BIZNIS PLAN KAO POKAZATELJ TRENUTNOG STANJA I BUDUĆIH PERSPEKTIVA POSLOVANJA PREDUZEĆA
Sažetak
Poslovno planiranje i izrada biznis plana predstavljaju veoma značajne segmente strateškog menadžmenta. Bilo da se izrađuje za potrebe internih korisnika ili služi kao sredstvo prezentovanja poslovnih ideja i važnih operativnih, tehničkih, tržišnih i finansijskih informacija eksternim korisnicima, biznis plan svakako ima nezamenljivu ulogu u procesu upravljanja preduzećem. Preduzetnik i potencijalni izvor finansiranja često će početnu komunikaciju uspostaviti upravo posredstvom biznisa plana. Svrha rada je upoznavanje i razmatranje stanovišta mnogih autora o pojmu, ulozi i značaju biznis plana, kao i o specifičnostima i ključnim faktorima u okviru procesa njegove izrade. Cilj rada je isticanje više formalnih, a manje suštinskih, razlika među metodologijama izrade biznis plana, koje primenjuju renomirane međunarodne i nacionalne institucije ili ih predlažu pojedini autori. Na važnost ove teme ukazuje i činjenica da je za oko 80% potencijalnih investitora podnošenje biznis plana prvi korak na putu razmatranja ideje o ulaganju finansijskih sredstava u određeni poslovni poduhvat, a prvenstveno od njegovog kvaliteta zavisi da li će se potencijalni investitor zadržati na prelistavanju ili će se posvetiti detaljnom razmatranju podnetog biznis plana.
Reference
Barrow, C., Barrow, P., & Brown, R. (2001). The Business Plan Workbook, 4th ed.. London: Kogan Page.
Fried, V.H., & Hisrich, R.D. (1994). Toward a Model of Venture Capital Investment Decision Making. Financial Management, 23(3), 28. doi:10.2307/3665619
Gumpert, D.E. (2002). Burn Your Business Plan. Needham, Massachusetts: Lauson Publishing.
Hisrich, R.D., & Peters, M.P. (1998). Entrepreneurship. Boston: Irwin/McGraw-Hill.
Hodgetts, R.M., Kuratko, D.F., & Kuratko, D.F. (1998). Effective small business management. Fort Worth: Dryden Press.
Honig, B., & Karlsson, T. (2004). Institutional forces and the written business plan. Journal of Management, 30(1), 29-48.
Horan, J. (2004). The one page business plan. Berkeley, CA: The One Page Business Plan Company.
Karlsson, T., & Honig, B. (2009). Judging a business by its cover: An institutional perspective on new ventures and the business plan. Journal of Business Venturing, 24(1), 27-45.
Kuratko, D.F., & Hodgetts, R.M. (2001). Entrepreneurship: A Contemporary Approach, 5th ed.. Orlando, FL: Harcourt.
Mason, C.M., & Harrison, R.T. (1996). Informal Venture Capital: A Study of the Investment Process and Post-investment Experience. Entrepreneurship and Regional Development, 8, 105-126.
Mason, C., & Stark, M. (2004). What do investors look for in a business plan? A comparison of the investment criteria of bankers, venture capitalists and business angels. International Small Business Journal, 22(3), 227-248.
Paunović, B., & Zipovski, D. (2010). Poslovni plan - vodič za izradu. Beograd: Centar za izdavačku delatnost Ekonomskog fakulteta u Beogradu.
Sahlman, W.A. (1997). How to Write a Great Business Plan. Harvard business review.
Schilit, W.K. (1987). How to write a winning business plan. Business Horizons, 30(5), 13-22.
Shepherd, D., & Douglas, E.J. (1999). Attracting Equity Investors: Positioning, Preparing and Presenting the Business Plan. Thousand Oaks, CA: Sage.
Siegel, E.S., & Siegel, E.S. (1987). Ernst and Young business plan guide. New York: Wiley and Sons.
Stankov, B., Roganović, M., & Marjanski-Lazić, S. (2015). Perspektiva i potrebe investitora u procesu izrade biznis plana. Škola biznisa, 2, 80-96.
Timmons, J.A. (1990). New Venture Creation: Entrepreneurship in the 1990s. Homewood, IL: Irwin.
Vesper, K.H. (1996). New Venture Experience. Seattle, WA: Vector Books. rev. edn.
- Autori zadržavaju autorska prava i pružaju časopisu pravo prvog objavljivanja rada i licenciraju ga "Creative Commons Attribution licencom" koja omogućava drugima da dele rad, uz uslov navođenja autorstva i izvornog objavljivanja u ovom časopisu.
- Autori mogu izraditi zasebne, ugovorne aranžmane za neekskluzivnu distribuciju članka objavljenog u časopisu (npr. postavljanje u institucionalni repozitorijum ili objavljivanje u knjizi), uz navođenje da je članak izvorno objavljen u ovom časopisu.
- Autorima je dozvoljeno i podstiču se da postave objavljeni članak onlajn (npr. u institucionalni repozitorijum ili na svoju internet stranicu) pre ili tokom postupka prijave rukopisa, s obzirom da takav postupak može voditi produktivnoj razmeni ideja i ranijoj i većoj citiranosti objavljenog članka (Vidi Efekti otvorenog pristupa).