf .

Tomengová, A., Kosová, B., Poliach, V., Pavlov, I., Šukolová, D., Fridrichová, P., Guffová, D., Koróny, S., & Haviar, M. (2017). Pedagogické znalosti a profesionalita učiteľa [Pedagogical knowledge and professionality of teacher]. Banská Bystrica: Belianum.

Trilling, B., & Fadel, Ch. (2009). 21st Century Skills: Learning for Life in Our Times. San Francisco: Jossey-Bass.

Objavljeno
2022/07/21
Broj časopisa
Rubrika
Originalni naučni članak