International Journal of Economic Practice and Policy https://aseestant.ceon.rs/index.php/skolbiz <p>The International Journal of Economic Practice and Policy is a scientific journal dedicated to publishing previously unpublished scientific and research papers and professional and review articles in economics and organizational sciences. The journal aims to contribute to promoting and developing science, professional expertise, scientific research, and higher education, thus fulfilling its scientific, research, educational, and social role.</p> <p>The International Journal of Economic Practice and Policy has been published continuously since 2004, previously under the name School of Business. Since 2016, it has been published only in electronic form, twice a year as an openaccess journal, so all its content is available free of charge to a wide range of users.</p> sr-RS@latin Autori koji objavljuju u ovom časopisu pristaju na sledeće uslove:<br /><ol><br /><li>Autori zadržavaju autorska prava i pružaju časopisu pravo prvog objavljivanja rada i licenciraju ga <a href="http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/rs" target="_new">"Creative Commons Attribution licencom"</a> koja omogućava drugima da dele rad, uz uslov navođenja autorstva i izvornog objavljivanja u ovom časopisu.</li><br /><li>Autori mogu izraditi zasebne, ugovorne aranžmane za neekskluzivnu distribuciju članka objavljenog u časopisu (npr. postavljanje u institucionalni repozitorijum ili objavljivanje u knjizi), uz navođenje da je članak izvorno objavljen u ovom časopisu.</li><br /><li>Autorima je dozvoljeno i podstiču se da postave objavljeni članak onlajn (npr. u institucionalni repozitorijum ili na svoju internet stranicu) pre ili tokom postupka prijave rukopisa, s obzirom da takav postupak može voditi produktivnoj razmeni ideja i ranijoj i većoj citiranosti objavljenog članka (Vidi <a href="http://opcit.eprints.org/oacitation-biblio.html" target="_new">Efekti otvorenog pristupa</a>).</li></ol> bilja.l.stankov@gmail.com (Biljana Stankov) bilja.l.stankov@gmail.com (Biljana Stankov) Thu, 20 Mar 2025 10:34:13 +0100 OJS 3.1.2.0 http://blogs.law.harvard.edu/tech/rss 60 THE ROLE OF ARTIFICIAL INTELLIGENCE IN SALES AND MARKETING https://aseestant.ceon.rs/index.php/skolbiz/article/view/52011 <p class="MsoNormal" style="margin-top: 12.0pt; text-align: justify;"><span lang="EN-GB" style="font-size: 10pt; line-height: 107%; font-family: Calibri, sans-serif; background-image: initial; background-position: initial; background-size: initial; background-repeat: initial; background-attachment: initial; background-origin: initial; background-clip: initial;">Primenom metodologije Prisma u ovom radu je predstavljen sistematski pregled literature o ulozi ve&scaron;tačke inteligencije (AI) u prodaji i marketingu. Rad istražuje uticaj AI na poka</span><span lang="SR-LATN-RS" style="font-size: 10pt; line-height: 107%; font-family: Calibri, sans-serif; background-image: initial; background-position: initial; background-size: initial; background-repeat: initial; background-attachment: initial; background-origin: initial; background-clip: initial;">zatelje</span><span lang="EN-GB" style="font-size: 10pt; line-height: 107%; font-family: Calibri, sans-serif; background-image: initial; background-position: initial; background-size: initial; background-repeat: initial; background-attachment: initial; background-origin: initial; background-clip: initial;"> prodaje, upravljanje odnosima sa kupcima, marketin&scaron;ku efikasnost i procese dono&scaron;enja odluka. Studija pruža holistički pogled na to kako AI doprinosi uspehu u ovim poljima i rasvetljava vezu između AI i profesionalnog uspeha. Ovo istraživanje nudi mogućnosti za unapređenje strategija zapo&scaron;ljavanja, obuke i razvoja, doprinoseći dubljem razumevanju uloge ve&scaron;tačke inteligencije u konkurentnom svetu prodaje i marketinga. Objedinjavanjem postojećih znanja, ovaj rad kreira put ka informisanom dono&scaron;enju odluka i strate&scaron;kom industrijskom razvoju.</span></p> Klea Pashtranjaku, Egla Mansi, Osman Koroglu Sva prava zadržana (c) 2025 International Journal of Economic Practice and Policy https://aseestant.ceon.rs/index.php/skolbiz/article/view/52011 Wed, 19 Mar 2025 17:26:08 +0100 THE ECONOMIC VALUE OF PERSONAL DATA IN DIGITAL ECONOMY https://aseestant.ceon.rs/index.php/skolbiz/article/view/54701 <p class="MsoNormal" style="margin-top: 12.0pt; text-align: justify;"><span style="font-size: 10pt; line-height: 107%; font-family: Calibri, sans-serif; background-image: initial; background-position: initial; background-size: initial; background-repeat: initial; background-attachment: initial; background-origin: initial; background-clip: initial;">Lični podaci se mogu posmatrati kao ekonomsko sredstvo koje je podstaknuto identitetom i pona&scaron;anjem pojedinaca, a kojim se trguje u zamenu za visokokvalitetne proizvode i usluge. Obim uskladi&scaron;tenih ličnih podataka veoma brzo raste. U dvostranom trži&scaron;nom mehanizmu, onlajn platforme deluju kao posrednici koji prikupljaju podatke o potro&scaron;ačima i prodaju reklamne slotove kompanijama. Kori&scaron;ćenjem ličnih podataka otklanja se informaciona asimetrija i doprinosi se efikasnosti onlajn transakcija. Do neravnomerne razmene ekonomske vrednosti dovodi i to &scaron;to potro&scaron;ači često nisu u mogućnosti da samostalno usmere lične podatke. Sve dok se ne preduzmu odgovarajuće mere, zabrinutost vezana za načine upotrebe tpodataka preti da ugrozi individualnu volju za podelom ličnih podataka. Lični podaci mogu pomoći preduzećima da preduzmu &bdquo;otkrivanje odliva&ldquo;, identifikujući potro&scaron;ače koji bi verovatno napustili maloprodaju. Koristeći takve tehnike, kompanije mogu primeniti marketin&scaron;ke akcije u cilju povećanja lojalnosti potro&scaron;ača. Utvrđivanje odliva potro&scaron;ača je veoma značajno za poslovanje jer je tro&scaron;ak zadržavanja postojećih potro&scaron;ača obično niži od tro&scaron;ka osvajanja novih potro&scaron;ača. Ciljna internet promocija ima veoma korisnu informativnu ulogu za potro&scaron;ače, s obzirom na to da na taj način oni mogu videti reklame koj su svojstvene njihovim jedinstvenim interesima. Dobrovoljno deljenje podataka od strane korisnika često je praćeno eksplicitnim nagradama i drugim promotivnim ponudama. U ovom radu se istražuju reklamne poruke upućene putem onlajn platformi i njihova povezanost sa prenosom ličnih podataka. U radu je primenjen anketni pristup kako bi se istražila ekonomska vrednost ličnih podataka, dok je u obradi podataka primenjena korelaciona analiza.</span></p> Mariya Paskaleva Sva prava zadržana (c) 2025 International Journal of Economic Practice and Policy https://aseestant.ceon.rs/index.php/skolbiz/article/view/54701 Wed, 19 Mar 2025 17:26:28 +0100 MODERN ASPECTS OF INNOVATION CULTURE IN THE FIELD OF THE FOOD INDUSTRY AS A PART OF THE AGRI-FOOD CHAIN https://aseestant.ceon.rs/index.php/skolbiz/article/view/52113 <p class="MsoNormal" style="text-align: justify;"><em><span lang="EN-GB" style="font-size: 10.0pt; mso-bidi-font-size: 11.0pt; line-height: 107%; font-family: 'Calibri',sans-serif; mso-ascii-theme-font: minor-latin; mso-hansi-theme-font: minor-latin; mso-bidi-font-family: 'Times New Roman'; mso-bidi-theme-font: minor-bidi; color: black; background: white; mso-ansi-language: EN-GB; font-style: normal; mso-bidi-font-style: italic;">Inovacija je pokretačka snaga razvoja preduzeća i vitalni činilac njihovog opstanka. Pokretanje novog posla je često praćeno otkrivanjem novih trži&scaron;nih ni&scaron;a, ponudom novih inovativnih proizvoda ili lansiranjem novih pristupa u procesu zadovoljenja potro&scaron;ačkih preferencija. U okruženju koje se stalno menja, preduzeća moraju izgraditi kulturu inovacija koja neguje usmerenost ka inovacijama. Ovaj rad pruža pregled aktuelnih konceptualnih re&scaron;enja kulture inovacija, kao i faktora koji je određuju. Posebna pažnja je usmerena ka specifičnostima preduzeća u okviru prehrambene industrije. Prehrambena industrija je predstavnik sektora u kom je jo&scaron; uvek u primeni jednostavna tehnologija, posebno u smislu tro&scaron;kova istraživanja i razvoja. Međutim, kao rezultat globalne krize (klimatske promene, vojni sukobi i naru&scaron;eni lanci snabdevanja) raste značaj ovog sektora, kao i njegov potencijal da ponudi kvalitetnu i zdravu hranu. U radu se analizira međusobna povezanost između kulture inovacija i nivoa inovacionih aktivnosti u oblasti proizvodnje hrane kao segmenta poljoprivredno-prehrambenog lanca.</span></em><em><span style="font-size: 10.0pt; mso-bidi-font-size: 11.0pt; line-height: 107%; font-family: 'Calibri',sans-serif; mso-ascii-theme-font: minor-latin; mso-hansi-theme-font: minor-latin; mso-bidi-font-family: 'Times New Roman'; mso-bidi-theme-font: minor-bidi; color: black; background: white; font-style: normal; mso-bidi-font-style: italic;">&nbsp;Na osnovu toga, u radu se predlaže model kulture inovacija u oblasti prehrambene proizvodnje. U radu su takođe predstavljene studije slučaja koje se odnose na poslovne prakse preduzeća u okviru pomenutog sektora. Cilj istra</span></em><em><span lang="SR-LATN-RS" style="font-size: 10.0pt; mso-bidi-font-size: 11.0pt; line-height: 107%; font-family: 'Calibri',sans-serif; mso-ascii-theme-font: minor-latin; mso-hansi-theme-font: minor-latin; mso-bidi-font-family: 'Times New Roman'; mso-bidi-theme-font: minor-bidi; color: black; background: white; mso-ansi-language: SR-LATN-RS; font-style: normal; mso-bidi-font-style: italic;">živanja se odnosi na testiranje relevantnosti modela i identifikovanje ključnih faktora koji pomažu preduzećima da razviju pona&scaron;anje orijentisano ka inovacijama, a takođe i ključnih barijera takvom pona&scaron;anju. Na posletku, predložene su smernice za dalja unapređenja modela, kao i pravci budućih istraživanja.</span></em></p> Plamen Ivanov Sva prava zadržana (c) 2025 International Journal of Economic Practice and Policy https://aseestant.ceon.rs/index.php/skolbiz/article/view/52113 Wed, 19 Mar 2025 17:26:52 +0100 IMPACT OF TOURISM MANAGEMENT AT THE TERRITORIAL LEVEL ON TOURISM ENTERPRISE MANAGEMENT https://aseestant.ceon.rs/index.php/skolbiz/article/view/51995 <p class="MsoNormal" style="margin-top: 24.0pt; text-align: justify;"><em><span style="font-size: 10pt; line-height: 107%; font-family: Calibri, sans-serif; background-image: initial; background-position: initial; background-size: initial; background-repeat: initial; background-attachment: initial; background-origin: initial; background-clip: initial; font-style: normal;">Upravljanje turističkim preduzećima predstavlja deo turističkog menadžmenta. Uspe&scaron;no upravljanje turističkim preduzećima od strane rukovodioca zavisi od sagledavanja trendova i obrazaca turističkog menadžmenta na različitim teritorijalnim nivoima &ndash; globalnom, supranacionalnom, nacionalnom, regionalnom i lokalnom. Usled toga rukovodioci turističkih preduzeća moraju poznavati i uvažavati upravljačke odluke koje su donate u turističkom sektoru na različitim teritorijalnim nivoima. Upravlajčke odluke u oblasti turizma na na globalnom, supranacionalnom, nacionalnom, regionalnom i lokalnom nivou utiču na funkcionisanje i upravljanje pojedinačnim turističkim preduzećima. U radu se istražuje mesto menadžmenta turističim preduzećima u okviru sistema upravljanja turizmom na različitim teritorijalnim nivoima. U tom smislu, prezentovani su i analizirani važni primeri o uticaju turističkom menadžmenta na različitim teritorijalnim nivoima (globalnom, nacionalnom, supranacionalnom, regionalnom i lokalnom) na upravljanje pojedinačnim turističkim preduzećima. Posebna pažnja je posvećena uticaju turističkom menadžmenta u Bugarskoj na nacionalnom, regionalnom i lokalnom nivou na upravljanje turističkim preduzećima. Rezultati analize ukazuju na zaključak da u cilju postizanja uspeha pri upravljanju turističkim preduzećima, rukovodioci moraju uzeti u obzir uticaj turističkog menadžmenta na turistička preduzeća na različitim teritorijalnim nivoima, kao i razvojne planove i programe pri dono&scaron;enju odluka o generalnom menadžmentu i finansijama, sa jedne strane, odnosno marketing i upravljanju zaposlenima, sa druge strane.</span></em></p> Elena Petkova Sva prava zadržana (c) 2025 International Journal of Economic Practice and Policy https://aseestant.ceon.rs/index.php/skolbiz/article/view/51995 Wed, 19 Mar 2025 17:27:16 +0100 MANAGEMENT OF THE THE COMPANY'S FINANCIAL RISKS https://aseestant.ceon.rs/index.php/skolbiz/article/view/52934 <p class="MsoNormal" style="text-align: justify;"><em><span lang="SR-LATN-RS" style="font-size: 10.0pt; mso-bidi-font-size: 11.0pt; line-height: 107%; font-family: 'Calibri',sans-serif; mso-ascii-theme-font: minor-latin; mso-hansi-theme-font: minor-latin; mso-bidi-font-family: 'Times New Roman'; mso-bidi-theme-font: minor-bidi; color: black; background: white; mso-ansi-language: SR-LATN-RS; font-style: normal; mso-bidi-font-style: italic;">Trži&scaron;no pozicioniranje preduzeća odvija se u sve kompleksnijem i konkurentnijem okruženju. S tim u vezi finansijski menadžeri moraju obezbediti niz instrumenata i funkcionalnih metoda, za procenu stvarne situacije i stvaranje mehanizama koji obezbeđuju ekonomično i efektivno tro&scaron;enje sredstava uz konstantno praćenje odnosa prinos-rizik. U tom smislu, sistem upravljanja rizika finansiranja u potpunosti defini&scaron;e novi, multidimenzionalni pristup konkurentskoj utakmici preduzeća na trži&scaron;tu. Oni su, dakle, perspektiva i vizija onoga &scaron;to se želi postići, ali i pravac kretanja ka poziciji koju preduzeća žela dostići na savremenom visokorizičnom trži&scaron;tu zemalja u tranziciji.</span></em></p> Aleksandar Savić, Bojan Obrić, Snežana Lazić, Nikolina Ljubojević Sva prava zadržana (c) 2025 International Journal of Economic Practice and Policy https://aseestant.ceon.rs/index.php/skolbiz/article/view/52934 Wed, 19 Mar 2025 17:27:52 +0100 ROLE OF INTEGRATED COMMUNICATIONS IN BUILDING AND MAINTAINING THE REPUTATION OF COMPANIES https://aseestant.ceon.rs/index.php/skolbiz/article/view/52148 <p class="MsoNormal" style="margin-bottom: 8.0pt; text-align: justify; line-height: 106%;"><span style="font-size: 10pt; line-height: 107%; font-family: Calibri, sans-serif; background-image: initial; background-position: initial; background-size: initial; background-repeat: initial; background-attachment: initial; background-origin: initial; background-clip: initial;">U uslovima neizvesnosti i brzih promena u poslovnom okruženju, visoka konkurencija, rasprostranjenost informacionih i komunikacionih tehnologija, ugled koji je formiran zahvaljujući sistematskim komunikacijama kompanije sa različitim ciljnim grupama i kroz interakciju, igra sve važniju ulogu u održivosti kompanije. U radu se istražuju aktuelni globalni trendovi koji podstiču razvoj integrisanih komunikacija kompanije zasnovanih na kombinovanju marketing komunikacija, komunikacije održivog razvoja, unutar-organizacione komunikacije, krizne komunikacije itd. Na osnovu velikog broja studija, u radu je analiziran pozitivan uticaj integrisanih komunikacija na ugled kompanije (na osnovu globalne RepTrak100 studije i godi&scaron;njeg rangiranja korporativnog ugleda vodećih svetskih kompanija). U radu je posebno nagla&scaron;ena potreba primene proaktivnih komunikacija, komunikacije koja se oslanja na praksu održivog razvoja kompanija, CEO komunikacija i korporativnih komunikacija orijentisanih ka promenama pona&scaron;anja ciljnih grupa.</span></p> Alla Zinchenko, Iryna Titarenko Sva prava zadržana (c) 2025 International Journal of Economic Practice and Policy https://aseestant.ceon.rs/index.php/skolbiz/article/view/52148 Wed, 19 Mar 2025 17:28:25 +0100