https://aseestant.ceon.rs/index.php/spm/issue/feedSrpska politička misao2025-10-31T15:02:21+01:00Miša Stojadinovićspm@ips.ac.rsSCIndeks Assistant<p style="text-align: justify;">Srpska politička misao je vodeći časopis Instituta za političke studije, i već više od dvadeset godina jedan od najuglednijih naučnih časopisa u oblasti društvenih nauka u Srbiji, ali i u regionu. Časopis je primarno posvećen istraživanju političke teorije i njenih fundamentalnih koncepata, ali nije tematski usko ograničen: interdisciplinarni pristup redakcije nije koncentrisao časopis isključivo na proučavanje politikoloških fenomena, već je proširio fokus na probleme iz oblasti filozofije, sociologije, političke ekonomije i međunarodnih odnosa. Časopis u svoje autore ubraja najcenjenije profesore i istraživače različitih oblasti društvenih nauka iz Srbije, regiona, ali i šireg inostranstva, pa se vremenom definisao kao referentna publikacija za definisanje srpske politikologije i političke misli uopšte. Uređivačka politika časopisa okrenuta je svetskim standardima naučno-istraživačkog rada, te je posvećena ne samo pukoj deskripciji, već i praktičnom oblikovanju demokratske političke kulture, u skladu sa savremenim trendovima u političkim naukama. Časopis izlazi šest puta godišnje.</p>https://aseestant.ceon.rs/index.php/spm/article/view/59984СИСТЕМ ВОЈНОГ ОБРАЗОВАЊА KAO ОСНОВА ОБЕЗБЕЂЕЊА НАЦИОНАЛНЕ БЕЗБЕДНОСТИ РЕПУБЛИКЕ СРБИЈЕ2025-10-31T14:18:36+01:00Dragan Bojanićdragan.bojanic@mod.gov.rsМирослав Терзићmiroslav.terzic@mod.gov.rsMilan Miljkovićmilanmiljkovic04011@gmail.com<p style="text-align: justify;"><span style="font-size: 12pt; font-family: 'Times New Roman', serif;">Ефикасна припрема </span><span lang="SR-CYRL-RS" style="font-size: 12pt; font-family: 'Times New Roman', serif;">официрског кадра</span> <span lang="SR-CYRL-RS" style="font-size: 12pt; font-family: 'Times New Roman', serif;">у Министарству одбране и Војсци Србије, </span><span style="font-size: 12pt; font-family: 'Times New Roman', serif;">представља кључни предуслов за успешно извршавање дужности у </span><span lang="SR-CYRL-RS" style="font-size: 12pt; font-family: 'Times New Roman', serif;">обезбеђивању</span><span style="font-size: 12pt; font-family: 'Times New Roman', serif;"> националне безбедности. Специфични задаци и хијерархијска структура </span><span lang="SR-CYRL-RS" style="font-size: 12pt; font-family: 'Times New Roman', serif;">система одбране</span><span style="font-size: 12pt; font-family: 'Times New Roman', serif;"> захтевају дa </span><span lang="SR-CYRL-RS" style="font-size: 12pt; font-family: 'Times New Roman', serif;">старешински</span><span style="font-size: 12pt; font-family: 'Times New Roman', serif;"> кадар, као непосредн</span><span lang="SR-CYRL-RS" style="font-size: 12pt; font-family: 'Times New Roman', serif;">и</span><span style="font-size: 12pt; font-family: 'Times New Roman', serif;"> учесник у процесу доношења одлука, остварује значајан утицај на оперативну ефикасност и </span><span lang="SR-CYRL-RS" style="font-size: 12pt; font-family: 'Times New Roman', serif;">његову </span><span style="font-size: 12pt; font-family: 'Times New Roman', serif;">функционалност. </span><span lang="SR-CYRL-RS" style="font-size: 12pt; font-family: 'Times New Roman', serif;">Сходно томе,</span> <span lang="SR-CYRL-RS" style="font-size: 12pt; font-family: 'Times New Roman', serif;">образовање</span><span style="font-size: 12pt; font-family: 'Times New Roman', serif;"> и обука </span><span lang="SR-CYRL-RS" style="font-size: 12pt; font-family: 'Times New Roman', serif;">официра</span> <span lang="SR-CYRL-RS" style="font-size: 12pt; font-family: 'Times New Roman', serif;">су </span><span style="font-size: 12pt; font-family: 'Times New Roman', serif;">од суштинског значаја за развој њихових професионалних компетенција, што се директно рефлектује на укупни ниво безбедности државе. Савремени безбедносни изазови, трансформација </span><span lang="SR-CYRL-RS" style="font-size: 12pt; font-family: 'Times New Roman', serif;">физиономије савремених сукоба</span><span style="font-size: 12pt; font-family: 'Times New Roman', serif;"> и еволуција безбедносних стратегија намећу неопходност реформи усмерених ка усклађивању академског програма с</span><span lang="SR-CYRL-RS" style="font-size: 12pt; font-family: 'Times New Roman', serif;">а</span><span style="font-size: 12pt; font-family: 'Times New Roman', serif;"> принципима савремених војних операција и захтевима безбедносног окружења. Овај рад представља емпиријску студију усмерену на </span><span lang="SR-CYRL-RS" style="font-size: 12pt; font-family: 'Times New Roman', serif;">вредновање</span><span style="font-size: 12pt; font-family: 'Times New Roman', serif;"> степена применљивости стеченог знања на Војној академији у контексту практичног извршавања официрских дужности на различитим хијерархијским нивоима војног одлучивања. Истраживање се заснива на анализи </span><span lang="SR-CYRL-RS" style="font-size: 12pt; font-family: 'Times New Roman', serif;">повезаности</span><span style="font-size: 12pt; font-family: 'Times New Roman', serif;"> између знања стеченог током војног образовања и захтева које намеће оперативна и тактичка војна пракса.</span> <span style="font-size: 12pt; font-family: 'Times New Roman', serif;">Методолошки оквир истраживања обухвата квантитативну и квалитативну анализу података прикупљених путем анкетирања, уз примену одговарајућих статистичких техника за утврђивање степена повезаности између образовног процеса и професионалних компетенција официра.</span> <span style="font-size: 12pt; font-family: 'Times New Roman', serif;">Анализа показује да </span><span lang="SR-CYRL-RS" style="font-size: 12pt; font-family: 'Times New Roman', serif;">стар</span><span lang="SR-LATN-RS" style="font-size: 12pt; font-family: 'Times New Roman', serif;">e</span><span lang="SR-CYRL-RS" style="font-size: 12pt; font-family: 'Times New Roman', serif;">шине</span><span style="font-size: 12pt; font-family: 'Times New Roman', serif;"> уочавају већу примену знања са војних студија на тактичком нивоу, док се на оперативном нивоу доношења одлука уочава релативно већа важност знања из друштвених наука. Ови налази доприносе научном разумевању односа између академског образовања и војне праксе, те представљају основу за систематско унапређење наставних планова и програма у циљу оптимизације едукативног процеса и његове практичне релевантности.</span></p>2025-09-04T09:10:25+02:00Sva prava zadržana (c) 2025 Srpska politička misaohttps://aseestant.ceon.rs/index.php/spm/article/view/60245RUSSIAN ENERGODIPLOMACY IN THE BALKANS: PURPOSES, FACTORS, AND OBSTACLES2025-10-31T15:02:21+01:00Andrey Baranovan.baranov@proton.me<p style="text-align: justify;">The study's subject is the Russian Federation's energy diplomacy in Turkey and the Balkans. The article aims to identify the goals, factors, and obstacles to implementing the Russian energy diplomacy in Turkey and the Balkans. Theoretical and methodological approach of the research: the paradigm of neorealism in international relations, system approach, comparative analysis. Results and conclusions of the paper: The author clarified the importance of the Turkish and Balkan direction in Russian geopolitics and energy diplomacy, noting the Bosphorus and the Dardanelles' key role in Russian security and foreign economic relations. Turkey is now Russia's most important partner and stakeholder in the Balkan transport and energy highways. Anti-Russian sanctions have led to Serbia’s enclave location in the Balkan energy diplomacy system, exacerbating the competition of world powers and transnational structures for raw materials and the territory of Serbia.</p>2025-09-03T12:25:24+02:00Sva prava zadržana (c) 2025 Srpska politička misaohttps://aseestant.ceon.rs/index.php/spm/article/view/60569НАЦИОНАЛНЕ МАЊИНЕ НА ЛОКАЛНИМ ИЗБОРИМА У СРБИЈИ – ИСТОРИЈАТ, РЕЗУЛТАТИ И ПОСЛЕДИЦЕ2025-10-31T14:35:05+01:00Петар Матићpmatic75@gmail.comMarko Mijatovićmarkomijatovic78@gmail.com<p style="text-align: justify;">Овим радом анализирамо учешће националних мањина на локалним изборима у Републици Србији, са посебним акцентом на оним последњим, одржаним 17. децембра 2023. и 2. јуна 2024. године. У првом плану биле су странке најбројнијих националних мањина у Србији – Мађара, Бошњака и Албанаца, а збирно и странке осталих националних мањина. Циљ овог рада је да укаже на трајекторије мањинског представљања на локалном нивоу у Србији. Аутори се руководе дескриптивном статистиком како би пружили налазе о резултатима мањинских странака на локалним изборима у Србији од обнове вишестраначја. Основно истраживачко питање је: да ли су помаци у изборном праву утицали на представљање националних мањина на локалном нивоу у Србији и њихову ширу друштвену интеграцију? Друго питање се односи на степен хомогености мањинских заједница у Србији, с обзиром да су неке од њих територијално концентрисане у одређеним географским подручјима, док су друге територијално разуђене. Такође, у којој мери позитивна дискриминација утиче на бројност мањинских партија, с обзиром на либералније услове мањинског политичког организовања и учешћа на изборима? </p>2025-09-02T00:00:00+02:00Sva prava zadržana (c) 2025 Srpska politička misaohttps://aseestant.ceon.rs/index.php/spm/article/view/60040LIMITATIONS OF THE PLURALITY SYSTEM IN THE ELECTION OF THE PRESIDENT OF THE REPUBLIC OF SRPSKA: POLITICAL, INSTITUTIONAL AND SOCIAL CONSEQUENCES2025-10-31T14:22:57+01:00Stefan Vukojevićstefan.vukojevic@ff.ues.rs.ba<p class="MsoNormal" style="margin-bottom: 0.0001pt; line-height: 150%; text-align: justify;">This paper analyzes the political, institutional, and social consequences of applying the plurality (first-past-the-post) electoral system for the election of the President of <a name="_Hlk206665427"></a>the Republic of Srpska. The goal is to assess how well this electoral model meets the democratic needs of an ethnically divided, post-conflict society and to propose recommendations for potential reform to strengthen democratic legitimacy and political stability. The analysis relies on a comparative case study of presidential elections in the Republic of Srpska, drawing on theoretical literature on electoral systems in divided societies. The findings show that the plurality system undermines the legitimacy of the elected president, fuels political polarization, ethnic mobilization, and personalized leadership, while reducing incentives for political compromise. As alternatives, the paper considers a two-round majority system and preferential voting, which could encourage more moderate political discourse and broader social support. It concludes that changing the electoral model could enhance both legitimacy and political stability in the Republic of Srpska.</p>2025-08-27T17:39:37+02:00Sva prava zadržana (c) 2025 Srpska politička misaohttps://aseestant.ceon.rs/index.php/spm/article/view/60536ДВЕ ИНДИЈЕ: ФЕДЕРАЛИЗАМ, РЕГИОНАЛИЗАЦИЈА И ИЗБОРИ 2024. ГОДИНЕ2025-10-31T14:24:30+01:00Veljko Djogatovicveljko.djogatovic23@yahoo.com<p style="text-align: justify;">Овај рад истражује дубоке друштвене, културне и политичке поделе између северне и јужне Индије, са посебним освртом на њихов утицај на резултате парламентарних избора 2024. године. Полазећи од хипотезе да се подела Индије на север и југ – заснована на језичким, религијским, економским и културним разликама – директно одражава на политичку динамику, у раду се анализира како су се те разлике институционализовале кроз партијски систем и регионално политичко организовање. Север, у којем доминира хинду-националистичка Баратија џаната партија, супротстављена је југу, широм кога јачају регионалне странке и либералнији политички дискурс, што доприноси дубљем развоју двопартијског, односно двокоалиционог система и продубљивању политичке поларизације. У раду се, такође, разматра и историјски контекст, односно утицај колонијализма, религијских и културних идентитета, као и економске диспропорције која подупире регионалне тензије. Истраживање показује да се федерални оквир Индије суочава са изазовима који потичу из растуће политичке и културно-идентитетске поларизације, што у коначном оставља далекосежне последице по стабилност и интеграцију државе.</p>2025-09-10T13:11:06+02:00Sva prava zadržana (c) 2025 Srpska politička misaohttps://aseestant.ceon.rs/index.php/spm/article/view/59206ОДНОСИ ЈУГОСЛАВИЈЕ И ИНДИЈЕ ПЕДЕСЕТИХ ГОДИНА XX ВЕКА2025-10-31T14:36:33+01:00Предраг Р. ТЕРЗИЋpredragterzic@yahoo.comСтефан Анчевstivanch@yandex.ru<p style="text-align: justify;">Односи између Југославије и Индије могу се пратити од самог стицања индијске независности. Дипломатски односи између две државе успостављени су 5. децембра 1948. године, али је Индија тек 1954. године у Југославију послала амбасадора. Југославија, Индија и Еквадор су током 1950. и 1951. године биле несталне чланице Савета безбедности Уједињених нација и у том периоду Југославија и Индија су заузимале заједничке ставове по читавом низу питања међународне политике, што је представљао основу за даље проширивање политичких односа. Политика несврстаности у Југославији настала је као последица одсуства сарадње са западним земљама, али и због Резолуције Информбироа од 1948. године која је значила прекид сарадње са Совјетским Савезом и другим земљама источног блока. У успостављању начела која је Југославија примењивала приликом дефинисања стратегије своје спољне политике значајну улогу имали су теоријски концепти и праксе индијског покрета за стицање независности, као најстаријег антиколонијалног покрета на свету. Титова посета Индији и Бурми крајем 1954. и почетком 1955. година била је од великог значаја за јачање сарадње, а о њеном значају говори и чињеница да је Тито био први шеф неке европске државе, који је посетио Индију након што је стекла независност. Након Брозове посете Индији и Бурми, с краја 1954. и почетка 1955. године, интензивира се и економска сарадња две земље. Нехру је јула 1956. године поново посетио Југославију и на Брионима су Тито, египатски председник Насер и Нехру усвојили Брионску деклерацију. Међутим, први међународни догађај који је ставио на пробу југословенско-индијске односе је Мађарска револуција из 1956. године.</p>2025-09-08T10:41:38+02:00Sva prava zadržana (c) 2025 Srpska politička misaohttps://aseestant.ceon.rs/index.php/spm/article/view/59286HOBBES’ ACCOUNT OF LIFE IN THE STATE OF NATURE AND ITS IMPLICATIONS2025-10-31T14:37:55+01:00Ivan Matićivan097090@gmail.com<p style="text-align: justify;">In an infamous paragraph in his magnum opus, Leviathan, Thomas Hobbes describes what he perceives to be the miserable condition of humankind in the state of nature, concluding that human life in this state is “solitary, poor, nasty, brutish, and short” (Hobbes 1996, 84). To properly understand the relevance and implications of this claim, we shall first examine how the concept of a state of nature came to be. Then, we shall look at the specificities of Hobbes’ own account, pointing out certain generally neglected details. Afterward, we will analyze what some of Hobbes’ critics had to say on the issue, and how he either pre-emptively defended his claims or could have responded to them, based on his theory. Finally, we shall examine what might be the most complex and intriguing topic related to this subject: namely, how a defense of natural rights as inalienable could be constructed upon a foundation of a chaotic state of nature driven by scarcity and conflict.</p>2025-09-02T13:53:52+02:00Sva prava zadržana (c) 2025 Srpska politička misaohttps://aseestant.ceon.rs/index.php/spm/article/view/60233THE ENERGY FACTOR AMID MODERN GEOPOLITICAL RISKS: ENSURING RUSSIA’S NATIONAL AND STATE SECURITY2025-10-31T14:22:48+01:00Elena Malyshevamalyshevaelena@gmail.com<p>-</p>2025-09-03T09:18:53+02:00Sva prava zadržana (c) 2025 Srpska politička misaohttps://aseestant.ceon.rs/index.php/spm/article/view/60557EURASIAN REALIGNMENT: CENTRAL ASIA AS A KEY PLAYER IN EUROPEAN ENERGY SECURITY2025-10-31T15:01:06+01:00Ayjaz Waniayjazwani@yandex.com<p>-</p>2025-09-03T12:20:48+02:00Sva prava zadržana (c) 2025 Srpska politička misaohttps://aseestant.ceon.rs/index.php/spm/article/view/61359GEOENERGETIC POLICY OF TURKEY2025-10-31T14:21:21+01:00Duško Tomićdusko.tomic@aue.aeEldar Šaljićeldar.saljic@aue.ae2025-09-10T16:20:53+02:00Sva prava zadržana (c) 2025 Srpska politička misao