Историјска генеза појма броја и бројевних система - могућности примене у почетној настави математике (II)

Увод, Историја математике и настава математике, Могућности примене „историје“ бројева у разредној настави математике, Примери задатака, Закључак, Литература

  • Snežana Gordić Pedagoški fakultet u Somboru, Univerzitet u Novom Sadu
  • Bojan Lazić Vanredni profesor Metodike nastave matematike, Pedagoški fakultet u Somboru, Univerzitet u Novom Sadu
  • Marina Milošević Pedagoški fakultet u Somboru, Univerzitet u Novom Sadu
Ključne reči: историја математике, бројевни системи, задаци, разредна настава математике

Sažetak


Историја математике и њена открића имају значајну улогу у савременој настави математике, јер повећавају мотивацију и интересовање ученика за предмет. Циљ рада је да се на темељу кратаког прегледа постојећих истраживања о употреби историје математике у настави математике, сагледају могућности њене примене у пракси. Приказани су примери задатака у вези са историјом природних бројева и бројевних система који се могу применити у почетној настави математике. У закључку рада сумиран је преглед бројевних система кроз историју (НОРМА XXVII, 1/2022, I део), са посебним освртом на значај позиционог бројевног система, односно на предности индијско-арапског система, са препорукама за увођење ових садржаја у почетну наставу математике.

Biografije autora

Snežana Gordić, Pedagoški fakultet u Somboru, Univerzitet u Novom Sadu

Asistent sa doktoratom, uža naučna oblast: matematičke nauke

Katedra za matematiku i metodiku nastave matematike

Marina Milošević, Pedagoški fakultet u Somboru, Univerzitet u Novom Sadu

Asistent za metodiku nastave matematike

Katedra za matematiku i metodiku nastave matematike

Reference

Дејић, М. (1990). Тајни свет математике. Нолит, Београд.


Дејић, М. (2013). Кратка историја броја. Годишњак Учитељског факултета у Врању, IV/ 2013, 67-85.


Дејић, М. и Михајловић, А. (2015). Улога и значај историје математике у настави. Годишњак Учитељаког факултета у Врању, VI/ 2015, 67-82.


Дејић, М. (2021). Зора српске математике. Методички аспекти наставе математике IV, 13-28 doi: 10.46793/MANM4.013D


Педагошки факултет у Сомбору (2022). НОРМА XXVII, 1/2022, I део. Сомбор


 


Basibüyük, K., & Sahin, Ö. (2019). Mathematics Teachers' Opinion about the History of Mathematics. Acta Didactica Napocensia, 12(2), 117-132. doi: 10.24193/adn.12.2.9


Clark, K. M. (2012). History of mathematics: Illuminating understanding of school mathematics concepts for prospective mathematics teachers. Educational Studies in Mathematics, 81(1), 67-84. doi: 10.1007/s10649-011-9361-y


Dejić, M., & Mihajlović, A. M. (2014). History of mathematics and teaching mathematics. Inovacije u nastavi, 27(3), 15-30. doi: 10.5937/inovacije1403015D


Goktepe, S., & Ozdemir, A. S. (2013). An Example of Using History of Mathematics in Classes. European Journal of Science and Mathematics Education, 1(3), 125-136. doi: https://doi.org/10.30935/scimath/9392


Ho, W. K. (2008). Using history of mathematics in the teaching and learning of mathematics in Singapore. 1st RICE, Singapore: Raffles Junior College. Retrieved on May 8th 2022, from https://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.459.5255&rep=rep1&type=pdf


Lazić, B., & Maričić, S. (2019). History of mathematics as a factor for increasing motivation in the mathematics. In: S. Lawrence, A. Mihajlović & O. Đokić (Proceedings of the Training Conference History of Mathematics in Mathematics Education 2019). Jagodina: Faculty of Education, 72-78


Maričić, M. S., & Lazić, D. B. (2020). Abacus computing tool-from history to application in mathematical education, Teaching Innovations XXXIII,(1) 57-71. doi: 10.5937/inovacije2001057M


Nataraj, M. S., & Thomas, M. O. J. (2009). Developing Understanding of Number System Structure from the History of Mathematics. Mathematics Education Research Journal. 21(2), 96-115. doi: 10.1007/BF03217547


Salyers, G. D. (1954). The number system of the Mayas. Mathematics Magazine, 28(1), 44-48


https://mathshistory.st-andrews.ac.uk/HistTopics/category-number-theory/

Objavljeno
2022/12/26
Rubrika
Stručni članak