Norma https://aseestant.ceon.rs/index.php/norma sr-RS@latin norma@pef.uns.ac.rs (Gordana Rudić) norma@pef.uns.ac.rs (Danka Ivošević) Mon, 15 Jul 2024 21:39:22 +0200 OJS 3.1.2.0 http://blogs.law.harvard.edu/tech/rss 60 Ефекти имплементације савремених медија у настави српског језика и књижевности https://aseestant.ceon.rs/index.php/norma/article/view/49633 <p style="text-align: justify;">Овај рад има за циљ да утврди допринос медија у настави српског језика и књижевности у млађим разредима основне школе. Методолошки део истраживања представља експериментално истраживање са паралелним групама у коме се испитују ефекти употребе медија. У истраживању је коришћена дескриптивна и експериментална метода у прикупљању података, приликом обраде и интерпретације резултата истраживања. Инструменти који су коришћени у истраживању су иницијални тест знања и финални тест знања. Популацију чине ученици млађих разреда Основне школе &bdquo;Петар Петровић Његош&ldquo; у Врбасу. Истраживањем смо желели испитати да ли савремени медији као што су штампа, стрип, филм, компјутер и образовни софтвер, доприносе бржем, лекшем и бољем усвајању наставних садржаја у односу на традиционални приступ у настави. Анализом резултата истраживања доказали смо да је употреба медија у настави Српског језика и књижевности довела до бољих резултата у односу на групу која није користила медије. Овим резултатима желимо да укажемо на значај употребе медија у систему образовања и васпитања и самим тим желимо да мотивишемо учитеље да чешће потребљавају медије у настави Српског језика.</p> Marijana Dmitrić Sva prava zadržana (c) 2024 Norma https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ https://aseestant.ceon.rs/index.php/norma/article/view/49633 Mon, 15 Jul 2024 00:00:00 +0200 Терапија игром код деце са поремећајем из аутистичног спектра https://aseestant.ceon.rs/index.php/norma/article/view/51573 <p class="MsoNormal" style="line-height: 150%; text-align: justify;"><span lang="SR-CYRL-RS" style="font-size: 10.0pt; line-height: 150%; mso-ansi-language: SR-CYRL-RS;">Под игром се подразумева физичка или ментална активност која побољшава вештине детета у преговарању, решавању проблема, мануелној спретности, дељењу, доношењу одлука и раду у групи. Игра утиче на све делове, структуре и функције мозга. Деца са поремећајем из аутистичног спектра (ПАС) имају ограничења у адаптивном понашању, адаптивном одговору и социјалној интеракцији. Циљ овог рада јесте да истражи како то различите примене терапије игром могу да помогну деци са поремећајем из аутистичног спектра. Игра је обично значајно нарушена код ове деце. Главна хипотеза овог истраживања је да терапија базирана на игри може допринети побољшању социјалних вештина, комуникације и способности превладавања изазова код деце из аутистистичног спектра. У овом истраживању коришћена је дескриптивна метода анализе литературе, при чему су прегледана и анализирана доступна истраживања и литература на тему игре као терапијског приступа код деце са ПАС-ом. Резултати студија су показали да терапија базирана на игри може помоћи деци са поремећајем из аутистичног спектра да развију социјалне, комуникационе и превладавајуће вештине. Такође, терапија базирана на игри такође може помоћи деци са ПАС-ом да науче нове концепте и побољшају своје способности решавања проблема. Родитељи и остали одговорни учесници требало би да размотре усвајање овог приступа због његових многобројних користи, укључујући помоћ деци из аутистичног спектра у развоју социјалних, комуникационих и превладавајућих вештина које су кључне за њихов опстанак.&nbsp; </span><strong><span lang="SR-CYRL-RS" style="font-size: 10.0pt; line-height: 150%; mso-ansi-language: SR-CYRL-RS;"><br /></span></strong></p> Erika Balog Sva prava zadržana (c) 2024 Norma https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ https://aseestant.ceon.rs/index.php/norma/article/view/51573 Mon, 15 Jul 2024 21:30:09 +0200 Фактори који утичу на ставове просветних радника према употреби асистивне технологије у раду са ученицима са лаком интелектуалном ометеношћу https://aseestant.ceon.rs/index.php/norma/article/view/50509 <p class="MsoNormal" style="text-indent: 36pt; line-height: normal; text-align: justify;"><span lang="SR-LATN-RS" style="font-size: 10.0pt; font-family: 'Times New Roman',serif; mso-ansi-language: SR-LATN-RS;">Употреба асистивне технологије (АТ) у настави може позитивно утицати на способности учења, развој академског потенцијала и на комуникацију са вршњацима уредног развоја код ученика са лаком интелектуалном ометеношћу (ЛИО). Ставови просветних радника представљају веома важан фактор за примјену АТ у раду са ученицима са ЛИО. У овом раду дат је преглед истраживања спроведених са циљем испитивања ставова просветних радника према употреби АТ у раду са ученицима са ЛИО. Доступна научна литература прикупљена је претраживањем Google Scholar-а, Scopus-а и SCIndex-а, а у прегледни дио рада укључивани су радови прегледног и истраживачког карактера чији су се аутори бавили испитивањем ставова просветних радника према примјени АТ у раду са ученицима са ЛИО. Позитивни ставови просветних радника према употреби АТ у раду са ученицима са ЛИО и примјена метода и средстава асистивне технологије утичу на побољшање специфичних интелектуалних вјештина ових ученика. Присутне су бројне препреке за примјену АТ које могу утицати на развијање негативних ставова просветних радника. Адекватни облици едукације, образовне интервенције, техничка и ресурсна подршка могу значајно унаприједити ставове просветних радника према употреби АТ у раду са ученицима са ЛИО. Осврћемо се на неповољну климу када је коришћење АТ у питању, као и на основна начела којима се треба водити у овом процесу. На основу прегледа литературе, у закључном дијелу рада дали смо и препоруке за будућа истраживања.</span></p> Ana Lukić, Bojana Arsić, Anja Gajić, Tamara Lazović Sva prava zadržana (c) 2024 Norma https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ https://aseestant.ceon.rs/index.php/norma/article/view/50509 Mon, 15 Jul 2024 21:31:16 +0200 Перспективе гејмификације у настави са аспекта кибернетичко-информационе теорије https://aseestant.ceon.rs/index.php/norma/article/view/49132 <p class="MsoNormal" style="margin-left: 36.0pt; text-align: justify; line-height: normal;"><span lang="SR-CYRL-RS" style="font-size: 10.0pt; mso-bidi-font-size: 11.0pt; font-family: 'Times New Roman',serif; mso-ansi-language: SR-CYRL-RS;">Гејмификација је постала популаран приступ за побољшање ангажовања и мотивације ученика у настави. Гејмификација подразумева начин увођења активности које доприносе развоју логике и доводе до већег степена забаве за ученике током наставе. Кибернетичко-информациона теорија, која наглашава повратне спреге, прилагођавање и комуникацију у сложеним системима, пружа оквир за разумевање потенцијалних користи и изазова гејмификације у настави. Циљ рада је да укаже да гејмификација, када је дизајнирана на одговарајући начин, може бити корисно средство за повећање ангажовања и мотивације ученика, и да је у складу са принципима кибернетичко-информационе теорије. Резултати рада указују на то да ученици не само да уче у забавном окружењу, већ да су у стању да унапреде своју креативност и решавање проблема док уче подсвесно. Потребна су даља истраживања како би се истражила ефикасност гејмификације у настави и како би се идентификовале најбоље праксе за дизајнирање гејмификованих активности учења. <br /></span></p> Nemanja Tasić, Miodrag Kovačević Sva prava zadržana (c) 2024 Norma https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ https://aseestant.ceon.rs/index.php/norma/article/view/49132 Mon, 15 Jul 2024 21:34:14 +0200 Методички приступ учења трогласних војвођанских гајди на основу доприноса Максима Мудринића https://aseestant.ceon.rs/index.php/norma/article/view/48632 <p class="MsoNormal" style="margin: 0cm; font-size: medium; font-family: Calibri, sans-serif; text-align: justify;"><span style="font-size: 10.5pt; font-family: Verdana, sans-serif;">У раду је реч о првом кораку упознавања деце са основним појмовима музике, са мелодијским и ритмичким структурама мелодије кроз певање и свирање. Сврха овог рада је да прикаже трогласне војвођанске гајде &ndash; ТВГ и то начин њиховог промовисања, едукације и афирмације. Сагледава се и утврђује значај ТВГ и даје се методски приступ учења свирања на овом традиционалном инструменту. Методом теоријске анализе и доступне литературе, дат је опис инструмента ТВГ. Затим је представљена улога Максима Мудринића у едукацији и промовисању овог инструмента у школским и ваншколским институцијама и дат је методички приступ учења свирања. Свирање на разним музичким инструментима представља један од видова активног односа према музици, те га треба започети још у најранијем добу. Увођењем новог народног инструмента у наставни процес, ученик ће кроз музицирање развијати музичке способности као што су слух, ритам и мелодија. Упознавањем грађе и начина свирања на овом инструменту биће способан да прецизније препозна врсту и групу инструмената кроз звучне боје које сваки инструмент чине посебним.</span></p> Filip Jović Vujaković Sva prava zadržana (c) 2024 Norma https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ https://aseestant.ceon.rs/index.php/norma/article/view/48632 Mon, 15 Jul 2024 21:34:49 +0200 Ставови будућих васпитача према значају музичког васпитања за децу предшколског узраста https://aseestant.ceon.rs/index.php/norma/article/view/49356 <p class="MsoNormal" style="line-height: normal; text-align: justify;">Рад се бави приказом ставова студената Високе школе струковних студија за образовање васпитача у Новом Саду према значају музичког васпитања за децу предшколског узраста, те испитивањем потенцијалних корелата тих ставова у виду претходног музичког образовања или искуства, културно-педагошке климе породице и социодемографских фактора. Приступ истраживању као и резултати постављени су у два дела. Први део истраживања спроведен је на узорку од 225 студената друге и треће године ВШССОВ у Новом Саду. Истраживање је рађено методом неексперименталног типа, техником анкетирања и скалирања, инструментима посебно конструисаним за потребе овог истраживања. Резултати истраживања показују да студенти износе веома позитивне ставове према значају музичког васпитања за децу предшколског узраста, али да постоје разлике између нивоа позитивности ставова студената друге и треће године студија. Други део истраживања представља квалитативно истраживање, које за циљ има испитивање узрока разлике у ставовима између студената друге и треће године, промену интересовања за музику и музичко-извођачке предмете у току студија, као и у коликој мери је измена и допуна силабуса музичко-извођачких предмета утицала на наведене разлике. Један од циљева истраживања је био и испитивање улоге наставника у формирању и даљој афирмацији ставова студената према значају музичког васпитања. Истраживање је спроведено на узорку од 50 студената, а рађено је техником анкетирања и анализе садржаја. Анализа садржаја показала је да већина студената измене у силабусу перципира позитивно због повећања стручних компетенција и осећања личног задовољства и самопостигнућа. Такође, већина студената посматра наставника као кључну фигуру у спознавању и унапређењу сопствених музичких потенцијала. Добијени резултати отварају простор за осмишљавање програма за повећање музичко-извођачких компетенција студената васпитачких школа, како би они у будућности могли омогућити адекватну музичку стимулацију деци у предшколским установама. </p> <p class="MsoNormal" style="line-height: normal; text-align: justify;">&nbsp;</p> <p class="MsoNormal" style="line-height: normal; text-align: justify;">&nbsp;</p> <p style="text-align: justify;">&nbsp;</p> Nataša Đuragić Sva prava zadržana (c) 2024 Norma https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ https://aseestant.ceon.rs/index.php/norma/article/view/49356 Mon, 15 Jul 2024 21:32:15 +0200