ЗАСТУПЉЕНОСТ ЕНГЛЕСКОГ ЈЕЗИКА СТРУКЕ У НАСТАВНИМ ПЛАНОВИМА И ПРОГРАМИМА СРЕДЊИХ СТРУЧНИХ ШКОЛА
Sažetak
Наставни план и програм представља полазну тачку ефикасног планирања наставе. Исход наставног процеса у средњим стручним школама у великој мери зависи од концепције плана и програма који прописују државни органи, што је случај са већином земаља Западног Балкана па и са Србијом. Рад се бави питањем енглеског као језика струке у средњим стручним школама, заступљеношћу енглеског језика струке у наставном плану и програму средњих стручних школа техничког усмерења које се налазе на Косову и Метохији а које су под надлежношћу Министарства просвете, науке и технолошког развоје Републике Србије. Истраживање описују приступе развоју и планирању наставног плана и програма за енглески као језик струке. Анализа планова и програма за предмет енглески језик показала је да потребе ученика средњих стручних школа техничког усмерења у погледу енглеског као језика струке нису у потпуности задовољене. Истраживање дефинише компоненте које је важно уврстити ради усклађивања циљева, форми и образовних активности које ће унапредити знање ученика и припремити их за будуће професионалне улоге.
Reference
Basturkmen 2010б: Helen Basturkmen. „Analysing needs“. У Developing courses in English for specific purposes (pp. 17-35). Palgrave Macmillan, London.
Belyaeva 2015: Anastasiia Belyaeva. „English for specific purposes: characteristic features and curriculum planning steps“. Sustainable Multilingualism, (7), 73-91.
Broughton–Brumfit–Pincas–Wilde 2002: Geoffrey Broughton–Christopher Brumfit–Anita Pincas–Roger D. Wilde. Teaching English as a foreign language. Routledge.
Brown 2016: James Dean Brown. Introducing needs analysis and English for specific purposes. Routledge.
Council of Europe. Council for Cultural Co-operation. Education Committee. Modern Languages Division 2001: Common European Framework of Reference for Languages: learning, teaching, assessment. Cambridge University Press.
Đolić 2013: Slobodanka Đolić. Globalizacija i menadžment u nastavi stranih jezika: Engleski jezik na početku III milenijuma. Kosovska Mitrovica: Filozofski fakultet.
Douglas 2013: Dan Douglas. ESP and Assessment. The handbook of English for specific purposes. Wiley Online Library.
Dudley Evans–Saint John 1998: Tony DudleyEvans–Maggie Jo Saint John. Developments in English for specific purposes: A multi-disciplinary approach. Cambridge university press.
Hutchinson–Waters 1987а: Tom Hutchinson–Alan Waters. ESP: A learning centered approach. Cambridge.
Hutchinson–Waters 1987: Tom Hutchinson–Alan Waters. English for specific purposes. Cambridge university press.
Hutchinson–Waters 1989: Tom Hutchinson–Alan Waters. English for specific purposes: approaches and methods.CUP.
Ignjačević 2011. Anđelka Ignjačević. „Reality of LSP teaching in Serbia“. Jezik struke, izazovi i perspective. Zbornik radova. Društvo za strane jezike i književnost Srbije, 938-942.
Кулић–Савковић 2019. Данијела Кулић–Катарина Савковић. „Употреба Јутјуба у настави енглеског језика на средњошколском нивоу“. Баштина, (49), 129-143.
Mackay–Mountford 1978: Ronald Mackay–Mountford J. Alan. English for Specific Purposes: A case Study Approach. London: Longman.
Martin 2010: Elizabeth Martin. „Designing and Implementing a French-for-Specific-Purposes (FSP) program: lessons learned from ESP“. Global Business Languages, 5(1), 3.
Михајловић 2019: Милица Михајловић. „Лексикологија у наставним плановима и програмима и школским уџбеницима“. Баштина, (47), 85-102.
Nitu 2002: Raluca Nitu. „Designing an ESP course–a case study“. Dialogos, 3(6), 154-158
Nunan 1988: David Nunan. Syllabus design (Vol. 55). Oxford: Oxford University Press.
Richards 2013: Richards, Jack C. Richards. „Curriculum approaches in language teaching: Forward, central, and backward design“. Relc Journal, 44(1), 5-33.
Richterich–Chancerel 1978: René Richterich–Jean-Louis Chancerel. Identifying the Needs of Adults Learning a Foreign Language. Pergamon Press, Oxford.
Robinson 1991: Pauline C. Robinson. ESP today: A practitioner's guide. Hemel Hempstead: Prentice Hall.
Stikić 2015: Biljana Stikić. „Nastava stranih jezika i srednje stručno obrazovanje u Srbiji tokom međuratnog perioda“. Nastava i vaspitanje, 64(2), 357-369.
Swales 1989: John Swales. „Service English program design and opportunity cost“. The second language curriculum. Cambridgе, 79-90.
Taba 1962: Hilda Taba. Curriculum development: Theory and practice. У Richards, J. C. (2013). Jack C. Richards, „Curriculum approaches in language teaching: Forward, central, and backward design“. Relc Journal, 44(1), 5-33.
Vilotijević 1999: Mladen Vilotijević. Didaktika: Organizacija nastave. Zavod za udžbenike i nastavna sredstva.
Widdowson 1979: Henry George Widdowson. Explorations in applied linguistics (Vol. 1). Oxford University Press, USA.
Wiggins–McTighe 2005: Grant Wiggins–Jay McTighe. Understanding by design. Association for Supervision and curriculum development, Alexandria.
Закон о високом образовању Републике Србије, Члан 6, Службени гласник Републике Србије, бр. 55/2013, 101/2017, 27/2018 - др. закон и 6/2020
Закон о средњем образовању и васпитању, „Службени гласник РС“, бр. 55/2013, 101/2017 и 27/2018).
Законом о уџбеницима. Службени гласник Републике Србије, број 27 од 6. априла 2018.
План уџбеника за општеобразовне предмете у средњим стручним школама. Завод за унапређење васпитања и образовања Републике Србије)
Правилнику о наставном програму за осми разред основног образовања и васпитања (Службени гласник Републике Србије-Просветни гласник, 2/2010-13, 3/2011-129 (др. правилник), 8/2013-7, 5/2014-85, 11/2016-505, 11/2016-586, 7/2017-12, 12/2018-64, 10/2019-1).
Правилник о плану и програму образовања и васпитања за заједничке предмете у стручним и уметничким школама, Службени гласник РС - Просветни гласник, бр. 3/2015 од 7.5.2015. године.
Правилник о плану и програму наставе и учења стручних предмета средњег стручног образовања у подручју рада Електротехника, Службени гласник Републике Србије - Просветни гласник, 11/2018-367, 7/2019-148, 9/2019-1, 13/2019-1.
Правилник о плану и програму наставе и учења стручних предмета средњег стручног образовања у подручју рада Машинство и обрада метала, Службени гласник Републике Србије- Просветни гласник 6/2014-1, 11/2015-1, 1/2016-147, 5/2016-1, 10/2016-5, 13/2016-8 , 4/2017-325, 4/2017-593, 1/2018-296, 4/2018-1, 2/2020-23.
Рајовић 2019: Рајовић Јелена. Важност енглеског језика струке за будуће занимање студената на високим школама струкових студија: анализа потреба, Међународна конференција „Наука без граница“, Филозофски факултет Универзитета у Приштини са привременим седиштем у Косовској Митровици.
Стратегија развоја образовања у Србији до 2020. године. Службени гласник Републике Србије, бр. 107/2012.