Могућности мотивације у уводном делу часа наставе српског језика у млађим разредима основне школе и значај личности учитеља при обликовању личности ученика

  • Jelena Stošić Jović doktorand
Ključne reči: интринзична мотивација, мотивација, српски језик, екстринзична мотивација, креативна продукција, похвале, учитељ, обликовање личности ученика, васпитно-образовни рад

Sažetak


Мотивација ученика представља кључни фактор у васпитно-образовном процесу, нарочито у настави српског језика, која подразумева креативну продукцију и обликовање личности ученика. Успешна мотивација подразумева балансирану примену интринзичних (унутрашњих) и екстринзичних (спољашњих) подстицаја. Ученици који су мотивисани унутрашњим покретачима, као што су знатижеља и ентузијазам, показују већи степен независности у учењу, али и даље захтевају подршку учитеља у виду похвала и позитивне повратне информације. Спољашњи подстицаји, попут вербалне подршке и похвала, играју кључну улогу у развоју млађих ученика, али морају бити уравнотежени са интринзичним мотивима како би се подстакао трајни интерес за учење.

            Личност учитеља је од посебног значаја у процесу мотивације, јер учитељ својим ставом, методама и приступом директно утиче на развој самопоуздања и аутономије ученика. Учитељево разумевање потреба ученика, као и способност да створи креативну и подстицајну атмосферу, доприносе обликовању личности ученика у складу са образовним и васпитним циљевима. Окружење у којем се овај процес одвија, укључујући школу, породицу и заједницу, такође игра важну улогу у мотивацији, нарочито кроз промовисање интеркултуралних вредности и сарадничке атмосфере у настави.

Reference

1. Богнар, Л. (1991). Игре. Издање аутора.
2. Вучић, Л. (2007). Педагошка психологија. Центар за примењену психологију.
3. Каменов, Е. (1997). Интелектуално васпитање кроз игру. Завод за уџбенике и наставна средства.
4. Максић, С. (2014). Како мотивисати неуспешне ученике основне школе да уче. Настава и учење : савремни приступи и перспективе, 45–60.
5. Палекић, М. (1985). Унутрашња мотивација и школско учење. Свјетлост.
6. Тот, С. (2008). Мотивационе игре у почетној фази наставе. Педагошка стварност, 54(5–6), 488–497.
7. Требјешанин, Б. (2009). Мотивација за учење. Учитељски факултет.
8. Colić, V. Đ., Milošević, T. M., & Colić, U. D. (2018). Dečje igračke iz perspektive roditelja i vaspitača. Sinteze - časopis za pedagoške nauke, književnost i kulturu, 14, 1–13. https://doi.org/10.5937/sinteze7-18142
Objavljeno
2025/01/13
Rubrika
Stručni rad