https://aseestant.ceon.rs/index.php/turpos/issue/feedTurističko poslovanje2024-06-17T09:37:21+02:00Ana Đorićana.djoric@assb.edu.rsSCIndeks Assistanthttps://aseestant.ceon.rs/index.php/turpos/article/view/50175ISTRAŽIVANJE IMIDŽA DESTINACIJE I PROMOTIVNE AKTIVNOSTI SRBIJE – PERSPEKTIVA POSETILACA2024-06-17T09:37:19+02:00Marija Labovićlabovicmarija03@gmail.comIvana Šagovnovićivana.sagovnovic@gmail.com<p class="MsoNormal" style="text-align: justify; line-height: 115%;"><em style="mso-bidi-font-style: normal;"><span lang="sr" style="font-size: 12.0pt; line-height: 115%; font-family: 'Times New Roman','serif'; color: black; mso-themecolor: text1; mso-ansi-language: #081A;">U najnovijoj literaturi je naglašena značajna uloga koju imidž destinacije igra u oblikovanju putničkog ponašanja turista i potencijalne koristi koje se mogu izvući i za turističku destinaciju i za celu zemlju. Stoga je glavni cilj ovog istraživanja bio da se ispita kako strani i domaći turisti percipiraju kognitivne, konativne i celokupnu sliku Srbije, kao i efikasnost njenih promotivnih napora. Anketno istraživanje sprovedeno je u glavnim destinacijama Srbije, a obuhvatilo je ukupno 956 turista. Nalazi su otkrili značajne razlike između dva turistička segmenta i rasvetlili manje percipirane aspekte imidža destinacije, ističući oblasti koje zahtevaju pažnju u budućnosti. Ovaj rad nudi vredne implikacije koje mogu efikasno da se pozabave identifikovanim problemima.</span></em></p>2024-05-27T09:24:38+02:00Sva prava zadržana (c) 2024 Turističko poslovanjehttps://aseestant.ceon.rs/index.php/turpos/article/view/50639KLJUČNI ASPEKTI UTICAJA TURIZMA NA ZAPOSLENOST U ČEŠKOJ REPUBLICI2024-06-17T09:37:19+02:00Jelisaveta Vučkovićjelisaveta@visokaturisticka.edu.rsMaja Ćosićmaja.cosic@assb.edu.rs<p class="MsoNormal" style="text-align: justify; text-indent: 36.0pt;"><em style="mso-bidi-font-style: normal;"><span style="font-size: 12.0pt;">Predmet rada odnosi se <span style="letter-spacing: .05pt;"><span style="mso-spacerun: yes;"> </span>na potpunije sagledavanje </span>uticaja turizma na makroekomske pokazatelje nacionalne ekonomije Češke Republike.<span style="letter-spacing: .05pt;"> Najpre se ukazuje na </span>makroorganizacionu strukturu turizma, sa posebno izdvojenim upravljačkim telima kako na nacionalnom, tako i na regionalnim nivoima Češke Republike, <span style="letter-spacing: -.45pt;">kao i na planove razvoja turizma u Češkoj Republici (strategiju razvoja, srednjoročne i kratkoročne planove), koji </span>podstiču <span style="letter-spacing: -2.85pt;"><span style="mso-spacerun: yes;"> </span></span>zapošljavanje i potrebu za permanentnom edukacijom i treningom zaposlenih u turizmu. Analiziraju se karakteristike turističkog tržišta rada u Češkoj Republici, njegov obim, dinamika i struktura na osnovu različitih kriterijuma.<span style="mso-spacerun: yes;"> </span></span></em></p> <p class="MsoNormal" style="text-align: justify; text-indent: 36.0pt;"><em style="mso-bidi-font-style: normal;"><span style="font-size: 12.0pt;">Cilj je da se pokaže <span style="letter-spacing: -2.85pt;"><span style="mso-spacerun: yes;"> </span></span>da je turizam u Češkoj Republici brzorastući sektor koji ima značajan uticaj na stvaranje novih mogućnosti za zapošljavanje ukupnog stanovništva, što se odražava na poboljšanje opšteg životnog standarda.</span></em></p> <p class="MsoNormal" style="text-align: justify; text-indent: 36.0pt;"><em style="mso-bidi-font-style: normal;"><span style="font-size: 12.0pt;">U radu je korišćeno kabinetsko istraživanje dostupne literature i relevantnih podataka nadležnih institucija i organizacija u Češkoj Republici, uz korišćenje dijalektičke i sintetičke metode, kao i metodoloških postupaka: analize, sinteze, dedukcije i dr.</span></em></p>2024-05-27T09:23:00+02:00Sva prava zadržana (c) 2024 Turističko poslovanjehttps://aseestant.ceon.rs/index.php/turpos/article/view/50342ANALIZA UMETNOSTI I PONUDE ZANATSKOG SEKTORA U CILJU UNAPREĐENJA ODRŽIVOG RAZVOJA TURIZMA U CRNOJ GORI2024-06-17T09:37:19+02:00Đorđina Jankovićdjordjina.jankovic@unimediteran.netAleksandra Govedaricaalexgovedarica@gmail.com<p class="MsoNormal" style="text-align: justify;"><em style="mso-bidi-font-style: normal;"><span lang="SR-LATN-ME" style="mso-bidi-font-size: 12.0pt; mso-ansi-language: SR-LATN-ME;">Turistički sektor u Crnoj Gori, uprkos bogatoj zanatskoj riznici, nije u dovoljnoj mjeri prepoznao značaj pospješivanja valorizacije ovog kulturnog resursa. Stoga, svrha ovog rada je da se ispitaju potencijalni problemi i slabosti zanatskog sektora i spremnost zanatlija da učestvuju u održivom razvoju turizma, te da se daju potencijalna rješenja za ulazak u turističku djelatnost.</span></em></p> <p class="MsoNormal" style="text-align: justify;"><em style="mso-bidi-font-style: normal;"><span lang="SR-LATN-ME" style="mso-bidi-font-size: 12.0pt; mso-ansi-language: SR-LATN-ME;">Cilj ovog rada je da se analizom stanja zanatskog sektora, ali i odnosa prema turističkoj valorizaciji zanata, prepoznaju prepreke i kreiraju preporuke u cilju unapređenja održivog razvoja turizma u Crnoj Gori. </span></em></p> <p class="MsoNormal" style="text-align: justify;"><em style="mso-bidi-font-style: normal;"><span lang="SR-LATN-ME" style="mso-bidi-font-size: 12.0pt; background: white; mso-ansi-language: SR-LATN-ME;">Rad obuhvata sekundarna i primarna istraživanja, pri čemu se sekundarno istraživanje bazira na podacima dostupnih bibliografskih jedinica, dok se primarno istraživanje temelji na obradi podataka dobijenih putem ankete, odnosno upitnika, a odnosi se na analizu stavova crnogorskih zanatlija i zaposlenih u institucijama kulture vezano za trenutno stanje zanatske proizvodnje. </span></em></p> <p class="MsoNormal" style="text-align: justify;"><em style="mso-bidi-font-style: normal;"><span lang="SR-LATN-ME" style="mso-bidi-font-size: 12.0pt; background: white; mso-ansi-language: SR-LATN-ME;">Rezultati istraživanja pokazuju slabo učešće zanatlija u turizmu, ali veliku zainteresovanost za predstavljanje njihovih umjetnina za potrebe turizma. Prepoznaju se problemi sa kojima se zanatlije susrijeću, a rezultati pokazuju da nedostaju vizija i strategija razvoja. Ipak, postoje veliki potencijali.</span></em></p> <p class="MsoNormal" style="text-align: justify;"><em style="mso-bidi-font-style: normal;"><span lang="SR-LATN-ME" style="mso-bidi-font-size: 12.0pt; background: white; mso-ansi-language: SR-LATN-ME;">Istraživanje će doprinijeti uključivanju malih privrednika u turističku industriju i valorizaciji nepravedno zanemarenog kulturnog blaga, uviđanjem postojećeg stanja, prepoznavanjem barijera i pružanjem smjernica za njihovo otklanjanje. </span></em></p> <p class="MsoNormal" style="text-align: justify;"><em style="mso-bidi-font-style: normal;"><span lang="SR-LATN-ME" style="mso-bidi-font-size: 12.0pt; background: white; mso-ansi-language: SR-LATN-ME;"> </span></em></p> <p class="MsoNormal" style="text-align: justify;"><em style="mso-bidi-font-style: normal;"><span lang="SR-LATN-ME" style="mso-bidi-font-size: 12.0pt; background: white; mso-ansi-language: SR-LATN-ME;"> </span></em></p> <p class="MsoNormal" style="text-align: justify;"><em style="mso-bidi-font-style: normal;"><span lang="SR-LATN-ME" style="mso-bidi-font-size: 12.0pt; mso-ansi-language: SR-LATN-ME;">Ključne riječi: umjetnost, zanat, kultura, održivi razvoj,kulturni turizam</span></em></p> <p class="MsoNormal" style="text-align: center;" align="center"><strong style="mso-bidi-font-weight: normal;"><span style="mso-ansi-language: EN-US;"> </span></strong></p>2024-05-27T09:23:42+02:00Sva prava zadržana (c) 2024 Turističko poslovanjehttps://aseestant.ceon.rs/index.php/turpos/article/view/50279RESURSNA BAZA KAO OSNOVA RAZVOJA ODRŽIVOG TURIZMA PARKA PRIRODE „PALIĆ”2024-06-17T09:37:19+02:00Igor Trišićtrisici@hotmail.com<p class="MsoNormal"><em style="mso-bidi-font-style: normal;">Park prirode </em><em style="mso-bidi-font-style: normal;"><span lang="SR-LATN-RS" style="mso-ansi-language: SR-LATN-RS;">„</span>Palić” poseduje značajne potencijale u smislu resursne baze održivog turizma. Ova resursna baza formira prirodne i društvene motive, koji uz pravilan turistički razvoj mogu doprineti sveukupnoj održivosti. Upravo je resursna baza predmet istraživanja u radu, koja u ovom zaštićenom području može doprineti razvoju održivog turizma. Kako turistički faktori mogu biti komplementarnog karaktera, stvara se uslov za formiranje jedinstvenog turističkog proizvoda. Pravilnom implementacijom ovih faktora u turističku ponudu, promocijom ove destinacije sa prirodnim i društvenim potencijalima, mogu se unaprediti sistemi zaštite, ojačati socio-kulturne vrednosti i ostvariti značajni ekonomski prihodi. Veliki deo prihoda, može se refinansirati u zaštitu i u unapređenje prirodnih i društvenih vrednosti ovog zaštićenog područja. Ovo ujedno čini jedan kružni sistem održivog turističkog razvoja, u kojem se kao važni izdvajaju ekološki, ekonomski, socio-kulturni i institucionalni principi održivosti. U radu je korišćena kvalitativna metodologija. Kvalitativna metodologija je uključila analizu različitih rezultata istraživanja, kao i terensko ispitivanje resursa za razvoj održivog turizma. Rezultati istraživanja mogu pomoći u izradi planskih dokumenata razvoja turizma u ovom i u drugim zaštićenim područjima</em>.<span style="mso-spacerun: yes;"> </span></p>2024-05-27T09:23:59+02:00Sva prava zadržana (c) 2024 Turističko poslovanjehttps://aseestant.ceon.rs/index.php/turpos/article/view/49765KVALITET USLUGA KAO FAKTOR PREVAZILAŽENJA JAZA IZMEĐU OČEKIVANE I PERCIPIRANE USLUGE U AGENCIJSKOM POSLOVANJU2024-06-17T09:37:20+02:00Lidija Jocićlidija.jocic.23@singimail.rsAleksandra Vujkoavujko@singidunum.ac.rsAleksa Panićapanic@singidunum.ac.rs<p class="MsoNoSpacing" style="text-indent: 36.0pt;"><em style="mso-bidi-font-style: normal;"><span style="mso-bidi-font-size: 12.0pt;">U radu se krenulo od pretpostavke da je kvalitetna usluga faktor ostvarivanja konkurentske prednosti i pozicioniranja na turističkom tržištu agencijskog poslovanja, a da se kvalitet ostvaruje nizom odnosa u relaciji turista-zaposleni. Ukoliko se zaposleni prema turisti odnosi sa poštovanjem, pruža tačne i pouzdane informacije i pruženom uslugom premaši očekivanja turiste, dobiće lojalnog gosta koji će po sistemu “mouth to mouth”, širiti pozitivna iskustva drugima, koji će takođe postati putnici agencije. Ako turizam posmatramo kao “fabriku” doživljaja, jasno je da je za krajnje pozitivno iskustvo, potrebno da svaka karika u nizu pružanja kompleksne turističke usluge bude, kvalitetna. Prva u nizu karika jeste svakako turistička agencija. Modifikovanim SERVQUAL modelom došlo se do zaključka da su turisti koji su putovali agencijom Asturs, dobili adekvatnu “vrednost za novac”, odnosno, da je usluga pružena u agenciji bila kvalitetnija od očekivane. </span></em></p>2024-05-27T09:25:43+02:00Sva prava zadržana (c) 2024 Turističko poslovanjehttps://aseestant.ceon.rs/index.php/turpos/article/view/50208DRUŠTVENE MREŽE I NjIHOV UTICAJ NA IZBOR RESTORANA NA PRIMERU UGOSTITELjSKO-TURISTIČKE INDUSTRIJE REPUBLIKE SRBIJE2024-06-17T09:37:20+02:00Mateja Stanojevićmatejastanojevic2000@gmail.comBojana Kalenjuk Pivarskibojanakalenjuk@yahoo.comStefan Šmugovićstefan.smugovic.car@gmail.comTamara Stošićt.stosic98@gmail.com<p class="MsoNormal" style="margin-bottom: 6.0pt; text-align: justify; text-indent: 35.45pt; line-height: normal;"><em style="mso-bidi-font-style: normal;"><span style="font-size: 12.0pt; font-family: 'Times New Roman','serif'; color: black; mso-themecolor: text1; mso-bidi-font-weight: bold;">Друштвене мреже су настале као један од облика online комуницирања корисника интернета. Иако многи угоститељски објекти имају свој веб сајт, <span style="mso-spacerun: yes;"> </span>веома је важна њихова присутност на друштвеним мрежама, као и оптимизација ова два канала. На друштвеним мрежама угоститељски објекти, потенцијалне кориснике услуга могу информисати о својим услугама, снижењима, организовању догађаја, посебним понудама, али могу и да представе сопствене фотографије, видео записе, виртуелне туре кетеринг објекатаи на тај начин да допринесу опипљивости угоститељске услуга. Предмет овог рада је утицај који коришћење друштвених мрежа има на избор кетеринг објеката на примеру угоститељско-туристичке индустрије Републике Србије и значај за угоститељство. Задатак овог рада је да истражи факторе који одређују утицај коришћења друштвених мрежа на избор кетеринг објеката од стране потрошача, са циљем дасе утврди који су то фактори који имају утицај на коришћење друштвених мрежа и да ли то утиче на доношење одлуке о одлазаку у угоститељски објекат.</span></em></p>2024-05-27T09:24:18+02:00Sva prava zadržana (c) 2024 Turističko poslovanjehttps://aseestant.ceon.rs/index.php/turpos/article/view/49854POJAVA TEHNOLOŠKIH INOVACIJA U DIGITALNOM UGOSTIELJSTVU – PREGLED LITERATURE2024-06-17T09:37:20+02:00Miloš Zrnićmilos.zrnic@vhs.edursAleksandar Božićbozicaleks@gmail.com<p class="MsoNormal" style="text-align: justify;"><span lang="AF" style="font-family: 'Times New Roman',serif; mso-ansi-language: AF;">Industrija ugostiteljstva prolazi kroz značajnu transformaciju koju pokreće tehnološki napredak, što dovodi do pojave digitalnog ugostiteljstva. Ovaj rad se bavi pokretačima, izazovima i mogućnostima povezanim sa digitalizacijom ugostiteljskih usluga, nudeći vredne uvide za zainteresovane strane u industriji. Kroz istraživanje studija slučaja, trendova u industriji i teorijskih okvira, ovaj rad otkriva transformativnu moć digitalnog ugostiteljstva i njegove implikacije na budućnost industrije. Nalazi otkrivaju da usvajanje tehničkih inovacija kao što su virtuelna stvarnost, beskontaktna tehnologija i veštačka inteligencija preoblikuje način na koji se ugostiteljske usluge pružaju i doživljavaju. Lideri u industriji koriste ove tehnologije kako bi poboljšali korisničko iskustvo, optimizovali operacije i pokrenuli inicijative za održivost. Štaviše, rad naglašava važnost prilagođenih strategija i intervencija koje imaju za cilj smanjenje otpada, poboljšanje efikasnosti i ispunjavanje rastućih zahteva potrošača u digitalnoj eri. Takođe, rad naglašava potrebu da preduzeća u ugostiteljskom sektoru prihvate digitalizaciju i prilagode se promenljivom pejzažu. Prihvatanjem tehnološkog napretka i implementacijom inovativnih rešenja, organizacije mogu da se pozicioniraju za uspeh u digitalno vođenom svetu, na kraju povećavajući konkurentnost i zadovoljstvo kupaca u industriji ugostiteljstva koja se razvija.</span></p>2024-05-27T09:25:15+02:00Sva prava zadržana (c) 2024 Turističko poslovanjehttps://aseestant.ceon.rs/index.php/turpos/article/view/50440UTICAJ DEKORACIJE POSLASTIČARSKIH PROIZVODA NA POTROŠAČE2024-06-17T09:37:21+02:00Milana Čugaljcugalj.milana@gmail.comVelibor Ivanovićvelibor.ivanovic@dgt.uns.ac.rsBojana Kalenjuk Pivarskibojana.kalenjuk@dgt.uns.ac.rsSaveta Bikićsavetabikic@gmail.com<p class="MsoNormal"><em><span lang="sr-Latn-BA" style="font-size: 12.0pt; line-height: 107%; font-family: 'Times New Roman',serif; mso-ansi-language: #181A;">Poslastičarstvo je oduvek smatrano oblikom umetnosti. Od izvornog oblika do onoga čime se danas smatra prethodio je dugačak razvojni period, a deserti su se trasformisali do pravih umetničkih dela. Izgled pripremljenog i serviranog jela jedan je od najvažnijih faktora njegove atraktivnosti na tržištu i jedan od osnovnih motivatora prilikom donošenja odluke o njihovoj kupovini. Upravo, potrošači koji imaju očekivanja vezana za određeni proizvod, moraju biti podstaknuti senzornim karakteristikama, od kojih se prvo izdvaja izgled. Prvi podaci dekoracija poslastica sežu još iz drevnog Rima, a tehnike i sredstva dekorisanja su se oblikovala i dalje nastavljaju da se prilagođavaju potrebama tržišta. Danas, postoji mnogo različitih tehnika koje se koriste u dekorisanju poslastica, a poslastičar mora biti precizan i koncizan u prenošenju svojih emocija na gotov proizvod, kroz dekoraciju. Potrošači su vođeni priorodnim instiktima i biraju jednostavnije, svedenije dekoracije koje svojim izgledom prate ukus poslastica. Predmet rada je uticajdekoracije poslastičarskih proizvoda na potrošače. Zadatak istraživanja je da ispita uticaj dekoracija poslastica na potrošače. Cilj rada je da kroz ispitivanja potrošača dođe do podataka o značaju dekoracije poslastičarskog proizvoda na potrošače. Istraživanje je sprovedeno anketiranjem među potrošačima A.P. Vojvodine (R.Srbija), a prikupljeni podaci su obrađeni primenom deskriptivne statistike. </span></em></p>2024-05-27T09:23:21+02:00Sva prava zadržana (c) 2024 Turističko poslovanjehttps://aseestant.ceon.rs/index.php/turpos/article/view/50177ISTRAŽIVANJE KULINARSKOG PEJZAŽA: PREGLED LITERATURE GASTRONOMSKOG I VINSKOG TURIZMA2024-06-17T09:37:21+02:00Miloš Zrnićmilos.zrnic@vhs.edurs<p class="Reference" style="margin-left: 0cm; text-indent: 0cm;"><span lang="AF" style="font-size: 12.0pt; mso-ansi-language: AF;">Sa fokusom na dinamičke preseke gastronomskog, vinskog i gastronomskog turizma, za ovu literaturu je ispitan širok spektar knjiga, članaka i radova objavljenih od 2014. godine. Kroz korišćenje prestižnih akademskih časopisa, poslovnih časopisa i naučnih knjiga, ovo istraživanje ima za cilj da dokumentuje najnovija dostignuća, perspektive i obrasce koji utiču na scenu hrane. Studija koristi tehnike sinteze i analize. Pored toga, autor je bio u mogućnosti da uporedi radove, istraživanja i studije o vinskom turizmu, gastronomiji uopšte i kulinarskom turizmu zahvaljujući komparativnoj i deduktivnoj metodi. Bacajući široku mrežu na naučni pejzaž, obuhvatajući različite discipline kao što su antropologija, sociologija, hotelijerstvo i studije turizma, ovaj pregled literature ima za cilj da obuhvati višestruke dimenzije gastronomskog, vinskog i gastronomskog turizma. Kroz ovaj interdisciplinarni pristup, ova studija otkriva složenu interakciju kulturnih, ekonomskih i društvenih faktora koji oblikuju kulinarske prakse, uvažavanje vina i iskustva putovanja širom sveta.</span></p>2024-05-27T11:31:55+02:00Sva prava zadržana (c) 2024 Turističko poslovanjehttps://aseestant.ceon.rs/index.php/turpos/article/view/49175STAVOVI LOKALNOG STANOVNIŠTVA O RAZVOJU CIKLOTURIZMA – STUDIJA SLUČAJA ZAPADNOBAČKI OKRUG2024-06-17T09:37:21+02:00Nemanja Lakićlakic.pmf.uns@gmail.comTatjana Pivactatjana.pivac@dgt.uns.ac.rsSnežana Besermenjisnezana.besermenji@dgt.uns.ac.rsJovana Bajkanovićjovanabajkanovic@hotmail.comIvica Jurišinbiblioteka.tehnicka@gmail.com<p><em><span lang="SR-CYRL-RS" style="font-size: 12.0pt; mso-bidi-font-size: 11.0pt; line-height: 107%; font-family: 'Times New Roman',serif; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-fareast-theme-font: minor-latin; mso-ansi-language: SR-CYRL-RS; mso-fareast-language: EN-US; mso-bidi-language: AR-SA;">Циклотуризам односно бициклистички туризам, последњих година доживљава изузетан успон, у Европи, као и код нас</span><span style="font-size: 12.0pt; mso-bidi-font-size: 11.0pt; line-height: 107%; font-family: 'Times New Roman',serif; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-fareast-theme-font: minor-latin; mso-ansi-language: SR-LATN-RS; mso-fareast-language: EN-US; mso-bidi-language: AR-SA;">.</span><span lang="SR-CYRL-RS" style="font-size: 12.0pt; mso-bidi-font-size: 11.0pt; line-height: 107%; font-family: 'Times New Roman',serif; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-fareast-theme-font: minor-latin; mso-ansi-language: SR-CYRL-RS; mso-fareast-language: EN-US; mso-bidi-language: AR-SA;">У складу са жељама, потребама и навикама савременог туристе који жели нову врсту одмора едукативан, авантуристички и физички активан, и који своје упориште добија у развоју овог облика селективног туризма.Савремени туриста своје слободно време (одмор) проводи активно, односно покушава да се прилагоди животу локалног становништва, где спознаје аутентичности туристичке дестинације. Задатак истраживања је испитати циклотуристичке ресурсе Западнобачког округа као и указати на потенцијалне недостатке у циљу могућности даљег развоја овакве врсте туризма као посебног облика туристичке понуде.За потребе рада коришћен је упитник на основу ког се дошло до закључка да спороведени пројекат „А</span><span style="font-size: 12.0pt; mso-bidi-font-size: 11.0pt; line-height: 107%; font-family: 'Times New Roman',serif; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-fareast-theme-font: minor-latin; mso-ansi-language: SR-LATN-RS; mso-fareast-language: EN-US; mso-bidi-language: AR-SA;">mazon of Europe Bike Trail“ </span><span lang="SR-CYRL-RS" style="font-size: 12.0pt; mso-bidi-font-size: 11.0pt; line-height: 107%; font-family: 'Times New Roman',serif; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-fareast-theme-font: minor-latin; mso-ansi-language: SR-CYRL-RS; mso-fareast-language: EN-US; mso-bidi-language: AR-SA;">је у недовољној мери унапредио постојеће циклотуристичке ресурсе као и циклоинфраструктуру овог краја.</span></em></p>2024-05-27T09:26:01+02:00Sva prava zadržana (c) 2024 Turističko poslovanje