Turističko poslovanje
https://aseestant.ceon.rs/index.php/turpos
sr-RS@latinana.djoric@assb.edu.rs (Ana Đorić)ana.djoric@assb.edu.rs (Ana Đorić)Mon, 13 Jan 2025 09:07:24 +0100OJS 3.1.2.0http://blogs.law.harvard.edu/tech/rss60REZULTATI ANALIZE RENTABILNOSTI POSLOVANJA I USPEŠNOSTI POSLOVANJA PRIVREDNIH DRUŠTAVA IZ SEKTORA USLUGA SMEŠTAJA I ISHRANE U REPUBLICI SRBIJI
https://aseestant.ceon.rs/index.php/turpos/article/view/54660
<p class="MsoNormal" style="mso-margin-top-alt: auto; mso-margin-bottom-alt: auto; text-align: justify; line-height: 115%;"> </p> <h1 style="mso-margin-top-alt: auto; mso-margin-bottom-alt: auto; text-align: justify; line-height: 115%;"><span lang="sr" style="font-size: 12.0pt; line-height: 115%; font-family: 'Times New Roman',serif; mso-fareast-font-family: MinionPro-Regular; font-weight: normal; mso-bidi-font-weight: bold;">Analiza</span> <span lang="IT" style="font-size: 12.0pt; line-height: 115%; font-family: 'Times New Roman',serif; mso-fareast-font-family: MinionPro-Regular; mso-ansi-language: IT; font-weight: normal; mso-bidi-font-weight: bold;">uspešnosti poslovanja privrednih društava uglavnom se sprovodi primenom modela koji su formirani od više racio brojeva, a ima za cilj mogućnost sagledavanja ostvarenih rezultata, ali i moguću procenu problema u budućem poslovanju.</span> <span lang="sr" style="font-size: 12.0pt; line-height: 115%; font-family: 'Times New Roman',serif; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'; font-weight: normal; mso-bidi-font-weight: bold; mso-bidi-font-style: italic;">Predmet istraživanja u ovom radu je analiza pokazatelja rentabilnosti i ocena uspešnosti poslovanja privrednih društava koja posluju u sektoru Usluga smeštaja i ishrane u Republici Srbiji. </span><span lang="sr" style="font-size: 12.0pt; line-height: 115%; font-family: 'Times New Roman',serif; font-weight: normal; mso-bidi-font-weight: bold; mso-bidi-font-style: italic;">Na osnovu podataka </span><span lang="sr" style="font-size: 12.0pt; line-height: 115%; font-family: 'Times New Roman',serif; mso-fareast-font-family: MinionPro-Regular; font-weight: normal;">iz Godišnjeg biltena finansijskih izveštaja preuzetog sa sajta Agencije za privredne registre (u daljem tekstu: APRa) za 2022. i 2023. godinu o rezultatima poslovanja </span><span lang="sr" style="font-size: 12.0pt; line-height: 115%; font-family: 'Times New Roman',serif; mso-fareast-font-family: MinionPro-Regular; font-weight: normal; mso-bidi-font-weight: bold;">privrednih društava u sektoru Usluga smeštaja i ishrane u Republici Srbiji</span> <span lang="sr" style="font-size: 12.0pt; line-height: 115%; font-family: 'Times New Roman',serif; font-weight: normal; mso-bidi-font-weight: bold; mso-bidi-font-style: italic;">analizirani su pokazatelji rentabilnosti, Kraličekovim QuickTestom sagledana je uspešnost poslovanja </span><span lang="sr" style="font-size: 12.0pt; line-height: 115%; font-family: 'Times New Roman',serif; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'; font-weight: normal; mso-bidi-font-weight: bold; mso-bidi-font-style: italic;">i data je prognoza stabilnosti poslovanja analiziranih </span><span lang="sr" style="font-size: 12.0pt; line-height: 115%; font-family: 'Times New Roman',serif; font-weight: normal; mso-bidi-font-weight: bold; mso-bidi-font-style: italic;">privrednih društava. </span><span lang="sr" style="font-size: 12.0pt; line-height: 115%; font-family: 'Times New Roman',serif; font-weight: normal; mso-bidi-font-weight: bold;">Na osnovu dobijenih rezultata pokazatelja rentabilnosti potvrđuje se poslovna situacija većeg broja privrednih društava iz sektora Usluge smeštaja i ishrane koji su u 2019. i 2020. poslovnoj godini, usled pozitivnih kretanja na turističkom tržištu strateški investirali u unapređenje poslovanja, ali su u 2020. i 2021. godini zbog krize uzrokovane COVID-19 pandemijom imali loše poslovne rezultate. Promene na turističkom tržištu u 2022. i 2023. godini dovode do porasta rezultata poslovanja analiziranih privrednih društava, pa se očekuje da pomenuta strateška ulaganja postanu isplativa, već u 2024. godini, za koju rezultati turističkog prometa u Republici Srbiji ukazuju na rast prihoda u poslovanju privrednih društava analiziranog sektora.</span></h1>Vesna Filipović, Radović Nikica
Sva prava zadržana (c) 2024 Turističko poslovanje
https://aseestant.ceon.rs/index.php/turpos/article/view/54660Thu, 28 Nov 2024 07:33:43 +0100ULOGA I ZNAČAJ ZNANJA, OBRAZOVANJA I OBUKE U ORGANIZACIJAMA TURISTIČKE PRIVREDE
https://aseestant.ceon.rs/index.php/turpos/article/view/54268
<p class="MsoNormal" style="margin-bottom: .0001pt; text-align: justify; text-indent: 36.0pt; line-height: normal;"><em style="mso-bidi-font-style: normal;"><span style="font-size: 12.0pt; font-family: 'Times New Roman','serif';">Na globalnom tržištu rada, pa i u onom delu koji se odnosi na turističku privredu, dešavaju se krupne i brze promene, koje kao rezultat imaju nastajanje velikog broja novih poslova, kao i značajne promene ili pak nestajanja postojećih. Stoga se nameće neophodnost permanentnog celoživotnog obrazovanja i obučavanja zaposlenih, u cilju unapređivanja postojećih znanja ili pak nužnih prekvalifikacija.</span></em></p> <p class="MsoNormal" style="margin-bottom: .0001pt; text-align: justify; text-indent: 36.0pt; line-height: normal;"><em style="text-indent: 36pt;"><span style="font-size: 12.0pt; font-family: 'Times New Roman','serif';">Predmet analize u ovom radu su faktori koji determinišu ulogu i značaj obrazovanja i obuke u organizacijama turističke privrede, ciljevi obrazovanja i obuke u organizacijama turističke privrede, faze, karakteristike i koristi od obrazovanja i obuke, kao i teorije i principi učenja odraslih.</span></em></p>Jelisaveta Vučković
Sva prava zadržana (c) 2024 Turističko poslovanje
https://aseestant.ceon.rs/index.php/turpos/article/view/54268Mon, 23 Dec 2024 13:48:38 +0100KNJIGE UTISAKA KAO POKAZATELJ GOSTOLJUBIVOSTI NA PRIMERU HOTELA ASTORIA I RESTORANA NA BLEDSKOM DVORCU
https://aseestant.ceon.rs/index.php/turpos/article/view/54092
<p class="MsoNormal" style="margin-bottom: .0001pt; text-align: center; line-height: normal;" align="center"><strong style="mso-bidi-font-weight: normal;"><span style="font-size: 12.0pt; font-family: 'Times New Roman',serif;">Knjige utisaka kao pokazatelj gostoljubivosti na primeru Hotela Astoria i</span></strong></p> <p class="MsoNormal" style="margin-bottom: .0001pt; text-align: center; line-height: normal;" align="center"><strong style="mso-bidi-font-weight: normal;"><span style="font-size: 12.0pt; font-family: 'Times New Roman',serif;">restorana na Blejskom dvorcu</span></strong></p> <p class="MsoNormal" style="margin-bottom: .0001pt; text-align: justify; line-height: normal;"><em style="mso-bidi-font-style: normal;"><span style="font-size: 12.0pt; font-family: 'Times New Roman',serif;">Apstrakt</span></em></p> <p class="MsoNormal" style="margin-bottom: .0001pt; text-align: justify; line-height: normal;"><em style="mso-bidi-font-style: normal;"><span style="font-size: 12.0pt; font-family: 'Times New Roman',serif;"> </span></em></p> <p class="MsoNormal" style="margin-bottom: .0001pt; text-align: justify; line-height: normal;"><em style="mso-bidi-font-style: normal;"><span style="font-size: 12.0pt; font-family: 'Times New Roman',serif;">Članak se bavi analizom knjiga utisaka gostiju Hotela Astoria na Bledu i restorana na Blejskom dvorcu kao važnim izvorom za razumevanje gostoljubivosti i hotelske kulture. Knjige gostiju kao istorijski izvor omogućavaju sveobuhvatan pristup proučavanju istorije putovanja, kulturnih interakcija i hotelske industrije. Kroz njih dobijamo uvid u druge aspekte hotelskog života i hotelske kulture, kako gostiju tako i zaposlenih. U članku je analizirano pet knjiga utisaka gostiju, u kojima je ukupno zapisano 685 unosa, hronološki smeštenih za period 1995. do 2016. godine. Glavno istraživačko pitanje je šta nam zapisi u knjigama utisaka govore o gostoljubivosti u različitim vremenskim periodima i koji su to elementi gostoljubivosti koji su istaknuti. Na osnovu nalaza, autorka se pita kako primeniti ili obogatiti praksu gostoljubivosti iz prošlosti u turističkoj ponudi I gostoljubivosti Hotela Astoria danas.</span></em></p> <p class="MsoNormal" style="margin-bottom: .0001pt; line-height: normal;"><em style="mso-bidi-font-style: normal;"><span style="font-size: 12.0pt; font-family: 'Times New Roman',serif;"> </span></em></p> <p class="MsoNormal" style="margin-bottom: .0001pt; line-height: normal;"><em style="mso-bidi-font-style: normal;"><span style="font-size: 12.0pt; font-family: 'Times New Roman',serif;">Ključne reči: knjiga utisaka, Hotel Astoria, gostoljubivost, turizam, Bled, Slovenija</span></em></p>Boža Grafenauer
Sva prava zadržana (c) 2024 Turističko poslovanje
https://aseestant.ceon.rs/index.php/turpos/article/view/54092Thu, 09 Jan 2025 00:00:00 +0100UPOTREBA MIKROBILJA U UGOSTITELJSKIM KUHINJAMA NOVOG SADA: ZNANJA I ISKUSTVA ZAPOSLENIH
https://aseestant.ceon.rs/index.php/turpos/article/view/54054
<p class="MsoNormal" style="text-align: justify;"><em style="mso-bidi-font-style: normal;"><span style="font-size: 12.0pt; mso-bidi-font-size: 11.0pt; line-height: 115%; font-family: 'Times New Roman','serif';">Угоститељство данас тежи иновативности и креативности, а један од трендова који је привукао пажњу је употреба микробиља у професионалним кухињама. Микробиље, младе биљке са изузетно високим садржајем хранљивих материја, постају све траженија намирница, те је њихова употреба једна од главних конкурентних предности бројних ресторана. Циљ овог рада је да се истраже знања и искуства запослених у угоститељским кухињама Новог Сада у погледу употребе и познавања микробиља. Истраживање је обухватило анкетирање 150 запослених у угоститељским кухињама Новог Сада, а резултати су показали да, иако постоји основно знање предности употребе микробиља, као и познавање начина његове употребе, практична примена варира и углавном није на високом нивоу. Овај рад нуди увид у тренутну праксу и потенцијалне правце за будуће унапређење у употреби микробиља у гастрономији Новог Сада</span></em><span style="font-size: 12.0pt; mso-bidi-font-size: 11.0pt; line-height: 115%; font-family: 'Times New Roman','serif';">.</span></p>Stefan Šmugović, Velibor Ivanović, Bojana Kalenjuk Pivarski, Milana Čugalj, Boris Trivunović
Sva prava zadržana (c) 2024 Turističko poslovanje
https://aseestant.ceon.rs/index.php/turpos/article/view/54054Fri, 29 Nov 2024 09:05:14 +0100PROCENA SPREMNOSTI MENADŽMENTA UGOSTITELJSKIH OBJEKATA VRNJAČKE BANJE DA PONUDE LOKALNU HRANU
https://aseestant.ceon.rs/index.php/turpos/article/view/54088
<p class="MsoNormal" style="text-align: justify;"><em style="mso-bidi-font-style: normal;">Savremeni trendovi u turizmu, kao i turistička kretanja na odabranim destinacijama, oblikovani su različitim faktorima. Ugostiteljski objekti koji uključuju lokalnu hranu u svoju ponudu povećavaju svoju konkurentnost na tržištu, doprinoseći pozitivnijem imidžu. Ključnu ulogu u implementaciji lokalne hrane, kao motiva za privlačenje gostiju, igraju spremnost i znanje menadžmenta, što se analizira kroz tri aspekta: organizacionu klimu, kulturu i prednosti ponude lokalnih jela. Predmet ovog rada jeste procena spremnosti menadžmenta ugostiteljskih objekata za ponudu lokalne hrane. Istraživanje je usmereno na procenu spremnosti menadžmenta za inovacije usmerene ka korišćenju lokalnih poljoprivrednih, prehrambenih i gastronomskih proizvoda, uzimajući u obzir osobine menadžera kao ključnih aktera u odlučivanju o plasmanu lokalnih proizvoda u ugostiteljstvu. Studija je fokusirana na Vrnjačku Banju, važan banjski turistički centar Srbije. Cilj ovog istraživanja je pružiti odgovore na postavljena istraživačka pitanja i proceniti spremnost menadžmenta za uvođenje lokalne hrane u njihovoj ponudi.</em></p>Marija Pršić, Bojana Kalenjuk Pivarski, Stefan Šmugović, Velibor Ivanović
Sva prava zadržana (c) 2024 Turističko poslovanje
https://aseestant.ceon.rs/index.php/turpos/article/view/54088Fri, 29 Nov 2024 09:04:51 +0100BRENDIRANJE POSLODAVCA – POTREBA ILI TREND
https://aseestant.ceon.rs/index.php/turpos/article/view/51499
<p class="MsoNormal" style="margin-bottom: .0001pt; text-align: justify;"><span lang="EN-US" style="font-size: 12.0pt; line-height: 107%; font-family: 'Times New Roman',serif; background: white;">Činjenica je da se tržište radne snage izmenilo, a problem nedostatka kadra je posebno izražen u ugostiteljstvu. Ugostitelji su ostali bez kvalifikovanih zaposlenih, a pojedini nemaju ni one ograničenog znanja i veština. Mnogi se uzdržavaju od širenja posla zbog straha da neće moći da prona</span><span style="font-size: 12.0pt; line-height: 107%; font-family: 'Times New Roman',serif; background: white; mso-ansi-language: SR-LATN-RS;">đu</span><span lang="EN-US" style="font-size: 12.0pt; line-height: 107%; font-family: 'Times New Roman',serif; background: white;"> radnu snagu. Nema izgleda da će se problem smanjivati. U prošlosti su se kandidati borili za poslodavca, a izgledi su da će se u narednom periodu poslodavci boriti za kandidate. Da bi stvorili imidž poželjnog poslodavca ugostitelji treba da ponude materijalne i nematerijalne koristi, uslove rada koji će uključivati konkurentne zarade, bonuse, balans između privatnog i poslovnog života, zdravo radno okruženje, korektan odnos sa menadžmentom i mogućnost napretka.</span></p> <p class="MsoNormal" style="margin-bottom: .0001pt; text-align: justify;"><span lang="EN-US" style="font-size: 12.0pt; line-height: 107%; font-family: 'Times New Roman',serif; background: white;">U radu će se prikazati mogućnosti koje ugostitelji mogu da primene i unaprede svoj imidž u svesti kandidata i na taj način se brendiraju kao poželjni poslodavci.</span></p>Snježana Gagić Jaraković, Maja Paunić, Ana Jovičić Vuković, Mateja Stanojević
Sva prava zadržana (c) 2024 Turističko poslovanje
https://aseestant.ceon.rs/index.php/turpos/article/view/51499Fri, 29 Nov 2024 09:07:28 +0100TEORIJSKI PREGLED I ANALIZA LITERATURE O ULOZI ŽIVOTNE SREDINE NA ZDRAVSTVENI TURIZAM
https://aseestant.ceon.rs/index.php/turpos/article/view/53295
<p class="MsoNormal" style="line-height: normal; margin: 6.0pt 0cm 6.0pt 180.0pt;"><em><span lang="SR-CYRL-RS">Апстракт</span></em></p> <p class="MsoNormal" style="line-height: normal; margin: 6.0pt 0cm 6.0pt 0cm;"><em><span lang="EN-US">Овај рад представља теоријски преглед и анализу литературе о улози животне средине у здравственом туризму. Истражују се кључни фактори животне средине, као што су квалитет ваздуха и воде, биодиверзитет, климатске и географске карактеристике, и њихов утицај на развој здравствених туристичких дестинација. Такође, рад разматра како очување природних ресурса и примене одрживих пракси у сектору туризма могу допринети дугорочној одрживости здравствених дестинација. Поред еколошких аспеката, у раду се анализирају социо-економски и културни утицаји здравственог туризма на локалне заједнице и регионални развој. Кроз свеобухватан преглед постојеће литературе, овај рад пружа теоријски оквир за будућа истраживања и развој стратегија које унапређују синергију између заштите животне средине и здравственог туризма.</span></em></p> <p class="MsoNormal" style="line-height: normal; margin: 6.0pt 0cm 6.0pt 0cm;"><em><span lang="EN-US" style="display: none; mso-hide: all;">Top of Form</span></em></p> <p class="MsoNormal" style="line-height: normal; margin: 6.0pt 0cm 6.0pt 0cm;"><em><span lang="EN-US" style="display: none; mso-hide: all;">Bottom of Form</span></em></p> <p> </p>Miljana Jevtić, Tamara Gajić, Dragan Vukolić
Sva prava zadržana (c) 2024 Turističko poslovanje
https://aseestant.ceon.rs/index.php/turpos/article/view/53295Fri, 29 Nov 2024 09:06:43 +0100ANALIZA MOTIVACIJE TURISTA ZA PROMOCIJU DESTINACIJE PUTEM EWOM-A: FOKUS NA GASTRONOMSKE MANIFESTACIJE
https://aseestant.ceon.rs/index.php/turpos/article/view/53087
<p class="MsoNormal" style="text-align: justify; margin: 6.0pt 0cm 6.0pt 0cm;"><span style="font-size: 12pt; line-height: 107%; font-family: 'Times New Roman', serif;">Gastronomy plays a significant role in the cultural experience of everyday life, offering tourists a unique way to explore different aspects of a destination. Culinary experiences often serve as a key factor in the decision-making process when choosing travel destinations. During 2023 and 2024, the authors conducted a study at four major events in rural areas of Serbia: Kulen Festival in Erdevik, Bacon Festival in Kačarevo, Cabbage Festival in Mrčajevci, and Bean Festival in Čenej, surveying a total of 235 visitors. The aim of the research was to analyze the motivation of tourists at gastronomic events with the goal of promoting the destination through eWOM. The results showed that five factors influence tourists at gastronomic events to be motivated to recommend and promote the tourist destination through eWOM. The findings of this study indicate a significant potential for the development of gastronomic tourism in rural tourist destinations in Serbia. The practical implications of this research suggest that organizers of gastronomic events should focus on enhancing the tourist experience in order to encourage more positive eWOM, thereby effectively promoting destinations and attracting a larger number of tourists.</span></p>Dragan Vukolić, Tamara Gajić, Andjelka Popović, Marko Cilić
Sva prava zadržana (c) 2024 Turističko poslovanje
https://aseestant.ceon.rs/index.php/turpos/article/view/53087Fri, 29 Nov 2024 09:07:07 +0100ODRŽIVI KONGRESNI TURIZAM KAO PREDUSLOV RAZVOJA POSLOVNOG TURIZMA U BUDUĆNOSTI
https://aseestant.ceon.rs/index.php/turpos/article/view/52814
<p class="MsoNormal" style="text-align: justify; line-height: normal;"><span lang="sr" style="font-size: 12.0pt; font-family: 'Times New Roman','serif'; mso-bidi-font-weight: bold;">Rad analizira ulogu održivog kongresnog turizma kao ključnog preduslova za budući razvoj poslovnog turizma, sa fokusom na hotel Norcev na Fruškoj gori. Predmet rada je analiza održivog razvoja i njegov uticaj na konkuretnost i uspeh poslovnog turizma u budućnosti. Cilj ovog rada je da istraži ulogu održivog kongresnog turizma kao ključnog faktora za budući razvoj poslovnog turizma. U radu se krenulo od polazne hipoteze da je održivost ključni faktor za razvoj poslovnog turizma. Zadaci rada su uključivali istraživanje i analizu održivog kongresnog turizma, analizu faktora značajnih za poslovni turizam, sprovođenje istraživanja među gostima hotela, analizu prikupljenih rezultata i izradu preporuke za održivo poslovanje. Rezultati su pokazali da primena održivih principa značajno poboljšavaju konkurentnost hotela, i sugeriše primenu ekološke prakse u svim segmentima poslovnog turizma. </span></p>Aleksandra Botić, Aleksandra Vujko, Aleksa Panić
Sva prava zadržana (c) 2024 Turističko poslovanje
https://aseestant.ceon.rs/index.php/turpos/article/view/52814Fri, 29 Nov 2024 09:09:13 +0100SPORI TURIZAM KAO ALTERNATIVA MASOVNOM TURIZMU: PREGLED LITERATURE I STUDIJE SLUČAJA
https://aseestant.ceon.rs/index.php/turpos/article/view/52050
<p class="MsoNormal" style="line-height: normal;"><em>Све већа забринутост због негативних утицаја масовног туризма на животну средину, културу и локалне заједнице подстакла је интересовање за алтернативне облике туризма.<span style="mso-ansi-language: SR-CYRL-RS;"> <span lang="SR-CYRL-RS">Спори туризам (Slow tourism) представља један од ових облика, фокусиран на успорено, свесно, квалитетно и одрживо путовање које истиче дубљу повезаност са локалном културом, заједницама и природом. Концепт „спорог“ размишљања подстиче туристе да се удаље од својих обавеза. Овај концепт све више привлачи путнике који су ослобођени притиска масовног туризма и који траже аутентична искуства и смисленије интеракције са дестинацијама. Овај рад пружа свеобухватан преглед литературе о спором туризму, истражујући његов концепт, еволуцију и тренутни обим. Поред теоријских увида, рад укључује и одређене студије случаја које илуструју практичне аспекте спорог туризма. Кроз анализу, идентификују се кључне карактеристике и потенцијали спорог туризма као одрживе алтернативе масовном туризму, са циљем да се пружи нови увид у његову примену и утицај.</span></span> <span lang="SR-CYRL-RS" style="mso-ansi-language: SR-CYRL-RS;">Такође, ова</span> анализа доприноси <span lang="SR-CYRL-RS" style="mso-ansi-language: SR-CYRL-RS;">и </span>продубљивању знања о новим трендовима у туризму <span lang="SR-CYRL-RS" style="mso-ansi-language: SR-CYRL-RS;">и </span>даљем истраживању аутора о развоју овог феномена.</em></p>Đurđina Novaković
Sva prava zadržana (c) 2024 Turističko poslovanje
https://aseestant.ceon.rs/index.php/turpos/article/view/52050Fri, 29 Nov 2024 09:07:44 +0100UTICAJ STRUČNIH PREDMETA NA ZADOVOLJSTVO KVALITETOM NASTAVE U SREDNJOJ STRUČNOJ ŠKOLI
https://aseestant.ceon.rs/index.php/turpos/article/view/53938
<p class="MsoNormal" style="margin-bottom: .0001pt; text-align: justify; text-indent: 35.4pt; line-height: normal;"><span style="font-size: 12.0pt; font-family: 'Times New Roman',serif; mso-ansi-language: SR-CYRL-RS;">U ovom istraživanju ispitana je veza između nastave stručnih predmeta i zadovolјstva učenika kvalitetom izvođenja stručne nastave i praktičnih oblika rada. Poseban akcenat je stavlјen na proučavanje uticaja obrazovnih dimenzija na kvalitet stručne nastave. To su: razvoj klјučnih kompetencija, upotreba savremenih nastavnih sredstava i međupredmetna korelacija, i upotreba različitih nastavnih metoda i tehnika u stručnoj nastavi u srednjoj stručnoj školi. Za potrebe ovog istraživanja korišćen je prilagođen </span><span lang="SR-LATN-RS" style="font-size: 12.0pt; font-family: 'Times New Roman',serif; mso-ansi-language: SR-LATN-RS;">PoS (Prism of Sustainability) </span><span style="font-size: 12.0pt; font-family: 'Times New Roman',serif; mso-ansi-language: SR-CYRL-RS;">model, koji je koncipiran na primeni tehnike anketiranja učenika i njihovih roditelјa, uz pomoć pisanog upitnika kao instrumenta u istraživanju. Ukupno 129 ispitanika (70 učenika i 59 roditelјa) iskazalo je svoje stavove prema tvrdnjama koje mogu ukazati na kvalitet nastave stručnih predmeta. Pored toga, ispitanici su ocenili tvrdnje koje se odnose na uticaj stručne nastave na zadovolјstvo učenika kvalitetom takve nastave. Prikuplјeni podaci su obrađeni i analizirani uz pomoć statističkog softvera </span><span lang="SR-LATN-RS" style="font-size: 12.0pt; font-family: 'Times New Roman',serif; mso-ansi-language: SR-LATN-RS;">SPSS v.21. </span><span style="font-size: 12.0pt; font-family: 'Times New Roman',serif; mso-ansi-language: SR-CYRL-RS;">Nakon ispitivanja pouzdanosti skala i varijabli, dobijeni podaci su prikazani uz pomoć tabela. Rezultati istraživanja ukazuju na značajne uticaje obrazovnih dimenzija na kvalitet nastave stručnih predmeta, čime su pomoćne hipoteze potvrđene u celosti. Pored toga, istraživanjem je ustanovlјeno da stručna nastava u značajnoj meri doprinosi zadovolјstvu učenika kvalitetom nastave, čime je glavna hipoteza potpuno prihvaćena. Rezultati ovog istraživanja mogu pomoći u projektovanju nastave u srednjim stručnim školama i prilikom izrade operativnih i individualnih nastavnih planova.</span></p>Venera Arsenov Bojović, Igor Trišić
Sva prava zadržana (c) 2024 Turističko poslovanje
https://aseestant.ceon.rs/index.php/turpos/article/view/53938Fri, 29 Nov 2024 09:05:34 +0100POTENCIJALNI RAZVOJ FOTO TURIZMA NA PROSTORU JEZERSKIH AKUMULACIJA OPŠTINE SUBOTICE
https://aseestant.ceon.rs/index.php/turpos/article/view/53916
<p><span lang="SR-LATN-RS" style="font-size: 12.0pt; line-height: 106%; font-family: 'Times New Roman',serif; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'; mso-fareast-theme-font: minor-fareast; color: #222222; mso-ansi-language: SR-LATN-RS; mso-fareast-language: EN-US; mso-bidi-language: AR-SA; mso-bidi-font-weight: bold;">Opština Subotica, sa svojim jezerskim akumulacijama kao što su Palićko, Ludaško, Treset, Majdan i Krvavo jezero, predstavlja idealnu destinaciju za razvoj foto turizma. Sa bogatom florom i faunom, kao i prelepim pejzažima, jezerske akumulacije nude idealne uslove za foto safari aktivnosti. U ovom radu se analizira trenutna turistička ponuda, identifikujući nedostatke u infrastrukturi i promociji, kao i potencijalne ciljne grupe. Takođe, istražuje se mogućnost saradnje sa lokalnim zajednicama i organizacijama za očuvanje prirode, kako bi se razvila održiva turistička ponuda. Zaključak sugeriše da bi strateški pristup razvoju foto turizma mogao značajno doprineti očuvanju prirodnih resursa, unapređenju lokalne ekonomije i jačanje turističkog identiteta opštine Subotice. </span></p>Nenad Mijuk
Sva prava zadržana (c) 2024 Turističko poslovanje
https://aseestant.ceon.rs/index.php/turpos/article/view/53916Fri, 29 Nov 2024 09:06:02 +0100RAZVOJ, ZNAČAJ I UČEŠĆE PRIMORSKOG TURIZMA U ŠPANIJI
https://aseestant.ceon.rs/index.php/turpos/article/view/53618
<p><span lang="SR-CYRL-RS" style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%; font-family: 'Times New Roman',serif; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'; mso-ansi-language: SR-CYRL-RS; mso-fareast-language: SR-LATN-RS; mso-bidi-language: AR-SA;">Приморски туризам представља један од најмасовнијих видова туризма. Шпанија је држава са дугом традицијом овог туризма и једна од три најпопуларнијих дестинација овог вида туризма у свету. Како је Медитеранско подручје најзначајније за приморски туризам, Шпанију годишње посећује велики број туриста, те је ова привредна грана врло значајна за економски развој земље. Од периода пандемије Корона вируса, Шпанија, као држава која остварује значајне приходе од туризма поново бележи раст и повећан број туристичких посета. Циљ рада је приказати туристички промет у приморском делу Шпаније, његов статистички промет у периоду пре и након пандемије Корона вируса, затим значај и удео туризма у укупном економском развоју државе, али и размотрити перспективе развоја овог вида туризма у будућности. Успоставити који су највећи проблеми са којима се сусреће или се може сусретати, када је овај вид туризма у питању, на шта би требало на време реаговати и усмерити стратегије развоја</span></p>Andjela Momirovic
Sva prava zadržana (c) 2024 Turističko poslovanje
https://aseestant.ceon.rs/index.php/turpos/article/view/53618Fri, 29 Nov 2024 09:06:21 +0100