Turističko poslovanje https://aseestant.ceon.rs/index.php/turpos sr-RS@latin ana.djoric@assb.edu.rs (Ana Đorić) ana.djoric@assb.edu.rs (Ana Đorić) Mon, 13 Jan 2025 09:07:24 +0100 OJS 3.1.2.0 http://blogs.law.harvard.edu/tech/rss 60 REZULTATI ANALIZE RENTABILNOSTI POSLOVANJA I USPEŠNOSTI POSLOVANJA PRIVREDNIH DRUŠTAVA IZ SEKTORA USLUGA SMEŠTAJA I ISHRANE U REPUBLICI SRBIJI https://aseestant.ceon.rs/index.php/turpos/article/view/54660 <p class="MsoNormal" style="mso-margin-top-alt: auto; mso-margin-bottom-alt: auto; text-align: justify; line-height: 115%;">&nbsp;</p> <h1 style="mso-margin-top-alt: auto; mso-margin-bottom-alt: auto; text-align: justify; line-height: 115%;"><span lang="sr" style="font-size: 12.0pt; line-height: 115%; font-family: 'Times New Roman',serif; mso-fareast-font-family: MinionPro-Regular; font-weight: normal; mso-bidi-font-weight: bold;">Analiza</span> <span lang="IT" style="font-size: 12.0pt; line-height: 115%; font-family: 'Times New Roman',serif; mso-fareast-font-family: MinionPro-Regular; mso-ansi-language: IT; font-weight: normal; mso-bidi-font-weight: bold;">uspe&scaron;nosti poslovanja privrednih dru&scaron;tava uglavnom se sprovodi primenom modela koji su formirani od vi&scaron;e racio brojeva, a ima za cilj mogućnost sagledavanja ostvarenih rezultata, ali i moguću procenu problema u budućem poslovanju.</span> <span lang="sr" style="font-size: 12.0pt; line-height: 115%; font-family: 'Times New Roman',serif; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'; font-weight: normal; mso-bidi-font-weight: bold; mso-bidi-font-style: italic;">Predmet istraživanja u ovom radu je analiza pokazatelja rentabilnosti i ocena uspe&scaron;nosti poslovanja privrednih dru&scaron;tava koja posluju u sektoru Usluga sme&scaron;taja i ishrane u Republici Srbiji. </span><span lang="sr" style="font-size: 12.0pt; line-height: 115%; font-family: 'Times New Roman',serif; font-weight: normal; mso-bidi-font-weight: bold; mso-bidi-font-style: italic;">Na osnovu podataka </span><span lang="sr" style="font-size: 12.0pt; line-height: 115%; font-family: 'Times New Roman',serif; mso-fareast-font-family: MinionPro-Regular; font-weight: normal;">iz Godi&scaron;njeg biltena finansijskih izve&scaron;taja preuzetog sa sajta Agencije za privredne registre (u daljem tekstu: APRa) za 2022. i 2023. godinu o rezultatima poslovanja </span><span lang="sr" style="font-size: 12.0pt; line-height: 115%; font-family: 'Times New Roman',serif; mso-fareast-font-family: MinionPro-Regular; font-weight: normal; mso-bidi-font-weight: bold;">privrednih dru&scaron;tava u sektoru Usluga sme&scaron;taja i ishrane u Republici Srbiji</span> <span lang="sr" style="font-size: 12.0pt; line-height: 115%; font-family: 'Times New Roman',serif; font-weight: normal; mso-bidi-font-weight: bold; mso-bidi-font-style: italic;">analizirani su pokazatelji rentabilnosti, Kraličekovim QuickTestom sagledana je uspe&scaron;nost poslovanja </span><span lang="sr" style="font-size: 12.0pt; line-height: 115%; font-family: 'Times New Roman',serif; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'; font-weight: normal; mso-bidi-font-weight: bold; mso-bidi-font-style: italic;">i data je prognoza stabilnosti poslovanja analiziranih </span><span lang="sr" style="font-size: 12.0pt; line-height: 115%; font-family: 'Times New Roman',serif; font-weight: normal; mso-bidi-font-weight: bold; mso-bidi-font-style: italic;">privrednih dru&scaron;tava. </span><span lang="sr" style="font-size: 12.0pt; line-height: 115%; font-family: 'Times New Roman',serif; font-weight: normal; mso-bidi-font-weight: bold;">Na osnovu dobijenih rezultata pokazatelja rentabilnosti potvrđuje se poslovna situacija većeg broja privrednih dru&scaron;tava iz sektora Usluge sme&scaron;taja i ishrane koji su u 2019. i 2020. poslovnoj godini, usled pozitivnih kretanja na turističkom trži&scaron;tu strate&scaron;ki investirali u unapređenje poslovanja, ali su u 2020. i 2021. godini zbog krize uzrokovane COVID-19 pandemijom imali lo&scaron;e poslovne rezultate. Promene na turističkom trži&scaron;tu u 2022. i 2023. godini dovode do porasta rezultata poslovanja analiziranih privrednih dru&scaron;tava, pa se očekuje da pomenuta strate&scaron;ka ulaganja postanu isplativa, već u 2024. godini, za koju rezultati turističkog prometa u Republici Srbiji ukazuju na rast prihoda u poslovanju privrednih dru&scaron;tava analiziranog sektora.</span></h1> Vesna Filipović, Radović Nikica Sva prava zadržana (c) 2024 Turističko poslovanje https://aseestant.ceon.rs/index.php/turpos/article/view/54660 Thu, 28 Nov 2024 07:33:43 +0100 ULOGA I ZNAČAJ ZNANJA, OBRAZOVANJA I OBUKE U ORGANIZACIJAMA TURISTIČKE PRIVREDE https://aseestant.ceon.rs/index.php/turpos/article/view/54268 <p class="MsoNormal" style="margin-bottom: .0001pt; text-align: justify; text-indent: 36.0pt; line-height: normal;"><em style="mso-bidi-font-style: normal;"><span style="font-size: 12.0pt; font-family: 'Times New Roman','serif';">Na globalnom trži&scaron;tu rada, pa i u onom delu koji se odnosi na turističku privredu, de&scaron;avaju se krupne i brze promene, koje kao rezultat imaju nastajanje velikog broja novih poslova, kao i značajne promene ili pak nestajanja postojećih. Stoga se nameće neophodnost permanentnog celoživotnog obrazovanja i obučavanja zaposlenih, u cilju unapređivanja postojećih znanja ili pak nužnih prekvalifikacija.</span></em></p> <p class="MsoNormal" style="margin-bottom: .0001pt; text-align: justify; text-indent: 36.0pt; line-height: normal;"><em style="text-indent: 36pt;"><span style="font-size: 12.0pt; font-family: 'Times New Roman','serif';">Predmet analize u ovom radu su faktori koji determini&scaron;u ulogu i značaj obrazovanja i obuke u organizacijama turističke privrede, ciljevi obrazovanja i obuke u organizacijama turističke privrede, faze, karakteristike i koristi od obrazovanja i obuke, kao i teorije i principi učenja odraslih.</span></em></p> Jelisaveta Vučković Sva prava zadržana (c) 2024 Turističko poslovanje https://aseestant.ceon.rs/index.php/turpos/article/view/54268 Mon, 23 Dec 2024 13:48:38 +0100 KNJIGE UTISAKA KAO POKAZATELJ GOSTOLJUBIVOSTI NA PRIMERU HOTELA ASTORIA I RESTORANA NA BLEDSKOM DVORCU https://aseestant.ceon.rs/index.php/turpos/article/view/54092 <p class="MsoNormal" style="margin-bottom: .0001pt; text-align: center; line-height: normal;" align="center"><strong style="mso-bidi-font-weight: normal;"><span style="font-size: 12.0pt; font-family: 'Times New Roman',serif;">Knjige utisaka kao pokazatelj gostoljubivosti na primeru Hotela Astoria i</span></strong></p> <p class="MsoNormal" style="margin-bottom: .0001pt; text-align: center; line-height: normal;" align="center"><strong style="mso-bidi-font-weight: normal;"><span style="font-size: 12.0pt; font-family: 'Times New Roman',serif;">restorana na Blejskom dvorcu</span></strong></p> <p class="MsoNormal" style="margin-bottom: .0001pt; text-align: justify; line-height: normal;"><em style="mso-bidi-font-style: normal;"><span style="font-size: 12.0pt; font-family: 'Times New Roman',serif;">Apstrakt</span></em></p> <p class="MsoNormal" style="margin-bottom: .0001pt; text-align: justify; line-height: normal;"><em style="mso-bidi-font-style: normal;"><span style="font-size: 12.0pt; font-family: 'Times New Roman',serif;">&nbsp;</span></em></p> <p class="MsoNormal" style="margin-bottom: .0001pt; text-align: justify; line-height: normal;"><em style="mso-bidi-font-style: normal;"><span style="font-size: 12.0pt; font-family: 'Times New Roman',serif;">Članak se bavi analizom knjiga utisaka gostiju Hotela Astoria na Bledu i restorana na Blejskom dvorcu kao važnim izvorom za razumevanje gostoljubivosti i hotelske kulture. Knjige gostiju kao istorijski izvor omogućavaju sveobuhvatan pristup proučavanju istorije putovanja, kulturnih interakcija i hotelske industrije. Kroz njih dobijamo uvid u druge aspekte hotelskog života i hotelske kulture, kako gostiju tako i zaposlenih. U članku je analizirano pet knjiga utisaka gostiju, u kojima je ukupno zapisano 685 unosa, hronolo&scaron;ki sme&scaron;tenih za period 1995. do 2016. godine. Glavno istraživačko pitanje je &scaron;ta nam zapisi u knjigama utisaka govore o gostoljubivosti u različitim vremenskim periodima i koji su to elementi gostoljubivosti koji su istaknuti. Na osnovu nalaza, autorka se pita kako primeniti ili obogatiti praksu gostoljubivosti iz pro&scaron;losti u turističkoj ponudi I gostoljubivosti Hotela Astoria danas.</span></em></p> <p class="MsoNormal" style="margin-bottom: .0001pt; line-height: normal;"><em style="mso-bidi-font-style: normal;"><span style="font-size: 12.0pt; font-family: 'Times New Roman',serif;">&nbsp;</span></em></p> <p class="MsoNormal" style="margin-bottom: .0001pt; line-height: normal;"><em style="mso-bidi-font-style: normal;"><span style="font-size: 12.0pt; font-family: 'Times New Roman',serif;">Ključne reči: knjiga utisaka, Hotel Astoria, gostoljubivost, turizam, Bled, Slovenija</span></em></p> Boža Grafenauer Sva prava zadržana (c) 2024 Turističko poslovanje https://aseestant.ceon.rs/index.php/turpos/article/view/54092 Thu, 09 Jan 2025 00:00:00 +0100 UPOTREBA MIKROBILJA U UGOSTITELJSKIM KUHINJAMA NOVOG SADA: ZNANJA I ISKUSTVA ZAPOSLENIH https://aseestant.ceon.rs/index.php/turpos/article/view/54054 <p class="MsoNormal" style="text-align: justify;"><em style="mso-bidi-font-style: normal;"><span style="font-size: 12.0pt; mso-bidi-font-size: 11.0pt; line-height: 115%; font-family: 'Times New Roman','serif';">Угоститељство данас тежи иновативности и креативности, а један од трендова који је привукао пажњу је употреба микробиља у професионалним кухињама. Микробиље, младе биљке са изузетно високим садржајем хранљивих материја, постају све траженија намирница, те је њихова употреба једна од главних конкурентних предности бројних ресторана. Циљ овог рада је да се истраже знања и искуства запослених у угоститељским кухињама Новог Сада у погледу употребе и познавања микробиља. Истраживање је обухватило анкетирање 150 запослених у угоститељским кухињама Новог Сада, а резултати су показали да, иако постоји основно знање предности употребе микробиља, као и познавање начина његове употребе, практична примена варира и углавном није на високом нивоу. Овај рад нуди увид у тренутну праксу и потенцијалне правце за будуће унапређење у употреби микробиља у гастрономији Новог Сада</span></em><span style="font-size: 12.0pt; mso-bidi-font-size: 11.0pt; line-height: 115%; font-family: 'Times New Roman','serif';">.</span></p> Stefan Šmugović, Velibor Ivanović, Bojana Kalenjuk Pivarski, Milana Čugalj, Boris Trivunović Sva prava zadržana (c) 2024 Turističko poslovanje https://aseestant.ceon.rs/index.php/turpos/article/view/54054 Fri, 29 Nov 2024 09:05:14 +0100 PROCENA SPREMNOSTI MENADŽMENTA UGOSTITELJSKIH OBJEKATA VRNJAČKE BANJE DA PONUDE LOKALNU HRANU https://aseestant.ceon.rs/index.php/turpos/article/view/54088 <p class="MsoNormal" style="text-align: justify;"><em style="mso-bidi-font-style: normal;">Savremeni trendovi u turizmu, kao i turistička kretanja na odabranim destinacijama, oblikovani su različitim faktorima. Ugostiteljski objekti koji uključuju lokalnu hranu u svoju ponudu povećavaju svoju konkurentnost na trži&scaron;tu, doprinoseći pozitivnijem imidžu. Ključnu ulogu u implementaciji lokalne hrane, kao motiva za privlačenje gostiju, igraju spremnost i znanje menadžmenta, &scaron;to se analizira kroz tri aspekta: organizacionu klimu, kulturu i prednosti ponude lokalnih jela. Predmet ovog rada jeste procena spremnosti menadžmenta ugostiteljskih objekata za ponudu lokalne hrane. Istraživanje je usmereno na procenu spremnosti menadžmenta za inovacije usmerene ka kori&scaron;ćenju lokalnih poljoprivrednih, prehrambenih i gastronomskih proizvoda, uzimajući u obzir osobine menadžera kao ključnih aktera u odlučivanju o plasmanu lokalnih proizvoda u ugostiteljstvu. Studija je fokusirana na Vrnjačku Banju, važan banjski turistički centar Srbije. Cilj ovog istraživanja je pružiti odgovore na postavljena istraživačka pitanja i proceniti spremnost menadžmenta za uvođenje lokalne hrane u njihovoj ponudi.</em></p> Marija Pršić, Bojana Kalenjuk Pivarski, Stefan Šmugović, Velibor Ivanović Sva prava zadržana (c) 2024 Turističko poslovanje https://aseestant.ceon.rs/index.php/turpos/article/view/54088 Fri, 29 Nov 2024 09:04:51 +0100 BRENDIRANJE POSLODAVCA – POTREBA ILI TREND https://aseestant.ceon.rs/index.php/turpos/article/view/51499 <p class="MsoNormal" style="margin-bottom: .0001pt; text-align: justify;"><span lang="EN-US" style="font-size: 12.0pt; line-height: 107%; font-family: 'Times New Roman',serif; background: white;">Činjenica je da se trži&scaron;te radne snage izmenilo, a problem nedostatka kadra je posebno izražen u ugostiteljstvu. Ugostitelji su ostali bez kvalifikovanih zaposlenih, a pojedini nemaju ni one ograničenog znanja i ve&scaron;tina. Mnogi se uzdržavaju od &scaron;irenja posla zbog straha da neće moći da prona</span><span style="font-size: 12.0pt; line-height: 107%; font-family: 'Times New Roman',serif; background: white; mso-ansi-language: SR-LATN-RS;">đu</span><span lang="EN-US" style="font-size: 12.0pt; line-height: 107%; font-family: 'Times New Roman',serif; background: white;"> radnu snagu. Nema izgleda da će se problem smanjivati. U pro&scaron;losti su se kandidati borili za poslodavca, a izgledi su da će se u narednom periodu poslodavci boriti za kandidate. Da bi stvorili imidž poželjnog poslodavca ugostitelji treba da ponude materijalne i nematerijalne koristi, uslove rada koji će uključivati konkurentne zarade, bonuse, balans između privatnog i poslovnog života, zdravo radno okruženje, korektan odnos sa menadžmentom i mogućnost napretka.</span></p> <p class="MsoNormal" style="margin-bottom: .0001pt; text-align: justify;"><span lang="EN-US" style="font-size: 12.0pt; line-height: 107%; font-family: 'Times New Roman',serif; background: white;">U radu će se prikazati mogućnosti koje ugostitelji mogu da primene i unaprede svoj imidž u svesti kandidata i na taj način se brendiraju kao poželjni poslodavci.</span></p> Snježana Gagić Jaraković, Maja Paunić, Ana Jovičić Vuković, Mateja Stanojević Sva prava zadržana (c) 2024 Turističko poslovanje https://aseestant.ceon.rs/index.php/turpos/article/view/51499 Fri, 29 Nov 2024 09:07:28 +0100 TEORIJSKI PREGLED I ANALIZA LITERATURE O ULOZI ŽIVOTNE SREDINE NA ZDRAVSTVENI TURIZAM https://aseestant.ceon.rs/index.php/turpos/article/view/53295 <p class="MsoNormal" style="line-height: normal; margin: 6.0pt 0cm 6.0pt 180.0pt;"><em><span lang="SR-CYRL-RS">Апстракт</span></em></p> <p class="MsoNormal" style="line-height: normal; margin: 6.0pt 0cm 6.0pt 0cm;"><em><span lang="EN-US">Овај рад представља теоријски преглед и анализу литературе о улози животне средине у здравственом туризму. Истражују се кључни фактори животне средине, као што су квалитет ваздуха и воде, биодиверзитет, климатске и географске карактеристике, и њихов утицај на развој здравствених туристичких дестинација. Такође, рад разматра како очување природних ресурса и примене одрживих пракси у сектору туризма могу допринети дугорочној одрживости здравствених дестинација. Поред еколошких аспеката, у раду се анализирају социо-економски и културни утицаји здравственог туризма на локалне заједнице и регионални развој. Кроз свеобухватан преглед постојеће литературе, овај рад пружа теоријски оквир за будућа истраживања и развој стратегија које унапређују синергију између заштите животне средине и здравственог туризма.</span></em></p> <p class="MsoNormal" style="line-height: normal; margin: 6.0pt 0cm 6.0pt 0cm;"><em><span lang="EN-US" style="display: none; mso-hide: all;">Top of Form</span></em></p> <p class="MsoNormal" style="line-height: normal; margin: 6.0pt 0cm 6.0pt 0cm;"><em><span lang="EN-US" style="display: none; mso-hide: all;">Bottom of Form</span></em></p> <p>&nbsp;</p> Miljana Jevtić, Tamara Gajić, Dragan Vukolić Sva prava zadržana (c) 2024 Turističko poslovanje https://aseestant.ceon.rs/index.php/turpos/article/view/53295 Fri, 29 Nov 2024 09:06:43 +0100 ANALIZA MOTIVACIJE TURISTA ZA PROMOCIJU DESTINACIJE PUTEM EWOM-A: FOKUS NA GASTRONOMSKE MANIFESTACIJE https://aseestant.ceon.rs/index.php/turpos/article/view/53087 <p class="MsoNormal" style="text-align: justify; margin: 6.0pt 0cm 6.0pt 0cm;"><span style="font-size: 12pt; line-height: 107%; font-family: 'Times New Roman', serif;">Gastronomy plays a significant role in the cultural experience of everyday life, offering tourists a unique way to explore different aspects of a destination. Culinary experiences often serve as a key factor in the decision-making process when choosing travel destinations. During 2023 and 2024, the authors conducted a study at four major events in rural areas of Serbia: Kulen Festival in Erdevik, Bacon Festival in Kačarevo, Cabbage Festival in Mrčajevci, and Bean Festival in Čenej, surveying a total of 235 visitors. The aim of the research was to analyze the motivation of tourists at gastronomic events with the goal of promoting the destination through eWOM. The results showed that five factors influence tourists at gastronomic events to be motivated to recommend and promote the tourist destination through eWOM. The findings of this study indicate a significant potential for the development of gastronomic tourism in rural tourist destinations in Serbia. The practical implications of this research suggest that organizers of gastronomic events should focus on enhancing the tourist experience in order to encourage more positive eWOM, thereby effectively promoting destinations and attracting a larger number of tourists.</span></p> Dragan Vukolić, Tamara Gajić, Andjelka Popović, Marko Cilić Sva prava zadržana (c) 2024 Turističko poslovanje https://aseestant.ceon.rs/index.php/turpos/article/view/53087 Fri, 29 Nov 2024 09:07:07 +0100 ODRŽIVI KONGRESNI TURIZAM KAO PREDUSLOV RAZVOJA POSLOVNOG TURIZMA U BUDUĆNOSTI https://aseestant.ceon.rs/index.php/turpos/article/view/52814 <p class="MsoNormal" style="text-align: justify; line-height: normal;"><span lang="sr" style="font-size: 12.0pt; font-family: 'Times New Roman','serif'; mso-bidi-font-weight: bold;">Rad analizira ulogu održivog kongresnog turizma kao ključnog preduslova za budući razvoj poslovnog turizma, sa fokusom na hotel Norcev na Fru&scaron;koj gori. Predmet rada je analiza održivog razvoja i njegov uticaj na konkuretnost i uspeh poslovnog turizma u budućnosti. Cilj ovog rada je da istraži ulogu održivog kongresnog turizma kao ključnog faktora za budući razvoj poslovnog turizma. U radu se krenulo od polazne hipoteze da je održivost ključni faktor za razvoj poslovnog turizma. Zadaci rada su uključivali istraživanje i analizu održivog kongresnog turizma, analizu faktora značajnih za poslovni turizam, sprovođenje istraživanja među gostima hotela, analizu prikupljenih rezultata i izradu preporuke za održivo poslovanje. Rezultati su pokazali da primena održivih principa značajno pobolj&scaron;avaju konkurentnost hotela, i sugeri&scaron;e primenu ekolo&scaron;ke prakse u svim segmentima poslovnog turizma. </span></p> Aleksandra Botić, Aleksandra Vujko, Aleksa Panić Sva prava zadržana (c) 2024 Turističko poslovanje https://aseestant.ceon.rs/index.php/turpos/article/view/52814 Fri, 29 Nov 2024 09:09:13 +0100 SPORI TURIZAM KAO ALTERNATIVA MASOVNOM TURIZMU: PREGLED LITERATURE I STUDIJE SLUČAJA https://aseestant.ceon.rs/index.php/turpos/article/view/52050 <p class="MsoNormal" style="line-height: normal;"><em>Све већа забринутост због негативних утицаја масовног туризма на животну средину, културу и локалне заједнице подстакла је интересовање за алтернативне облике туризма.<span style="mso-ansi-language: SR-CYRL-RS;"> <span lang="SR-CYRL-RS">Спори туризам (Slow tourism) представља један од ових облика, фокусиран на успорено, свесно, квалитетно и одрживо путовање које истиче дубљу повезаност са локалном културом, заједницама и природом. Концепт &bdquo;спорог&ldquo; размишљања подстиче туристе да се удаље од својих обавеза. Овај концепт све више привлачи путнике који су ослобођени притиска масовног туризма и који траже аутентична искуства и смисленије интеракције са дестинацијама. Овај рад пружа свеобухватан преглед литературе о спором туризму, истражујући његов концепт, еволуцију и тренутни обим. Поред теоријских увида, рад укључује и одређене студије случаја које илуструју практичне аспекте спорог туризма. Кроз анализу, идентификују се кључне карактеристике и потенцијали спорог туризма као одрживе алтернативе масовном туризму, са циљем да се пружи нови увид у његову примену и утицај.</span></span> <span lang="SR-CYRL-RS" style="mso-ansi-language: SR-CYRL-RS;">Такође, ова</span> анализа доприноси <span lang="SR-CYRL-RS" style="mso-ansi-language: SR-CYRL-RS;">и </span>продубљивању знања о новим трендовима у туризму <span lang="SR-CYRL-RS" style="mso-ansi-language: SR-CYRL-RS;">и </span>даљем истраживању аутора о развоју овог феномена.</em></p> Đurđina Novaković Sva prava zadržana (c) 2024 Turističko poslovanje https://aseestant.ceon.rs/index.php/turpos/article/view/52050 Fri, 29 Nov 2024 09:07:44 +0100 UTICAJ STRUČNIH PREDMETA NA ZADOVOLJSTVO KVALITETOM NASTAVE U SREDNJOJ STRUČNOJ ŠKOLI https://aseestant.ceon.rs/index.php/turpos/article/view/53938 <p class="MsoNormal" style="margin-bottom: .0001pt; text-align: justify; text-indent: 35.4pt; line-height: normal;"><span style="font-size: 12.0pt; font-family: 'Times New Roman',serif; mso-ansi-language: SR-CYRL-RS;">U ovom istraživanju ispitana je veza između nastave stručnih predmeta i zadovolјstva učenika kvalitetom izvođenja stručne nastave i praktičnih oblika rada. Poseban akcenat je stavlјen na proučavanje uticaja obrazovnih dimenzija na kvalitet stručne nastave. To su: razvoj klјučnih kompetencija, upotreba savremenih nastavnih sredstava i međupredmetna korelacija, i upotreba različitih nastavnih metoda i tehnika u stručnoj nastavi u srednjoj stručnoj &scaron;koli. Za potrebe ovog istraživanja kori&scaron;ćen je prilagođen </span><span lang="SR-LATN-RS" style="font-size: 12.0pt; font-family: 'Times New Roman',serif; mso-ansi-language: SR-LATN-RS;">PoS (Prism of Sustainability) </span><span style="font-size: 12.0pt; font-family: 'Times New Roman',serif; mso-ansi-language: SR-CYRL-RS;">model, koji je koncipiran na primeni tehnike anketiranja učenika i njihovih roditelјa, uz pomoć pisanog upitnika kao instrumenta u istraživanju. Ukupno 129 ispitanika (70 učenika i 59 roditelјa) iskazalo je svoje stavove prema tvrdnjama koje mogu ukazati na kvalitet nastave stručnih predmeta. Pored toga, ispitanici su ocenili tvrdnje koje se odnose na uticaj stručne nastave na zadovolјstvo učenika kvalitetom takve nastave. Prikuplјeni podaci su obrađeni i analizirani uz pomoć statističkog softvera </span><span lang="SR-LATN-RS" style="font-size: 12.0pt; font-family: 'Times New Roman',serif; mso-ansi-language: SR-LATN-RS;">SPSS v.21. </span><span style="font-size: 12.0pt; font-family: 'Times New Roman',serif; mso-ansi-language: SR-CYRL-RS;">Nakon ispitivanja pouzdanosti skala i varijabli, dobijeni podaci su prikazani uz pomoć tabela. Rezultati istraživanja ukazuju na značajne uticaje obrazovnih dimenzija na kvalitet nastave stručnih predmeta, čime su pomoćne hipoteze potvrđene u celosti. Pored toga, istraživanjem je ustanovlјeno da stručna nastava u značajnoj meri doprinosi zadovolјstvu učenika kvalitetom nastave, čime je glavna hipoteza potpuno prihvaćena. Rezultati ovog istraživanja mogu pomoći u projektovanju nastave u srednjim stručnim &scaron;kolama i prilikom izrade operativnih i individualnih nastavnih planova.</span></p> Venera Arsenov Bojović, Igor Trišić Sva prava zadržana (c) 2024 Turističko poslovanje https://aseestant.ceon.rs/index.php/turpos/article/view/53938 Fri, 29 Nov 2024 09:05:34 +0100 POTENCIJALNI RAZVOJ FOTO TURIZMA NA PROSTORU JEZERSKIH AKUMULACIJA OPŠTINE SUBOTICE https://aseestant.ceon.rs/index.php/turpos/article/view/53916 <p><span lang="SR-LATN-RS" style="font-size: 12.0pt; line-height: 106%; font-family: 'Times New Roman',serif; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'; mso-fareast-theme-font: minor-fareast; color: #222222; mso-ansi-language: SR-LATN-RS; mso-fareast-language: EN-US; mso-bidi-language: AR-SA; mso-bidi-font-weight: bold;">Op&scaron;tina Subotica, sa svojim jezerskim akumulacijama kao &scaron;to su Palićko, Luda&scaron;ko, Treset, Majdan i Krvavo jezero, predstavlja idealnu destinaciju za razvoj foto turizma. Sa bogatom florom i faunom, kao i prelepim pejzažima, jezerske akumulacije nude idealne uslove za foto safari aktivnosti. U ovom radu se analizira trenutna turistička ponuda, identifikujući nedostatke u infrastrukturi i promociji, kao i potencijalne ciljne grupe. Takođe, istražuje se mogućnost saradnje sa lokalnim zajednicama i organizacijama za očuvanje prirode, kako bi se razvila održiva turistička ponuda. Zaključak sugeri&scaron;e da bi strate&scaron;ki pristup razvoju foto turizma mogao značajno doprineti očuvanju prirodnih resursa, unapređenju lokalne ekonomije i jačanje turističkog identiteta op&scaron;tine Subotice.&nbsp;</span></p> Nenad Mijuk Sva prava zadržana (c) 2024 Turističko poslovanje https://aseestant.ceon.rs/index.php/turpos/article/view/53916 Fri, 29 Nov 2024 09:06:02 +0100 RAZVOJ, ZNAČAJ I UČEŠĆE PRIMORSKOG TURIZMA U ŠPANIJI https://aseestant.ceon.rs/index.php/turpos/article/view/53618 <p><span lang="SR-CYRL-RS" style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%; font-family: 'Times New Roman',serif; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'; mso-ansi-language: SR-CYRL-RS; mso-fareast-language: SR-LATN-RS; mso-bidi-language: AR-SA;">Приморски туризам представља један од најмасовнијих видова туризма. Шпанија је држава са дугом традицијом овог туризма и једна од три најпопуларнијих дестинација овог вида туризма у свету. Како је Медитеранско подручје најзначајније за приморски туризам, Шпанију годишње посећује велики број туриста, те је ова привредна грана врло значајна за економски развој земље. Од периода пандемије Корона вируса, Шпанија, као држава која остварује значајне приходе од туризма поново бележи раст и повећан број туристичких посета. Циљ рада је приказати туристички промет у приморском делу Шпаније, његов статистички промет у периоду пре и након пандемије Корона вируса, затим значај и удео туризма у укупном економском развоју државе, али и размотрити перспективе развоја овог вида туризма у будућности. Успоставити који су највећи проблеми са којима се сусреће или се може сусретати, када је овај вид туризма у питању, на шта би требало на време реаговати и усмерити стратегије развоја</span></p> Andjela Momirovic Sva prava zadržana (c) 2024 Turističko poslovanje https://aseestant.ceon.rs/index.php/turpos/article/view/53618 Fri, 29 Nov 2024 09:06:21 +0100