https://aseestant.ceon.rs/index.php/skolbiz/issue/feedInternational Journal of Economic Practice and Policy2025-03-20T10:34:13+01:00Biljana Stankovbilja.l.stankov@gmail.comSCIndeks Assistant<p>The International Journal of Economic Practice and Policy is a scientific journal dedicated to publishing previously unpublished scientific and research papers and professional and review articles in economics and organizational sciences. The journal aims to contribute to promoting and developing science, professional expertise, scientific research, and higher education, thus fulfilling its scientific, research, educational, and social role.</p> <p>The International Journal of Economic Practice and Policy has been published continuously since 2004, previously under the name School of Business. Since 2016, it has been published only in electronic form, twice a year as an openaccess journal, so all its content is available free of charge to a wide range of users.</p>https://aseestant.ceon.rs/index.php/skolbiz/article/view/52011THE ROLE OF ARTIFICIAL INTELLIGENCE IN SALES AND MARKETING2025-03-20T10:34:12+01:00Klea Pashtranjakukpashtranjaku19@epoka.edu.alEgla Mansiemansi@epoka.edu.alOsman Korogluokoroglu@epoka.edu.al<p class="MsoNormal" style="margin-top: 12.0pt; text-align: justify;"><span lang="EN-GB" style="font-size: 10pt; line-height: 107%; font-family: Calibri, sans-serif; background-image: initial; background-position: initial; background-size: initial; background-repeat: initial; background-attachment: initial; background-origin: initial; background-clip: initial;">Primenom metodologije Prisma u ovom radu je predstavljen sistematski pregled literature o ulozi veštačke inteligencije (AI) u prodaji i marketingu. Rad istražuje uticaj AI na poka</span><span lang="SR-LATN-RS" style="font-size: 10pt; line-height: 107%; font-family: Calibri, sans-serif; background-image: initial; background-position: initial; background-size: initial; background-repeat: initial; background-attachment: initial; background-origin: initial; background-clip: initial;">zatelje</span><span lang="EN-GB" style="font-size: 10pt; line-height: 107%; font-family: Calibri, sans-serif; background-image: initial; background-position: initial; background-size: initial; background-repeat: initial; background-attachment: initial; background-origin: initial; background-clip: initial;"> prodaje, upravljanje odnosima sa kupcima, marketinšku efikasnost i procese donošenja odluka. Studija pruža holistički pogled na to kako AI doprinosi uspehu u ovim poljima i rasvetljava vezu između AI i profesionalnog uspeha. Ovo istraživanje nudi mogućnosti za unapređenje strategija zapošljavanja, obuke i razvoja, doprinoseći dubljem razumevanju uloge veštačke inteligencije u konkurentnom svetu prodaje i marketinga. Objedinjavanjem postojećih znanja, ovaj rad kreira put ka informisanom donošenju odluka i strateškom industrijskom razvoju.</span></p>2025-03-19T17:26:08+01:00Sva prava zadržana (c) 2025 International Journal of Economic Practice and Policyhttps://aseestant.ceon.rs/index.php/skolbiz/article/view/54701THE ECONOMIC VALUE OF PERSONAL DATA IN DIGITAL ECONOMY2025-03-20T10:34:13+01:00Mariya Paskalevam.gergova@abv.bg<p class="MsoNormal" style="margin-top: 12.0pt; text-align: justify;"><span style="font-size: 10pt; line-height: 107%; font-family: Calibri, sans-serif; background-image: initial; background-position: initial; background-size: initial; background-repeat: initial; background-attachment: initial; background-origin: initial; background-clip: initial;">Lični podaci se mogu posmatrati kao ekonomsko sredstvo koje je podstaknuto identitetom i ponašanjem pojedinaca, a kojim se trguje u zamenu za visokokvalitetne proizvode i usluge. Obim uskladištenih ličnih podataka veoma brzo raste. U dvostranom tržišnom mehanizmu, onlajn platforme deluju kao posrednici koji prikupljaju podatke o potrošačima i prodaju reklamne slotove kompanijama. Korišćenjem ličnih podataka otklanja se informaciona asimetrija i doprinosi se efikasnosti onlajn transakcija. Do neravnomerne razmene ekonomske vrednosti dovodi i to što potrošači često nisu u mogućnosti da samostalno usmere lične podatke. Sve dok se ne preduzmu odgovarajuće mere, zabrinutost vezana za načine upotrebe tpodataka preti da ugrozi individualnu volju za podelom ličnih podataka. Lični podaci mogu pomoći preduzećima da preduzmu „otkrivanje odliva“, identifikujući potrošače koji bi verovatno napustili maloprodaju. Koristeći takve tehnike, kompanije mogu primeniti marketinške akcije u cilju povećanja lojalnosti potrošača. Utvrđivanje odliva potrošača je veoma značajno za poslovanje jer je trošak zadržavanja postojećih potrošača obično niži od troška osvajanja novih potrošača. Ciljna internet promocija ima veoma korisnu informativnu ulogu za potrošače, s obzirom na to da na taj način oni mogu videti reklame koj su svojstvene njihovim jedinstvenim interesima. Dobrovoljno deljenje podataka od strane korisnika često je praćeno eksplicitnim nagradama i drugim promotivnim ponudama. U ovom radu se istražuju reklamne poruke upućene putem onlajn platformi i njihova povezanost sa prenosom ličnih podataka. U radu je primenjen anketni pristup kako bi se istražila ekonomska vrednost ličnih podataka, dok je u obradi podataka primenjena korelaciona analiza.</span></p>2025-03-19T17:26:28+01:00Sva prava zadržana (c) 2025 International Journal of Economic Practice and Policyhttps://aseestant.ceon.rs/index.php/skolbiz/article/view/52113MODERN ASPECTS OF INNOVATION CULTURE IN THE FIELD OF THE FOOD INDUSTRY AS A PART OF THE AGRI-FOOD CHAIN2025-03-20T10:34:13+01:00Plamen Ivanovplamenbi@uni-sofia.bg<p class="MsoNormal" style="text-align: justify;"><em><span lang="EN-GB" style="font-size: 10.0pt; mso-bidi-font-size: 11.0pt; line-height: 107%; font-family: 'Calibri',sans-serif; mso-ascii-theme-font: minor-latin; mso-hansi-theme-font: minor-latin; mso-bidi-font-family: 'Times New Roman'; mso-bidi-theme-font: minor-bidi; color: black; background: white; mso-ansi-language: EN-GB; font-style: normal; mso-bidi-font-style: italic;">Inovacija je pokretačka snaga razvoja preduzeća i vitalni činilac njihovog opstanka. Pokretanje novog posla je često praćeno otkrivanjem novih tržišnih niša, ponudom novih inovativnih proizvoda ili lansiranjem novih pristupa u procesu zadovoljenja potrošačkih preferencija. U okruženju koje se stalno menja, preduzeća moraju izgraditi kulturu inovacija koja neguje usmerenost ka inovacijama. Ovaj rad pruža pregled aktuelnih konceptualnih rešenja kulture inovacija, kao i faktora koji je određuju. Posebna pažnja je usmerena ka specifičnostima preduzeća u okviru prehrambene industrije. Prehrambena industrija je predstavnik sektora u kom je još uvek u primeni jednostavna tehnologija, posebno u smislu troškova istraživanja i razvoja. Međutim, kao rezultat globalne krize (klimatske promene, vojni sukobi i narušeni lanci snabdevanja) raste značaj ovog sektora, kao i njegov potencijal da ponudi kvalitetnu i zdravu hranu. U radu se analizira međusobna povezanost između kulture inovacija i nivoa inovacionih aktivnosti u oblasti proizvodnje hrane kao segmenta poljoprivredno-prehrambenog lanca.</span></em><em><span style="font-size: 10.0pt; mso-bidi-font-size: 11.0pt; line-height: 107%; font-family: 'Calibri',sans-serif; mso-ascii-theme-font: minor-latin; mso-hansi-theme-font: minor-latin; mso-bidi-font-family: 'Times New Roman'; mso-bidi-theme-font: minor-bidi; color: black; background: white; font-style: normal; mso-bidi-font-style: italic;"> Na osnovu toga, u radu se predlaže model kulture inovacija u oblasti prehrambene proizvodnje. U radu su takođe predstavljene studije slučaja koje se odnose na poslovne prakse preduzeća u okviru pomenutog sektora. Cilj istra</span></em><em><span lang="SR-LATN-RS" style="font-size: 10.0pt; mso-bidi-font-size: 11.0pt; line-height: 107%; font-family: 'Calibri',sans-serif; mso-ascii-theme-font: minor-latin; mso-hansi-theme-font: minor-latin; mso-bidi-font-family: 'Times New Roman'; mso-bidi-theme-font: minor-bidi; color: black; background: white; mso-ansi-language: SR-LATN-RS; font-style: normal; mso-bidi-font-style: italic;">živanja se odnosi na testiranje relevantnosti modela i identifikovanje ključnih faktora koji pomažu preduzećima da razviju ponašanje orijentisano ka inovacijama, a takođe i ključnih barijera takvom ponašanju. Na posletku, predložene su smernice za dalja unapređenja modela, kao i pravci budućih istraživanja.</span></em></p>2025-03-19T17:26:52+01:00Sva prava zadržana (c) 2025 International Journal of Economic Practice and Policyhttps://aseestant.ceon.rs/index.php/skolbiz/article/view/51995IMPACT OF TOURISM MANAGEMENT AT THE TERRITORIAL LEVEL ON TOURISM ENTERPRISE MANAGEMENT2025-03-20T10:34:13+01:00Elena Petkovaepetkova@gea.uni-sofia.bg<p class="MsoNormal" style="margin-top: 24.0pt; text-align: justify;"><em><span style="font-size: 10pt; line-height: 107%; font-family: Calibri, sans-serif; background-image: initial; background-position: initial; background-size: initial; background-repeat: initial; background-attachment: initial; background-origin: initial; background-clip: initial; font-style: normal;">Upravljanje turističkim preduzećima predstavlja deo turističkog menadžmenta. Uspešno upravljanje turističkim preduzećima od strane rukovodioca zavisi od sagledavanja trendova i obrazaca turističkog menadžmenta na različitim teritorijalnim nivoima – globalnom, supranacionalnom, nacionalnom, regionalnom i lokalnom. Usled toga rukovodioci turističkih preduzeća moraju poznavati i uvažavati upravljačke odluke koje su donate u turističkom sektoru na različitim teritorijalnim nivoima. Upravlajčke odluke u oblasti turizma na na globalnom, supranacionalnom, nacionalnom, regionalnom i lokalnom nivou utiču na funkcionisanje i upravljanje pojedinačnim turističkim preduzećima. U radu se istražuje mesto menadžmenta turističim preduzećima u okviru sistema upravljanja turizmom na različitim teritorijalnim nivoima. U tom smislu, prezentovani su i analizirani važni primeri o uticaju turističkom menadžmenta na različitim teritorijalnim nivoima (globalnom, nacionalnom, supranacionalnom, regionalnom i lokalnom) na upravljanje pojedinačnim turističkim preduzećima. Posebna pažnja je posvećena uticaju turističkom menadžmenta u Bugarskoj na nacionalnom, regionalnom i lokalnom nivou na upravljanje turističkim preduzećima. Rezultati analize ukazuju na zaključak da u cilju postizanja uspeha pri upravljanju turističkim preduzećima, rukovodioci moraju uzeti u obzir uticaj turističkog menadžmenta na turistička preduzeća na različitim teritorijalnim nivoima, kao i razvojne planove i programe pri donošenju odluka o generalnom menadžmentu i finansijama, sa jedne strane, odnosno marketing i upravljanju zaposlenima, sa druge strane.</span></em></p>2025-03-19T17:27:16+01:00Sva prava zadržana (c) 2025 International Journal of Economic Practice and Policyhttps://aseestant.ceon.rs/index.php/skolbiz/article/view/52934MANAGEMENT OF THE THE COMPANY'S FINANCIAL RISKS2025-03-20T10:34:13+01:00Aleksandar Savićaleksandar22071993@gmail.comBojan Obrićobric_bojan@yahoo.comSnežana Lazićcorbg.edu.rs@gmail.comNikolina Ljubojevićnikolinaljubojevic@yahoo.com<p class="MsoNormal" style="text-align: justify;"><em><span lang="SR-LATN-RS" style="font-size: 10.0pt; mso-bidi-font-size: 11.0pt; line-height: 107%; font-family: 'Calibri',sans-serif; mso-ascii-theme-font: minor-latin; mso-hansi-theme-font: minor-latin; mso-bidi-font-family: 'Times New Roman'; mso-bidi-theme-font: minor-bidi; color: black; background: white; mso-ansi-language: SR-LATN-RS; font-style: normal; mso-bidi-font-style: italic;">Tržišno pozicioniranje preduzeća odvija se u sve kompleksnijem i konkurentnijem okruženju. S tim u vezi finansijski menadžeri moraju obezbediti niz instrumenata i funkcionalnih metoda, za procenu stvarne situacije i stvaranje mehanizama koji obezbeđuju ekonomično i efektivno trošenje sredstava uz konstantno praćenje odnosa prinos-rizik. U tom smislu, sistem upravljanja rizika finansiranja u potpunosti definiše novi, multidimenzionalni pristup konkurentskoj utakmici preduzeća na tržištu. Oni su, dakle, perspektiva i vizija onoga što se želi postići, ali i pravac kretanja ka poziciji koju preduzeća žela dostići na savremenom visokorizičnom tržištu zemalja u tranziciji.</span></em></p>2025-03-19T17:27:52+01:00Sva prava zadržana (c) 2025 International Journal of Economic Practice and Policyhttps://aseestant.ceon.rs/index.php/skolbiz/article/view/52148ROLE OF INTEGRATED COMMUNICATIONS IN BUILDING AND MAINTAINING THE REPUTATION OF COMPANIES2025-03-20T10:34:13+01:00Alla Zinchenkoa.zinchenko@ukma.edu.uaIryna Titarenkoi.titarenko@ukma.edu.ua<p class="MsoNormal" style="margin-bottom: 8.0pt; text-align: justify; line-height: 106%;"><span style="font-size: 10pt; line-height: 107%; font-family: Calibri, sans-serif; background-image: initial; background-position: initial; background-size: initial; background-repeat: initial; background-attachment: initial; background-origin: initial; background-clip: initial;">U uslovima neizvesnosti i brzih promena u poslovnom okruženju, visoka konkurencija, rasprostranjenost informacionih i komunikacionih tehnologija, ugled koji je formiran zahvaljujući sistematskim komunikacijama kompanije sa različitim ciljnim grupama i kroz interakciju, igra sve važniju ulogu u održivosti kompanije. U radu se istražuju aktuelni globalni trendovi koji podstiču razvoj integrisanih komunikacija kompanije zasnovanih na kombinovanju marketing komunikacija, komunikacije održivog razvoja, unutar-organizacione komunikacije, krizne komunikacije itd. Na osnovu velikog broja studija, u radu je analiziran pozitivan uticaj integrisanih komunikacija na ugled kompanije (na osnovu globalne RepTrak100 studije i godišnjeg rangiranja korporativnog ugleda vodećih svetskih kompanija). U radu je posebno naglašena potreba primene proaktivnih komunikacija, komunikacije koja se oslanja na praksu održivog razvoja kompanija, CEO komunikacija i korporativnih komunikacija orijentisanih ka promenama ponašanja ciljnih grupa.</span></p>2025-03-19T17:28:25+01:00Sva prava zadržana (c) 2025 International Journal of Economic Practice and Policy