https://aseestant.ceon.rs/index.php/skolbiz/issue/feed International Journal of Economic Practice and Policy 2024-04-17T20:19:20+02:00 Biljana Stankov bilja.l.stankov@gmail.com SCIndeks Assistant <p>The International Journal of Economic Practice and Policy is a scientific journal dedicated to publishing previously unpublished scientific and research papers and professional and review articles in economics and organizational sciences. The journal aims to contribute to promoting and developing science, professional expertise, scientific research, and higher education, thus fulfilling its scientific, research, educational, and social role.</p> <p>The International Journal of Economic Practice and Policy has been published continuously since 2004, previously under the name School of Business. Since 2016, it has been published only in electronic form, twice a year as an openaccess journal, so all its content is available free of charge to a wide range of users.</p> https://aseestant.ceon.rs/index.php/skolbiz/article/view/47612 KOJA JE SVRHA JAVNOG DUGA U SEVERNOJ MAKEDONIJI - TEKUĆA, KAPITALNA ILI SOCIJALNA POTROŠNJA 2024-04-17T20:19:18+02:00 Ivana Beciragic ivana89velkovska@gmail.com Borce Trenovski borcetrenovski@gmail.com <p class="MsoNormal" style="text-align: justify; line-height: normal;"><span class="fontstyle0">Severna Makedonija kao predstavnik malih i otvorenih ekonomija u regionu, suočava se sa povećanjem budžetskog deficita i javnog duga (posebno u poslednjih nekoliko godina), &scaron;to u uslovima smanjenog fiskalnog kapaciteta sve vi&scaron;e nagla&scaron;ava pitanje raspodele sredstava iz zaduživanja. Namera Vlade je povećanje javnog duga kako bi se generisale investicije u infrastrukturu, stvorile buduće koristi za privredu u celini, kao i potencijal za budući oporavak duga - Ali da li je to zaista tako? U stvarnosti, kapitalni rashodi stagniraju, dok tekući budžetski izdaci i socijalni transferi stalno rastu. U ovom radu poku&scaron;avamo da istražimo dinamiku između rasta javnog duga i kretanja kapitalnih izdataka, tekućih rashoda i socijalnih transfera. Nadalje, fokusiramo se na istraživanje efekata koje svaka kategorija socijalnih transfera (penzije, naknade za nezaposlene, socijalna pomoć i transferi zdravstvenog osiguranja) ima na nivo javnog duga u zemlji. Koristimo VARMAX model na kvartalnim podacima za period od 2008. do drugog kvartila 2022. godine. Rezultati VARMAX modela pokazuju da &scaron;ok javnog duga prati kratkoročno povećanje tekuće budžetske potro&scaron;nje. Ovo sugeri&scaron;e da je država povećavala javni dug uglavnom za finansiranje tekućih budžetskih rashoda umesto ulaganja u ekonomsku i socijalnu infrastrukturu. Osim toga, analiza odnosa javnog duga i četiri različite kategorije socijalnih transfera pokazuje da &scaron;ok javnog duga prati kratkoročno povećanje transfera zdravstvenog osiguranja.</span></p> 2024-04-17T20:14:27+02:00 Sva prava zadržana (c) 2023 International Journal of Economic Practice and Policy https://aseestant.ceon.rs/index.php/skolbiz/article/view/46784 UTICAJ DEMOGRAFSKIH FAKTORA NA IMPULSIVNO PONAŠANJE POTROŠAČA 2024-04-17T20:19:19+02:00 Ana Urošević anaurosevic1998@gmail.com Milan Kocić mkocic@kg.ac.rs Ana Dukić adukic@asss.edu.rs <p style="text-align: justify;"><span class="fontstyle0">U savremenim uslovima poslovanja, postoji tendencija smanjenja kongnitivne kupovine, koja podrazumeva kupovinu zasnovanu na racionalnom razmi&scaron;ljanju, dok se istovremeno povećava impulsivna kupovina. Na impulisivnu kupovinu utiču brojni faktori, a među njima su i demografski faktori koji imaju značajnu ulogu u oblikovanju potro&scaron;ačkih navika i pona&scaron;anja. Praćenje demografskih trendova i analiza podataka može pomoći preduzećima da budu u toku sa promenama u potro&scaron;ačkim preferencijama i da na taj način prilagode svoje marketin&scaron;ke strategije. Svrha ovog istraživanja je ispitati uticaj demografskih faktora (pola, godina starosti, prihoda i obrazovanja) na impulsivno pona&scaron;anje potro&scaron;ača. U skladu sa tim, sprovedeno je empirijsko istraživanje, primenom anketnog metoda na prigodnom uzorku od 205 ispitanika. U radu je primenjen T test za dva nezavisna uzorka, kao i Anova test. Dobijeni rezultati istraživanja su indentifikovali statistički značajne razlike između stavova ispitanika prema kriterijumu demografskih faktora tj. pola, godina starosti, prihoda i obrazovanja u pogledu impulsivnog pona&scaron;anja pri kupovini. Rezultati ovog istraživanja ukazuju na važnost demografskih faktora za razumevanje impulsivnih kupovina i mogu pomoći u definisanju marketin&scaron;kih strategija, kroz adekvatno prilagođavanje proizvoda i promocije kako bi odgovorili potrebama i preferencijama ciljnih demografskih grupa, pružajući personalizovane ponude koje doprinose povećanju prodaje i izgradnji lojalnosti. Rad će biti koristan marketin&scaron;kim stručnjacima i istraživačima u cilju sveobuhvatnog razumevanja impulsivnog pona&scaron;anja potro&scaron;ača.</span></p> 2024-04-17T20:15:49+02:00 Sva prava zadržana (c) 2023 International Journal of Economic Practice and Policy https://aseestant.ceon.rs/index.php/skolbiz/article/view/49500 IZAZOVI LIDERSTVA U PROCESU UPRAVLJANJA KONFLIKTIMA U ORGANIZACIJAMA 2024-04-17T20:19:19+02:00 Nina Minov ninaminov@gmail.com Miha Marič miha.maric@um.si <p style="text-align: justify;"><span class="fontstyle0">Konflikti su deo na&scaron;e svakodnevnice, prate nas i u privatnom i radnom okruženju. U svakom obliku organizacije suočavamo se sa određenim konfliktima. Radi pravilnog i uspe&scaron;nog funkcionisanja organizacije, veoma je važno da se konfliktima upravlja na odgovarajući način. Cilj ovog istraživanja se odnosi na pružanje odgovora na pitanja koji se način upravljanja konfliktima najče&scaron;će primenjuje od strane </span><span class="fontstyle0">zaposlenih, odnosno na koji način rukovodioci upravljaju konfliktima. Rezultati istraživanja ukazuju na to da se u okviru istraživane organizacije dominantno neguje kultura izbegavanja, te se preporučuje dodatna edukacija zaposlenih i rukovodilaca o najboljim načinima upravljanja konfliktima. Pomenuto će dovesti do uspostavljanja bolje organizacione kulture koja će biti održiva u dužem vremenskom periodu.</span></p> 2024-04-17T20:16:42+02:00 Sva prava zadržana (c) 2023 International Journal of Economic Practice and Policy https://aseestant.ceon.rs/index.php/skolbiz/article/view/49503 PRIMENA MATRIČNE METODE U EKONOMSKOM MODELIRANJU 2024-04-17T20:19:19+02:00 Aleksandar Savić aleksandar22071993@gmail.com Dejan Ristić dejan.ristic@gmail.com Saša Mičić sasa.micic@gmail.com <p class="MsoNormal" style="margin-top: 6.0pt; text-align: justify;"><span class="fontstyle0">U dana&scaron;njem svetu je razvoj matrične metode za projektovanje modela u različitim oblastima ekonomskih nauka veoma zastupljen i &scaron;iroko primenjen. Matrične metode u ekonomskom modeliranju se uglavnom mogu prikazati u obliku linearnih algebarskih jednačina ili ekvivalentnim prikazima. Proces definisanja odeđenih pretpostavki i usvajanja modela obavlja se formulacijom i obuhvata određivanje stepena ra&scaron;članjivanja problema i definisanje koraka u kojima će se problem re&scaron;avati. Matrične metode programiranja predstavljaju klasu optimizacionih ekonomskih modela, jer im je cilj pronalaženje optimalnih re&scaron;enja problema. Za kompleksnu analizu ekonomske strukture i međusobne povezanosti pojedinih delova privrede, tokova i procesa reprodukcije, intersektorske (input &ndash; output) tabele daju neophodnu statističku i informatičku osnovu. Na ovoj statističko-informacionoj osnovi počiva konstrukcija i praktična primena međusektorskih matričnih (input-output) modela, koji omogućavaju dublji uvid u strukturu i međuzavisnost pojedinih privrednih procesa. U tom kontekstu, osnovni cilj ovog rada je da prikaže značaj primene matrične metode u ekonomskoj nauci, jer se njihovom pravilnom primenom mogu smanjiti mnoge nejasnoće, kako u ekonomskoj teoriji, tako i u praksi.</span></p> 2024-04-17T20:17:51+02:00 Sva prava zadržana (c) 2023 International Journal of Economic Practice and Policy https://aseestant.ceon.rs/index.php/skolbiz/article/view/47409 MARKETING METRIKE U VEZI SA BRENDOM 2024-04-17T20:19:19+02:00 Saša Ćirić ciricsasa@gmail.com <p class="MsoNormal" style="margin-top: 24.0pt; text-align: justify;"><span class="fontstyle0"><span class="fontstyle0">Adekvatno merenje je jedna od veoma važnih aktivnosti u okviru brend menadžmenta i predstavlja pravi izazov za marketare. Izbor adekvatnih indikatora za merenje efektivnosti i efikasnosti ulaganja u brend je jedan od preduslova za uspeh brenda. Najče&scaron;ći problem koji se javlja ogleda se u osetljivosti pojedinih indikatora da&nbsp;</span>&nbsp;<span class="fontstyle0">prepoznaju nivo prisutnosti brenda u svesti kupaca ili potro&scaron;ača, kao i efektivnost određenih indikatora u pogledu dugoročnog ulaganja u brend. U skladu sa navedenim, cilj ovog rada je da predstavi najče&scaron;će kori&scaron;ćene marketing indikatore u vezi sa brendom, kao i njihove prednosti i nedostatke u pogledu uticaja na vrednost brenda. Autor će kroz analizu sekundarnih podataka, metodom istraživanja za stolom, sagledati teorijski okvir za izbor i definisanje marketing metrike u vezi sa brendom kroz relevantnu literaturu i naučne radove koji se bave ovom tematikom. Na kraju, kao zaključak istraživanja autor će dati preporuku na koji način bi trebalo meriti ključne determinante vrednosti brenda, kao i izbor adekvatnih indikatora sa aspekta efektivnosti i efikasnosti ulaganja u brend.</span></span></p> 2024-04-17T20:18:41+02:00 Sva prava zadržana (c) 2023 International Journal of Economic Practice and Policy