Учење путем визуелних уметности у разредној настави кроз интеграцију садржаја
Sažetak
Резиме: Предмет ове студије је разредна настава ликовне културе и питање како путем интегрисања са садржајима различитих наставних предмета унапредити визуелну културу ученика. У средишту интересовања је побољшање квалитета и образовних исхода ликовне културе у разредној настави и развој ученичких способности неопходних за живот и учење у будућности. У емпиријском делу рада анализирана је учесталост примене модела интегрисане наставе и њених различитих нивоа у области визуелних уметности у нижим разредима основне школе. Утврђивано је постојање корелационе везе старосне доби учитеља, дужине радног стажа, похађања семинара о иновативним моделима наставе, образовања учитеља у области уметности и осталих обележја са учесталошћу примене интегрисаног приступа на часовима ликовне културе. Одабран је квантитативни метод у форми корелационог педагошког истраживања за утврђивање повезаности између варијабли. Као инструмент за прикупљање података коришћен је нестандардизовани електронски упитник – скала судова. Узорак је одабран на добровољној бази и чине га 100 учитеља запослених у основним школама на територији Севернобанатског, Јужнобанатског и Средњебанатског округа Републике Србије школске 2019/2020. године. Истраживање је показало да учитељи примењују интегрисану наставу на темељу визуелних уметности у задовољавајућој мери. Мерењем корелационих веза између варијабли дошло се до закључка да су оне слабе.
Кључне речи: визуелне уметности, интегрисана настава, ликовна култура, разредна настава, учење за будућност, интегративна настава
Reference
Арнхајм, Р. (1985). Визуелно мишљење. Београд: Универзитет уметности.
Арсенијевић, М. (2018). Методика наставе ликовне културе. I део. Јагодина: Педагошки факултет у Јагодини.
Bosnar, M. (2018). Suvremena umjetnost u obrazovanju. Uloga novih medija u nastavi likovne kulture u gimnaziji. Zagreb: Sveučilište u Zagrebu, Akademija likovnih umjetnosti.
Вилотијевић, М. и Вилотијевић, Н. (2016. а). Моели развијајуће наставе 1. Београд: Учитељски факултет.
Вилотијевић, М и Билотијевић, Н. (2016. б). Модели развијајуће наставе 2. Београд: Учитељски факултет.
Гилезан С., Лужанин, З., Грбић, Т., Михаиловић, Б., Недовић, љ., Овцин, З. и сарадници (2009). Збирка решених задатака из вероватноће и статистике. Нови Сад: ТЕМПУС.
Глигоријевић, Ј. (2019. а). Ликовна култура за први разред основне школе. Приручник за учитеље са припремама за часове. Београд: Фреска.
Глигоријевић, Ј. (2019. б). Ликовна култура за други разред основне школе. Приручник за учитеље са припремама за часове. Београд: Фреска.
Goldblatt, P. (2006). How John Dewey’s Theories Underpin Art and Art Education. E&C/Education and Culture, 22, 17–34.
Дробњак, Н. (2007). Интегративна настава. Образовна технологија, 1-2, 81-91.
Ђорђевић, В. (2007). Иновативни модели наставе (Интегративна настава, Пројектна настава и Интерактивна настава). Образовна технологија, 4, 76-97.
Ђурић, З. (2007). Obrazovawe i tehnologija
Јовановић, М. (2016). Утицај интегративне наставе на постигнућа ученикау настави природе и друштва у дијаспори [Докторска дисертација]. Универзитет у Нишу, Педагошки факултет Врање.
Кнежевић Флорић, О. и Нинковић, С. (2012). Хоризонти истраживања у образовању. Нови Сад: Филозофски факултет.
Kоменски, Ј. (1997). Велика дидактика. Београд: Завод за уџбенике и наставна средства.
Lake, K. (1994). Integrated Curriculum. School Improvement Research Series - Research You Can Use, Close-Up #16, Series 8, 50-65.
Маравић, М. (2014). Модерне и постмодерне основе уметничког образовања: Од ликовне ка визуелној култури. Настава и васпитање, број 2, стр. 203-214.
Poljak, V. (1965). Cjelovitost nastavе: Didaktički problemi reforme škole. Zagreb: Školska knjiga.
Развионица - Пројект Подршка развоју људског капитала и истраживању: Опште образовање и развој људског капитала ИПА 11 (2015). Настава усмерена на исходе, компетенције и стандарде. Приручник за наставнике. Ликовна култура. Преузето 15. 09. 2020. са сајта http://ilicvojislav.com/assets/files/NASTAV%20USMERENA%20NA%20ISHODE%20LIK%20KUT.pdf
Спасеновић, В. и Хебиб, Е. (2014). Програми обавезног образовања у европским
земљама: основне одлике и правци промена. У зборнику Настава и учење - савремени приступи и перспективе (стр. 37–44). Универзитет у Крагујевцу, Учитељски факултет у Ужицу.
Томљеновић, З. и Новаковић, С. (2014). Мишљења учитеља разредне наставе о учењу и поучавању ликовне културе у основној школи. Иновације у настави, XXВИИ, 31–41.
Филиповић, С. (2011). Методика ликовног васпитања и образовања. Београд: Клет.
Филиповић, С. (2014). Званични образовни стандарди у области ликовне културе за крај обавезног образовања - како превазићи недостатке. Култура, 142 , 243-261.
Хаџи Јованчић, Н. (2009). Визуелне уметности за младе. Од идеје до дела. Београд: Клет.
Хаџи Јованчић, Н. (2011). Уметности у општем образовању: Шта све образовање може да научи од уметности. Педагогија, 66, 195-203.
Хаџи Јованчић, Н. (2012). Уметност у општем образовању. Функције и приступи настави. Београд: Клет.
Čudina Obradović, M. i Brajković, S. (2009). Integrirano poučavanje. Zagreb: Pučko otvoreno učilište Korak po korak.
Šuvaković, M. (2005). Pojmovnik suvremene umjetnosti. Zagreb: Horetzky.
Sva prava zadržana (c) 2024 Norma

Ovaj rad je pod Creative Commons Autorstvo 4.0 međunarodnom licencom.