Конгруентност и актуелност Коменскијевих схватања о теорији и пракси предшколског и породичног васпитања

Ključne reči: предшколско васпитање, породично васпитање, деца раног узраста, предшколски узраст, детињство

Sažetak


Циљ овог рада је разматрање актуелности Коменскијевих схватања о предшколском и породичном васпитању и конгруентности са савременом теоријом и праксом предшколског и породичног васпитања. У том контексту, спроведено је компаративно истраживање применом методе теоријске анализе и технике анализе садржаја. Компаративна анализа сугерише да су многе идеје Коменског актуелне, у значајној мери конгруентне са савременим теоријским и емпиријским сазнањима о предшколском и породичном васпитању. Евидентирана је и усаглашеност ставова унутар педагошког система упркос чињеници да су Коменскијеви ставови о дечјој природи и детињству, циљевима, значају и садржајима васпитања у раном детињству и породичном окружењу, као и улози родитеља у том процесу, изнети и развијани у специфичним историјским временима и друштвено-политичким условима. Премда спроведена компаративна анализа има извесна ограничења (селективан избор примарних и секундарних извора анализе, тешкоће успостављања еквиваленције) овај рад може бити подстицајан за даља елаборирања суштинских Коменскијевих схватања о предшколском и породичном васпитању у условима све комплексинијих криза у образовању и породици.

Reference

Anderson, L. M., Shinn, C., Fullilove, M. T., Scrimshaw, S. C., Fielding, J. E., Normand, J., et al. (2003). The effectiveness of early childhood development programs: a systematic review. American Journal of Preventive Medicine, 24, 32–46. doi: 10.1016/S0749-3797(02)00655-4


Arijes, F. (1989). Vekovi detinjstva. Beograd: Zavod za udžbenike i nastavna sredstva.


Benoit, М. С. Е. (1967). The educational writings of Comenius and Parker: A comparative study [unpublished doctorall dissertation]. Boston: Boston College. http://hdl.handle.net/2345/608.


Buss, D. (2015). Evolutionary Psychology: The New Science of the Mind (5th ed.). Psychology Press. https://doi.org/10.4324/9781315663319


Velišek-Braško, O. i Svilar, M. (2019). Aktuelni koncept rane intervencije u idejama Komenskog. Pedagoška stvarnost, 66, 59-70. doi: 10.19090/ps.2019.0.59-70


Вилотијевић, Н. (2002). Породична педагогија. Београд: Учитељски факултет и Виша васпитачка школа.


Vranješević, D. J. (2008). Razvojne kompetencije kao osnova prava deteta na participaciju [Nepublikovana doktorska disertacija]. Beograd: Filozofski fakultet.


Waechter, R., Evans, R., Fernandes, M., Bailey, B., Holmes, S., Murray, T., Isaac, R., Punch, B., Cudjoe, N., Orlando, L., &  Landon, B. (2022). A community-based responsive caregiving program improves neurodevelopment in two-year old children in a middle-income country, Grenada, West Indies. Psychosocial Intervention, 31(2), 97-107. https://doi.org/10.5093/pi2022a6


Gordon, N. S., Burke, S., Akil, H., Watson, S. J., & Panksepp, J. (2003). Socially-induced brain 'fertilization': play promotes brain derived neurotrophic factor transcription in the amygdala and dorsolateral frontal cortex in juvenile rats. Neuroscience letters341(1), 17–20. https://doi.org/10.1016/s0304-3940(03)00158-7


Грандић, Р. (2001). Породична педагогија – приручник. Нови Сад: Филозофски факултет Универзитета у Новом Саду.


Nian, Z. H. (2021). Book Review on Comenius’s School of Infancy. Open Access Library Journal8, 1-5. doi: 10.4236/oalib.1107491


Johnson, M. H., &  de Haan, M. (2015). Developmental Cognitive Neuroscience: An Introduction, (4th ed.). Chichester, West Sussex: Wiley Blackwell.


Kamenov, E. (2008). Vaspitanje predškolske dece. Beograd: Zavod za udžbenike.


Karmiloff-Smith, A. (1992). Beyond Modularity: A Developmental Perspective on Cognitive Science. Cambridge, MAMIT Press/Bradford Books.


Keller, H. (2007). Cultures of Infancy. London: Lawrence Erlbaum Associates Publishers.


Коменски, Ј. А. (1997). Велика дидактика. Београд: Завод за уџбенике и наставна средства.


Коменски, Ј. А. (2000). Материнска школа. Београд: Завод за уџбенике и наставна средства.


Krnjaja, Ž., i Pavlović Breneselović, D. (2017). Kaleidoskop: projektni pristup učenju. Beograd: Institut za pedagogiju i andragogiju.


Laca, S. (2021). Koncepcja wychowania rodziny według Jana Amosa Komeńskiego. Polonia Journal. 13, 63-74. DOI:10.36228/PJ.13/2021.6


Matijević, M., Bilić, V., i Opić, S. (2016). Pedagogija za učitelje i nastavnike. Zagreb: Školska knjiga i Učiteljski fakultet Sveučilišta u Zagrebu.


Михајловић, T. (2014). Актуелност схватања педагога класика о породичном васпитању на раном узрасту. Норма, 19(1), 41-45.


Nelson, C. A., &  Bloom, F. E. (1997). Child development and neuroscience. Child Development, 68(5), 970–987. https://doi.org/10.2307/1132045


Николић, Р., и Стојановић, С. (2015). Породична педагогија. Ужице: Учитељски факултет.


Norlin, B. (2020). Comenius, moral and pious education, and the why, when and how of school discipline. History of Education, 49(3), 287-312. doi: 10.1080/0046760X.2020.1739759


Pavlović, A., i Klemenović, J. (2020). Pedagoške ideje Komenskog u svetlu savremenih koncepcija predškolskog vaspitanja, Pedagoška stvarnost, 34-43.


Pan, Q., Trang, K. T., Love, H. R., & Templin, J. (2019). School Readiness Profiles and Growth in Academic Achievement. Frontiers in Education. 4, 127. doi: 10.3389/feduc.2019.00127


Pellis, S. M., Pellis, V. C., & Himmler, B. T. (2014). How play makes for more adaptable brain: A comparative and neural perspective. American Journal of Play, 7(1), 73–98.


Правилник о основама програма предшколског васпитања и образовања (2018), Службени гласник РС, бр. 16.


Puma, M., Bell, S., Cook, R., Heid, C., Shapiro, G., Broene, P., et al. (2010). Head Start Impact Study. Final Report. Administration for Children & Families.


Richards, J., & Conte, S. (2020). Brain Development in Infants: Structure and Experience. In J. Lockman & C. Tamis-LeMonda (Eds.), The Cambridge Handbook of Infant Development: Brain, Behavior, and Cultural Context (pp. 94-127). Cambridge: Cambridge University Press. doi:10.1017/9781108351959.004


Рани развој – yнапређење јавних политика (2018). https://www.unicef.org/serbia/sites/unicef.org.serbia/files/2018-07/Rani-razvoj-dece.pdf


Семиз, М., и Чутовић, М. (2020). Представе о детету у читанкама за трећи и четврти разред основне школе. Иновације у настави, 33(3), 124–143. doi:10.5937/inovacije2003124S


Sitarskа, Б. (2015). John Amos Comenius and the beginnings of comeniology. In: B. Sitarska (Ed.), Jan Amos Komeński – jego pedagogika i filozofia, „Siedleckie Zeszyty Komeniologiczne, seria pedagogika”, vol. II, p. 45-65.


Shonkoff, J. P., & Phillips, D. A. (Eds.). (2000). From neurons to neighborhoods: The science of early childhood development. National Academy Press.


Spevak, Z. (2003). Jan Amos Komenski: pedagog i utopista. Novi Sad: Forum Slovaka.


Spevak, Z. (2019). Ideja prirodnosti – temeljni princip didaktičkog sistema J. A. Komenskog. Pedagoška stvarnost, 66 , 9-18. https://doi.org/10.19090/ps.2019.0.9-18


Спевак, З., и Томчић, Л. (2021). Слика детета и детињства у делу Ј. А. Коменског (поводом 350 година од смрти великана педагогије). Наслеђе, 49, 139-152. doi: 10.46793/NasKg2149.139S


Stojanović, A. (2013). Osnove pedagogije jaslenog uzrasta. Vršac: Visoka škola za obrazovanje vaspitača


Stone, L. J., Smith, H. T. & Murphy, L. B. (1973). The competent infant. New York: Basic Books.


UNICEF (2014). Building Better Brains: New Frontiers in Early Childhood Development.


Capkova, D. (1970). The recommendations of Comenius regarding the education of young children. In Dobinson, H. C. (Ed.), Comenius and contemporary education – an international symposium (pp. 17-33). Hamburg: Unesco Institute for Education.


Černá, M. (2019). Johann Amos Comenius and His Legacy at the Information Age. In Cheung, S., Lee, L. K., Simonova, I., Kozel, T., Kwok, L. F. (Eds), Blended Learning: Educational Innovation for Personalized Learning (pp. 46-56). Hradec Kralove: Springer Cham.

Objavljeno
2023/07/07
Rubrika
Originalni naučni članak