DOBRA KOMUNIKACIJA LEKARA SA PACIJENTIMA

  • Slobodan M Janković Univerzitet u Kragujevcu, Fakultet medicinskih nauka
Ključne reči: Patients||, ||Pacijenti, Communication||, ||Komunikacija, Doctor||, ||Lekar,

Sažetak


U procesu komunikacije lekar saznaje informacije koje su neophodne za postavljanje dijagnoze i izbor terapije, a pacijent stiče poverenje u svog lekara i lečenje koje mu on propisuje. Faktori koji pospešuju komunikaciju lekara i pacijenta su otvorenost i savesnost lekara, ozbiljnost u pristupu pacijentu, dozvoljavanje pacijentu da učestvuje u donošenju odluka, veća starost i veća obrazovanost pacijenta. S druge strane, komunikaciju otežavaju: duži radni staž lekara, izbegavanje lekara da pacijentu predoči sve važne informacije, emocionalno ograđivanje od pacijenta, prekratko vreme koje se može posvetiti pacijentu, pasivan stav pacijenta, preterana očekivanja pacijenta i nevešto izražavanje lekara. Komunikacija lekara i pacijenta će biti utoliko bolja, ukoliko se lekar pridržava sledećih principa: održavati kontakt očima, otklanjanje napetosti iz svog stava, detaljno ispitati pacijenta uz aktivno slušanje, a bez prekidanja, govoriti jasno, jezikom koji pacijent razume, ne žuriti u razgovoru, tretirati pacijenta ravnopravno, reći mu sve informacije i dozvoliti mu da učestvuje u donošenju svih odluka koje se tiču njegovog oboljenja. Dobra komunikacija lekara i pacijenta uvek dovodi do povoljnijih ishoda lečenja.

Biografija autora

Slobodan M Janković, Univerzitet u Kragujevcu, Fakultet medicinskih nauka
Redovni profesor Farmakologije i toksikologije i Klinicke farmacije

Reference

Street RL Jr. How clinician-patient communication contributes to health improvement: Modeling pathways from talk to outcome. Patient Educ Couns 2013; 92(3): 286-91.

Croker JE, Swancutt DR, Roberts MJ, Abel GA, Roland M, Campbell JL. Factors affecting patients' trust and confidence in GPs: evidence from the English national GP patient survey. BMJ Open 2013; 3(5): e002762.

Tarrant C, Stokes T, Baker R. Factors associated with patients' trust in their general practitioner: a cross-sectional survey. Br J Gen Pract 2003; 53(495): 798-800.

Duberstein P, Meldrum S, Fiscella K, Shields CG, Epstein RM. Influences on patients' ratings of physicians: Physicians demographics and personality. Patient Educ Couns 2007; 65(2): 270-4.

Tentler A, Silberman J, Paterniti DA, Kravitz RL, Epstein RM. Factors affecting physicians' responses to patients' requests for antidepressants: focus group study. J Gen Intern Med 2008; 23(1): 51-7.

Street RL Jr, Haidet P. How well do doctors know their patients? Factors affecting physician understanding of patients' health beliefs. J Gen Intern Med 2011; 26(1): 21-7.

Vieder JN, Krafchick MA, Kovach AC, Galluzzi KE. Physician-patient interaction: what do elders want? J Am Osteopath Assoc 2002; 102(2): 73-8.

Levinson W, Lesser CS, Epstein RM. Developing physician communication skills for patient-centered care. Health Aff (Millwood) 2010; 29(7): 1310-8.

Maguire P, Pitceathly C. Key communication skills and how to acquire them? BMJ 2002; 325 (7366):697-700.

Janković SM. (urednik) План и програм основних студија медицине. Медицински факултет у Крагујевцу, Kragujevac, 1996.

Weiland A, Van de Kraats RE, Blankenstein AH, Van Saase JL, Van der Molen HT, Bramer WM, Van Dulmen AM, Arends LR. Encounters between medical specialists and patients with medically unexplained physical symptoms; influences of communication on patient outcomes and use of health care: a literature overview. Perspect Med Educ 2012; 1(4): 192-206.

Objavljeno
2013/10/17
Rubrika
Iskustva iz prakse