Sinteze - časopis za pedagoške nauke, književnost i kulturu https://aseestant.ceon.rs/index.php/sinteze <p>Časopis objavljuje originalne radove iz oblasti pedagogije, književnosti, jezika i&nbsp;kulture, kao i srodnih disciplina.</p> sr-RS@latin <p>Autori koji objavljuju u ovom časopisu pristaju na sledeće uslove:<br><br></p> <ol type="a"> <ol type="a"> <li class="show">Autori zadržavaju autorska prava i pružaju časopisu pravo prvog objavljivanja rada i licenciraju ga&nbsp;<a href="http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/rs" target="_new">"Creative Commons Attribution licencom"</a> koja omogućava drugima da dele rad, uz uslov navođenja autorstva i izvornog objavljivanja u ovom časopisu.</li> </ol> </ol> <p>&nbsp;</p> <ol type="a"> <ol type="a"> <li class="show">Autori mogu izraditi zasebne, ugovorne aranžmane za neekskluzivnu distribuciju članka objavljenog u časopisu (npr. postavljanje u institucionalni repozitorijum ili objavljivanje u knjizi), uz navođenje da je članak izvorno objavljen u ovom časopisu.</li> </ol> </ol> <p>&nbsp;</p> <ol type="a"> <li class="show">Autorima je dozvoljeno i podstiču se da postave objavljeni članak onlajn (npr. u institucionalni repozitorijum ili na svoju internet stranicu) pre ili tokom postupka prijave rukopisa, s obzirom da takav postupak može voditi produktivnoj razmeni ideja i ranijoj i većoj citiranosti objavljenog članka (Vidi&nbsp;<a href="http://opcit.eprints.org/oacitation-biblio.html" target="_new">Efekti otvorenog pristupa</a>).</li> </ol> sinteze@vaspks.edu.rs (Katarina Tomić) itomic@vaspks.edu.rs (Ivan Tomić) Mon, 19 May 2025 13:21:45 +0200 OJS 3.1.2.0 http://blogs.law.harvard.edu/tech/rss 60 Autoetnografske beleške o iskustvu stvaranja igrališta na restlovima u procesu inicijalnog obrazovanja vaspitača https://aseestant.ceon.rs/index.php/sinteze/article/view/53738 <p style="text-align: justify;">Igra pedstavlja prirodni izraz odno&scaron;enja deteta prema svetu i kao takva, ona čini osnov za ispoljavanje svih dimenzija dečje dobrobiti. Ipak, globalni trendovi &scaron;kolarizacije i komercijalizacije igre neretko vode smanjenju prilika za dečju otvorenu igru, a naročito za igru koja nije zasićena materijalima koji unapred imaju fiksirano značenje i namenu. Ovaj rad nastao je kao rezultat procesa istraživanja značaja igre restlovima kao materijalima za igru nastavnika i studenata druge godine na smeru &bdquo;vaspitač dece pred&scaron;kolskog uzrasta&ldquo; na Visokoj &scaron;koli strukovnih studija za vaspitače i poslovne informatičare &bdquo;Sirmijum&ldquo; u Sremskoj Mitrovici. Cilj istraživanja je da se kroz autoetnografske bele&scaron;ke sagleda iskustvo istraživanja i stvaranja igrali&scaron;ta na restlovima u okviru nastavnog procesa. Nalazi sugeri&scaron;u da iskustvo istraživanja značaja igre nestrukturiranim materijalima i stvaranja igrali&scaron;ta na restlovima kao podr&scaron;ke otvorenoj igri vodi uvidima o implicitnim pedagogijama nastavnika i studenata o detetu, igri i načinima na koje ona može biti podržana u zajednici. Time ovakva istraživanja imaju transformativni karakter u odnosu na pristupe u obrazovanju budućih vaspitača.</p> Milijana B. Lazarević Sva prava zadržana (c) 2024 Milijana B. Lazarević https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 https://aseestant.ceon.rs/index.php/sinteze/article/view/53738 Mon, 07 Oct 2024 00:00:00 +0200 Eksternalizovani i internalizovani problemi u ponašanju kod adolescenata https://aseestant.ceon.rs/index.php/sinteze/article/view/55273 <p class="MsoNormal" style="text-align: justify; text-justify: inter-ideograph;" align="justify"><span style="font-family: Times New Roman;"><span style="font-size: 13.3333px;">Socio-emotivni problemi i problemi u pona&scaron;anju kod dece i adolescenata mogu predstavljati rizik za pojavu ozbiljnijih poremećaja u kasnijem životu. U okviru brige o mentalnom zdravlju, neophodno je da se posebna pažnja posvećuje merenju op&scaron;teg emotivnog stanja i zdravstvenih problema koji postaju sve učestaliji i vidljiviji, a pojavnost problema u pona&scaron;anju među decom i adolescentima je u zabrinjavajućem porastu. Poremećaji u pona&scaron;anju kod adolescenata često se dele na eksternalizovane i internalizovane, &scaron;to odražava različite načine na koje adolescenti izražavaju i upravljaju svojim unutra&scaron;njim i spolja&scaron;njim konfliktima.&nbsp;&nbsp;</span></span></p> <p class="MsoNormal" style="text-align: justify; text-justify: inter-ideograph;" align="justify"><span style="font-family: Times New Roman;"><span style="font-size: 13.3333px;">Problem ovog istraživanja bio je ispitati prisutnost eksternalizovanih i internalizovanih problema u pona&scaron;anju kod adolescenata te ispitati da li postoje značajne razlike u odnosu na sociodemografske karakteristike, kao i u kakvom su međusobnom odnosu neki oblici eksternalizovanih i internalizovanih problema u pona&scaron;anju.&nbsp;&nbsp;</span></span></p> <p class="MsoNormal" style="text-align: justify; text-justify: inter-ideograph;" align="justify"><span style="font-family: Times New Roman;"><span style="font-size: 13.3333px;">Istraživački instrumentarnij obuhvatio je upitnik YEPS za ispitivanje pojavnosti eksternalizovanih problema te skalu DASS-21 za ispitivanje pojavnosti internalizovanih problema. Uzorak je sastavljen od 1086 ispitanika, uzrasta između 14 i 19 godina (M=16.98, SD=1.58), većinom ženskog pola (678 ili 62.4%).</span></span></p> <p class="MsoNormal" style="text-align: justify; text-justify: inter-ideograph;" align="justify"><span style="font-family: Times New Roman;"><span style="font-size: 13.3333px;">Osnovni rezultati istraživanja pokazuju da su među adolescentima prisutni neki oblici eksternalizovanih i internalizovanih problema u pona&scaron;anju, pri čemu su eksternalizovani problemi vi&scaron;e prisutni kod mladića, a internalizovani kod devojaka; dobijene vrednosti ukazuju na umerene simptome problema u pona&scaron;anju, dok su istovremeno dobijene statistički značajne interkorelacije za eksternalizovane i internalizovane probleme u pona&scaron;anju.&nbsp;&nbsp;</span></span></p> Dijana Z. Sulejmanović Sva prava zadržana (c) 2024 Dijana Z. Sulejmanović https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 https://aseestant.ceon.rs/index.php/sinteze/article/view/55273 Mon, 10 Feb 2025 00:00:00 +0100 Integracija sporta i početnih matematičkih pojmova u pripremnoj grupi pri aktivnostima na košarkaškom terenu https://aseestant.ceon.rs/index.php/sinteze/article/view/52952 <p class="MsoNormal"><span style="mso-spacerun: 'yes'; font-family: Calibri; mso-fareast-font-family: SimSun; mso-bidi-font-family: 'Times New Roman';">Savremeni model pred&scaron;kolskog obrazovanja &nbsp;i vaspitanja &bdquo;Godine uzleta&ldquo; zahteva holistički pristup radu sa decom &scaron;to, pored ostalog, metodolo&scaron;ki podrazumeva interativni zahvat sadržaja, a organizacijski projektnu metodu rada prožetu igrom i drugim za decu pristupačnim metodama rada. U ovom radu će biti opisane situacije učenja merenja dužine i pojma metra i centimetra u pripremnoj pred&scaron;kolskoj grupi na elementima ko&scaron;arka&scaron;ke igre i terena. Time se ostvaruje integracija početnih matematičkih pojmova i fizičkog vaspitanja. Aktivnosti se mogu realizovati kroz &scaron;iri vi&scaron;ednevni projekat &bdquo;Sport i matematika&ldquo;.</span></p> Milan V. Živanović, Miloslav B. Marković Sva prava zadržana (c) 2024 Milan V. Živanović, Miloslav B. Marković https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 https://aseestant.ceon.rs/index.php/sinteze/article/view/52952 Thu, 13 Feb 2025 00:00:00 +0100 Doživotna nezamenljivost “emeritusa”? https://aseestant.ceon.rs/index.php/sinteze/article/view/50872 <p>-</p> Dragan Jakovljević Sva prava zadržana (c) 2024 Dragan Jakovljević https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 https://aseestant.ceon.rs/index.php/sinteze/article/view/50872 Tue, 07 May 2024 00:00:00 +0200 Eratum: Dimenzije smisla prava (br. 25, str. 63, 2024) https://aseestant.ceon.rs/index.php/sinteze/article/view/58902 <p class="16"><span style="font-family: Times New Roman;"><span style="font-size: 13.3333px;">У приказу Димензије смисла права, аутора Драгана Јаковљевића, објављеном у броју 25, https://doi.org/10.5937/sinteze13-50082, техничком грешком Уредништва, на коју је указао аутор текста, приликом прелома текста изостављени су одређени делови оригиналног рукописа. Због специфичности пропуста, овом приликом објављује се комплетан текст приказа.&nbsp;</span></span></p> <p class="16"><span style="font-family: Times New Roman;"><span style="font-size: 13.3333px;">Извињавамо се аутору и читаоцима због учињене грешке.</span></span></p> Katarina N Tomić Sva prava zadržana (c) 2024 Katarina N Tomić https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 https://aseestant.ceon.rs/index.php/sinteze/article/view/58902 Fri, 16 May 2025 10:19:08 +0200