Мултикултурализам у наставним програмима разредне наставе у Републици Србији и Мађарској

  • Aleksandra N. Filipović Osnovna škola "Crnjanski", Jagodina
  • Anđela N. Milovanović Osnovna škola "9. oktobar", Prokuplje
Ključne reči: мултикултурализам, мултикултурално образовање, мултикултурална свест, идентитет, наставни програм

Sažetak


Рад представља упоредну анализу приступа мултикултурализму у програмима наставе и учења Републике Србије и Мађарске основношколског образовања од првог до четвртог разреда. Циљ анализе је сагледавање мултикултурализма у контексту прописаних наставних програма поменутих земаља, начина промовисања разноликости и међукултуралног разумевања. Резултати показују да обе земље препознају важност разумевања и поштовања различитих култура и идентитета и подстичу развој емпатије и толеранције међу ученицима. Путем различитих садржаја из области књижевности, уметности и музике наставни програми обеју земаља имају тенденцију да ученике подстичу на уважавање културне разноликости и идентитета. Разлике постоје у наглашеним елементима при чему се наставни садржаји мађарског система више усмеравају ка унапређењу националног мађарског наслеђа, док српски наставни програм наглашава разноликост култура и изван домаћег подручја. На основу увида у приступе мултикултурализму у програмима наставе и учења Републике Србије и Мађарске будућа истраживања могла би се усмерити на дубље испитивање ефикасности ових програма у постизању циљева мултикултурализма у конкретним условима с посебним нагласком на информисаност и обученост наставника за имплементацију ових садржаја, као један од елемената који је у литератури препознат као важан предиктор у остваривању мултикултуралног образовања.

Biografije autora

Aleksandra N. Filipović, Osnovna škola "Crnjanski", Jagodina

Student doktorskih akademskih studija - Fakultet pedagoških nauka u Jagodini
Smer: Metodika nastave prirode i društva

Anđela N. Milovanović, Osnovna škola "9. oktobar", Prokuplje

Student doktorskih akademskih studija - Fakultet pedagoških nauka u Jagodini
Smer: Metodika nastave prirode i društva

Reference

Alismail, H.A. (2016). Multicultural Education: Teachers’ Perceptions and Preparation, Journal of Education and Practice, Vol. 7, No. 11, https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1099450.pdf;


Beroš, I. (2019). Komparativna analiza pristupa multikulturalnom obrazovanju u Sjedinjenim Američkim Državama i Kanadi, Časopis za odgojne i obrazovne znanosti Foo2rama, Vol. 3, No. 3, https://www.academia.edu;


Čutura, I. (2012). Udžbenička slika kulture, zbornik radova sa međunarodnog skupa Škola kao činilac razvoja nacionalnog i kulturnog identiteta i proevropskih vrednosti: obrazovanje i vaspitanje – tradicija i savremenost, urednik Vesna Trifunović, Jagodina: Pedagoški fakultet u Jagodini, 333 – 344;


Gay, G. (2003). The Importance of Multicultural Education, New Needs, New Curriculum, December 1, 2003, 61, 4, https://www.ascd.org/el/articles/the-importance-of-multicultural-education;


Miodragović,, B. (2014). Izazovi obrazovanja u multikulturalnom društvu, Nova naučna edukativna misao, 5-12, https://www.researchgate.net/publication/304024299;


Mićanović, V. (2012). Nastavni kurikulumi – činioci razvja nacionalnog i kulturnog identiteta i multikulturalnih vrijednosti u osnovnoj školi, zbornik radova sa međunarodnog skupa Škola kao činilac razvoja nacionalnog i kulturnog identiteta i proevropskih vrednosti: obrazovanje i vaspitanje – tradicija i savremenost, urednik Vesna Trifunović, Jagodina: Pedagoški fakultet u Jagodini, 151 – 164;


Ozturgut, O. (2011). Understanding Multicultural Education. Current Issues in Education, 14, 1-11, https://www.researchgate.net/publication/288787677;


            Peruničić Samardžić, J. (2013). Ka multikulturalnom obrazovanju - smisao, vrijednost i njegovanje multikulturalnosti u školama danas, Norma, vol. 18, br. 1, str. 79-96;


Semprini, A. (1999). Multikulturalizam, Beograd: Clio;


Službeni glasnik - Prosvetni glasnik (2017). Pravilnik o programu nastave i učenja za prvi razred osnovnog obrazovanja i vaspitanja, godina LXVI, broj 10, 14. decembar 2017, 2-51, http://www.pravno-informacioni-sistem.rs/SlGlasnikPortal;


Službeni glasnik - Prosvetni glasnik (2018). Pravilnik o programu nastave i učenja za drugi razred osnovnog obrazovanja i vaspitanja, godina LXVII, broj 16, 17. septembar 2018, 47-98, http://www.pravno-informacioni-sistem.rs/SlGlasnikPortal;


Službeni glasnik - Prosvetni glasnik (2019a). Pravilnik o programu nastave i učenja za treći razred osnovnog obrazovanja i vaspitanja, godina LXVIII, broj 5, 27. maj 2019, 6-60, http://www.pravno-informacioni-sistem.rs/SlGlasnikPortal;


Službeni glasnik - Prosvetni glasnik (2019b). Pravilnik o programu nastave i učenja za četvrti razred osnovnog obrazovanja i vaspitanja, godina LXVIII, broj 11, 15. avgust 2019, 1-60, http://www.pravno-informacioni-sistem.rs/SlGlasnikPortal;


Šutović, М. (2020). "Multikulturalizam" pre multikulturalizma - ili podeljeni identitet, Sociološki godišnjak, 15, 7-19, https://scindeks.ceon.rs/article.aspx?artid=1840-15382015007Q;


Zaldana, C.J. (2010). Multicultural Education: What is it and Does it Have Benefits, CMC Senior Theses, Paper 64, https://scholarship.claremont.edu/cmc_theses/64/;

Objavljeno
2023/12/26
Rubrika
Pregledni članak