„Тајна“ успеха ученика – фактори који утичу на успешност у музичком образовању и васпитању

  • Тијана Милић педагог
Ključne reči: музичко образовање и васпитање, музичка успешност, наставници музике, фактори развоја

Sažetak


Резиме: Музичка успешност као комплексан продукт дугогодишњег музичког раста и развоја ученика комплексна је тема за истраживање, јер говоримо о вишеструком утицају спољашњих и унутрашњих фактора. Тема захтева холистички истраживачки приступ, континуирано праћење и испитивање различитих перспектива и популације. У истраживању смо испитивали ставове наставника и ученика (такмичара) у циљу откривања могућих решења која доприносе остваривању музичке успешности. Истраживање је реализовано у току школске 2022/23. на пригодном узорку од 123 испитаника: 66 наставника и 57 ученика. Анализом резултата истраживања издвојени су фактори које ученици и наставници највише вреднују према степену значајности (М > 4,50): 1) лични допринос ученика (став наставника М = 4,84; став ученика М = 4,59); 2) утицај наставника (став наставника из перспективе ученика М = 4,80; став ученика М = 4,52); 3) љубав према музици (став ученика, М = 4,63); 4) утицај родитеља (став наставника, М = 4,51). Применом параметријских техника за поређење група утврдили смо да ученици ОМШ више него ученици СМШ вреднују утицај наставника, родитеља и лични допринос као факторе постигнућа на нивоу p < 0,05, што нам указује на то да ученици очекују подстицајну средину и подршку током основног музичког образовања и васпитања.
Кључне речи: музичко образовање и васпитање, музичка успешност, наставници музике, фактори развоја

Reference

Brophy, J. E., & Good, T. L. (1970). Teachers’ communication of differential expectations for children’s classroom performance: Some behavioral data. Journal of educational psychology, 61 (5), 365–374.
Bogunović, B. (1995). Motivacione karakteristike učenika srednje muzičke škole (Magistarska teza). Beograd: Filozofski fakultet.
Bogunović, B. (2006). Svojstva ličnosti nastavnika muzike, Zbornik Instituta za pedagoška istraživanja, 28(3), 247–263,
Bogunović, B. (2008). Muzički talenat i uspešnost. Beograd: Institut za pedagoška istraživanja.
Bogunović, B., Dubljević, J. i Buden, N. (2012). Muzičko obrazovanje i muzičari: očekivanja, tok i ishodi, Institut za pedagoška istraživanja, 44, 2, 402–423. doi: 10.2298/ZIPI1202402B.
Bogunović, B. i Mirović, T. (2014). Visoko obrazovanje muzički darovitih: studenske procene kompetencije nastavnika, Primenjena psihologija, v7, (3), str. 469–491.
Brđanović, D. (2015). Glazbena darovitost i obrazovni sustav, Rasprave i članci, 661–678.
Jorgensen, H. (2004) Strategies for individual practice, in: A Williamon (Ed.): Musical excellence: strategies and techniques to enchance performance (85–104). Oxford: Oxford University Press.
Kopiez, R. (2011). The musical child prodigy (wunderkind) in music history: A historiometric analysis. In I. Deliège & J. W. Davidson (Eds.), Music and the mind: Essays in honour of John Sloboda (pp. 225–236). Oxford University Press.
Letić, M. i Lungolov, B. (2016). Socio-demografski činioci uspešnosti darovitih učenika, Godišnjak Filozofskog fakulteta u Novom Sadu, XLI-2, 215–232.
Malinić, D. (2009). Neuspeh u školskoj klupi. Beograd: Institut za pedagoška istraživanja.
Maksić, S. (2006). Podsticanje kreativnosti u školi. Beograd: Institut za pedagoška istraživanja.
Milošević, I. (2016). Odnos nastavnika prema muzički nadarenim učenicima u srednjoj stručnoj školi i gimnaziji, Artefact, 2 (1), 43–52.
Milić, T. (2022). Profil idealnog nastavnika iz perspektive učenika, Pedagoška stvarnost, 68, (2), 161-176, doi:10.19090/ps.2022.2.161–176.
McPherson, G. & Davidson, J. (2006). Playing an instrument, in G. McPherson (Ed.): The child as musician: A Handbook of musical development (331–352). Oxford: Oxford University Press.
Prensky, M. (2001). Digital Natives, Digital Immigrants. On the Horizon, Vol. 9, No. 5: 1–6.
Pravilnik o planu i programu nastave i učenje za osnovno muzičko obrazovanje i vaspitanje. (2019). Službeni glasnik Republike Srbije, br. 88/17, 27/18 – dr. zakon i 10/19.
Sušić, B. (2016). Kognitivni model glazbenog razvoja, Napredak, 157 (1-2), 33–53.
Sloboda, J. (1996). Musical excellence – how does it develop?, in I. Deliege & J. Sloboda (Eds.). Musical beginnings: Origins and development of musical competence (165-178) New York: Oxford University Press.
Špijunović, K. (2004). Uloga nastavnika u identifikaciji i radu sa potencijalno darovitim učenicima, U: G. Gojkov (ur.), U: G. Gojkov (ur.), Strategije podsticanja darovitih (Zbornik 10), (349–358). Vršac: Visoka škola strukovnih studija za obrazovanje vaspitača „Mihailo Palov”.
Talajić, M. (2022). Čimbenici uspješnosti u glazbenom obrazovanju, Eho, 6, 56–63.
Zhukov, K. (2007). Effective practising: A research perspective, Australian Journal of Music Education, 2007(1), 3–10.
Objavljeno
2025/04/02
Rubrika
Originalni naučni članak