Историјска генеза појма броја и бројевних система - могућности примене у почетној настави математике (I)

  • Bojan Lazić Vanredni profesor Metodike nastave matematike, Pedagoški fakultet u Somboru, Univerzitet u Novom Sadu
  • Snežana Gordić Pedagoški fakultet u Somboru, Univerzitet u Novom Sadu
  • Marina Milošević Pedagoški fakultet u Somboru, Univerzitet u Novom Sadu
Ključne reči: историја математике, бројевни системи, природан број, разредна настава математике

Sažetak


Појам природног броја, као основа читавог даљег развоја математике, јавља као резултат постепеног апстраховања. Сам појам броја није прецизно дефинисан и посматрано кроз историју се мењао, као и начин бележења. Циљ рада је да се представи порекло природних бројева и њихов развој до данашњег облика. Разматрани су и приказани суштински најзначајнији бројевни ситеми који су еволуирали паралелно са развитком човекове свести, a који су вођени потребом да човек забележи важне догађаје и чињенице. Истакнут је значај позиционих бројевних система, какав је индијско-арапски бројевни систем којим се данас служимо. Бројна истраживања показују да употреба историје математике у настави математике може да повећа мотивацију ученика и интересовање ученика за предмет. У раду су на темeљу кратаког прегледа постојећих истраживања о употреби историје математике у настави математике, приказани примери задатака за разредну наставу, који укључују елементе историје природних бројева и бројевних система.

Biografije autora

Snežana Gordić, Pedagoški fakultet u Somboru, Univerzitet u Novom Sadu

Asistent sa doktoratom, uža naučna oblast: matematičke nauke

Katedra za matematiku i metodiku nastave matematike

Marina Milošević, Pedagoški fakultet u Somboru, Univerzitet u Novom Sadu

Asistent za metodiku nastave matematike

Katedra za matematiku i metodiku nastave matematike

Reference

Божић, М. (2002). Преглед историје и филозофије математике. Београд: Завод за уџбенике и наставна средства.

Дејић, М. (1990). Тајни свет математике. Београд: Нолит.

Дејић, М. и Ћебић, С. (2015). Најстарији руски (словенски) математички рукопис, дело монаха Кирика. Иновације у настави, 28(2), 79-88.

Лазић, Б. и Липковски, А. (2013). Развој методике наставе аритметике код Срба, I. Настава математике, LVIII(3-4), 14-22.

Липковски, А. (2010). Развој појма броја: генетски и аксиоматски приступ. Београд: Републички семинар ДМС.

Петковић, М. и Петковић, Љ. (2006). Математички времеплов, прилози за историју математике. Нови Сад: ЗМАЈ.

Стројк, Д. Ј. (1991). Кратак преглед историје математике, треће издање. Београд: Завод за уџбенике и наставна средства.

Devlin, K. (2001). Matematički gen. Beograd: Plato.

Harris, J. (1987). Australian aboriginal and Islander mathematics. Australian Aboriginal Studies, (2), 29-37.

Heath, J. (2013). A history of Greek mathematics. (Vol. 1). Cambridge: Cambridge University Press.

Jurjević, I. (2020). Aboridžini i brojanje bez brojeva. Matka: Časopis za mlade matematičare, 28(111), 156-159.

Martzloff, J. C. (2007). A history of Chinese mathematics. Berlin: Springer doi:10.1007/978-3-540-33783-6

Katz, V. J. (2009). A History of Mathematics: An Introduction. New York: Pearson.

Kline, M. (1972). Mathematical Thought from Ancient to Modern Times. (Vol. 1). Oxford: Oxford University Press. https://mathshistory.st-andrews.ac.uk/HistTopics/category-number-theory/

Objavljeno
2022/07/21
Broj časopisa
Rubrika
Stručni članak